Generalkonference
Fryd jer over den gave, som præstedømmenøgler er
Aprilkonferencen 2024


Fryd jer over den gave, som præstedømmenøgler er

Præstedømmenøgler styrer, hvordan Guds præstedømme kan anvendes til at fremme Herrens formål og velsigne alle, som modtager det gengivne evangelium.

Mine kære brødre og søstre, i dag er en historisk dag for præsident Dallin H. Oaks og jeg. Det er 40 år siden, den 7. april 1984, at vi blev opretholdt til De Tolv Apostles Kvorum.1 Vi har frydet os ved hver eneste generalkonference siden, herunder også denne. Vi er endnu en gang blevet velsignet med en hellig udgydelse fra Ånden. Jeg håber, at I i de kommende måneder vil studere budskaberne fra denne konference igen og igen.

Da jeg blev født,2 var der seks fungerende templer i Kirken – henholdsvis i St. George, Logan, Manti og Salt Lake City i Utah samt i Cardston i Alberta i Canada og i Laie i Hawaii. To tidligere templer havde fungeret kort i Kirtland i Ohio og i Nauvoo i Illinois. Da hovedparten af Kirken flyttede vestpå, blev de hellige tvunget til at forlade disse to templer.

Templet i Nauvoo blev ødelagt af en brandstifters ild. Det blev genopført og indviet af præsident Gordon B. Hinckley.3 Templet i Kirtland blev vanhelliget af fjender af Kirken. Senere blev templet i Kirtland erhvervet af Community of Christ, som har ejet det i mange år.

I sidste måned bekendtgjorde vi, at Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige har erhvervet templet i Kirtland tillige med flere betydningsfulde historiske steder i Nauvoo. Vi værdsætter virkelig de venlige og gensidigt gavnlige drøftelser, vi har haft med ledere fra Community of Christ, som har ført til denne aftale.

Billede
Templet i Kirtland.

Templet i Kirtland har en usædvanlig betydning i gengivelsen af Jesu Kristi evangelium. Flere begivenheder, som fandt sted der, var der blevet profeteret om årtusinder før, og de var afgørende for, at Herrens genoprettede kirke kunne opfylde sin mission i de sidste dage.

Den vigtigste af disse begivenheder fandt sted påskesøndag den 3. april 1836.4 På den dag modtog Joseph Smith og Oliver Cowdery en række bemærkelsesværdige besøg. Først viste Herren Jesus Kristus sig. Profeten skrev, at Frelserens »øjne var som en ildslue, håret på hans hoved var hvidt som ren sne, hans ansigt strålede klarere end solen, og hans røst var som lyden af bruset fra vældige vande.«5

Herren bekræftede under dette besøg sin identitet. Han sagde: »Jeg er den første og den sidste; jeg er den, som lever, jeg er den, som blev slået ihjel; jeg er jeres talsmand over for Faderen.«6

Jesus Kristus erklærede derpå, at han havde godtaget templet som sit hus og kom med dette forbløffende løfte: »Jeg skal i barmhjertighed give mig til kende for mit folk i dette hus.«7

Dette betydningsfulde løfte gælder for hvert eneste indviede tempel i dag. Jeg opfordrer jer til at overveje, hvad Herrens løfte personligt betyder for jer.

Efter Frelserens besøg, viste Moses sig. Moses overdrog Joseph Smith nøglerne til Israels indsamling og de ti stammers tilbageførsel.8

Da dette besøg var afsluttet, »viste Elias sig og overdrog Abrahams evangeliums uddeling« til Joseph.9

Derpå viste profeten Elias sig. Hans tilsynekomst opfyldte Malakias’ løfte om, at Herren før det andet komme ville sende profeten Elias for at »vende fædres hjerte til deres sønner og sønners hjerte til deres fædre.«10 Profeten Elias overdrog beseglingsmagtens nøgler til Joseph Smith,11

Betydningen af disse nøglers gengivelse til jorden af disse tre himmelske budbringere under Herrens ledelse kan ikke overdrives. Præstedømmenøgler udgør myndigheden og kraften i præsidentskab. Præstedømmenøgler styrer, hvordan Guds præstedømme kan anvendes til at fremme Herrens formål og velsigne alle, som accepterer det gengivne Jesu Kristi evangelium.

Det er vigtigt at bemærke, at forud for organiseringen af Kirken havde himmelske budbringere overdraget Det Aronske og Det Melkisedekske Præstedømme til profeten Joseph og havde givet ham nøglerne til begge præstedømmer.12 Disse nøgler gav Joseph Smith myndighed til at organisere Kirken i 1830.13

Derefter var overdragelsen af disse tre yderligere præstedømmenøgler i templet i Kirtland i 1836 – nemlig nøgler til Israels indsamling, nøgler til Abrahams evangelium og nøgler til beseglingsmagten – afgørende. Disse nøgler bemyndigede Joseph Smith – og alle efterfølgende præsidenter for Herrens kirke – til at indsamle Israel på begge sider af sløret, til at velsigne alle pagtsbørn med Abrahams velsignelser og til at placere et godkendende segl på præstedømmeordinancer og -pagter og til at besegle familier for evigt. Magten og kraften i disse præstedømmenøgler er uendelige og ufattelige.

Overvej, hvordan jeres liv ville være anderledes, hvis præstedømmenøgler ikke var blevet gengivet til jorden.14 Uden præstedømmenøgler ville I ikke kunne blive begavet med Guds kraft.15 Uden præstedømmenøgler kunne Kirken kun virke som en betydningsfuld undervisende og humanitær organisation, men ikke meget mere. Uden præstedømmenøgler ville ingen af os have adgang til afgørende ordinancer og pagter, som binder os til vores elskede for evigt og med tiden tillader os at bo hos Gud.

Præstedømmenøgler adskiller Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige fra enhver anden organisation på jorden. Mange andre organisationer kan og gør jeres liv på jorden bedre. Men ingen anden organisation kan og vil påvirke jeres liv efter døden.16

Præstedømmenøgler giver os myndighed til at videregive de velsignelser, der blev lovet Abraham, til enhver pagtsholdende mand og kvinde. Tempelordinancer gør disse udsøgte velsignelser tilgængelige for alle Guds børn, uanset hvor de lever eller hvornår de levede. Lad os fryde os over, at der atter findes præstedømmenøgler på jorden!

Jeg opfordrer jer til nøje at overveje følgende tre udsagn:

  1. Israels indsamling er tegn på, at Gud elsker alle sine børn overalt.

  2. Abrahams evangelium er yderligere et tegn på, at Gud elsker alle sine børn overalt. Han indbyder alle til at komme til sig – »sort og hvid, træl og fri, mand og kvinde … alle er lige for Gud.«17

  3. Beseglingsmagten er et himmelsk tegn på, hvor meget Gud elsker alle sine børn og ønsker, at de alle vælger at vende hjem til ham.

Præstedømmenøgler, der blev gengivet gennem profeten Joseph Smith, gør det muligt for hver eneste pagtsholdende mand og kvinde at nyde uforlignelige personlige åndelige privilegier. Her er der igen meget, vi kan lære af den hellige historie om templet i Kirtland.

Joseph Smiths indvielsesbøn for templet i Kirtland er en lektie i, hvordan templet åndeligt gør jer og mig i stand til at klare livets udfordringer i disse sidste dage. Jeg opfordrer jer til at studere den bøn, der er nedskrevet i Lære og Pagter 109. Denne indvielsesbøn, som blev modtaget ved åbenbaring, lærer os, at templet er »et bønnens hus, et fastens hus, et troens hus, et undervisningens hus, et herlighedens hus, et ordens hus, et Guds hus.«18.

Denne liste med egenskaber er langt mere end en beskrivelse af et tempel. Det er et løfte om, hvad der vil ske for dem, der tjener og tilbeder i Herrens hus. De kan forvente at modtage svar på bøn, personlig åbenbaring, øget tro, styrke, trøst, kundskab og kraft.

Tid i templet vil hjælpe jer til at tænke celestialt og til at fange visionen om, hvem I virkelig er, hvem I kan blive og hvilket liv, I kan leve for evigt. Regelmæssig tilbedelse i templet vil forbedre den måde, hvorpå I ser jer selv, og hvordan I passer ind i Guds storslåede plan. Det lover jeg jer.

Vi bliver også lovet, at vi i templet kan »modtage en fylde af Helligånden.«19 Forestil jer, hvad det løfte betyder i forhold til at få himlen åbnet for hver eneste oprigtigt søgende efter evig sandhed.

Vi er blevet belært om, at alle, som tilbeder i templet, vil have Guds kraft, og engle vil »passe på dem.«20 Hvor meget styrker det jeres selvtillid at vide, at I som kvinde eller mand, der har modtaget begavelsen, er udrustet med Guds kraft, og ikke behøver at møde livet alene? Hvilket mod giver det jer at vide, at engle virkelig vil hjælpe jer?

Til sidst bliver vi lovet, at »ingen sammensværgelse af ugudelighed« vil få magt over dem, som tilbeder i Herrens hus.21

At forstå de åndelige privilegier, der er muliggjort i templet, er afgørende for os alle i dag.

Mine kære brødre og søstre, her er mit løfte. Intet vil hjælpe jer mere til at holde fast i jernstangen22 end at tilbede i templet så regelmæssigt, som jeres situation tillader det. Intet vil beskytte jer mere, når I møder verdens tåger af mørke. Intet vil styrke jeres vidnesbyrd om Herren Jesus Kristus og hans forsoning eller hjælpe jer til at forstå Guds storslåede plan mere. Intet vil dulme jeres ånd mere i tider med smerte. Intet vil åbne himlene mere. Intet!

Templet er porten til de største velsignelser, som Gud har reserveret til os alle, for templet er det eneste sted på jorden, hvor vi kan modtage alle de velsignelser, der blev lovet Abraham.23 Det er derfor, at vi gør alt, hvad der står i vores magt, for under Herrens vejledning at gøre tempelvelsignelserne mere tilgængelige for medlemmer af Kirken. Derfor glæder det os også at bekendtgøre, at vi planlægger at bygge et nyt tempel på hvert af disse 15 steder:

  • Uturoa i Fransk Polynesien

  • Chihuahua i Mexico

  • Florianópolis i Brasilien

  • Rosario i Argentina

  • Edinburgh i Skotland

  • Det sydlige Brisbane i Australien

  • Vancouver i British Columbia

  • Yuma i Arizona

  • Det sydlige Houston i Texas

  • Des Moines i Iowa

  • Cincinnati i Ohio

  • Honolulu i Hawaii

  • West Jordan i Utah

  • Lehi i Utah

  • Maracaibo i Venezuela

Mine kære brødre og søstre, jeg vidner om, at dette er Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige. Han er Kirkens leder. Vi er hans disciple.

Lad os frydes over gengivelsen af præstedømmenøgler, som gør det muligt for jer og mig at nyde hver eneste åndelige velsignelse, som vi er villige og værdige til at modtage. Det vidner jeg om i Jesu Kristi hellige navn. Amen.