2006
De kracht van een eigen getuigenis
November 2006


De kracht van een eigen getuigenis

Ons sterke getuigenis zal ons motiveren om te veranderen en de wereld tot zegen te zijn.

In het Boek van Mormon lezen we over de jonge Nephi die door de Heer was geboden om een schip te bouwen. Hij gehoorzaamde dit gebod meteen, maar zijn broers waren sceptisch. ‘En toen mijn broeders zagen dat ik een schip ging bouwen,’ schrijft hij, ‘begonnen zij tegen mij te morren, zeggende: Onze broeder is een dwaas, want hij denkt dat hij een schip kan bouwen; ja, en hij denkt ook dat hij deze grote wateren kan oversteken’ (1 Nephi 17:17).

Maar Nephi raakte niet ontmoedigd. Hij had geen ervaring met scheepsbouw, maar hij had wél een sterk getuigenis ‘dat de Heer […] een weg [zou] bereiden [om te] volbrengen wat Hij […] gebiedt’ (1 Nephi 3:7). Met zijn sterke getuigenis en motivatie in zijn hart, bouwde Nephi een schip waarmee ze de grote wateren overstaken, ondanks de felle tegenstand van zijn ongelovige broers.

Ik wil graag iets vertellen wat ik in mijn jeugd heb meegemaakt dat te maken heeft met de kracht van rechtschapen motieven.

Na het tumult van de Tweede Wereldoorlog kwam mijn familie in het door de Russen bezette Oost-Duitsland terecht. In de vierde klas moest ik voor het eerst een vreemde taal leren: Russisch. Ik vond dat erg moeilijk vanwege het Cyrillische alfabet, maar na verloop van tijd leek ik het redelijk te doen.

Toen ik elf was, moesten we Oost-Duitsland vanwege mijn vaders politieke overtuiging halsoverkop verlaten. Toen ging ik in West-Duitsland naar school, wat destijds bezet was door de Amerikanen. Daar moesten alle kinderen op school Engels leren, geen Russisch. Russisch leren vond ik al moeilijk, maar Engels lukte me echt niet. Ik meende dat mijn mond er gewoon niet op gemaakt was om Engels te spreken. Mijn leerkrachten hadden het er moeilijk mee. Mijn ouders leden eronder. En ik wist zeker dat Engels beslist mijn taal niet was.

Maar toen veranderde er iets in mijn jonge leven. Bijna dagelijks fietste ik naar de luchthaven en keek naar opstijgende en landende vliegtuigen. Ik las, bestudeerde en leerde alles wat ik maar over luchtvaart kon vinden. Ik wilde toen het allerliefste piloot worden. Ik zag mezelf al in de cockpit van een lijnvliegtuig of een straaljager. Diep in mijn hart voelde ik dat dit iets voor mij was!

Toen vernam ik dat ik Engels moest spreken om piloot te worden. En plotseling stond iedereen versteld van me omdat het leek alsof mijn mond veranderd was. Ik kon ineens Engels leren. Het vereiste toch nog veel werk, doorzettingsvermogen en geduld, maar ik kón Engels leren!

Waarom? Vanwege een rechtschapen, sterke motivatie!

Motieven en gedachten beïnvloeden onze daden. Het getuigenis van de waarheid van het herstelde evangelie van Jezus Christus is de krachtigste motivatie die er bestaat. Jezus beklemtoonde herhaaldelijk hoe krachtig goede gedachten en gepaste motieven zijn: ‘Vertrouw op Mij bij iedere gedachte; twijfel niet, vrees niet’ (LV 6:36).

Het getuigenis van Jezus Christus en het herstelde evangelie zullen ertoe bijdragen dat wij leren wat Gods plan voor ons is en dat wij overeenkomstig handelen. Het geeft ons de zekerheid dat God écht bestaat en dat Hij goed is, de zekerheid van de leringen en de verzoening van Jezus Christus, en van de goddelijke roeping van hedendaagse profeten. Ons getuigenis motiveert ons om rechtschapen te leven en door een rechtschapen leven te leiden, wordt ons getuigenis sterker.

Wat is een getuigenis?

Onze definitie van een getuigenis is ‘een officiële of wettige verklaring (…) van hetgeen iemand als waarheid ervaart’ (Gids bij de Schriften, p. 71).

Voor leden van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen heeft de term getuigenis in onze godsdienstige uitingen een warme, vertrouwde betekenis. Het is een fijn, prettig woord. Het heeft een zekere heiligheid. Als we het over een getuigenis hebben, hebben we het over gevoelens en indrukken, en niet over een verzameling logische, koude feiten. Het is een gave van de Geest, een verzekering van de Heilige Geest dat bepaalde denkbeelden waar zijn.

Een getuigenis is de zekere kennis of verzekering, afkomstig van de Heilige Geest, van de waarheid en goddelijkheid van Gods werk in deze laatste dagen. Een getuigenis is ‘de duurzame, levende [en] roerende overtuiging van de waarheden die in het evangelie van Jezus Christus zijn geopenbaard.’ (Marion G. Romney, New Era, ‘How to Gain a Testimony’, mei 1976, p. 8; cursivering toegevoegd.)

Als we ons getuigenis geven, verklaren we de absolute waarheid van de evangelieboodschap. In een tijd waarin velen waarheid als relatief beschouwen, is een verklaring van absolute waarheid niet erg populair en lijkt die ook niet politiek correct of gepast. Een getuigenis van ‘dingen zoals ze werkelijk zijn’ (Jakob 4:13), is stoutmoedig, waar en van levensbelang, want het heeft eeuwige consequenties voor de mensheid. Satan zou het niet erg vinden als we verklaarden dat de boodschap van ons geloof en de evangelieleer voor onderhandeling vatbaar waren, al naar gelang de omstandigheden. Onze vaste overtuiging van de evangeliewaarheid is een anker voor ons; het is stabiel en net zo betrouwbaar als de Poolster. Een getuigenis is erg persoonlijk en kan voor ieder van ons een beetje anders zijn omdat iedereen uniek is. Een getuigenis van het herstelde evangelie van Jezus Christus zal echter altijd de volgende duidelijke, eenvoudige waarheden omvatten:

  • God leeft. Hij is onze liefhebbende Vader in de hemel en wij zijn zijn kinderen.

  • Jezus Christus is de Zoon van de levende God en de Heiland van de wereld.

  • Joseph Smith is de profeet van God en door hem is het evangelie van Jezus Christus in onze tijd hersteld.

  • Het Boek van Mormon is het woord van God.

  • President Gordon B. Hinckley, zijn raadgevers en de leden van het Quorum der Twaalf Apostelen, zijn de profeten, zieners en openbaarders in onze tijd.

Krijgen wij door de macht en gave van de Heilige Geest diepgaande kennis van deze waarheden en van het heilsplan, dan kunnen wij ‘de waarheid van alle dingen’ te weten komen (Moroni 10:5).

Hoe krijgen we een getuigenis?

Wij weten allemaal dat het makkelijker is om over een getuigenis te praten dan er een te krijgen. De manier om een getuigenis te krijgen, is gebaseerd op de wet van de oogst: ‘Want wat een mens zaait, zal hij ook oogsten’ (Galaten 6:7). We krijgen nooit iets goeds zonder ons moeite en opoffering te getroosten. Als we hard moeten werken om een getuigenis te krijgen, worden wijzelf en ons getuigenis daar sterker van. En als we ons getuigenis geven, zal het groeien.

Een getuigenis is een uiterst waardevol bezit, want het wordt niet alleen met logica of redenering verkregen, het is niet te koop voor aardse bezittingen en we kunnen het niet cadeau geven of het erven van onze voorouders. We kunnen niet afhankelijk zijn van het getuigenis van andere mensen. Wij moeten het zélf weten. President Gordon B. Hinckley heeft gezegd: ‘Elke heilige der laatste dagen heeft tot taak om zelf zonder enige twijfel te weten dat Jezus de herrezen, levende Zoon van de levende God is’ (‘Fear Not to Do Good’, Ensign, mei 1983, p. 80).

De bron van deze zekere kennis en vaste overtuiging is goddelijke openbaring: ‘Want het getuigenis van Jezus is de geest der profetie’ (Openbaring 19:10).

Dat getuigenis ontvangen wij als de Heilige Geest spreekt tot de geest die in ons is. Dan krijgen we een rustige, onwankelbare zekerheid die de bron van ons getuigenis en onze overtuiging wordt, ongeacht onze cultuur, ras, taal of sociaal-economische achtergrond. Meer nog dan de logica van de mens zijn die ingevingen van de Geest het ware fundament waarop we ons getuigenis bouwen.

De kern van zo’n getuigenis is altijd geloof in en kennis van Jezus Christus en zijn goddelijke zending, van Hem die in de Schriften over zichzelf zegt: ‘Ik ben de weg en de waarheid en het leven’ (Johannes 14:6).

Dus hoe krijgen we zelf een getuigenis dat geworteld is in de overtuiging van de Heilige Geest? Die manier staat in de Schriften beschreven:

Allereerst: verlang te geloven. In het Boek van Mormon worden wij als volgt aangemoedigd: ‘(…) indien [u] uw vermogens wilt opwekken en wakker schudden, ja, om mijn woorden te beproeven, en een sprankje geloof wilt oefenen, […] al kunt [u] niet meer doen dan verlangen te geloven’ (Alma 32:27).

Sommigen zeggen misschien: ‘Ik kan niet geloven, ik ben niet godsdienstig.’ Maar bedenk dat God ons goddelijke hulp belooft als we zelfs maar verlangen te geloven — alleen moet het dan wel een oprecht verlangen zijn en niet een voorgewend verlangen.

Ten tweede: bestudeer de Schriften. Kom met vragen, bestudeer ze, doorzoek de Schriften op antwoorden. Nogmaals heeft het Boek van Mormon een goed advies voor ons: ‘(…) indien [u] plaats inruimt, zodat er een zaadje in uw hart kan worden gezaaid’, door het woord Gods ijverig te bestuderen, zal het goede zaadje ‘in uw boezem gaan zwellen’, als u het tenminste niet met ongeloof weerstaat. Dit goede zaadje zal uw ‘ziel […] verruimen’ en uw ‘verstand […] verlichten’ (Alma 32:28).

Ten derde: doe Gods wil en onderhoud de geboden. Een wetenschappelijk debat volstaat niet als we te weten willen komen of het koninkrijk van God op aarde is teruggebracht. Een terloops onderzoek is ook niet genoeg. We zullen zelf in actie moeten komen en dat betekent Gods wil te weten komen en die vervolgens uitvoeren.

We moeten tot Christus komen en zijn leringen navolgen. De Heiland heeft gezegd: ‘Mijn leer is niet van Mij, maar van Hem, die Mij gezonden heeft; indien iemand diens wil doen wil, zal hij van deze leer weten of zij van God komt, dan of Ik uit Mijzelf spreek’ (Johannes 7:16–17; cursivering toegevoegd). En Hij heeft gezegd: ‘Wanneer gij Mij liefhebt, zult gij mijn geboden bewaren’ (Johannes 14:15).

Ten vierde: denk na, vast en bid. Om kennis van de Heilige Geest te ontvangen, moeten we onze hemelse Vader erom vragen. We moeten erop vertrouwen dat God ons liefheeft en dat Hij ons zal helpen om de ingevingen van de Heilige Geest te herkennen. In het Boek van Mormon staat:

‘(…) wanneer [u] deze dingen leest […] bedenk [dan] hoe barmhartig de Heer jegens de mensenkinderen is geweest vanaf de schepping van Adam tot op het tijdstip dat [u] deze dingen ontvangt, en [overweeg] het in uw hart […].

‘[Vraag] God, de eeuwige Vader, in de naam van Christus […] of deze dingen […] waar zijn; en indien gij vraagt met een oprecht hart, met een eerlijke bedoeling en met geloof in Christus, zal Hij de waarheid ervan aan u openbaren door de macht van de Heilige Geest’ (zie Moroni 10:3–4).

En de profeet Alma heeft gezegd:

‘Zie, ik getuig tot u te weten dat deze dingen waarover ik heb gesproken, waar zijn. En hoe denkt [u] dat ik dit zo zeker weet?

‘Ziet, ik heb vele dagen gevast en gebeden, opdat ik deze dingen zelf mocht weten. En […] de Here God heeft ze mij door zijn Heilige Geest geopenbaard; en dat is de geest van openbaring’ (zie Alma 5:45–46).

Geliefde broeders en zusters, Alma ontving meer dan tweeduizend jaar geleden zijn getuigenis door vasten en gebed, en wij kunnen in onze tijd diezelfde heilige ervaring krijgen.

Waar is een getuigenis goed voor?

Een getuigenis biedt het juiste perspectief, de motivatie en een stevig fundament om een zinvol leven en persoonlijke vooruitgang op te bouwen. Het is een voortdurende bron van vertrouwen, een trouwe metgezel in goede en in slechte tijden. Een getuigenis geeft ons een reden voor hoop en blijdschap. We kunnen er een geest van optimisme en blijheid door krijgen en het stelt ons in staat ons in de schoonheid van de natuur te verheugen. Een getuigenis motiveert ons om te allen tijde en onder alle omstandigheden het goede te kiezen. Het motiveert ons om dichter tot God te komen en zo Hem in staat te stellen dichter tot ons te komen (zie Jakobus 4:8).

Ons getuigenis beschermt ons als een schild, het is als een ijzeren roede die ons veilig door het duister en de verwarring leidt.

Nephi’s getuigenis gaf hem de moed om pal te staan. Daardoor werd hij gerekend tot hen die de Heer gehoorzamen. Hij morde niet, twijfelde niet en vreesde niet, wat de omstandigheden ook waren. Als hij moeilijke tijden doormaakte, zei hij: ‘Ik zal heengaan en de dingen doen die de Heer heeft geboden, want ik weet dat de Heer […] een weg [zal] bereiden [om het te] volbrengen’ (1 Nephi 3:7).

Net zoals de Heer Nephi kende, kent God ons en heeft Hij ons lief. Deze tijd behoort ons toe; dit zijn onze levensdagen. Wij bevinden ons in het heetst van de strijd. Ons sterke getuigenis zal ons motiveren om te veranderen en de wereld tot zegen te zijn. Daarvan getuig ik en ik laat u mijn zegen als apostel van de Heer. In de naam van Jezus Christus. Amen.