Generalkonferenser
Förena de två stora buden
Generalkonferensen i april 2024


Förena de två stora buden

Vår förmåga att följa Jesus Kristus beror på vår styrka och kraft att leva efter det första och andra budet med balans och med lika stor hängivenhet.

Inledning

När min fru Lesa och jag reser på uppdrag över hela världen gläds vi åt förmånen att få träffa er i församlingar stora som små. Er hängivenhet mot Herrens verk stärker oss och står som ett vittnesbörd om Jesu Kristi evangelium. Vi återvänder hem från varje resa och undrar om vi har gett lika mycket som vi har fått.

Bild
Regnbågsbron.
Bild
Tsing Ma-bron.
Bild
Tower Bridge.

När vi reser har vi inte så mycket tid för sightseeing. Men när så är möjligt ägnar jag en stund åt en särskild passion. Jag har ett intresse för arkitektur och design och en särskild fascination för broar. Hängbroar förbluffar mig. Oavsett om det är Regnbågsbron i Tokyo, Tsing Ma-bron i Hongkong, Tower Bridge i London eller andra jag har sett, förundras jag över den geniala ingenjörskonst som finns inbyggd i dessa komplicerade konstruktioner. Broar tar oss till platser som vi annars inte skulle kunna ta oss till. (Innan jag fortsätter vill jag nämna att det sedan det här talet förbereddes har skett en tragisk broolycka i Baltimore. Vi sörjer förlusten av liv och uttrycker vårt deltagande till de familjer som påverkats.)

En storslagen hängbro

Nyligen förde ett konferensuppdrag mig till Kalifornien, där jag åter korsade den välkända Golden Gate-bron, känd som ett av världens ingenjörstekniska underverk. Denna monumentala konstruktion sammanlänkar vacker form, funktionellt syfte och mästerlig ingenjörskonst. Den är en klassisk hängbro med torn vid vardera änden som stöds av stora bropelare. De kolossala, majestätiska tyngdbärande tvillingtornen som reser sig högt över havet var de första delarna som byggdes. Tillsammans bär de tyngden av de långa, viktiga bärkablarna och de vertikala stagen som håller upp vägbanan nedanför. Den utomordentliga stabiliseringsförmågan – tornets styrka – är magin bakom brons ingenjörsteknik.

Bild
Golden Gate-bron under konstruktion.

Golden Gate Bridge District

Bilder från byggnationen vittnar om den här ingenjörsprincipen. Varje del av bron får tyngdbärande stöd från de symmetriska tornen, båda ömsesidigt beroende av varandra.

Bild
Golden Gate-bron under konstruktion.

Getty Images/Underwood Archives

När bron har färdigställts med dess två torn stadigt på plats och bropelarna förankrade i berggrunden utgör den en symbol för styrka och skönhet.

Bild
Golden Gate-bron.

I dag uppmanar jag er att titta på den här ståtliga bron – med dess uppåtgående tvillingtorn som byggts på en stark grund – genom evangeliets lins.

I slutet av Jesu Kristi verksamhet, under det vi nu kallar stilla veckan, ställde en farisé som var laglärd1 en fråga till Frälsaren som han visste skulle vara nästan omöjlig att besvara:2 ”Mästare, vilket är det största budet i lagen?” Den laglärde som ”prövade honom” och sökte ett svar ur lagen, med till synes bedrägligt uppsåt, fick ett äkta, heligt, gudomligt svar.

”Han svarade: ’Du ska älska Herren din Gud av hela ditt hjärta och av hela din själ och av hela ditt förstånd.

Det är det största och första budet.’” I vår liknelse om bron är detta det första tornet!

”’Sedan kommer ett som liknar det: Du ska älska din nästa som dig själv.’” Det här är det andra tornet!

”’På dessa två bud hänger hela lagen och profeterna.’”3 De återstående delarna av bron!

Låt oss undersöka vart och ett av de två största buden, som uppenbaras och omnämns i Jesu Kristi svar. När vi gör det, låt då bilden av den magnifika hängbron framträda för ditt inre öga.

Älska Herren

Det första: att älska Herren av hela ditt hjärta, din själ och ditt förstånd.

I det här svaret sammanfattar Jesus Kristus kärnan i lagen som ingår i Gamla testamentets heliga lärdomar. Att älska Herren fokuserar först på ditt hjärta – på hela din natur. Herren ber dig att älska av hela din själ8 – hela din helgade varelse – och slutligen att älska av hela ditt förstånd – din intelligens och ditt intellekt. Kärleken till Gud är inte begränsad eller ändlig. Den är obegränsad och evig.

För mig kan tillämpningen av det första stora budet ibland kännas abstrakt, till och med skrämmande. Tack och lov blir det här budet mycket mer förståeligt när jag begrundar Jesu Kristi vidare ord: ”Om ni älskar mig, håller ni fast vid mina bud.”5 Det här kan jag göra. Jag kan älska min himmelske Fader och Jesus Kristus, vilket sedan leder till bön, skriftstudier och gudsdyrkan i templet. Vi älskar Fadern och Sonen genom att betala tionde, helga sabbatsdagen, leva ett dygdigt och kyskt liv och vara lydiga.

Vår kärlek till Herren mäts ofta i små dagliga gärningar, fotsteg på förbundsstigen: för unga människor innebär det att använda sociala medier till att bygga upp snarare än att riva ner; lämna festen, filmen eller aktiviteten där normer kanske utmanas; visa vördnad för heliga ting.

Betänk det här fina exemplet. Det var fastesöndag när Vance6 och jag knackade på dörren till ett litet, enkelt hem. Vi och andra diakoner i kvorumet var vana att förvänta oss orden ”kom in”, som ropades med värme och en kraftig tysk brytning högt nog för att höras genom dörren. Syster Muellar var en av flera invandraränkor i församlingen. Hon hade inte så lätt att öppna dörren själv eftersom hon var blind. När vi klev in i det dunkla hemmet mötte hon oss med vänliga frågor: Vad heter ni? Hur mår ni? Älskar ni Herren? Vi svarade och berättade att vi kom för att ta emot hennes fasteoffer. Till och med vid vår unga ålder var hennes knappa omständigheter tydligt uppenbara för oss, och hennes trosfyllda svar var djupt rörande: ”Jag lade en tiocentare på disken tidigare i morse. Jag är så tacksam att kunna ge mitt fasteoffer. Kan ni vara så snälla och lägga det i kuvertet och fylla i min fasteoffertalong?” Hennes kärlek till Herren lyfte vår tro varje gång vi lämnade hennes hem.

Kung Benjamin utlovade anmärkningsvärd kraft till dem som följer det första stora budet. ”Jag [önskar] att ni betänker deras välsignade och lyckliga tillstånd som håller Guds bud … De är välsignade i allt … och om de trofast håller ut intill änden tas de emot i himlen … i ett tillstånd av oändlig lycka.”7

Att älska Herren leder till evig lycka!

Älska din nästa

Jesus sa sedan: ”Sedan kommer ett som liknar det: Du ska älska din nästa som dig själv.”8 Det här är brons andra torn.

Här förenar Jesus vår himmelska uppåtriktade blick, att älska Herren, med vår jordiska utåtriktade blick, att älska våra medmänniskor. De är ömsesidigt beroende av varandra. Kärleken till Herren är inte fullständig om vi försummar vår nästa. Den här utåtriktade kärleken omfattar alla Guds barn, oavsett kön, samhällsklass, ras, sexualitet, inkomst, ålder eller etnicitet. Vi söker upp dem som är sårade och trasiga, de marginaliserade, för ”alla är lika inför Gud”.9 Vi ”hjälper de svaga, lyfter upp händerna som hänger ner och styrker de matta knäna”.10

Tänk på det här exemplet: Broder Evans11 blev förvånad när han kände sig manad att stanna bilen och knacka på en okänd dörr hos en okänd familj. När en änka med fler än tio barn öppnade dörren blev deras svåra omständigheter och stora behov uppenbara för honom. Det första var enkelt: färg till att måla om hemmet, vilket följdes av många års timligt och andligt tjänande för den här familjen.

Den här tacksamma mamman skrev senare om sin gudagivna vän: ”Du har ägnat ditt liv åt att nå ut till de minsta av oss. Jag önskar så att jag fick höra det som Herren har att säga till dig när han uttrycker sin uppskattning för det goda som du har gjort ekonomiskt och andligt för de människor som bara du och han någonsin kommer att känna till. Tack för att du välsignat oss på så många sätt … för missionärerna du försörjde … Jag undrar ofta om Herren valde endast dig eller om du bara var den som lyssnade.”

Att älska sin nästa innefattar kristuslika gärningar av vänlighet och tjänande. Kan ni släppa taget om agg, förlåta fiender, välkomna och betjäna era grannar och hjälpa de äldre? Var och en av er kommer att inspireras när ni bygger ert torn av kärlek till er nästa.

President Russell M. Nelson har lärt: ”Att hjälpa andra – göra en medveten ansträngning att bry oss om andra lika mycket som eller mer än vi bryr oss om oss själva – är vår glädje. Särskilt … när det inte känns lägligt och när vi måste gå utanför vår bekvämlighetszon. Att leva efter det andra stora budet är nyckeln till att bli en sann Jesu Kristi lärjunge.”12

Ett ömsesidigt beroende

Jesus lärde vidare: ”På dessa två bud hänger hela lagen och profeterna.”13 Det är mycket lärorikt. Det finns ett viktigt ömsesidigt beroende mellan att älska Herren och att älska varandra. För att Golden Gate-bron ska kunna fungera som den ska måste båda tornen vara lika starka och ha samma kraft att bära vikten av bärkablarna, vägen och den trafik som går över bron. Utan denna konstruktionssymmetri kan brons funktion äventyras, vilket till och med kan leda till att den kollapsar. Om en hängbro ska kunna göra vad den byggdes för att göra, måste dess torn fungera tillsammans i fullständig harmoni. På samma sätt beror vår förmåga att följa Jesus Kristus på vår styrka och kraft att leva efter det första och andra budet med balans och lika stor hängivenhet mot båda.

Bild
Golden Gate-bron.

Men de ökande stridigheterna i världen antyder att vi ibland inte ser eller kommer ihåg det. En del är så fokuserade på att hålla buden att de inte visar någon större tolerans mot dem de anser vara mindre rättfärdiga. En del tycker att det är svårt att älska dem som väljer att leva sitt liv utanför förbundet eller till och med utanför allt religiöst deltagande.

Alternativt finns det de som betonar vikten av att älska andra utan att kännas vid att vi alla är ansvariga inför Gud. En del förkastar helt och hållet uppfattningen att det finns något sådant som absolut sanning eller rätt och fel, och tror att det enda som krävs av oss är fullständig tolerans och acceptans av andras val. Var och en av de här obalanserna kan få din andliga bro att luta eller till och med rasa.

President Dallin H. Oaks beskrev det här när han sa: ”Vi är befallda att älska alla eftersom Jesu liknelse om den barmhärtige samariern lär att alla är vår nästa. Men i vår iver att hålla det här andra budet får vi inte glömma det första, att älska Gud av hela vårt hjärta, vår själ och vårt förstånd.”14

Avslutning

Så frågan för var och en av oss är: Hur bygger vi vår egen bro av tro och hängivenhet – hur reser vi höga brotorn av att både älska Gud och älska vår nästa? Ja, vi bara börjar. Våra första ansträngningar kan se ut som en plan på baksidan av en servett eller en första ritning av bron som vi hoppas kunna bygga. De kan bestå av några realistiska mål för att förstå Herrens evangelium mer eller att lova att döma andra mindre. Ingen är för ung eller för gammal för att börja.

Bild
Skiss av brodesign.

Med tiden förfinas grova idéer genom eftertänksam planering under bön. Nya handlingar blir vanor. Tidiga skisser blir förfinade ritningar. Vi bygger vår personliga andliga bro med hjärtan och sinnen som är hängivna vår himmelske Fader och hans enfödde Son och våra bröder och systrar som vi arbetar, leker och lever med.

I kommande dagar, när ni går över en majestätisk hängbro eller till och med när ni ser en bild med dess höga torn, uppmanar jag er att minnas de två stora buden som beskrivs av Jesus Kristus i Nya testamentet. Må Herrens instruktioner inspirera oss. Må våra hjärtan och sinnen lyftas uppåt till att älska Herren och vändas utåt till att älska vår nästa.

Må detta stärka vår tro på Jesus Kristus och hans försoning, som jag vittnar om i Jesu Kristi namn, amen.

Slutnoter

  1. ”I Nya testamentet [var ordet laglärd] detsamma som skriftlärd, en som till yrket var en som både studerade och undervisade lagen, däribland pentateukens skrivna lag och även de ’äldstes stadgar’ (Matteus 22:35; Markus 12:28; Lukas 10:25)” (Bible Dictionary, ”Lawyer”, Evangeliebiblioteket med engelska som förvalt språk).

  2. I forna tider hade judiska lärda benämnt 613 bud i Toran och diskuterade aktivt den relativa betydelsen av ett bud jämfört med ett annat bud. Kanske ville den laglärde använda Jesu svar mot honom. Om han sa att ett bud var det viktigaste, skulle det kunna öppna upp för att anklaga Jesus för att ignorera en annan aspekt av lagen. Men Frälsarens svar tystade dem som hade kommit för att snärja honom med ett grundläggande uttalande som i dag är grunden för allt vi gör i kyrkan.

  3. Matteus 22:36–40.

  4. Se Läran och förbunden 88:15.

  5. Johannes 14:15.

  6. Båda namnen har ändrats i den här berättelsen för att skydda integriteten.

  7. Mosiah 2:41.

  8. Matteus 22:39.

  9. 2 Nephi 26:33.

  10. Se Läran och förbunden 81:5.

  11. Namn ändrat för att skydda integriteten.

  12. Russell M. Nelson, ”Det andra stora budet”, Liahona, nov. 2019, s. 100.

  13. Matteus 22:40.

  14. Dallin H. Oaks, ”Två stora bud”, Liahona, nov. 2019, s. 73.