2006
De verzoening kan vrede en geluk waarborgen
November 2006


De verzoening kan vrede en geluk waarborgen

We zullen blijvend geluk ervaren, met de bijbehorende kracht, moed en vaardigheid om de moeilijkste problemen te overwinnen, als we ons leven op Jezus Christus richten.

Onze Vader in de hemel wil dat wij allemaal vrede en geluk ervaren. Onze Meester, Jezus Christus, en zijn profeten hebben gezegd hoe we die vrede en dat geluk kunnen vinden, zelfs in een wereld waar steeds meer problemen, onenigheid en verleidingen voorkomen.

Aan de hand van een gelijkenis over bergbeklimmen zal ik laten zien wat de verkeerde manier is om vrede en geluk te vinden en vervolgens de juiste manier. Er zijn mensen die een moeilijke berg helemaal alleen beklimmen. Dat doen ze zonder de nodige uitrusting, collega’s of beveiliging. Ze vertrouwen volledig op hun eigen vaardigheid. Het gaat ze om de sensatie van het hoge risico. Ze doen het terwijl ze weten dat ze een keer zullen vallen en ernstig gewond raken of overlijden. Ze lijken op veel mensen die de problemen en verleidingen van het leven tegemoet treden zonder de beveiliging die ze, onder invloed van de Heilige Geest, zouden hebben als ze de geboden Gods onderhielden. In deze moeilijke wereld zullen ze hoogstwaarschijnlijk belangrijke wetten overtreden en de pijnlijke, vernietigende gevolgen daarvan ondergaan. Sta in het leven niet ‘helemaal alleen’. Dan zult u bijna zeker vallen en zondigen.

Er is een veilige manier om bergen te beklimmen. Wanneer twee bergbeklimmers een moeilijke berg beklimmen, beklimt de leider een rotswand waarin hij ankers slaat. Zijn of haar touw zit vast aan de zekering met een musketon. De veiligheid wordt gewaarborgd door een tweede klimmer die zich op een veilige positie bevindt. De leider wordt beschermd omdat de tweede persoon zekert, namelijk ervoor zorgt dat het touw goed vastzit. Op die manier is de eerste klimmer beveiligd tijdens zijn klim. Als hij of zij zich verstapt, zal het anker de val veilig beperken. De tweede klimmer zorgt niet alleen voor de veiligheid van de eerste klimmer, maar geeft ook aanmoedigingen en aanwijzingen. Ze communiceren voortdurend met elkaar. Hun doel is een veilige, opbeurende ervaring door een moeilijke prestatie te leveren. Ze gebruiken technieken en een klimuitrusting die zich bewezen hebben. Ze gebruiken onder andere een veilig harnas, een betrouwbaar touw, verscheidene zekeringen om in de rotswand te slaan, poeder om een betere grip te krijgen en speciale laarzen of schoenen die een stevige grip op de rotswand verzekeren.

De twee klimmers hebben de regels en technieken van rotsklimmen bestudeerd. Ze hebben instructies van ervaren klimmers gekregen en hebben geoefend op de juiste bewegingen en het gebruik van de klimuitrusting. Ze hebben een route gepland en vastgesteld hoe ze gaan samenwerken. Wanneer de leider genoeg zekeringen heeft aangebracht en een plek vindt die veilig is, kan hij of zij zekeren en het touw omhoog halen terwijl de tweede klimmer volgens dezelfde route klimt. Als deze bij de leider aankomt, herhaalt het proces zich. De een zekert terwijl de ander klimt en ankers zet als bescherming tegen het vallen. Hoewel rotsklimmen riskant en gevaarlijk lijkt, zorgen deze voorzorgsmaatregelen voor een opwindende ervaring, die ook veilig is omdat de juiste beginselen worden gevolgd.

In het dagelijks leven zijn de ankers de wetten van God die in alle omstandigheden bescherming bieden. Het touw en de musketons die het touw aan de ankers vastzetten stellen gehoorzaamheid aan de geboden voor. Als wij die geboden leren, ze blijven naleven en een plan hebben om gevaar te vermijden, hebben we een veilig hulpmiddel om ons tegen de verleidingen van Satan te beschermen. Dan zullen we karaktersterkte ontwikkelen waardoor we tegen overtredingen bestand zullen zijn. Als we een verkeerde beweging maken, hoeven er geen blijvende gevolgen aan vast te zitten vanwege de beveiliging die bekering ons biedt.

Laten we ervoor zorgen dat de Heiland de eerste klimmer is. Hij heeft gezegd: ‘Ik ben (…) de Rots van de hemel (…); wie ook door de poort binnenkomt en door Mij opklimt, zal nimmer vallen.’1 De Verlosser zal ons door de moeilijkste perioden van ons leven leiden. Zijn wetten zijn veilige ankers die in deze gevaarlijke wereld angst verdrijven en succes verzekeren. Zo’n leven zal ons zeker vrede en geluk brengen.

We zullen blijvend geluk ervaren, met de bijbehorende kracht, moed en vaardigheid om de moeilijkste problemen te overwinnen, als we ons leven op Jezus Christus richten. Gehoorzaamheid aan zijn leringen zorgt voor een zekere klim gedurende onze levensreis. Daar moeten we ons voor inspannen. Hoewel er geen garantie van onmiddellijk succes wordt afgegeven, hebben we wel de verzekering dat we op de tijd van de Heer oplossingen zullen vinden, vrede zullen ontvangen en gelukkig zullen zijn.

De problemen die we tegenkomen en het groeiproces dat we doormaken zijn tijdelijke scènes op het podium van het leven vol vrede en geluk. Verdriet, hartzeer en teleurstellingen zijn alleen gebeurtenissen in het leven. Het is niet de bedoeling dat ze de kern van ons leven worden. Ik wil niet bagatelliseren hoe moeilijk dergelijke gebeurtenissen kunnen zijn. Als we een belangrijke les moeten leren, kunnen de beproevingen wat langer duren, maar ze mogen niet allesoverheersend in ons leven worden. Ons leven kan en moet de moeite waard zijn. Naarmate wij vooruitgang maken en de dagelijkse problemen overwinnen, kunnen we door onze kennis en toepassing van de wetten van God een geweldig doel in het leven hebben. Door dat perspectief blijven de problemen de plaats innemen die hun toekomt — stapstenen naar verdere groei en vooruitgang.

De Heer houdt onze persoonlijke groei en ontwikkeling in de gaten. Onze vooruitgang neemt toe als wij Hem de kans geven om ons door onze groeifasen te leiden, of we dat nu prettig vinden of niet. Vertrouw op de Heer. Vraag om de leiding van de Geest om zijn wil te leren kennen. Wees bereid om die te aanvaarden. Dan zult u in aanmerking komen voor het grootste geluk en zult u de hoogste doelen bereiken.

Vrede en geluk zijn de waardevolle vruchten van een rechtschapen leven. Ze zijn alleen verkrijgbaar door de verzoening van Jezus Christus. Dat zal ik uitleggen.

Wij maken allemaal fouten. Daardoor worden eeuwige wetten gebroken. De gerechtigheid is het onderdeel van het plan van geluk van onze Vader in de hemel dat alles in stand houdt. Zij is als de zwaartekracht voor een rotsklimmer — altijd aanwezig. Zij is als een vriend wanneer de eeuwige wetten in acht worden genomen. Maar zij zal onze ondergang worden als we die wetten overtreden. De gerechtigheid zorgt ervoor dat we de zegeningen ontvangen die we door gehoorzaamheid aan de wetten van God verdiend hebben. De gerechtigheid eist ook dat iedere overtreding van de wet wordt vereffend. Als wij de geboden van God onderhouden, worden we gezegend, maar we bouwen geen tegoed op waarmee we overtredingen van de wet kunnen compenseren. Onopgeloste overtredingen kunnen het leven ellendig maken en ons ervan weerhouden bij God terug te keren. Alleen het leven, de leringen en vooral de verzoening van Jezus Christus kunnen ons uit onze benarde positie bevrijden.

De vereisten van de gerechtigheid kunnen door de barmhartigheid vereffend worden, en worden verdiend door onze voortdurende bekering en gehoorzaamheid aan de wetten van God. Die bekering en gehoorzaamheid zijn uitermate belangrijk, zodat het volledige wonder door de verzoening kan plaatsvinden. De Verlosser kan onze schuld afbetalen en ons door het genadige pad van onze bekering vergeving schenken. Door de verzoening kunnen we in een wereld leven waar de gerechtigheid u voor uw gehoorzaamheid zal belonen. En door zijn barmhartigheid kunt u de gevolgen van de gebroken wetten opheffen.

De verzoening was een onzelfzuchtige handeling met eeuwige gevolgen, tot stand gebracht door een enkele persoon, de Zoon van God.2 De Heiland heeft de banden van de dood erdoor verbroken. Uiteindelijk zullen we door de Verlosser worden geoordeeld. De verzoening voorkomt dat we voor eeuwig in de greep van de duivel terechtkomen. Zij opent de poorten naar de verhoging voor allen die door middel van bekering en gehoorzaamheid voor vergeving in aanmerking komen.

Als we nadenken over de grootsheid van de verzoening krijgen we diepe gevoelens van ontzag, enorme dankbaarheid en grote nederigheid. Die indrukken kunnen ons op een krachtige manier blijven motiveren om zijn geboden te onderhouden en ons steeds te bekeren zodat we meer vreugde en geluk zullen ervaren.

Ik ben van mening dat hoe hard we ook ons best doen, we met ons menselijke verstand nooit volledig de eeuwige invloed van de verzoening kunnen begrijpen en hoe die tot stand is gekomen. We kunnen alleen een beetje gaan waarderen hoeveel de Heiland geleden moet hebben en hoe moeilijk het voor onze Vader in de hemel moet zijn geweest om zijn Zoon de onvergelijkelijke verzoening tot stand te zien brengen. Toch denk ik dat we de verzoening ijverig moeten bestuderen om er zoveel mogelijk van te begrijpen. Wij kunnen leren wat noodzakelijk is om zijn geboden te onderhouden en vrede en geluk te ervaren. Samen met gehoorzame familieleden kunnen we voor eeuwig bij Hem en onze Vader in de hemel terugkeren.

Lehi heeft tegen zijn zoon Jakob gezegd dat ‘geen vlees in de tegenwoordigheid Gods kan wonen, behalve door de verdiensten en de barmhartigheid en de genade van de heilige Messias.’3

Jezus Christus had de verdiensten die geen ander mens kon hebben. Vóór zijn geboorte in Betlehem was Hij een God — Jehova. Zijn dierbare Vader gaf Hem niet alleen zijn geestelijk lichaam, maar Jezus was ook zijn eniggeboren Zoon in het vlees. Onze Meester leidde een volmaakt, zondeloos leven en daarom hadden de eisen van de gerechtigheid geen vat op Hem. Hij is in iedere eigenschap volmaakt, waaronder liefde, barmhartigheid, geduld, gehoorzaamheid, vergevensgezindheid en nederigheid. Als wij ons bekeren en Hem gehoorzamen, betaalt zijn barmhartigheid onze schuld aan de gerechtigheid. Aangezien we ondanks onze beste inspanningen om zijn leringen na te leven nog steeds tekortkomen, zullen we door zijn genade gered worden, ‘na alles wat wij kunnen doen.’4

Ik getuig dat de Heiland zich door onvoorstelbaar lijden en ondraaglijke pijn tegen een onnoemelijke prijs het recht heeft verworven om onze Verlosser, onze Middelaar, onze uiteindelijke Rechter te zijn. Ik weet dat Hij leeft en dat Hij van u houdt. Zorg ervoor dat u zich altijd door Hem laat leiden. De veilige ankers van zijn wetten zullen uw veiligheid en succes garanderen terwijl u de problemen in uw leven het hoofd biedt. Dan zult u niet vallen en zondigen. Dan zult u vredig en gelukkig leven en uiteindelijk met verhoging in het celestiale koninkrijk gekroond worden. In de naam van Jezus Christus. Amen.

Noten

  1. Mozes 7:53.

  2. Zie LV 133:50, 52–53.

  3. 2 Nephi 2:8; cursivering toegevoegd.

  4. 2 Nephi 25:23.