Generalkonferenser
Tempel, Herrens hus spridda över jorden
Generalkonferensen i april 2024


Tempel, Herrens hus spridda över jorden

När du värdigt och under bön kommer till hans heliga hus beväpnas du med hans kraft.

Visst älskar ni de vackra ord vi just sjöng? ”I när eller fjärran, på land eller hav, dig Herren bevarar, dig Herren bevarar.”1 Herren stärker sina heliga i alla åldrar när de kommer till hans heliga hus. Från Kinshasa till Zollikofen till Fukuoka till Oakland översvämmar ungdomarna på eget initiativ templens dopavdelningar. Förr i tiden hade de flesta älskade förrättningstjänare grått hår – men inte nu längre. Kallade missionärer, servicemissionärer och återvända missionärer finns överallt. Över hela världen finns det en växande känsla som för oss till Herrens hus.

För drygt ett år sedan sa en nära vän till familjen, 95 år, som bor på USA:s östkust och hade undervisats av missionärer i 70 år, till sin dotter: ”Jag vill åka till templet med dig.”

Hennes dotter svarade: ”Mamma, du behöver döpas först.”

Bild
En äldre syster döps.

”Okej”, svarade hon, ”då vill jag döpas.” Hon döptes. Några dagar senare steg hon vördnadsfullt in i templets dopavdelning. Och för bara en dryg månad sedan tog hon emot sin egen begåvning och besegling. ”Guds fullmakt att handla är återställd vorden och ljus över jord ifrån himlen går ut.”2

Bild
Äldre syster utanför templet.

Har du undrat över varför Herren instruerar sin profet att se till att hans heliga tempel sprids överallt på jorden nu?3 Varför skulle han vid just den här tidpunkten ge sitt förbundsfolk det välstånd som behövs för att hundratals Herrens hus ska kunna byggas genom deras heliga tionde?

I morse visade president Dallin H. Oaks en vacker bild av templen som byggs över hela världen. Kathy och jag var nyligen i Filippinerna. Tänk på det här undret: Templet i Manila invigdes 1984. Det skulle dröja 26 år innan det andra templet i Cebu City var färdigt 2010. Nu, 14 år senare, byggs, ritas eller förbereds elva tempel för invigning. Från norr till söder: Laoag, Tuguegarao, Santiago, Urdaneta, Alabang, Naga, Tacloban City, Iloilo, Bacolod, Cagayan de Oro och Davao. Det är hisnande att se Guds förunderliga verk!

Bild
Tempel i Filippinerna.

Över hela världen kommer Herrens hus närmare oss. Varför i vår tid?

De sista dagarna

Herren varnade för att det i de sista dagarna skulle uppstå svårigheter bland nationer,4 människor skulle ”vara egenkära”,5 ”allt [skulle] vara i uppror”,6 förvirring skulle överflöda,7 och ”människornas hjärtan [skulle] svika dem”.8 Vi har verkligen sett mäns och kvinnors hjärtan svika dem: världens frestelser, lockande rösters distraktioner, försummelsen av andlig näring och utmattningen från lärjungeskapets krav.9 Kanske har du blivit ledsen när du har sett någon du älskar som en gång uppriktigt talade om sin tro på Jesus Kristus, vittnade om Mormons bok och ivrigt hjälpte till att bygga upp Guds rike, plötsligt lämna sin tro, åtminstone för tillfället, och ställa sig vid kyrkans sidolinjer. Mitt råd till dig är: Förtvivla inte! Allt är väl. Ingenting är omöjligt för Gud.10

Med detta profeterade tumult och tvivel i världen lovade Herren att det skulle finnas ett förbundsfolk, ett folk som ivrigt väntar på hans återkomst, ett folk som står på heliga platser och inte låter sig rubbas från sin plats.11 Han talade om ett rättfärdigt folk som står emot motståndarens bedrägeri, disciplinerar sin tro, tänker celestialt och litar fullständigt på Frälsaren Jesus Kristus.

Varför låter Herren nu hundratals tempel komma närmare oss? En anledning är att han, mitt i världens kaos och frestelser, har lovat att lyfta, stärka och välsigna sina förbundsheliga, och hans löften håller på att uppfyllas!

Löften från Kirtlands tempel

Hur stärker, tröstar och skyddar dessa heliga hus oss? Vi finner ett svar i profeten Joseph Smiths vädjan vid invigningen av templet i Kirtland. Det var i det här templet som de heliga sjöng: ”Med himmelens skaror vi jublande sjunga.”12 Frälsaren själv visade sig och forna profeter återvände och förlänade ytterligare prästadömsnycklar till det återställda evangeliet.13

Vid detta heliga tillfälle i Kirtlands tempel bad profeten att de heliga skulle vara beväpnade med Guds kraft i Herrens heliga hus, att Jesu Kristi namn skulle vara över dem, att hans änglar skulle få befallning om dem och att de skulle växa upp till Herren och ”förlänas den Helige Andens fullhet”.14 Dessa kraftfulla böner uppfylls i våra liv när vi trofast tillber i Herrens hus.

Beväpnad med kraft

I hans hus begåvas vi bokstavligen med himmelsk kraft.15 Vår tro på Jesus Kristus och vår kärlek till honom bekräftas och stärks. Vi är andligt förvissade om vår sanna identitet och livets mening.16 När vi är trofasta välsignas vi med skydd från frestelser och distraktioner. Vi känner vår Frälsares kärlek när han lyfter oss ur våra svårigheter och sorger. Vi beväpnas med Guds kraft.

Ta på oss hans namn

I hans heliga hus tar vi mer fullständigt på oss hans namn. När vi döps bekänner vi vår tro på honom och vår villighet att hålla hans bud. I templet lovar vi heligt, genom våra förbund, att följa honom för evigt.

Bild
Bild av Heber Valley tempel, Utah, USA.

Ungdomarna i den här kyrkan är otroliga. I en svår värld tar de på sig Kristi namn. I Heber City i Utah hölls ett offentligt möte för att diskutera detaljerna kring ett tempel som skulle byggas. Trehundra ungdomar fyllde den intilliggande parken för att visa sitt stöd för det föreslagna templet. En ung man som talade till politiska ledare i ett öppet forum förklarade modigt: ”Jag hoppas kunna gifta mig i det här templet. [Templet hjälper] mig att hålla mig ren och kysk.” En annan beskrev templet som en symbol för ljus och hopp. Kyrkans unga män och kvinnor över hela världen tar på sig Jesu Kristi namn.17

Bild
Ungdomar som fyller en park i Heber City.

Änglar ska vara med oss

I templet i Kirtland bad profeten Joseph att ”änglar [skulle få] befallning om [de heliga].”18 Regelbunden tid i templet då vi utför förrättningar för våra förfäder ger en ljuv och säker bekräftelse på att livet fortsätter bortom slöjan.

Även om många av våra upplevelser i Herrens hus är för heliga för att dela med oss av offentligt, kan vi dela några. För fyrtio år sedan när Kathy och jag bodde i Florida reste vi till templet i Atlanta i Georgia. På onsdagskvällen den 9 maj 1984, när vi avslutade en session i templet, kom en förrättningstjänare fram till mig och frågade om jag hade tid att utföra bara en inledande förrättning. Namnet på personen jag representerade var ovanligt. Han hette Eleazer Cercy.

Nästa dag var templet fullt av heliga. När jag förberedde mig för att utföra min andra begåvning för dagen fick jag namnet på den person jag skulle representera. Förvånansvärt nog var namnet samma person från föregående kväll, Eleazer Cercy. Jag kände Herrens Ande när begåvningen var klar. Senare på eftermiddagen i templet såg Kathy en äldre vän till familjen, syster Dolly Fernandez, som nu bodde i Atlanta. Eftersom hon inte hade några manliga familjemedlemmar med sig frågade hon om jag kunde hjälpa till vid beseglingen av hennes far till hennes fars föräldrar. Jag kände mig förstås hedrad.

När jag knäböjde vid änden av altaret för denna heliga förrättning hörde jag återigen det namn som nu var inskrivet i mitt sinne, hennes far Eleazer Cercy. Jag tror helt och fullt att jag efter det här livet ska möta och omfamna en man som under sitt jordeliv kallades Eleazer Cercy.

De flesta av våra upplevelser i Herrens hus leder till glädjefylld frid och stilla uppenbarelse, snarare än dramatiska ingripanden. Men var så säker: änglar har befallning om oss!

Den Helige Andens fullhet

Den Helige Andens gåva ges till oss när vi konfirmeras som medlemmar i kyrkan. Varje vecka när vi värdigt tar del av brödet och vattnet till minne av vår Frälsare, får vi löftet att hans Ande alltid ska vara hos oss.19 När vi med villiga hjärtan kommer till Herrens hus, den allra heligaste platsen på jorden, växer vi upp till Herren och kan ”förlänas den Helige Andens fullhet”.20 Genom den Helige Andens kraft fylls vi med frid och glädje och outsägligt hopp.21 Vi får styrkan att förbli hans lärjungar även när vi befinner oss utanför heliga platser.

President Russell M. Nelson har sagt: ”Vår Frälsare och Återlösare Jesus Kristus utför några av sina mäktigaste kraftgärningar under tiden från nu och fram till sin återkomst. Vi kommer att se mirakulösa tecken på att Gud Fadern och … Jesus Kristus presiderar över den här kyrkan i majestät och härlighet.”22 Att sprida Herrens hus över jorden är ett mäktigt verk och ett mirakulöst tecken.23

Mina älskade vänner, om vi har möjlighet och inte redan har ökat vår närvaro i templet, låt oss då regelbundet finna mer tid att tillbe i Herrens hus. Låt oss be för templen som har tillkännagivits, att mark kan köpas, att myndigheterna ska godkänna planerna, att begåvade arbetare ska se sina gåvor förstoras och att de heliga invigningarna får himlens godkännande och änglabesök.

Löften

Templet är bokstavligen Herrens hus. Jag lovar er att när ni värdigt och under bön kommer till hans heliga hus, beväpnas ni med hans kraft, hans namn kommer att vara över er, hans änglar får befallning om er och ni växer upp till den Helige Andens välsignelse.

Herren har lovat: ”Varje själ som överger sina synder och kommer till mig och åkallar mitt namn och lyder min röst och håller mina bud, ska se mitt ansikte och veta att jag är.”24 Det finns många olika sätt att se Kristi ansikte, och det finns ingen bättre plats än i hans heliga hus.25

I denna tid av förvirring och tumult vittnar jag om att templet är hans heliga hus och hjälper till att bevara oss, skydda oss och förbereda oss för den härliga dag då vår Frälsare, med alla sina heliga änglar, återvänder i majestät, kraft och stor härlighet. I Jesu Kristi namn, amen

Slutnoter.

  1. ”En grundval blev lagd”, Psalmer, nr 38.

  2. Se ”Den himmelska elden”, Psalmer, nr 2.

  3. Det finns för närvarande 182 tempel i verksamhet. Sex är under renovering. Sju väntar på invigning och ännu ett väntar på återinvigning. 45 är under uppförande och ytterligare 94 har tillkännagivits eller håller på att planeras och ritas.

  4. Se Lukas 21:10.

  5. 2 Timoteusbrevet 3:2.

  6. Läran och förbunden 88:91.

  7. Äldste David A. Bednar har sagt: ”Evangelieprinciperna är för mig och er vad rodret är för skeppet. Rätta principer gör att vi kan finna vår väg och stå stadigt, fast och orubbligt så att vi inte tappar balansen och faller i vår tids rasande stormar av mörker och förvirring” (”Mitt evangeliums principer”, Liahona, maj 2021, s. 126).

  8. Läran och förbunden 45:26.

  9. ”Om någon vill följa mig, ska han förneka sig själv och ta sitt kors och följa mig” (Matteus 16:24).

  10. Se Lukas 1:37.

  11. Se Läran och förbunden 87:8.

  12. Psalmer, nr 2.

  13. Se Läran och förbunden 110. Innan dess hade profeten Joseph Smith tagit emot aronska prästadömet och dess nycklar från Johannes Döparen, och han hade tagit emot melkisedekska prästadömet och dess nycklar från apostlarna Petrus, Jakob och Johannes (se Läran och förbunden 13:1; 27:12–13).

  14. Läran och förbunden 109:15; se även v. 22.

  15. President Russell M. Nelson har sagt: ”Templet kan hjälpa oss i vår strävan. Där begåvas vi med Guds kraft som ger oss förmåga att övervinna Satan, alla stridigheters upphovsman” (”Fridsskapare sökes”, Liahona, maj 2023, s. 101).

  16. Se Russell M. Nelson, ”Val för evigheten” (världsomfattande andakt för unga vuxna, 15 maj 2022), Evangeliebiblioteket.

  17. Äldste Colin Stauffer, personligt brev, 30 jan. 2024.

  18. L&F 109:22.

  19. Se Läran och förbunden 20:77, 79.

  20. Läran och förbunden 109:15.

  21. Se Romarbrevet 15:13.

  22. Russell M. Nelson, ”Uppenbarelse för kyrkan, uppenbarelse för våra liv”, Liahona, maj 2018, s. 96.

  23. President Brigham Young sa: ”Vi kommer att ha hundratals tempel och tusentals män och kvinnor som utför förrättningar i dessa för dem som har dött utan att ha fått förmånen att höra och åtlyda evangeliet” (Kyrkans presidenters lärdomar: Brigham Young [1997], s. 312). Och president Ezra Taft Benson sa: ”Våra föregångare har profeterat att templen ska vara spridda över Nord- och Sydamerika, Stilla havets öar, Europa och andra platser. Om det här återlösningsverket ska kunna ske i den omfattning som behövs, behövs det hundratals tempel” (The Teachings of Ezra Taft Benson [1988], s. 247).

  24. Läran och förbunden 93:1.

  25. Äldste David B. Haight sa:

    ”Det är sant att några verkligen har sett Frälsaren, men när vi tar ordboken till hjälp finner vi att ordet se har många andra betydelser, till exempel att upptäcka honom, urskilja honom, varsebli honom och hans verk, inse hur viktig han är eller att förstå honom.

    Sådana himmelska upplysningar och välsignelser finns tillgängliga för oss var och en” (”Templen och arbetet däri”, Nordstjärnan, jan. 1991, s. 58).