Generalkonference
Forudordineret til at tjene
Aprilkonferencen 2024


Forudordineret til at tjene

Vor himmelske Fader ønsker at åbenbare jer jeres personlige forudordination, og han vil gøre det, når I stræber efter at lære og følge hans vilje.

I aften taler jeg til de unge i Kirken, den opvoksende generation af unge mænd og unge kvinder, som er fanebærere for den næste generation.

I oktober 2013 erklærede vores elskede profet, præsident Russell M. Nelson: »Jeres himmelske Fader har kendt jer længe. I er, som hans søn eller datter, udvalgt af ham til at komme til jorden præcis på denne tid og til at være leder i hans store værk på jorden.«1

For to år siden fortsatte præsident Nelson:

»I dag bekræfter jeg på det kraftigste, at Herren har bedt alle værdige unge mænd, der er i stand dertil, om at forberede sig til og tage på mission. For sidste dages hellige unge mænd er det et præstedømmeansvar at tjene som missionær. I unge mænd er blevet holdt tilbage til denne tid, hvor den lovede indsamling af Israel finder sted …

For jer unge søstre, der er i stand til det, er en mission også en stærk, men valgfri mulighed … Bed for at vide, om Herren ønsker, at I tager på mission, så vil Helligånden svare i jeres hjerte og sind.2

Vores profets henvisninger til, at Herren har holdt vor tids unge tilbage som en reserve til denne tid for indsamlingen af Israel og hans opfordring til at bede for at vide, hvad Herren ønsker, I gør, er delvist henvisninger til det liv, I levede, og de velsignelser, I modtog fra Gud, før I blev født på denne jord.3 Alle os, som er blevet født på denne jord, boede først hos vor himmelske Fader som hans åndelige børn.4 Herren erklærede til Moses: »Jeg, Gud Herren, skabte alt … åndeligt, førend det fandtes naturligt på jordens overflade.«5

Da han skabte jer åndeligt, elskede han jer som sine åndelige sønner og døtre, og forankret i hver enkelt af jer ligger et guddommeligt væsen og en evig skæbne.6

I forudtilværelsen »udviklede I jeres identitet og øgede jeres åndelige evner«.7 I blev velsignet med handlefrihedens gave, evnen til selv at træffe valg, og I traf nogle vigtige beslutninger som at følge vor himmelske Faders plan for lykke, som består i at »få et fysisk legeme og opnå jordiske erfaringer for at udvikle sig … og til sidst realisere [jeres] guddommelig skæbne som arvinger til evigt liv«.8 De beslutninger påvirkede jeres liv dengang, i jeres førjordiske tilværelse, og de påvirker stadig jeres liv nu.9 Som Guds barn i jeres førjordiske tilværelse udviklede I jer »i intelligens og lærte at elske sandheden«.10

Før I blev født, udpegede Gud jer hver især til at opfylde specifikke missioner i jeres liv på jorden.11 Hvis I forbliver værdige, vil velsignelserne ved denne førjordiske tilskikkelse gøre jer i stand til at få alle slags muligheder i dette liv, herunder muligheder for at tjene i Kirken og at deltage i det vigtigste værk, der sker på jorden i dag: Indsamlingen af Israel.12 Disse førjordiske løfter og velsignelser kaldes jeres forudordination. »Læren om forudordination gælder for alle medlemmer af Kirken.«13 Forudordination garanterer ikke, at I vil modtage bestemte kaldelser eller ansvar. Disse velsignelser og muligheder kommer i dette liv som et resultat af jeres retskafne udøvelse af handlefrihed, ligesom jeres forudordination i jeres førjordiske liv kom som et resultat af retskaffenhed.14 Når I viser jer værdige og går frem ad pagtsstien, vil I få muligheder for at tjene i jeres klasse i Unge Kvinder eller præstedømmekvorum. I vil blive velsignet med at tjene i templet, blive omsorgsbror eller -søster og at tjene på en mission som Jesu Kristi discipel.

Hvorfor har det betydning at søge at kende og forstå sin forudordination? I en tid, hvor det vrimler med spørgsmål, hvor så mange søger deres sande identitet, kan den kendsgerning, at Gud kender os personligt og har velsignet hver enkelt af os, før vi blev født på denne jord med et »fundamentalt særkende [af vores] førjordiske, jordiske og evige identitet og mål«, skænke os fred og vished i sindet og i hjertet.15 At vide, hvem I er, begynder med en forståelse af de forudordinerede velsignelser, Gud skænkede jer, før I blev født på denne jord. Vor himmelske Fader ønsker at åbenbare jer jeres personlige forudordination, og han vil gøre det, når I stræber efter at lære og følge hans vilje.16

Jeg elsker at læse præsident Nelsons Instagram-opslag. En af mine favoritter er fra den 20. juli 2022. Han skrev:

»Jeg tror, at hvis Herren talte direkte til jer, er det første han ville sikre sig, at I forstår, jeres sande identitet. Mine kære venner, I er bogstavelig talt Guds åndelige børn …

Tag ikke fejl af det: Jeres potentiale er guddommeligt. Når I søger flittigt, vil Gud give jer glimt af, hvem I kan blive.«17

Lad mig dele, hvordan min jordiske far lærte mig at finde min identitet og Guds plan for mit liv!

En lørdag formiddag, da jeg var 13 år gammel, slog jeg græs som en del af mine ugentlige pligter. Da jeg var færdig, hørte jeg bagdøren til huset lukke i, og jeg så min far vinke mig til sig. Jeg gik hen til terrassen bag huset, og han bad mig om at sidde med ham på trinene. Det var en smuk morgen. Jeg mindes stadig, at han sad så tæt på mig, at vi sad skulder ved skulder. Han begyndte med at fortælle mig, at han elskede mig. Han spurgte mig, hvad mine mål i livet var. Jeg tænkte: »Tja, det er ret enkelt.« Der var to, jeg var helt sikker på: Jeg ønskede at blive højere, og jeg ville mere ud og sove i telt. Jeg var ret enkelt anlagt. Han smilede, tav et øjeblik og sagde så: »Steve, jeg vil gerne fortælle dig noget, som er meget vigtigt for mig. Jeg har bedt om, at vor himmelske Fader vil indprente det, jeg nu siger til dig, uudsletteligt i dit sind og i din sjæl, så du aldrig glemmer det.«

Min far havde min fulde opmærksomhed i det øjeblik. Han vendte sig om, så mig i øjnene og sagde: »Min søn, tag vare på de private stunder i dit liv.« Der var en lang pause, mens han lod meningen synke dybt ned i mit hjerte.

Han fortsatte: »Du ved, de øjeblikke, hvor du er helt alene, og ingen anden ved, hvad du gør? De stunder, hvor du tænker, at ›uanset hvad jeg gør, påvirker det ingen anden, kun mig.«

Derefter sagde han: »Hvad du gør i livets private stunder, vil mere end nogen andre stunder, få den største indflydelse på, hvordan du tackler de udfordringer og den hjertesorg, du vil møde; og det, du gør i de private stunder i dit liv, vil også få større påvirkning på, hvordan du møder den succes og den glæde, du vil opleve, end nogen andre stunder i dit liv.«

Min far fik sit hjertes ønske opfyldt. Lyden og rytmen i hans stemme og den kærlighed, jeg følte i hans ord, blev uudsletteligt indprentet i mit sind og hjerte den dag.

Jeg har i årenes løb lært, at det største mirakel fra den dag på trinene uden for mit barndomshjem var, at jeg i bøn kunne gå til Gud i de private stunder i mit liv for at modtage åbenbaring. Min far lærte mig, hvordan jeg kunne lære om Guds forudordinerede velsignelser. I sådanne private stunder lærte jeg, at Mormons Bog er Guds ord. Jeg lærte, at Gud havde forudordineret mig til at tjene som missionær. Jeg lærte, at Gud kender mig og hører og besvarer mine bønner. Jeg lærte, at Jesus er Kristus, vor Frelser og Forløser.

Selv om jeg har begået mange fejl siden den mindeværdige dag med min far, så er det at beskytte de private stunder i mit liv forblevet et anker i livets storme, og det har gjort mig i stand til at søge en sikker havn og de helbredende og styrkende velsignelser ved vor Frelsers kærlighed og sonoffer.

Mine unge brødre og søstre, når I beskytter de private stunder i jeres liv med sunde fritidsbeskæftigelser, lytte til opløftende musik, læse i skrifterne, bede regelmæssigt og meningsfuldt og I gør en indsats for at modtage og grunde over jeres patriarkalske velsignelse, vil I modtage åbenbaring. Jeres øjne vil med præsident Nelsons ord være »vidt åbne for sandheden om, at dette liv virkelig er tiden, hvor I beslutter, hvilket slags liv I ønsker at leve for evigt«.18

Vor Fader i himlen vil besvare jeres bønner, især de bønner, I beder i jeres private stunder. Han vil åbenbare jeres forudordinerede gaver og talenter for jer, og I vil mærke hans kærlighed omslutte jer, hvis I beder inderligt og oprigtigt ønsker at vide det. Når I beskytter de private stunder i jeres liv, vil jeres deltagelse i evangeliets ordinancer og pagter blive mere meningsfulde. I vil binde jer mere helhjertet til Gud i de pagter, I indgår med ham, og I vil blive løftet op til et større håb, en større tro og vished om de løfter, han har givet jer. Ønsker I at kende Guds plan for jer? Jeg vidner om, at han ønsker, at I kender den, og han har inspireret sin profet på jorden til at opfordre hver enkelt af os til selv at bede om og modtage denne øjenåbnende oplevelse.19 Jeg bærer vidnesbyrd om, at Frelserens sonoffer er virkeligt og kraftfuldt. Det gør det muligt at leve op til og nyde alle Guds forudordinerede velsignelser. I Jesu Kristi navn. Amen.