Generalkonferenser
Iklä er Herren Jesus Kristus
Generalkonferensen i april 2024


Iklä er Herren Jesus Kristus

Genom att hedra våra förbund gör vi det möjligt för Gud att utgjuta det överflöd av utlovade välsignelser som är förknippade med dessa förbund.

När mina två yngsta barn växte upp upptäckte jag böcker som var underhållande och engagerande men som också använde symbolik i berättelserna. När vi läste tillsammans på kvällarna tyckte jag om att hjälpa mina barn förstå symboliken som författaren använde för att lära ut djupare principer, till och med evangelieprinciper.

Jag förstod att det här började göra intryck en dag när min yngre son var i de tidiga tonåren. Han hade påbörjat en ny bok och ville bara njuta av berättelsen, men hans sinne försökte hela tiden hitta den djupare innebörden i allt han läste. Han var frustrerad, men jag log inombords.

Jesus undervisade genom berättelser och symboler1 – ett senapskorn för att undervisa om trons kraft,2 ett förlorat får för att undervisa om själarnas värde,3 en förlorad son för att undervisa om Guds karaktär.4 Hans liknelser var symboler genom vilka han kunde undervisa djupare lärdomar till dem som hade öron att höra med.5 Men de som inte sökte den djupare innebörden förstod inte,6 precis som många som läser samma böcker som jag läste för mina barn aldrig inser att det finns djupare betydelser och så mycket mer att få ut av berättelserna.

När Gud Fadern frambar sin enfödde Son som ett offer för oss, blev Jesus Kristus själv den högsta symbolen för vår Himmelske Faders odödliga kärlek till var och en av oss.7 Jesus Kristus blev Guds Lamm.8

Vi har förmånen och välsignelsen att inbjudas till en förbundsrelation med Gud, där våra egna liv kan bli en symbol för det förbundet. Förbund skapar den sortens relation som gör att Gud kan forma och förändra oss med tiden och lyfta oss så att vi blir mer som Frälsaren, vilket för oss närmare och närmare honom och vår Fader9 och så småningom förbereder oss för att inträda i deras närhet.

Varje person på jorden är en älskad son eller dotter till Gud.10 När vi väljer att vara en del av ett förbund förhöjer och fördjupar det vår relation till honom. President Russell M. Nelson har sagt att när vi väljer att ingå förbund med Gud kan vi få en mycket närmare relation till honom än den var före vårt förbund, och det gör det möjligt för honom att välsigna oss med ett extra mått av hans barmhärtighet och kärlek, en förbundskärlek som kallas hesed på hebreiska.11 Förbundsstigen handlar helt och hållet om vår relation till Gud – vår hesed-relation till honom.12

Vår Fader vill ha en djupare relation till alla sina söner och döttrar,13 men det är vårt val. När vi väljer att komma närmare honom genom en förbundsrelation kan han komma närmare oss14 och välsigna oss mer fullständigt.

Gud fastställer villkoren och förpliktelserna i de förbund vi sluter.15 När vi väljer att ingå den relationen vittnar vi för honom, genom varje förbunds symboliska handlingar, om att vi är villiga att leva efter de villkor som han har fastställt.16 Genom att hedra våra förbund gör vi det möjligt för Gud att utgjuta det överflöd av utlovade välsignelser som är förknippade med dessa förbund,17 däribland ökad kraft att förändras och bli mer som vår Frälsare. Jesus Kristus står i centrum för alla förbund vi ingår, och förbundsvälsignelser möjliggörs tack vare hans försoningsoffer.18

Dop genom nedsänkning är den symboliska porten genom vilken vi ingår en förbundsrelation med Gud. Att sänkas ned i vattnet och komma upp igen är en symbol för Frälsarens död och uppståndelse till ett nytt liv.19 När vi döps dör vi symboliskt och föds på nytt in i Kristi familj och visar att vi är villiga att ta på oss hans namn.20 Vi förkroppsligar själva denna förbundssymbolik. I Nya testamentet står det: ”Alla ni som blivit döpta till Kristus har iklätt er Kristus.”21 Med vårt dop iklär vi oss symboliskt Kristus.

Sakramentets förrättning pekar också mot Frälsaren. Brödet och vattnet symboliserar Kristi kött och blod som utgjutits för oss.22 Hans försonings gåva erbjuds oss symboliskt varje vecka när en prästadömsbärare, som representerar Frälsaren själv, erbjuder oss brödet och vattnet. När vi utför handlingen att äta och dricka emblemen för hans kött och blod blir Kristus symboliskt sett en del av oss.23 Vi iklär oss återigen Kristus när vi ingår ett nytt förbund varje vecka.24

När vi sluter förbund med Gud i Herrens hus fördjupar vi ytterligare vår relation till honom.25 Allt vi gör i templet pekar mot vår Faders plan för oss, där Frälsaren och hans försoningsoffer är det centrala.26 Herren undervisar oss rad på rad27 genom symboliken i förrättningarna och förbunden när vi öppnar våra hjärtan och under bön försöker förstå de djupare innebörderna.

Som en del av tempelbegåvningen är vi bemyndigade att bära det heliga prästadömets klädnad. Det är både en helig förpliktelse och en helig förmån.

I många religiösa traditioner bärs särskilda yttre kläder som en symbol för en persons tro och hängivenhet mot Gud28 och ceremoniella kläder bärs ofta av dem som leder gudstjänster. Dessa heliga kläder har en djup innebörd för dem som bär dem. Vi läser i skrifterna att heliga ceremoniella kläder i forna tider också bars i samband med tempelritualer.29

Som medlemmar i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga bär de av oss som har valt att ingå förbund med Gud i Herrens hus heliga ceremoniella yttre kläder under gudsdyrkan i templet, symboliska för de kläder som bars i forntida tempelritualer. Vi bär också det heliga prästadömets klädnad, både i templet och i våra dagliga liv.30

Det heliga prästadömets klädnad är djupt symbolisk och pekar också mot Frälsaren. När Adam och Eva åt av frukten och var tvungna att lämna Edens lustgård, fick de kläder av skinn att täcka sig med.31 Det är troligt att ett djur offrades för att göra dessa kläder av skinn – en symbol för Frälsarens eget offer för oss. Kafar är det grundläggande hebreiska ordet för försoning, och en av dess betydelser är ”att täcka”.32 Tempelklädnaden påminner oss om att Frälsaren och hans försonings välsignelser täcker oss hela livet. När vi klär oss i det heliga prästadömets klädnad varje dag blir den vackra symbolen en del av oss.

I Romarbrevet i Nya testamentet står det: ”Natten går mot sitt slut och dagen är nära. Låt oss därför lägga bort mörkrets gärningar och ta på oss ljusets vapenrustning … Iklä er Herren Jesus Kristus.”33

Jag är så tacksam för förmånen att få bära det heliga prästadömets klädnad för att påminna mig om att Frälsaren och hans oändliga försonings välsignelser ständigt täcker mig under min jordiska resa. Den påminner mig också om att när jag håller de förbund jag ingått med Gud i Herrens hus, har jag symboliskt sett iklätt mig Kristus, som själv är en ljusets vapenrustning. Han skyddar mig från ondska,34 ger mig kraft och ökad förmåga35 och är mitt ljus och min vägledning36 genom den här världens mörker och svårigheter.

Det finns en djup och vacker symbolisk innebörd i det heliga prästadömets klädnad och dess relation till Kristus. Jag tror att min villighet37 att bära den heliga tempelklädnaden blir min symbol till honom.38 Det här är mitt personliga tecken till Gud, inte ett tecken till andra.39

Jag är så tacksam för min Frälsare Jesus Kristus.40 Hans försoningsoffer för oss blev den största symbolen för hans och vår himmelske Faders oändliga kärlek till var och en av oss41 med de påtagliga symbolerna för den kärleken och det offret – märkena i Frälsarens händer, fötter och sida – som finns kvar även efter hans uppståndelse.42

När jag håller mina förbund med och förpliktelser mot Gud, bland annat genom att bära det heliga prästadömets klädnad, kan mitt liv bli en personlig symbol för min kärlek till och djupa tacksamhet för min Frälsare Jesus Kristus samt min önskan att alltid ha honom hos mig.

Om du ännu inte har gjort det uppmanar jag dig att välja en djupare relation till Gud genom att ingå förbund med honom i Herrens hus. Studera vår profets tal (inklusive de vackra lärdomarna i fotnoterna till hans tal, som de flesta konferenstal har). Han har upprepade gånger talat om förbund i flera år och särskilt sedan han blev kyrkans president. Lär dig från hans undervisning om de vackra välsignelser och den ökade kraft och förmåga som kan bli din genom att ingå och hålla förbund med Gud.43

I Allmän handbok står det att det inte krävs att man har en missionskallelse eller är förlovad och ska gifta sig för att ingå förbund i Herrens hus.44 En person måste vara minst 18 år gammal, inte längre gå på high school eller motsvarande och ha varit medlem i kyrkan i minst ett år. Det ställs också krav på personlig helighet.45 Om du har en önskan att fördjupa din relation till din Fader i himlen och Jesus Kristus genom att ingå heliga förbund i Herrens hus, uppmanar jag dig att tala med din biskop eller grenspresident och berätta för honom vad du önskar. Han hjälper dig veta hur du ska förbereda dig för att ta emot och hedra dessa förbund.

Genom en förbundsrelation med Gud kan våra egna liv bli en levande symbol för vår hängivenhet och djupa kärlek till vår Fader i himlen, vår hesed till honom,46 och vår önskan att utvecklas och så småningom bli som vår Frälsare, förberedda att en dag komma in i deras närhet. Jag vittnar om att den förbundsrelationens stora välsignelser är väl värda priset. I Jesu Kristi namn, amen.