Generalkonference
Guddommelig oplæring af forældre
Oktoberkonferencen 2023


Guddommelig oplæring af forældre

Forældre indgår et partnerskab med deres himmelske Fader om at lede deres dyrebare børn tilbage til himlen.

Har I nogensinde holdt en nyfødt i jeres arme? Der er et lys, som udstråler fra hver eneste nyfødt og skaber et særligt bånd af kærlighed, der kan fylde deres forældres hjerte med glæde.1 En mexicansk forfatter har skrevet: »Jeg har lært, at når en nyfødt første gang klemmer sin fars finger med sin lillebitte næve, har han fanget ham for evigt.«2

At være forælder er en af livets mest fantastiske oplevelser. Forældre indgår et partnerskab med deres himmelske Fader om at vejlede deres dyrebare børn tilbage til himlen.3 I dag vil jeg gerne dele nogle erfaringer om at være forældre, som de findes i skrifterne og undervises i af levende profeter, for at hjælpe os med at lykkes som forældre.

Højn niveauet med evangelisk kultur

Vi må højne niveauet for vores familie med evangelisk kultur. Præsident Russell M. Nelson har erklæret: »Familien fortjener vejledning fra himlen. Familier kan ikke [vejlede] børn hensigtsmæssigt udelukkende ud fra personlige erfaringer, frygt eller sympatier.«4

Selv om vores kulturelle baggrund, opdragelsesstil og personlige erfaringer kan være værdifuld i opdragelsen af vores børn, er disse evner utilstrækkelige til at hjælpe vores børn med at vende tilbage til himlen. Vi har brug for adgang til et højere »værdisæt og … og skikke«,5 en kultur med både kærlighed og forventninger, hvor vi interagerer med vores børn »på en højere og helligere måde«.6 Præsident Dallin H. Oaks beskrev evangelisk kultur som »en særegen livsstil, et værdisæt og forventninger og skikke … Denne evangeliekultur udspringer af frelsesplanen, Guds befalinger og levende profeters lærdomme. Den vejleder os i den måde, hvorpå vi opdrager vores familie og lever vores liv«.7

Jesus Kristus er midtpunktet i denne evangeliske kultur. Indførelsen af den evangeliske kultur i vores familie er afgørende for at skabe et frugtbart miljø, hvor troens frø kan blomstre. For at klatre op til et højere niveau opfordrede præsident Oaks os til, »at fralægge os enhver personlig eller familiemæssig tradition, som strider imod Jesu Kristi Kirkes lære«.8 Forældre, frygtsomhed fra vores side med at etablere en evangelisk kultur kan tillade modstanderen at etablere et fodfæste i vores hjem, eller endnu værre i vores børns hjerte.

Når vi vælger at gøre den evangeliske kultur til den dominerende kultur i vores familie, vil vores nuværende opdragelsesstil, traditioner og skikke med Helligåndens stærke indflydelse9 blive sigtet, tilpasset, raffineret og forædlet.

Gør hjemmet til centrum for læring om evangeliet

Præsident Russell M. Nelson har sagt, at hjemmet bør blive »et centrum for at lære om og af evangeliet«.10 Målet med al evangelisk læring er »at øge vores omvendelse til vor himmelske Fader og Jesus Kristus og hjælpe os til at blive mere ligesom dem«.11 Lad os overveje tre afgørende ansvar som forældre, der er beskrevet af profeter og apostle, som kan hjælpe os til at etablere en højere evangelisk kultur i vores hjem.

For det første: Undervis frit

Vor himmelske Fader instruerede Adam om Jesus Kristus og hans lære. Han lærte ham om »frit at lære [sine] børn dette«.12 Vor himmelske Fader underviste med andre ord Adam om at undervise i dette i rigt mål, gavmildt og uden begrænsning.13 Skrifterne fortæller os: »Og Adam og Eva priste Guds navn, og de gjorde alt kendt for deres sønner og deres døtre.«14

Vi underviser vores børn gavmildt, når vi tilbringer meningsfuld tid sammen med dem. Vi underviser uden begrænsning, når vi drøfter følsomme emner som skærmtid og anvender ressourcer, som Kirken har stillet til rådighed.15 Vi underviser i rigt mål, når vi studerer skrifterne med vores børn og bruger Kom og følg mig og tillader Ånden at være læreren.

For det andet: Vær rollemodeller som disciple

I Johannesevangeliet læser vi, at Jesus, da flere jøder udspurgte ham om hans opførsel, henviste til sin rollemodel, sin Fader. Han sagde: »Sandelig, sandelig siger jeg jer: Sønnen kan slet intet gøre af sig selv, men kun det, han ser Faderen gøre; for hvad Faderen gør, det samme gør også Sønnen.«16 Forældre, hvad må vi gøre for at være rollemodel for vores børn? Leve som discipel.

Som forældre kan vi undervise om betydningen af at sætte Gud først, når vi drøfter det første bud, men vi er en rollemodel, når vi tilsidesætter verdslige distraktioner og holder sabbatsdagen hellig hver uge. Vi kan undervise i betydningen af tempelpagter, når vi taler om læresætningen celestialt ægteskab, men vi er en rollemodel, når vi ærer vores pagter og behandler vores ægtefælle med værdighed.

For det tredje: Giv opfordringer til handling

Tro på Jesus Kristus bør være det centrale i vores børns vidnesbyrd, og disse vidnesbyrd må komme til hvert barn gennem individuel åbenbaring.17 For at hjælpe vores børn med at opbygge deres vidnesbyrd opmuntrer vi dem til at bruge deres handlefrihed til at vælge det rette18 og forberede dem på hele livet at gå på Guds pagtssti.19

Det vil være klogt at opfordre vores børn til at tage imod præsidents Nelsons opfordring til at tage ansvar for deres eget vidnesbyrd om Jesus Kristus og hans evangelium – til at arbejde på det, til at nære det, så det vokser, til at nære det med sandhed og ikke forurene det med falske filosofier fra vantro mænd og kvinder.20

Retskaffen og bevidst opdragelse

Vor himmelske Fader gav sine guddommelige intentioner som forælder til kende i en åbenbaring til Moses: »For se, dette er min gerning og herlighed: At tilvejebringe udødelighed og evigt liv for mennesket.«21 Præsident Nelson har tilføjet: »Gud vil gøre alt, han kan, bortset fra at overtræde jeres handlefrihed, for at hjælpe jer til ikke at gå glip af de største velsignelser i al evighed.«22

I omsorgen for vores børn repræsenterer vi som forældre Gud.23 Vi må gøre alt, hvad vi kan for at skabe omgivelser, hvor vores børn kan mærke hans guddommelige indflydelse.

Vor himmelske Fader har aldrig haft til hensigt, at vi som forældre sidder på sidelinjen som tilskuere, der betragter vores børns åndelige liv udfolde sig. Lad mig illustrere denne tanke om bevidst opdragelse med en personlig oplevelse. Da jeg var i Primary i en lille gren i Guatemala, begyndte mine forældre at undervise mig om værdien af patriarkalske velsignelser. Min mor tog sig tid til at dele sin oplevelse med at modtage sin dyrebare patriarkalske velsignelse. Hun lærte mig om læren i forbindelse med patriarkalske velsignelser, og hun vidnede om lovede velsignelser. Hendes bevidste virke som forælder inspirerede mig til at få et ønske om at få min egen patriarkalske velsignelse.

Da jeg var 12 år, hjalp mine forældre mig med at søge efter en patriark. Det var nødvendigt, for der var ingen patriark i det distrikt, hvor vi boede. Jeg rejste til en patriark, som boede i en stav 156 km væk. Jeg husker tydeligt, da patriarken lagde sine hænder på mit hoved for at velsigne mig. Gennem en stærk åndelig bekræftelse, vidste jeg helt uden tvivl, at min himmelske Fader kendte mig.

For en 12-årig dreng fra en lille by betød det alt for mig. Mit hjerte vendte sig til min himmelske Fader den dag på grund af min mors og fars bevidste opdragelse, og jeg vil for evigt være dem taknemmelige.

Søster Joy D. Jones, tidligere hovedpræsident for Primary, har sagt: »Vi kan ikke vente på, at omvendelse kommer til vores børn af sig selv. Tilfældig omvendelse er ikke en del af Jesu Kristi evangelium.«24 Vores kærlighed og inspirerede opfordringer kan gøre en forskel for, hvordan vores børn bruger deres handlefrihed. Præsident Nelson har understreget: »Intet andet hverv overgår en retskaffen, målbevidst forælders!«25

Konklusion

Forældre, denne verden er fuld af filosofier, kulturer og ideer, som konkurrerer om vores børns opmærksomhed. Den store og rummelige bygning reklamerer med, at dets beboere dagligt bruger de nyeste mediekanaler. »Men ved sin gave, sin Søn,« underviste profeten Moroni, »har Gud beredt en mere fortrinlig vej.«26

Når vi er partnere med Gud gennem pagter og bliver hans repræsentanter i omsorgen for vores børn, vil han helliggøre vores intentioner, inspirere vores undervisning og forme vores vejledning af dem, så »vore børn kan vide, til hvilken kilde de kan se hen for at få forladelse for deres synder«.27 I Jesu Kristi navn. Amen.

Noter

  1. Se Sl 127:3.

  2. Johnny Welch, »The Puppet«, gengivet på inspire21.com/thepuppet; se også Johnny Welch, Lo que me ha enseñado la vida, 1996.

  3. Det kan virke som en overvældende opgave, men som ældste Jeffrey R. Holland har sagt: »Med en himmelsk Faders hjælp kan vi som forældre efterlade en større arv, end vi tror« (»Fædrenes hænder«, Liahona, jul. 1999, s. 18).

  4. Russell M. Nelson, »Du må ikke have andre guder«, Stjernen, juli 1996, s. 14.

  5. Dallin H. Oaks, »Evangeliekulturen«, Liahona, mar. 2012, s. 22.

  6. Russell M. Nelson, »Der er brug for fredsstiftere«, Liahona, maj 2023, s. 99.

  7. Dallin H. Oaks, »Evangeliekulturen«, s. 22.

  8. Dallin H. Oaks, »Evangeliekulturen«, s. 22.

  9. Se Moro 10:5.

  10. Se Russell M. Nelson, »Bliv forbilledlige sidste dages hellige«, Liahona, nov. 2018, s. 113.

  11. »Omvendelse er vores mål«, i Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: Det Nye Testamente 2023, s. v.

  12. Moses 6:58.

  13. Se American Dictionary of the English Language, »freely«, webstersdictionary1828.com/Dictionary/freely.

  14. Moses 5:12.

  15. Se »Taking Charge of Technology« og Til styrke for de unge: Vejledning til at træffe valg, 2022, Evangelisk Bibliotek.

  16. Joh 5:19.

  17. Se »Matthew 16:17-18. Individual Revelation Needed for a Testimony of Jesus Christ«, New Testament Student Manual, 2018, s. 52.

  18. Se ældste Dale G. Renlund, »Vælg i dag«, Liahona, nov. 2018, s. 104: »Vor himmelske Faders mål med opdragelse er ikke at få sine børn til at gøre det rette; det er at få sine børn til at vælge det rette og i sidste ende blive som ham.«

  19. Se »Tillæg: Forbered jeres børn til at leve hele livet på Guds pagtssti«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: Det Nye Testamente 2023, Evangelisk Bibliotek.

  20. Se Russell M. Nelson, »Overvind verden og find hvile«, Liahona, nov. 2022, s. 97.

  21. Moses 1:39. I dette vers taler Jesus Kristus på vegne af vor himmelske Fader.

  22. Se Russell M. Nelson, »Evighedens valg«, verdensomspændende foredrag for unge voksne, 15. maj 2022, Evangelisk Bibliotek.

  23. Se Russell M. Nelson, »Frelse og ophøjelse«, Liahona, maj 2008, s. 10: »Forsøg ikke at styre jeres børn. Lyt i stedet til dem, hjælp dem med at lære evangeliet, inspirér dem og led dem mod evigt liv. I er Guds repræsentanter i omsorgen for de børn, som han har betroet jer. Lad hans guddommelige indflydelse forblive i jeres hjerte, mens I underviser og overtaler.«

  24. Joy D. Jones, »Afgørende samtaler«, Liahona, maj 2021, s. 12.

  25. Se Russell M. Nelson, »Sabbatten er frydefuld«, Liahona, maj 2015, s. 131.

  26. Eter 12:11.

  27. 2 Ne 25:26.