Generalkonferenser
Förutordinerad till att tjäna
Generalkonferensen i april 2024


Förutordinerad till att tjäna

Vår himmelske Fader vill uppenbara din personliga förutordination för dig, och han gör det när du försöker få kunskap om och följa hans vilja.

I kväll talar jag till kyrkans ungdomar, det uppväxande släktet av unga män och unga kvinnor som är fanbärarna för nästa generation.

I oktober 2013 förkunnade vår käre profet, president Russell M. Nelson: ”Din himmelske Fader har känt dig mycket länge. Du, som hans son eller dotter, valdes av honom att komma till jorden just den här tiden för att bli ledare i hans storslagna verk på jorden.”1

För två år sedan fortsatte president Nelson:

”I dag intygar jag starkt att Herren bett varje värdig, duglig ung man att förbereda sig för och verka som missionär. För unga män som är sista dagars heliga är missionärstjänst ett prästadömsansvar. Ni unga män har sparats för den här tiden när Israels utlovade insamling äger rum …

För er unga och dugliga systrar är en mission också en storslagen, men valfri, möjlighet … Be för att få veta om Herren vill att du ska verka som missionär och den Helige Anden kommer att svara i ditt hjärta och förstånd.”2

När vår profet har nämnt att Herren har sparat dagens ungdomar för den här tiden i Israels insamling, och har uppmanat er att be för att få veta vad Herren vill att ni ska göra, har det delvis handlat om det liv ni levde och de välsignelser ni tog emot av Gud innan ni föddes till den här jorden.3 Alla vi som fötts till den här jorden bodde först hos vår himmelske Fader som hans andebarn.4 Herren förkunnade för Mose: ”Jag, Herren Gud, skapade allt … andligt, innan det var i sitt naturliga tillstånd på jordens yta.”5

När han skapade er andligen älskade han er som sina andesöner och andedöttrar och i er var och en nedlade han en gudomlig natur och en evig bestämmelse.6

Under ditt förjordiska liv ”utvecklade du din identitet och ökade din andliga förmåga”.7 Du välsignades med handlingsfrihetens gåva, förmågan att göra egna val, och du fick fatta viktiga beslut, såsom beslutet att följa vår himmelske Faders lycksalighetsplan, som går ut på att ”få en fysisk kropp och få jordiska erfarenheter för att utvecklas mot fullkomlighet och slutligen nå [din] gudomliga bestämmelse som arvtagare till evigt liv”.8 Detta beslut påverkade ditt liv då, i det förjordiska livet, och det fortsätter att påverka ditt liv i dag.9 Som ett Guds barn som levde i det förjordiska livet ”tillväxte du i intelligens och lärde dig älska sanningen”.10

Innan ni föddes utsåg Gud var och en av er till att utföra speciella uppdrag under ert jordiska liv.11 Om du håller dig värdig kommer välsignelserna av detta förjordiska påbud att bereda dig för alla slags möjligheter i det här livet, såsom möjligheter att tjäna i kyrkan och delta i det viktigaste verket som pågår på jorden i dag: Israels insamling.12 Dessa förjordiska löften och välsignelser kallas din förutordination. ”Läran om förutordination gäller alla kyrkans medlemmar.”13 Förutordination garanterar inte att du får vissa ämbeten eller ansvar. Dessa välsignelser och möjligheter får du i livet till följd av ditt rättfärdiga utövande av handlingsfriheten, precis som din förutordination i föruttillvaron kom till följd av rättfärdighet.14 Allteftersom du visar dig värdig och går framåt på förbundsstigen får du möjligheter att verka i din klass i Unga kvinnor eller prästadömskvorumet. Du blir välsignad med att kunna tjäna i templet, bli en stödbroder eller stödsyster, och att utföra en mission som en Jesu Kristi lärjunge.

Varför är det viktigt att söka kunskap om och förstå sin förutordination? I en tid av många frågor, när så många försöker hitta sin sanna identitet, är det faktum att Gud känner och har välsignat oss var och en personligen innan vi ens föddes till den här jorden med vår ”[nödvändiga] … förjordiska, jordiska och eviga identitet och uppgift” något som skänker ljuvlig frid och tillförsikt till vårt förstånd och hjärta.15 Kunskapen om vem du är börjar med insikten om Guds förutordinerade välsignelser som du förlänades innan du ens föddes till den här jorden. Vår himmelske Fader vill verkligen uppenbara din personliga förutordination för dig, och han gör det när du försöker få kunskap om och följa hans vilja.16

Jag tycker om att läsa president Nelsons inlägg på Instagram. Ett av mina favoritinlägg är från 20 juli 2022. Han skrev:

”Jag tror att om Herren talade direkt till er så skulle han först se till att ni förstår er sanna identitet. Mina kära vänner, ni är bokstavligen andebarn till Gud …

Tvivla inte på detta: er potential är gudomlig. När ni söker flitigt kommer Gud att ge er glimtar av vilka ni kan bli.”17

Låt mig berätta för er hur min jordiske far lärde mig att upptäcka min identitet och Guds plan i mitt liv.

En lördagsmorgon när jag var 13 år gammal höll jag på att klippa gräset som en del av mina sysslor varje vecka. När jag var färdig hörde jag dörren stängas på baksidan av vårt hus och såg att min far ropade åt mig att komma. Jag gick till entrén på baksidan och han bad mig sätta mig ner med honom på trappan. Det var en vacker morgon. Jag minns fortfarande att han satt så nära mig att våra axlar nuddade varandra. Han började med att säga att han älskade mig. Han frågade mig vad jag hade för mål i livet. Jag tänkte att det är ju inte så svårt. Jag var säker på två saker: jag ville bli längre och jag ville ut och campa oftare. Jag var en enkel själ. Han log, var tyst en stund, och sa: ”Steve, jag vill dela med mig av något till dig som betyder mycket för mig. Jag har bett att vår himmelske Fader ska få det jag nu säger att outplånligt inpräntas i ditt sinne och i din själ så att du aldrig glömmer det.”

Min far hade min fulla uppmärksamhet i det ögonblicket. Han vände sig och såg mig i ögonen och sa: ”Värna om livets stunder av enskildhet.” En lång paus följde under det att han lät betydelsen av detta sjunka djupt in i mitt hjärta.

Han fortsatte sedan: ”Du vet, de där stunderna när du är helt ensam och ingen annan vet vad du gör? De stunder då du tänker att vad jag än gör nu påverkar det ingen annan, bara mig?”

Sedan sa han: ”Mer än någonsin kommer det du gör under dina stunder av enskildhet att ha störst inverkan på ditt sätt att tackla svårigheter och bedrövelser du drabbas av, och det du gör under dessa stunder av enskildhet kommer också att mer än några andra stunder i ditt liv ha en större inverkan på ditt sätt att hantera framgångar och glädje du får uppleva.”

Min far fick sin önskan uppfylld. Ljudet och tonläget i hans röst, och den kärlek jag uppfattade i hans ord, blev outplånligt inpräntade i mitt sinne och min själ den dagen.

Jag har under årens gång lärt mig att det största underverket den dagen på trappan till mitt barndomshem var att jag i livets stunder av enskildhet kunde vända mig till Gud i bön för att få uppenbarelse. Min far undervisade mig om hur jag kunde få kännedom om Guds förutordinerade välsignelser. I dessa stunder av enskildhet fick jag veta att Mormons bok är Guds ord. Jag fick veta att Gud hade förutordinerat mig att gå på mission. Jag fick veta att Gud känner mig och hör och besvarar mina böner. Jag fick veta att Jesus är Kristus, vår Frälsare och Återlösare.

Även om jag begått många misstag sedan den där minnesvärda dagen med min far, har min strävan att värna om livets stunder av enskildhet förblivit ett ankare i livets stormar och har gjort att jag kunnat söka upp en skyddad hamn och de läkande och stärkande välsignelser som vår Frälsares kärlek och försoningsoffer skänker.

Mina unga bröder och systrar, genom att värna om de enskilda stunderna i livet med sund rekreation, upplyftande musik, skriftläsning, regelbundna meningsfulla böner och ansträngningar att ta emot och begrunda er patriarkaliska välsignelse, kommer ni att få uppenbarelse. Med president Nelsons ord kommer era ögon att bli ”vidöppna för sanningen att det här livet verkligen är tiden då du beslutar dig för vilket slags liv du vill leva för evigt”.18

Vår Fader i himlen kommer att besvara dina böner, speciellt de böner du uppsänder under dina stunder av enskildhet. Han uppenbarar då dina förutordinerade gåvor och talanger för dig, och du får känna dig omsluten av hans kärlek, om du uppriktigt frågar och verkligen vill veta. När du värnar om dina stunder av enskildhet blir ditt engagemang i evangeliets förrättningar och förbund mer meningsfullt. Du stärker dina band till Gud i de förbund du ingår med honom, och lyfts till att ha större hopp, tro och tillförsikt vad gäller de löften han har gett dig. Vill du veta vad Gud har för plan för dig? Jag vittnar om att han vill att du ska veta, och han inspirerade sin profet för världen att uppmana oss att var och en själva be och ta emot den här tankeväckande upplevelsen.19 Jag vittnar om realiteten och kraften i vår Frälsares försoningsoffer som gör det möjligt att leva upp till och åtnjuta alla Guds förutordinerade välsignelser, i Jesu Kristi namn, amen.