Generalkonference
Trofast til det sidste
Aprilkonferencen 2024


Trofast til det sidste

Ved hans hånd vil I være i stand til at nedkæmpe enhver Goliat, der dukker op i jeres liv.

Kære unge venner, i dag vil jeg gerne tale direkte til jer – Kirkens unge.

Det er et år siden, at vores hovedpræsidentskab i Unge Kvinder blev kaldet. Hvor er der sket meget i det forgangne år!

Vi har mødt mange af jer og har studeret Kristi lærdomme sammen. Vi har sunget sange, fået nye venner og tjent med jer i vores lokalsamfund. Vi er blevet styrket af at lytte til jeres vidnesbyrd ved ungdomsstævner og verdensomspændende begivenheder. Og vi har været sammen i Herrens hus.

Hver gang har vi delt et budskab fra vor Herre Jesus Kristus. I aften vil ikke være anderledes; jeg har et budskab til jer, de unge i Jesu Kristi Kirke.

De store spørgsmål

Har I nogensinde spekuleret over, hvordan man kan være trofast mod Gud, mens man lever i en syndig verden? Hvor finder man styrken til at gå fremad og fortsætte med at gøre godt? Hvordan oplever man sand glæde?

Jeg tænker, at Davids og Goliats1 oplevelse kan være en hjælp.

David og Goliat

I Det Gamle Testamente kæmpede filistrenes hær mod israelitterne, og hver morgen og hver aften kom en kæmpestor filister, der hed Goliat, og udfordrede enhver israelit til at kæmpe mod ham.

Billede
David og Goliat.

Blandt israelitterne levede David, der var en ung hyrde, som var meget mindre end Goliat, men han havde en kæmpe tro på Jesus Kristus! David meldte sig frivilligt til at kæmpe. Selv kongen forsøgte at tale David fra det, men han valgte at sætte sin lid til Jesus Kristus.

David havde tidligere slået en løve og også en bjørn ihjel. Han vidste af egen erfaring, at Gud havde beskyttet ham og sikret hans sejr. For David var Guds sag, den vigtigste sag. Så med tro på en Gud, der ikke ville svigte ham, samlede han fem glatte sten, tog sin stenslynge og gik hen for at møde kæmpen.

Billede
Davids fem sten.

Skriften fortæller os, at den første sten, David kastede, ramte Goliat i panden, hvilket dræbte ham.2

Søg efter svaret

Selvom David kun brugte en sten til at slå Goliat ihjel, havde han forberedt sig med fem. Med fem! Det får mig til at tænke på, hvordan jeg kan forberede mig på at stå over for verden.

Hvad hvis hver af Davids sten repræsenterer en styrke, vi behøver for at sejre? Hvad kan disse fem sten være? Jeg tænkte på disse muligheder:

  1. Den sten, der består af min kærlighed til Gud.

  2. Den sten, der består af min tro på vor Frelser, Jesus Kristus.

  3. Den sten, der består af kundskaben om min sande identitet.

  4. Den sten, der består af min daglige omvendelse.

  5. Den sten, der består af min adgang til Guds kraft.

Lad os tale om, hvordan vi bliver velsignet af disse styrker.

For det første, den sten, der består af min kærlighed til Gud. Det første store bud er at elske Gud.3 Vejledningen Til styrke for de unge lærer os: »Gud elsker jer. Han er jeres Fader. Hans fuldkomne kærlighed kan inspirere jer til at elske ham. Når jeres kærlighed til vor himmelske Fader er den vigtigste indflydelse i jeres liv, bliver mange beslutninger lettere.«4

Vores kærlighed til Gud og vores nære forhold til ham giver os den styrke, vi har brug for til at ændre vores hjerte og nemmere overvinde vores udfordringer.

For det andet, den sten, der består af min tro på vor Frelser, Jesus Kristus. Da Jesus Kristus kom til jorden, led han for vores synder,5 og han påtog sig vores sorger, smerter, svagheder og vores fysiske og mentale sygdomme. Derfor ved han, hvordan han skal hjælpe os. Tro på Jesus Kristus betyder at stole fuldt ud på hans visdom, hans timing, hans kærlighed og hans kraft til at sone for vores synder. Den sten, der består af tro på Jesus Kristus vil besejre enhver »kæmpe« i vores liv.6 Vi kan overvinde denne faldne verden, fordi han overvandt den først.7

Nummer tre, den sten, der består af kundskaben om min sande identitet. Vores elskede profet, præsident Russell M. Nelson, har lært os, at vores vigtigste identitet er som Guds børn, børn af pagten og Jesu Kristi disciple.8

Alt ændrer sig, når jeg ved, hvem jeg virkelig er.9 Når jeg betvivler mine evner, gentager jeg ofte for mig selv: »Jeg er Guds datter, jeg er Guds datter,« så mange gange, jeg har brug for det, indtil jeg igen føler mig sikker nok til at fortsætte.

For det fjerde, den sten, der består af min daglige omvendelse. I vejledningen Til styrke for de unge står der: »Omvendelse er ikke straf for synd; det er den måde, hvorpå Frelseren befrier os fra synd. At omvende sig betyder at ændre sig – at vende sig væk fra synd og mod Gud. Det betyder at forbedre sig og modtage tilgivelse. Denne form for forandring er ikke en engangsbegivenhed; det er en vedvarende proces.«10

Intet er mere befriende end at føle Guds tilgivelse og vide, at vi er rene og er blevet forliget med ham. Tilgivelse er muligt for alle.

Den femte sten er den bestående af min adgang til Guds kraft. De pagter vi indgår med Gud, såsom dem vi indgår ved dåbsordinancen, giver os adgang til guddommelighedens kraft.11 Guds kraft er en virkelig kraft, der hjælper os med at håndtere udfordringer, træffe gode valg og øge vores evne til at udholde svære situationer. Det er en kraft, hvorigennem vi kan udvikle de specifikke evner, som vi har brug for.12

I vejledningen Til styrke for de unge står der: »Pagter forbinder jer til vor himmelske Fader og Frelseren. De øger Guds kraft i jeres liv.«13

Lad os tale om den forbindelse. Husker I, da Kristus underviste i forskellen på et hus, der er bygget på en klippe og på sand?14 Ældste Dieter F. Uchtdorf har forklaret: »Et hus klarer sig ikke i en storm, fordi huset er stærkt. Det klarer sig heller ikke, bare fordi klippen er stærk. Huset klarer sig i stormen, fordi det er fast forbundet til den stærke klippe. Det er styrken i forbindelsen til klippen, der betyder noget.«15

Billede
Et hus bygget på en klippe.

Vores personlige forbindelse til Jesus Kristus vil give os modet og selvtilliden til at gå fremad blandt folk, der ikke respekterer vores overbevisninger eller som mobber os. Kristus indbyder os til konstant at have ham i vores tanker. Han siger til os: »Se hen til mig i alle jeres tanker.«16 Når vi tænker på Frelseren, giver det os et klarsyn til at træffe beslutninger, til at handle uden frygt og til at sige nej til det, der strider imod Guds lærdomme.17 Når jeg har en svær dag, og jeg føler, at jeg ikke kan klare det mere, bringer det mig fred og giver mig håb at tænke på Kristus.

Hvordan kan vi trække på Jesu Kristi kraft? Nøglen er at adlyde vores pagter og øge vores tro på Jesus Kristus.

Jeg ville faktisk ønske, at David havde en sten mere, det ville være den sten, der består af mit vidnesbyrd. Vores vidnesbyrd opbygges af personlige åndelige oplevelser, hvor vi anerkender den guddommelige indflydelse på vores liv.18 Ingen kan tage den viden fra os. Det er uvurderligt at vide det, vi ved fra vores åndelige oplevelser. Det giver os frihed at være tro mod den kundskab. Det bringer os glæde! Hvis vi elsker sandheden, vil vi søge den, og når vi har fundet den, vil vi forsvare den.19

En opfordring

Ligesom jeg valgte den sjette sten, opfordrer jeg jer til at mødes med jeres klasse, kvorum eller familie og tænke over, hvilke andre styrker I har brug for at tilegne jer for at forblive trofaste mod Gud, og derved overvinde verden.

Et løfte

Kære venner, Kristus er ivrig efter at ledsage os på vores livsrejse. Jeg lover jer, at når I holder fast i jernstangen, vil I vandre hånd i hånd med Jesus Kristus.20 Han vil vejlede jer, og han vil undervise jer.21 Ved hans hånd vil I være i stand til at nedkæmpe enhver Goliat, der dukker op i jeres liv.

Vidnesbyrd

Jeg bærer vidnesbyrd om, at der er glæde i at bede hver dag, læse i Mormons Bog hver dag, nyde nadveren hver søndag og deltage i seminar – selv tidligt om morgenen! Der er glæde i at gøre det gode.

Der er glæde i at være trofast mod universets Gud, verdens Frelser, kongernes konge. Der er glæde i at være Jesu Kristi discipel.

Gud er vor Fader. Han kender jeres hjertes ønsker og jeres muligheder, og han stoler på jer.

Kære unge, Jesus Kristus vil hjælpe jer med at være trofaste helt til det sidste. Jeg efterlader jer mit vidnesbyrd om disse sandheder i Jesu Kristi navn. Amen.