Generalkonferenser
Fröjdas åt prästadömsnycklarnas gåva
Generalkonferensen i april 2024


Fröjdas åt prästadömsnycklarnas gåva

Prästadömsnycklar styr hur Guds prästadöme kan användas för att åstadkomma Herrens syften och välsigna alla som tar emot det återställda evangeliet.

Mina kära bröder och systrar, i dag är en historisk dag för president Dallin H. Oaks och mig. Det var för 40 år sedan, den 7 april 1984, som vi inröstades till de tolv apostlarnas kvorum.1 Vi har fröjdats över varenda generalkonferens sedan dess, även den här. Vi har återigen välsignats med en helig utgjutelse av Anden. Jag hoppas att ni om och om igen studerar budskapen från den här konferensen under de kommande månaderna.

När jag föddes2 fanns det sex verksamma tempel i kyrkan – ett i St. George, ett i Logan, ett i Manti och ett i Salt Lake City, samt ett i Cardston i Alberta, Kanada och ett i Laie, Hawaii. Två tidigare tempel var i verksamhet en kort tid i Kirtland, Ohio och i Nauvoo, Illinois. När de flesta av kyrkans medlemmar flyttade västerut tvingades de heliga att lämna dessa två tempel.

Templet i Nauvoo förstördes av en anlagd brand. Det byggdes upp igen och invigdes sedan av president Gordon B. Hinckley.3 Templet i Kirtland vanhelgades av kyrkans fiender. Senare köptes det av Community of Christ, som ägde det i många år.

Förra månaden tillkännagav vi att Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga har köpt templet i Kirtland, och även flera viktiga historiska platser i Nauvoo. Vi uppskattar verkligen de hjärtliga och ömsesidigt välgörande diskussioner vi har haft med ledare från Community of Christ, som ledde till den här överenskommelsen.

Bild
Templet i Kirtland.

Templet i Kirtland är ovanligt viktigt i återställelsen av Jesu Kristi evangelium. Flera händelser som skedde där hade förutsagts i millennier och var nödvändiga för att Herrens återställda kyrka skulle kunna uppfylla sin nutida mission.

Den viktigaste av dessa händelser skedde på påskdagen den 3 april 1836.4 Den dagen upplevde Joseph Smith och Oliver Cowdery en rad anmärkningsvärda besök. Först visade sig Herren Jesus Kristus. Profeten upptecknade att Frälsarens ”ögon var som en eldslåga, håret på hans huvud var vitt som ren snö, hans ansikte lyste klarare än solen, och hans röst var som ljudet av väldiga vattens brus”.5

Under det här besöket bekräftade Herren sin identitet. Han sa: ”Jag är den förste och den siste. Jag är den som lever. Jag är den som blev dödad. Jag är er förespråkare inför Fadern.”6

Jesus Kristus förkunnade sedan att han hade godtagit templet som sitt hus och gav det här härliga löftet: ”Jag ska i barmhärtighet uppenbara mig för mitt folk i detta hus.”7

Det här betydelsefulla löftet gäller varje invigt tempel i dag. Jag uppmanar er att begrunda vad Herrens löfte betyder för er personligen.

Efter Frälsarens besök visade sig Mose. Mose förlänade Joseph Smith nycklarna till Israels insamling och de tio stammarnas återkomst.8

När den här synen var förbi ”visade sig Elias och överlämnade Abrahams evangeliums tidsutdelning” till Joseph.9

Sedan visade sig profeten Elia. När han visade sig uppfylldes Malakis löfte att Herren före sin andra ankomst skulle sända Elia för att ”vända fädernas hjärtan till barnen och barnens hjärtan till deras fäder”.10 Elia förlänade beseglingsmaktens nycklar till Joseph Smith.11

Betydelsen av att dessa nycklar återställdes till jorden av tre himmelska budbärare under Herrens ledning kan inte överdrivas. Prästadömsnycklar består av presidentskapets myndighet och makt. Prästadömsnycklar styr hur Guds prästadöme kan användas för att åstadkomma Herrens syften och välsigna alla som tar emot Jesu Kristi återställda evangelium.

Det är viktigt att notera att innan kyrkan organiserades hade himmelska budbärare förlänat profeten Joseph aronska och melkisedekska prästadömet och gett honom nycklarna till båda prästadömena.12 Dessa nycklar gav Joseph Smith myndighet att organisera kyrkan år 1830.13

Sedan, i Kirtlands tempel år 1836, var förlänandet av dessa tre ytterligare prästadömsnycklar – nämligen nycklarna till Israels insamling, nycklarna till Abrahams evangelium samt nycklarna till beseglingsmakten – av stor betydelse. Dessa nycklar bemyndigade Joseph Smith – och alla Herrens kyrkas presidenter efter honom – att samla in Israel på båda sidor om slöjan, att välsigna alla förbundets barn med Abrahams välsignelser, att sätta ett bekräftande insegel på prästadömets förrättningar och förbund samt att besegla familjer för evigt. Dessa prästadömsnycklars makt är oändlig och hisnande.

Betänk hur era liv skulle vara annorlunda om prästadömsnycklar inte hade återställts till jorden.14 Utan prästadömsnycklar skulle ni inte kunna begåvas med Guds kraft.15 Utan prästadömsnycklar skulle kyrkan bara kunna verka som en viktig undervisande och humanitär organisation, men inte så mycket mer. Utan prästadömsnycklar skulle ingen av oss ha tillgång till nödvändiga förrättningar och förbund som binder oss till våra nära och kära för evigt och slutligen låter oss bo hos Gud.

Prästadömsnycklar skiljer Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga från alla andra organisationer på jorden. Många andra organisationer kan och gör livet bättre här på jorden. Men ingen annan organisation kan och kommer att påverka livet efter döden.16

Prästadömsnycklar ger oss myndigheten att förmedla alla de välsignelser som lovades Abraham till varje man och kvinna som håller förbunden. Tempeltjänst gör dessa utsökta välsignelser tillgängliga för alla Guds barn, oavsett var eller när de levde eller nu lever. Låt oss fröjdas över att prästadömsnycklar åter finns på jorden!

Jag uppmanar er att noggrant betänka följande tre påståenden:

  1. Israels insamling är bevis på att Gud älskar alla sina barn överallt.

  2. Abrahams evangelium är ytterligare bevis på att Gud älskar alla sina barn överallt. Han inbjuder alla att komma till honom – ”svart eller vit, träl eller fri, man eller kvinna … alla är lika inför Gud”.17

  3. Beseglingsmakten är himmelskt bevis på hur mycket Gud älskar alla sina barn överallt och vill att vart och ett av dem ska välja att återvända hem till honom.

Prästadömsnycklar som återställdes genom profeten Joseph Smith gör det möjligt för varje man och kvinna som håller förbunden att åtnjuta otroliga personliga andliga privilegier. Här finns det åter mycket vi kan lära av Kirtlands tempels heliga historia.

Joseph Smiths invigningsbön för Kirtlands tempel är en lektion i hur templet andligen ger dig och mig kraft att möta livets utmaningar i dessa sista dagar. Jag uppmuntrar er att studera denna bön, som upptecknats i Läran och förbunden kapitel 109. Denna invigningsbön, som togs emot genom uppenbarelse, lär att templet är ”ett hus för bön, ett hus för fasta, ett hus för tro, ett hus för lärdom, ett hus för härlighet, ett hus för ordning, ett Guds hus”.18

Den här listan över egenskaper är mycket mer än en beskrivning av ett tempel. Den är ett löfte om vad som händer dem som tjänar och tillber Gud i Herrens hus. De kan förvänta sig att få svar på bön, personlig uppenbarelse, större tro, styrka, tröst, ökad kunskap och ökad kraft.

Tid i templet hjälper dig att tänka celestialt och fånga visionen om vem du egentligen är, vem du kan bli och det sorts liv du kan ha för evigt. Regelbunden tillbedjan i templet förhöjer ditt sätt att se på dig själv och hur du passar in i Guds storslagna plan. Jag lovar dig det.

Vi lovas också att vi i templet kan ”förlänas den Helige Andens fullhet”.19 Tänk dig vad detta löfte innebär med avseende på att himlarna öppnas för varje uppriktig sanningssökare.

Vi får veta att alla som tillber Gud i templet får Guds kraft och änglar som har ”befallning om dem”.20 Hur mycket ökar ditt självförtroende av att veta att du, som begåvad kvinna eller man som beväpnats med Guds kraft, inte behöver hantera livet på egen hand? Vilket mod får du av att veta att änglar faktiskt kommer att hjälpa dig?

Slutligen lovas vi att ”inga ogudaktiga sammansvärjningar” ska segra över dem som tillber Gud i Herrens hus.21

Det är livsviktigt för var och en av oss i dag att förstå de andliga privilegier som möjliggörs i templet.

Mina kära bröder och systrar, här är mitt löfte. Inget hjälper er mer att hålla fast vid ledstången av järn22 än tillbedjan i templet så regelbundet som era omständigheter tillåter. Inget skyddar er mer när ni möter mörkrets dimmor i världen. Inget stärker ert vittnesbörd om Herren Jesus Kristus och hans försoning eller hjälper er att förstå Guds storslagna plan mer. Inget lugnar er ande mer under smärtfyllda tider. Inget öppnar himlen mer. Inget!

Templet är porten till de största välsignelser som Gud har berett för oss, för templet är den enda platsen på jorden där vi kan ta emot alla de välsignelser som lovades Abraham.23 Det är därför vi gör allt som står i vår makt, under Herrens ledning, för att göra templets välsignelser mer tillgängliga för kyrkans medlemmar. Därför är vi glada att kunna tillkännage att vi planerar att bygga ett nytt tempel på var och en av följande 15 platser:

  • Uturoa, Franska Polynesien

  • Chihuahua, Mexiko

  • Florianópolis, Brasilien

  • Rosario, Argentina

  • Edinburgh, Skottland

  • Brisbane Syd, Australien

  • Victoria, British Columbia

  • Yuma, Arizona, USA

  • Houston Syd, Texas, USA

  • Des Moines, Iowa, USA

  • Cincinnati, Ohio, USA

  • Honolulu, Hawaii, USA

  • West Jordan, Utah, USA

  • Lehi, Utah, USA

  • Maracaibo, Venezuela

Mina kära bröder och systrar, jag vittnar om att detta är Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga. Han leder den. Vi är hans lärjungar.

Låt oss fröjdas i återställelsen av prästadömsnycklar som gör det möjligt för er och mig att åtnjuta varje andlig välsignelse vi är villiga och värdiga att ta emot. Det vittnar jag om i Jesu Kristi heliga namn, amen.