2006
De Heilige Schriften: de macht Gods voor ons heil
November 2006


De Heilige Schriften: de macht Gods voor ons heil

Heilige kronieken getuigen van de Heiland en brengen ons tot Hem.

De Schriften zijn het woord van God en zijn ons gegeven voor ons heil. De Schriften zijn van essentieel belang om een getuigenis van Jezus Christus en zijn evangelie te krijgen. De Schriften die God ons in deze laatste dagen gegeven heeft, bestaan uit het Oude Testament, het Nieuwe Testament, het Boek van Mormon, de Leer en Verbonden en de Parel van grote waarde. Die heilige kronieken getuigen van de Heiland en brengen ons tot Hem. Daarom riepen grote profeten zoals Enos de Heer in geloof aan en vroegen Hem de Schriften te bewaren.

Wilt u met mij het Boek van Mormon openslaan? Kijk op het titelblad. We lezen dat het is ‘geschreven op gebod, en ook door de geest van profetie en van openbaring.’ Het is ‘te voorschijn [gekomen] door de gave en de macht Gods’ en zijn vertaling is ‘door de gave Gods’ — door middel van de Heilige Geest. Het toont aan ‘welke grote dingen de Heer (…) heeft gedaan’ en aan ons heeft gegeven ‘opdat [wij] de verbonden des Heren zullen kennen’ opdat we niet ‘voor eeuwig [worden] verworpen. Maar bovenal is het geschreven om ons te overtuigen ‘dat Jezus de Christus is, de eeuwige God.’

Sla nu de pagina om, naar de inleiding. Hieruit vernemen we dat deze profetische kroniek heilige Schriftuur is die ‘vergelijkbaar is met de Bijbel’. Het bevat ‘de volheid van het eeuwige evangelie, (…) geeft het heilsplan in grote trekken weer en geeft [ons] aan hoe zij vrede in dit leven en eeuwig heil in het toekomende leven kunnen verwerven.’ Het belooft ons dat ‘allen die tot [de Heiland] komen en de wetten en verordeningen van zijn evangelie gehoorzamen, kunnen worden gered.’

Welke rol speelt dit heilige boek in onze tijd? Wat is de boodschap wat het doel van alle Schriften betreft?

Op pagina 1 van het boek 1 Nephi — het allereerste boek in het Boek van Mormon — vernemen we dat Lehi rond zeshonderd vóór Christus van God opdracht kreeg om met zijn gezin de wildernis in te vluchten. Maar Lehi was nog niet ver toen de Heer hem gebood om zijn zoons terug te sturen. Waarom deed hij dat? Om de Schriften in handen te krijgen, de platen van koper, die zo belangrijk waren dat Lehi’s zoons hun leven in de waagschaal stelden en al hun wereldse bezittingen opgaven om ze terug te krijgen! Uiteindelijk kregen ze met hulp van de Heer en door Nephi’s geloof de platen op wonderbaarlijke wijze in handen. Toen Nephi en zijn broers terugkwamen, verheugde hun vader, Lehi, zich en begon de heilige Schrift ‘vanaf het begin’ te onderzoeken. Hij kwam tot de conclusie ‘dat ze begerenswaardig waren; ja, zelfs van grote waarde (…) omdat [Lehi en zijn nakomelingen] de geboden des Heren voor [hun] kinderen konden bewaren.’1

De platen van koper bleken ook nog een kroniek van Lehi’s voorouders te bevatten, inclusief hun taal, genealogie en, belangrijker nog, het evangelie zoals Gods heilige profeten erin hadden onderwezen. Toen Lehi de platen onderzocht, vernam hij wat wij allemaal vernemen als we de Schriften bestuderen:

  • Wie we zijn.

  • Wat we kunnen worden.

  • Profetieën voor ons en ons nageslacht.

  • De geboden, wetten, verordeningen en verbonden die we moeten naleven om het eeuwig leven te verkrijgen.

  • En hoe we moeten leven om tot het einde te volharden en eervol terug te keren naar onze hemelse Vader.

Die waarheden zijn zó belangrijk dat onze hemelse Vader zowel Lehi als Nephi visioenen gaf waarin het woord Gods heel duidelijk werd voorgesteld als een ijzeren roede. Zowel vader als zoon leerde dat vasthouden aan deze sterke, onbuigzame, uiterst betrouwbare gids de enige manier is om op het enge en nauwe pad te blijven dat naar onze Heiland leidt.

Enkele hoofdstukken in het Boek van Mormon zijn gewijd aan Lehi en Nephi en hun toepassing van deze les — ze onderzoeken de Schriften en halen ze aan. Het is duidelijk dat ze willen dat hun familieleden en wij begrijpen hoe belangrijk de Schriften zijn, met name Jesaja’s profetieën aangaande de herstelling van het evangelie en het te voorschijn komen van hun verslag — het Boek van Mormon — in onze tijd.

In het Boek van Mormon wordt een aantal beschavingen genoemd die wel of niet acht sloegen op de Schriften, te beginnen met Lehi’s eigen familie. De Heer had Lehi geboden om Jeruzalem te ontvluchten, omdat het door de Babyloniërs ingenomen zou worden, en overzee naar het beloofde land te reizen in een door God ontworpen schip. Maar Lehi’s kinderen waren verdeeld in twee vijandige groeperingen. Zij die de rechtschapen Nephi volgden — de Nephieten — hielden de Schriften toen ze zich afscheidden van de Lamanieten en ‘hun ziel [werd] door het licht van het eeuwigdurende woord [van God] verhelderd.’2

Maar Laman en Lemuël en hun nakomelingen, de Lamanieten, verwierpen de Schriften en leefden in de duisternis van onwetendheid, twist en vernietiging. In ongeveer vierhonderd na Christus verwierpen ook de Nephieten het woord Gods, leefden zij in ongeloof en werden zij vernietigd, waarmee een einde kwam aan ongeveer duizend jaar Nephitische beschaving.

Het boek Ether bevat een geschiedenis van een beschaving, de Jaredieten, die de antieke wereld ten tijde van de toren van Babel verlieten, ruwweg 2200 jaar vóór Christus. Zo lang de Jaredieten rechtschapen waren, werden ze gezegend. Toen ze het woord van de Heer verwierpen en weigerden zich te bekeren, hield de Geest van de Heer op met hen te twisten. Uiteindelijk weken ze af van de wegen van de Heer en vernietigden ze elkaar ongeveer zeshonderd jaar vóór Christus, waarmee een einde kwam aan ongeveer zestienhonderd jaar Jareditische beschaving.

Lehi arriveerde in het beloofde land rond de tijd dat de Jaredieten elkaar vernietigden. Enkele jaren later kwam een andere beschaving, Mulek en zijn volgelingen, ook naar het beloofde land. Zij ontdekten de laatste bekende overlevende van de Jaredieten, een koning die Coriantumr heette. De Mulekieten namen geen Schriften mee. Dus toen Mosiah en de Nephieten hen ongeveer vierhonderd jaar later vonden, was de taal van de Mulekieten verbasterd en waren ze het geloof in hun Schepper kwijt. Ze wisten niet wie zij waren. Toen de Mulekieten vernamen dat de Heer de Nephieten met de platen van koper had gestuurd, met daarop de schriftuurlijke kroniek van de Joden, verheugden ze zich en voegden ze zich bij de Nephitische beschaving.

Het lot van deze beschavingen, opgetekend in de Schrift, is een getuigenis aan de hele wereld: als we het woord Gods niet hebben of er geen acht op slaan, zullen we afdwalen op vreemde paden en verloren gaan, individu, gezin en natie gelijk.

Net als de stemmen die vanuit het stof tot ons spreken, roepen de profeten van God ons ook in deze tijd over de hele aarde toe: houd u vast aan de Schriften! Kleef ze aan, volg ze, leef ze na, verheug u in ze, en vergast u eraan. Knabbelen is niet voldoende. Zij zijn ‘de macht Gods tot behoudenis’3 die ons terugleidt naar onze Heiland, Jezus Christus.

Als de Heiland nu in het vlees onder ons was, zou Hij ons uit de Schriften onderrichten, zoals Hij deed toen Hij nog op aarde was. In de synagoge te Nazaret werd ‘Hem […] het boek van de profeet Jesaja ter hand gesteld (…). En Hij begon tot hen te zeggen: Heden is dit schriftwoord voor uw oren vervuld.’4 Later, toen de Sadduceeën en Farizeeën Hem een lastige vraag stelden, antwoordde ‘Jezus […] en zeide tot hen: Gij dwaalt, want gij kent de Schriften niet, noch de kracht Gods.’5 En na zijn opstanding, op de weg naar Emmaüs, zeiden zijn discipelen ‘tot elkander: Was ons hart niet brandende in ons, terwijl Hij onderweg tot ons sprak en ons de Schriften opende?’6 Zijn woorden tot zijn discipelen toen en nu weerklinken als volgt: ‘(…) onderzoekt de Schriften, want (…) deze zijn het, welke van Mij getuigen’7 — een getuigenis dat de Heilige Geest ons geeft, want ‘door de macht van de Heilige Geest kunt gij de waarheid van alle dingen kennen.’8

Broeders en zusters, ik getuig dat de Schriften ‘door de hand des Heren [voor ons zijn] behouden en bewaard’ ‘met een wijs doel in [het] bestel’ van de Heer.9 Lehi profeteerde: ‘(…) deze platen van koper [zouden] nimmer vergaan; noch zouden zij door de tijd hun glans verliezen.’10 De Heer verbond zich tegenover Enos om de Schriften ‘in de door Hemzelf bestemde tijd’11 te voorschijn te brengen. De profeet Moroni schreef over het Boek van Mormon dat het ‘geschreven en verzegeld en in de hoede des Heren verborgen’12 was. De Schriften die we hebben, bevatten profetieën en beloften die in onze tijd vervuld zijn.

Wat een heerlijke zegen! Want als we met God willen spreken, bidden we. En als we willen dat Hij tot ons spreekt, doorzoeken we de Schriften; want zijn woorden worden door middel van zijn profeten gesproken. Vervolgens onderwijst Hij ons als wij luisteren naar de ingevingen van de Heilige Geest.

Als u zijn stem niet onlangs tot u hebt horen spreken, wend u dan met nieuwe ogen en oren tot de Schriften. Zij zijn onze geestelijke reddingslijn. De heiligen achter het duistere IJzeren Gordijn overleefden doordat zij zijn stem hoorden door middel van de Schriften. In andere delen van de wereld bleven leden die een tijdlang niet naar de kerk konden God aanbidden doordat zij zijn stem hoorden door middel van de Schriften. Heiligen der laatste dagen overleefden de oorlogen van de vorige eeuw en overleven de strijd in deze tijd doordat zij zijn stem door middel van de Schriften horen. Want de Heer heeft gezegd: ‘De Schriften zullen worden gegeven (…) tot heil van mijn eigen uitverkorenen; want zij zullen naar mijn stem horen en Mij zien en niet slapen, en zullen de dag van mijn komst verdragen; want zij zullen gereinigd zijn, gelijk Ik rein ben.’13

Ruim tweeduizend jaar geleden schreef Jesaja het woord Gods op: ‘Ga nu, schrijf het in hun bijzijn op een tafel en teken het op in een boek, opdat het diene voor latere dagen, voor immer en altoos.’14 Die tijd is aangebroken. Deze wereld heeft nu de Schriften nodig. Vóór de komst van de Heiland was het nodig om al Gods kinderen in de voorbereidende wet van Mozes te onderwijzen, een wet die ‘oog om oog en tand om tand’15 toestond. Velen in deze wereld leven nog naar die angstaanjagende regel, en daarvan zien we de bewijzen overal om ons heen.

Wij verklaren stoutmoedig dat de oplossing voor de terreur, vernietiging en zelfs volkerenmoord uit deze tijd te vinden is in de Schriften. Het evangelie uit het Oude Testament is vervuld in het Nieuwe Testament. De profetieën in de Bijbel komen uit in het Boek van Mormon. De Leer en Verbonden en de Parel van grote waarde getuigen dat de volheid van het evangelie nu op aarde is.

Van Genesis tot Maleachi en van Mozes tot Abraham is er geprofeteerd dat de Heiland zou komen. Van het boek Matteüs tot het boek Openbaring, van Nephi tot Moroni en van Joseph Smith tot onze geliefde, levende profeet, president Gordon B. Hinckley, getuigen de profeten allemaal dat Jezus Christus, de langverwachte Messias, is gekomen en dat Hij zal terugkeren. In Hem zijn ‘oude dingen […] weggedaan en [zijn] alle dingen […] nieuw geworden.’16 Door middel van de heilige Schriften verkondigt zijn nieuwe en eeuwigdurende evangelie: ‘Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf.’17 ‘Hebt uw vijanden lief, zegent hen die u vervloeken, doet wel aan hen die u haten en bidt voor hen die u smadelijk behandelen en vervolgen.’18 ‘Van u wordt het vereist alle mensen te vergeven.’19 Want dit is het evangelie van onze Heiland, die gezalfd is ‘om aan gevangenen loslating te verkondigen en aan blinden het gezicht, om verbrokenen heen te zenden in vrijheid.’20

Aan het eind van het Boek van Mormon kijkt Moroni figuurlijk uit over de laatste overgeblevenen van zijn volk. Hij wist dat zij niet hadden hoeven uitsterven als zij niet Gods heilige woord waren vergeten en de Geest van de Heer waren kwijtgeraakt. Dan is het toch geen wonder dat Moroni aan ons, aan u en mij, persoonlijk schrijft en ons smeekt om de zegeningen van de Schriften op te eisen?

‘En wanneer gij deze dingen ontvangt, spoor ik u aan God, de eeuwige Vader, in de naam van Christus te vragen of deze dingen niet waar zijn; en indien gij vraagt met een oprecht hart, met een eerlijke bedoeling en met geloof in Christus, zal Hij de waarheid ervan aan u openbaren door de macht van de Heilige Geest.

‘En door de macht van de Heilige Geest kunt gij de waarheid van alle dingen kennen.’21

Wij leven in de laatste dagen, broeders en zusters, in de volheid der tijden. Wij moeten bedenken dat wij zelf bepalen wie wij zijn, ongeacht hoe moeilijk het in de wereld wordt. Net als in 3 Nephi zullen de getrouwen de vurige pijlen van de tegenstander kunnen weerstaan als hij wordt losgelaten op deze aarde.22 Ondanks alle beroering in de wereld zullen alle getrouwen in de tempel van de Heiland zijn als Hij daar naartoe komt, net als Hij in het Boek van Mormon deed. Dat wij ons onder hen mogen bevinden, bid ik in de naam van Jezus Christus. Amen.

Noten

  1. 1 Nephi 5:10, 21.

  2. Alma 5:7.

  3. LV 68:4.

  4. Lucas 4:17, 21.

  5. Matteüs 22:29.

  6. Lucas 24:32.

  7. Johannes 5:39.

  8. Moroni 10:5.

  9. Alma 37:4, 14; zie ook 1 Nephi 9:5; Woorden van Mormon 1:7.

  10. 1 Nephi 5:19.

  11. Enos 1:16.

  12. Titelblad, het Boek van Mormon.

  13. LV 35:20–21.

  14. Jesaja 30:8.

  15. Matteüs 5:38; zie ook 3 Nephi 12:38.

  16. 3 Nephi 12:47.

  17. Matteüs 22:39.

  18. Matteüs 5:44; zie ook 3 Nephi 12:44.

  19. LV 64:10.

  20. Lucas 4:18.

  21. Moroni 10:4–5 (cursivering toegevoegd).

  22. Zie 1 Nephi 15:24.