Generalkonference
Alt til gavn for os
Aprilkonferencen 2024


Alt til gavn for os

I tid og al evighed er formålet med skabelsen og Guds egen natur at føre alt sammen til gavn for os.

I dag er det den 6. april, som er årsdagen for, at Jesus Kristus genoprettede sin sidste dages kirke – og en del af påsketiden, hvor vi med glæde vidner om Jesu Kristi fuldkomne liv, sonoffer og herlige opstandelse.

En kinesisk historie begynder med, at en mands søn finder en smuk hest.

»Hvor heldigt,« siger naboerne.

»Vi får se,« siger manden.

Så falder sønnen af hesten, og får varige mén.

»Hvor uheldigt,« siger naboerne.

»Vi får se,« siger manden.

En hær, der hverver soldater, kommer forbi, men tager ikke den tilskadekomne søn med.

»Hvor heldigt,« siger naboerne.

»Vi får se,« siger manden.

Denne utilregnelige verden føles ofte stormfuld, usikker, til tider heldig og – alt for ofte – uheldig. Og dog, i denne verden af trængsel,1 ved vi, »at alt virker sammen til gode for dem, der elsker Gud«.2 Ja, når vi vandrer retsindigt og husker vores pagter, »skal alting virke sammen til gavn for jer«.3

Alt til gavn for os.

Et bemærkelsesværdigt løfte! En trøstende forsikring fra Gud selv! På mirakuløs vis er formålet med skabelsen og selve Guds natur at kende begyndelsen og enden,4 at bringe alt sammen til gavn for os, og at hjælpe os til at blive helliget gennem Jesu Kristi nåde og forsoning.

Jesu Kristi forsoning kan udfri og forløse os fra synd. Men Jesus Kristus forstår også indgående hver eneste smerte, trængsel, sygdom,5 sorg, adskillelse. I tid og evighed kan hans sejr over død og helvede gøre alt godt igen.6 Han hjælper med at hele de nedbrudte og nedgjorte, forlige de vrede og splittede, trøste de ensomme og isolerede, opmuntre de usikre og ufuldkomne og frembringe mirakler, der kun er mulige med Gud.

Vi synger halleluja og råber hosianna! Alt kan med evig kraft og uendelig godhed i Guds plan for lykke virke sammen til gavn for os. Vi kan gå livet i møde med selvtillid og ikke med frygt.

Overladt på egen hånd, kender vi muligvis ikke vores eget bedste. Når »jeg vælger mig«, vælger jeg også mine egne begrænsninger, svagheder og utilstrækkeligheder. For at gøre mest godt må vi ultimativt også være gode.7 Eftersom ingen undtagen Gud er god,8 søger vi fuldkommenhed i Jesus Kristus.9 Vi bliver kun vores eget sande, bedste jeg, når vi aflægger det naturlige menneske og bliver et barn for Gud.

Med vores tillid til Gud og tro på ham kan prøvelser og trængsler helliges til vores gavn. Josef, der blev solgt som slave i Egypten, reddede senere sin familie og sit folk. Profeten Joseph Smiths fængsling i Liberty lærte ham dette: »Alt dette skal give dig erfaring og skal være til gavn for dig.«10 Når vi gennemgår dem med tro, kan prøvelser og ofre, som vi aldrig selv ville vælge, velsigne os og andre på måder, vi aldrig havde kunnet forestille os.11

Vi øger vores tro på og tillid til Herren om, at alt kan virke sammen til gavn for os, når vi får et evigt perspektiv,12 forstår at vores prøvelser blot vil vare »et kort øjeblik«,13 erkender at lidelser kan blive helliget til vores gavn,14 anerkender at uheld, utidige dødsfald, invaliderende lidelse og sygdom er en del af livet, og vi stoler på, at vor kærlige himmelske Fader ikke giver prøvelser for at straffe eller dømme. Han giver ikke en sten til nogen, der beder om et brød, ej heller en slange til en, der beder om en fisk.15

Når prøvelser kommer, er det, vi ønsker mest, ofte, at nogen lytter og er der med os.16 I øjeblikket kan kliché-svar være unyttige, uanset hvor opmuntrende hensigten var. Nogle gange længes vi efter nogen, der vil sørge, føle smerte og græde med os; lade os udtrykke smerte, frustration og endda til tider vrede og sammen med os anerkende, at der er ting, vi ikke ved.

Når vi stoler på Gud og hans kærlighed til os, kan selv vores største hjertesorg i sidste ende virke til gavn for os.

Jeg husker den dag, hvor jeg hørte om et alvorligt biluheld, hvor nogle, jeg elsker, var involveret. I sådanne tider, i kval og tro, kan vi blot med Job sige: »Herren gav, Herren tog, Herrens navn være lovet.«17

I den verdensomspændende kirke giver omtrent 3.500 stave og distrikter og omtrent 30.000 menigheder og grene ly og sikkerhed.18 Men i vores stave og menigheder står mange trofaste familier og enkeltpersoner over for vanskelige udfordringer, selv når de ved (uden at vide hvordan), at tingene vil virke sammen til gavn for os.

I Huddersfield i England blev bror Samuel Bridgstock diagnosticeret med kræft i stadie fire, kort tid inden en ny stavspræsident skulle kaldes. I betragtning af hans dystre diagnose, spurgte han sin hustru Anna, hvorfor han overhovedet skulle interviewes.

»Fordi,« sagde søster Bridgstock, »du bliver kaldet som stavspræsident.«

Billede
Familien Bridgstock.

Præsident Bridgstock (der er til stede i dag) fik i første omgang et eller to år at leve i. Han tjener nu på fjerde år. Han har gode dage og hårde dage. Hans stav står sammen med forøget tro, tjeneste og venlighed. Det er ikke nemt, men hans hustru og familie lever med tro, taknemmelighed og forståeligt bedrøvelse, som de stoler på, vil blive vendt til evig glæde gennem Jesu Kristi genrejsende forsoning.19

Når vi er stille, åbne og ærbødige, kan vi føle skønhed, mening og sjælefred i det pagtsbånd, Herren tilbyder. I hellige øjeblikke kan han lade os få et glimt af den større, evige virkelighed, som vores hverdag er en del af, hvor små og enkle ting virker sammen til gavn for givere og modtagere.

Rebekah, min første missionspræsidents datter, fortalte, hvordan Herren besvarede hendes bøn om trøst med en uventet mulighed for at besvare en andens bøn.

Billede
Rebekah gav kvinden sin mors iltmaskine.

Sent en aften fik Rebekah, der sørgede over sin mors nylige bortgang, en klar tilskyndelse til at fylde benzin på sin bil. Da hun ankom til tankstationen, mødte hun en ældre kvinde, der kæmpede med at trække vejret og havde en stor iltflaske. Senere kunne Rebekah give kvinden sin mors bærbare iltmaskine. Denne søster sagde taknemmeligt: »Du har givet mig min frihed tilbage.« Tingene virker sammen til det gode, når vi drager omsorg, som Jesus Kristus ville.

En far, der skulle være omsorgsmakker med sin søn, der var i lærernes kvorum, forklarede: »Omsorg er, når vi går fra at være naboer, der kommer med småkager til betroede venner, et åndeligt akutberedskab.« Pagtsbånd gennem Jesus Kristus medfører trøst, forbindelse og indvielse.

Selv i tragedier kan åndelig forberedelse minde os om, at vor himmelske Fader vidste, hvornår vi følte os mest sårbare og alene. For eksempel var der en familie, hvis barn kom på hospitalet, som senere fandt trøst ved at huske på, at Helligånden i forvejen havde hvisket, hvad de kunne forvente.

Nogle gange omfatter den større evige virkelighed, som Herren lader os føle, familie på den anden side af sløret. En søster fandt glæde i omvendelse til Jesu Kristi gengivne evangelium. Alligevel havde to traumer påvirket hendes liv dybt – at se en bådulykke og på tragisk vis miste sin mor, der havde taget eget liv.

Billede
Søsteren overvandt sin frygt og blev døbt.

Alligevel overvandt denne søster sin vandskræk nok til at blive døbt ved nedsænkning. Og på det, der blev en meget glædelig dag, så hun en person være stedfortræder for sin afdøde mor og blive døbt i templet. »Dåben i templet helede min mor, og den befriede mig,« sagde søsteren. »Det var første gang, jeg følte fred, siden min mors død.«

Vores hellige musik genlyder af hans forsikring om, at alt kan virke sammen til gavn for os.

Vær stille min sjæl, din Gud vil påtage sig

at vejlede dig i fremtiden, som han hidtil har gjort.

Dit håb, din tillid skal ikke rystes;

Alt uklart skal komme frem i dagens lys.20

Kom, kom, Guds folk, fremad og frygter ej,

kun med mod fremad drag!

Skønt tornestrøet kan synes denne vej,

Gud er med dig hver dag …

Om hytten på vor rejse brydes ned

salig dag, alt er vel!«21

Mormons Bog er et bevis, som vi kan holde i vores hænder, på, at Jesus er Kristus, og at Gud opfylder sine profetier. Skrevet af inspirerede profeter, der så vor tid, begynder Mormons Bog med et stort drama – en familie, der kæmper med store uenigheder. Men når vi studerer og grunder over 1 Nefi 1 til Moroni 10, bliver vi draget til Jesus Kristus med et fast vidnesbyrd om, at det, der skete der og dengang, kan velsigne os her og nu.

Når Herren gennem sin levende profet bringer flere templer tættere på flere steder, virker tempelvelsignelser sammen til gavn for os. Vi kommer ved pagt og ordinance til Gud vor Fader og Jesus Kristus og får et evigt perspektiv på jordelivet. Én for én og navn for navn, tilbyder vi vores elskede familiemedlemmer – forfædre – frelsende ordinancer og pagtsvelsignelser efter Herrens mønster som befriere på Zions bjerg.22

I takt med at templer kommer tættere på os mange steder, er et tempeloffer, som vi kan yde, at søge hellighed i Herrens hus oftere. I mange år har vi sparet op, planlagt og ofret for at komme til templet. Kom, som jeres omstændigheder tillader det, oftere til Herren i hans hellige hus. Lad regelmæssig tempeltjeneste velsigne, beskytte og inspirere jer og jeres familie – den familie I har, eller den familie I vil have og blive en dag.

Billede
Bedstemor uden for templet.

Overvej også, som jeres omstændigheder tillader det, velsignelserne ved at eje jeres eget tempeltøj.23 En bedstemor fra en familie i beskedne kår sagde, at det hun ønskede sig allermest i hele verden, var at eje sit eget tempeltøj. Hendes barnebarn sagde: »Bedste hviskede, ›jeg vil tjene i mit eget tempeltøj, og når jeg dør, vil jeg begraves i det.‹« Og da tiden kom, blev hun det.

Som præsident Russell M. Nelson har sagt: »Alt vi tror på og alle løfter, Gud har givet til sit pagtsfolk, bliver samlet i templet.«24

I tid og al evighed er formålet med skabelsen og Guds egen natur at føre alt sammen til gavn for os.

Dette er Herrens evige formål. Det er hans evige perspektiv. Det er hans evige løfte.

Når livet er rodet, og formålet ikke er tydeligt, når I ønsker at leve bedre, men ikke ved hvordan, så kom venligst til Gud vor Fader og Jesus Kristus. Stol på, at de lever, elsker jer og ønsker, at alt skal være til gavn for jer. Jeg vidner om, at de gør, uendeligt og endeløst, i Jesu Kristi hellige navn. Amen.

Noter

  1. Se Joh 16:33.

  2. Rom 8:28.

  3. L&P 90:24. Den populære vending, »alt er fint«, antyder ofte, at det er okay, uden at det nødvendigvis betyder, at det faktisk er til vores gavn.

  4. Se Moses 1:3.

  5. Se Alma 7:11.

  6. Se 2 Ne 9:10-12. Gud respekterer handlefriheden og tillader sommetider, at selv andres uretfærdige handlinger påvirker os. Men når vi villigt søger at gøre alt, hvad vi kan, kan Jesu Kristi nåde og hans styrkende og forsonende kraft rense, helbrede, forbinde og forlige os med os selv og hinanden på begge sider af sløret.

  7. Se Moro 7:6, 10-12. Professor Terry Warner skriver indsigtsfuldt om dette emne.

  8. Se Rom 3:10; Moro 10:25.

  9. Se Moro 10:32.

  10. Se L&P 122:4, 7.

  11. Vi lærer af oplevelser, vi aldrig ville vælge. Nogle gange kan det at bære byrder med Herrens hjælp øge vores evne til at bære de byrder; Mosija 24:10-15 illustrerer Herrens løfte om at »[komme] til mit folk i deres trængsler« og »[styrke] dem, så de kunne bære deres byrder«. Alma 33:23 lærer os, at vores »byrder må blive lette ved glæden over hans Søn«. Mosija 18:8 minder os om, at når vi er »villige til at bære hinandens byrder«, kan de blive »lette«.

  12. Profeten Esajas fortæller om Messias: »Gud Herrens ånd er over mig, fordi Herren har salvet mig. Han har sendt mig for at bringe godt budskab til fattige og lægedom til dem, hvis hjerte er knust … for at trøste alle, der sørger, for at give Zions sørgende hovedpynt i stedet for aske, glædens olie i stedet for sørgedragt og lovsang i stedet for svigtende mod« (Es 61:1-3). På samme måde kommer salmisten med Herrens lovede perspektiv: »Om aftenen slår gråden sig ned, om morgenen er der jubel« (Sl 30:6). Det omfatter det herlige løfte til de retfærdige på den første opstandelses morgen.

  13. L&P 122:4. At tro på, at prøvelser i forhold til evigheden kun varer »et kort øjeblik«, betyder ikke, at man bagatelliserer eller forklejner prøvende eller udfordrende ulidelig smerte eller pine, vi måtte opleve dag efter dag i dette liv, de ubærlige søvnløse nætter eller det uudholdelige ved usikkerheden ved hver ny dag. Løftet om at være i stand til at se tilbage og se vores jordiske lidelse i lyset af Guds barmhjertighed og evige syn føjer måske noget perspektiv til vores forståelse af jordelivet og vores håb om at holde ud med tro og tillid til ham til enden. Der er også, når vi har øjne til at se, ofte noget godt i nuet; vi behøver ikke nødvendigvis at vente på fremtiden til at se det gode.

  14. Se 2 Ne 2:2.

  15. Se Matt 7:9-10. At lade Gud råde i vores liv er ikke det samme som passivt at acceptere, hvad som helst der kommer. Det er aktivt at tro på, at vor himmelske Fader og vor Frelser, Jesus Kristus, kun ønsker og altid ønsker det, der er bedst for os. Når tragedien rammer, kan vi med tro undlade at spørge, »hvorfor mig?«, men i stedet spørge »Hvad kan jeg lære?« Og vi kan sørge med et sønderknust hjerte og en angerfuld ånd med en viden om, at til hans tid og på hans måde, vil kompenserende velsignelser og muligheder komme.

  16. Vi har indgået pagt om at sørge med dem, der sørger og trøste dem, der står i behov for trøst (se Mosi 18:9).

  17. Job 1:21.

  18. Se L&P 115:6.

  19. Tro på trods af vanskeligheder er det modsatte af den eksistentielle kval og fortvivlelse, som Mormons Bog beskriver for dem, der »forbandede Gud og ønskede at dø«, men som »alligevel kæmpede … med sværdet for deres liv« (Morm 2:14).

  20. »Be Still, My Soul«, Hymns, nr. 124.

  21. »Kom, kom, Guds folk«, Salmer og sange, nr. 16. Overvej også:

    Den store visdom, kærlighed …

    et stort og herligt mål:

    Retfærdighed får evigt spil

    i himmelsk harmoni!

    (»Den store visdom, kærlighed«, Salmer og sange, nr. 116).

    Midt i livets usikkerhed, ved vi, at forløsningens storslåede plan vil bringe retfærdighed, kærlighed og barmhjertighed sammen til gavn for os.

  22. Se Obad 1:21. Profeten Joseph Smith sagde: »Hvordan skal [sidste dages hellige] blive befriere på Zions bjerg? Ved at bygge deres templer, opføre deres dåbsbassiner og ved at gå frem og modtage alle ordinancerne … for alle deres forfædre, som er døde« (Kirkens præsidenters lærdomme: Joseph Smith, 2007, s. 468).

  23. Medlemmer, der kommer i templet for første gang, kan købe tempeltøj med betydelig rabat.

  24. Russell M. Nelson, »Templet og jeres åndelige fundament«, Liahona, nov. 2021, s. 94.