Generalkonferenser
Trofast intill änden
Generalkonferensen i april 2024


Trofast intill änden

Med hans hand kommer ni att kunna slå ner varje Goliat som dyker upp i ert liv.

Kära unga vänner, i dag vill jag tala direkt till er – kyrkans ungdomar.

Ett år har gått sedan vårt Unga kvinnors generalpresidentskap kallades. Så mycket har hänt under det här gångna året!

Vi har träffat många av er och har studerat Kristi lärdomar tillsammans. Vi har sjungit sånger, fått nya vänner och tjänat tillsammans med er i era samhällen. Vi har stärkts av att lyssna till era vittnesbörd vid ungdomskonferenser och världsomspännande evenemang. Och vi har tillbett Gud tillsammans i Herrens hus.

Varje gång har vi framfört ett budskap från vår Herre Jesus Kristus. Det blir inte annorlunda i kväll; jag har ett budskap till er, ungdomarna i Jesu Kristi kyrka.

De stora frågorna

Har ni någonsin undrat hur ni kan vara trofasta mot Gud när ni lever i en syndig värld? Var hämtar ni styrkan att gå framåt och fortsätta att göra gott? Hur kan ni uppleva sann glädje?

Jag tror att det som hände David och Goliat1 kan vara till hjälp.

David och Goliat

I Gamla testamentet slogs filisteernas armé mot israeliterna, och varje morgon och varje kväll utmanade en jättelik filisté som hette Goliat vilken israelit som helst att strida mot honom.

Bild
David och Goliat.

Bland israeliterna bodde David, en ung herde som var mycket mindre än Goliat men som hade en jättelik tro på Jesus Kristus! David erbjöd sig att strida. Till och med kungen försökte övertala honom att låta bli, men David valde att lita på Jesus Kristus.

Tidigare hade David slagits mot ett lejon och även en björn. Av egen erfarenhet visste han att Gud hade skyddat honom och gjort honom segerrik. För David var Guds sak den viktigaste saken. Så, fylld av tro på en Gud som inte skulle överge honom samlade han ihop fem släta stenar, tog upp sin slunga och gick för att möta jätten.

Bild
Davids fem stenar.

Skrifterna berättar att den första stenen David kastade träffade Goliat i pannan och avslutade hans liv.2

Söka efter svaret

Även om David bara använde en sten för att döda Goliat var han förberedd med fem stenar. Fem! Det får mig att tänka på hur jag kan förbereda mig för att möta världen.

Tänk om var och en av Davids stenar representerade en styrka vi behöver för att segra i livet? Vad skulle dessa fem stenar kunna vara? Jag tänkte på de här möjligheterna:

  1. Stenen som är min kärlek till Gud.

  2. Stenen som är min tro på vår Frälsare Jesus Kristus.

  3. Stenen som är kunskapen om min sanna identitet.

  4. Stenen som är min dagliga omvändelse.

  5. Stenen som är min tillgång till Guds kraft.

Låt oss prata om hur vi välsignas av dessa styrkor.

För det första, stenen som är min kärlek till Gud. Att älska Gud är det första stora budet.3 Guiden Vägledning för de unga lär oss: ”Gud älskar dig. Han är din Fader. Hans fullkomliga kärlek kan inspirera dig att älska honom. När din kärlek till din himmelske Fader är det viktigaste inflytandet i ditt liv blir många beslut lättare.”4

Vår kärlek till Gud och vår nära relation med honom ger oss styrkan vi behöver för att omvandla våra hjärtan och lättare övervinna våra utmaningar.

För det andra, stenen som är min tro på vår Frälsare Jesus Kristus. När Jesus Kristus kom till jorden led han för våra synder5 och tog på sig våra sorger, vår smärta, våra svagheter och våra fysiska och psykiska sjukdomar. Därför vet han hur han ska hjälpa oss. Att ha tro på Jesus Kristus betyder att helt lita på hans visdom, hans tidsplan, hans kärlek och hans makt att sona våra synder. Stenen som är tro på Jesus Kristus övervinner alla ”jättar” i våra liv.6 Vi kan övervinna den här fallna världen eftersom han övervann den först.7

För det tredje, stenen som är kunskapen om min sanna identitet. Vår älskade profet, president Russell M. Nelson, har lärt oss att vår viktigaste identitet är att vi är Guds barn, förbundets barn och Jesu Kristi lärjungar.8

Allt förändras när jag vet vem jag verkligen är.9 När jag tvivlar på min förmåga upprepar jag ofta för mig själv i tanken eller högt: ”Jag är en Guds dotter, jag är en Guds dotter” så många gånger som jag behöver tills jag åter känner mig självsäker nog att gå vidare.

För det fjärde, stenen som är min dagliga omvändelse. I guiden Vägledning för de unga läser vi: ”Omvändelse är inte ett straff för synd. Det är så Frälsaren befriar oss från synd. Att omvända sig innebär att förändras – att vända sig bort från synd och till Gud. Det innebär att förbättra sig och få förlåtelse. Den här sortens förändring är inte en engångsföreteelse. Det är en pågående process.”10

Inget är mer befriande än att känna Guds förlåtelse och veta att vi är rena och försonade med honom. Förlåtelse är möjlig för alla.

Den femte stenen är min tillgång till Guds kraft. Förbunden vi ingår med Gud, som de förbund vi ingår i dopets förrättning, ger oss tillgång till gudaktighetens kraft.11 Guds kraft är en verklig kraft som hjälper oss möta utmaningar, fatta goda beslut och öka vår kapacitet att utstå svåra situationer. Det är en kraft med vilken vi kan växa i de särskilda förmågor vi behöver.12

Guiden Vägledning för de unga förklarar: ”Förbunden ger dig en starkare förbindelse med din himmelske Fader och Frälsaren. De ökar Guds kraft i ditt liv.”13

Låt oss tala om den här förbindelsen. Minns ni när Kristus undervisade om skillnaden mellan ett hus som byggts på klippan och ett som byggts på sanden?14 Äldste Dieter F. Uchtdorf har förklarat: ”Ett hus överlever inte i en storm eftersom huset är starkt. Det överlever inte heller bara för att klippan är stark. Huset överlever stormen eftersom det är fast förankrat vid den starka klippan. Det är styrkan i kontakten med klippan som har betydelse.”15

Bild
Ett hus byggt på en klippa.

Vår personliga kontakt med Jesus Kristus ger oss mod och förtröstan att gå framåt bland människor som inte respekterar vår tro eller som mobbar oss. Kristus ber oss att ständigt hålla honom i våra tankar. Han säger: ”Vänd er till mig i varje tanke.”16 När vi tänker på Frälsaren blir vi klartänkta nog att fatta beslut, att handla utan rädsla och att säga nej till det som går emot Guds lärdomar.17 När jag har en svår dag och känner att jag inte orkar mer får jag frid och hopp genom att tänka på Kristus.

Hur kan vi använda oss av denna Jesu Kristi kraft? Att lyda våra förbund och öka vår tro på Kristus är nyckeln.

Jag önskar faktiskt att David hade haft en sten till. Den skulle vara stenen som är mitt vittnesbörd. Vårt vittnesbörd byggs av personliga andliga upplevelser, i vilka vi ser det gudomliga inflytandet i våra liv.18 Ingen kan ta den vetskapen ifrån oss. Kunskapen vi har fått av att genomleva våra andliga upplevelser är ovärderlig. När vi är sanna mot den kunskapen ger det oss frihet. Det ger oss glädje! Om vi älskar sanningen så söker vi den, och när vi väl hittar den försvarar vi den.19

En inbjudan

Liksom jag valde den sjätte stenen inbjuder jag er att tillsammans med er klass, ert kvorum eller er familj fundera på vilka andra styrkor ni behöver skaffa för att förbli trofasta mot Gud och på så sätt övervinna världen.

Ett löfte

Kära vänner, Kristus är angelägen om att följa oss på vårt livs resa. Jag lovar er att när ni håller fast vid ledstången av järn vandrar ni hand i hand med Jesus Kristus.20 Han vägleder er, och han undervisar er.21 Med hans hand kommer ni att kunna slå ner varje Goliat som dyker upp i ert liv.

Vittnesbörd

Jag vittnar om att det finns glädje i att be varje dag, i att läsa Mormons bok varje dag, i att ta del av sakramentet varje söndag och i att gå i seminariet – till och med tidigt på morgonen! Det finns glädje i att göra gott.

Det finns glädje i att vara trofast mot universums Gud, världens Frälsare, kungarnas Kung. Det finns glädje i att vara en Jesu Kristi lärjunge.

Gud är vår Fader. Han känner ert hjärtas önskan och era möjligheter, och han litar på er.

Kära ungdomar, Jesus Kristus hjälper er att vara trofasta intill änden. Om dessa sanningar bär jag mitt vittnesbörd, i Jesu Kristi namn, amen.