Generalkonference
Evig sandhed
Oktoberkonferencen 2023


Evig sandhed

Vores behov for at genkende sandhed har aldrig været vigtigere!

Brødre og søstre, jeg takker for jeres hengivenhed overfor Gud Faderen og hans Søn, Jesus Kristus, og for jeres kærlighed og tjeneste for hinanden. I er i sandhed bemærkelsesværdige!

Indledning

Da min hustru, Anne, og jeg var blevet kaldet til at være fuldtidsmissionsledere, besluttede vores familie sig for at lære navnene på alle missionærerne, inden vi ankom til missionen. Vi fik fat i fotografier, lavede små kort og studerede ansigter og øvede os på navne.

Da vi ankom, holdt vi en velkomstkonference med missionærerne. Da vi minglede, hørte jeg min niårige søn sige:

»Det er rart at møde dig, Sam!«

»Rachel, hvor kommer du fra?«

»Wauw, hvor er du høj, David!«

Foruroliget gik jeg hen til vores søn og hviskede: »Vi skal huske at omtale missionærerne som ældste eller søster.«

Han kiggede forundret på mig og sagde: »Far, jeg troede, at vi skulle lære deres navne.« Min søn gjorde det, han tænkte var rigtigt, ud fra sin forståelse.

Så hvad er vores forståelse af sandhed i dagens verden? Vi bliver konstant bombarderet med stærke meninger, forudindtaget rapportering og ufuldstændige data. På samme tid stiger antallet af kilder og mængden af denne information hastigt. Vores behov for at kunne genkende sandhed har aldrig været vigtigere!

Sandhed er afgørende for, at vi kan etablere og styrke vores forhold til Gud, finde fred og glæde og nå vores guddommelige potentiale. Lad os i dag overveje følgende spørgsmål:

  • Hvad er sandhed, og hvorfor er den vigtig?

  • Hvordan finder vi sandhed?

  • Hvornår kan vi finde sandhed, og hvordan deler vi den?

Sandhed er evig

Herren har i skrifterne lært os, at »sandhed er kundskab om alt, som det er, og som det var, og som det skal blive« (L&P 93:24). Den »blev ikke skabt eller dannet« (L&P 93:29) og har ingen »ende« (L&P 88:66).1 Sandhed er absolut, fast og uforanderlig. Med andre ord er sandhed evig.2

Sandhed hjælper os til at undgå bedrag,3 skelne mellem godt og ondt,4 modtage beskyttelse5 og finde trøst og helbredelse.6 Sandhed kan også guide vores handlinger,7 gøre os frie,8 helliggøre os9 og føre os til evigt liv.10

Gud åbenbarer evig sandhed

Gud åbenbarer evig sandhed for os gennem et netværk af åbenbarende relationer, der involverer ham selv, Jesus Kristus, Helligånden, profeter og os. Lad os tale om de forskellige, men alligevel indbyrdes forbundne roller, som hver deltager spiller i denne proces.

For det første er Gud kilden til al evig sandhed.11 Han og hans Søn, Jesus Kristus,12 har en fuldkommen forståelse af sandhed og handler altid i harmoni med sande principper og love.13 Denne kraft gør, at de kan skabe og styre verdener,14 og at de til fuldkommenhed kan elske, vejlede og vogte over os hver især.15 De ønsker, at vi forstår og anvender sandhed, så vi kan nyde de velsignelser, de gør.16 Han kan meddele sandheden personligt eller, mere typisk, gennem budbringere som Helligånden, engle eller levende profeter.

For det andet, vidner Helligånden om al sandhed.17 Han åbenbarer sandheder direkte for os og vidner om sandhed, der undervises om af andre. Indtryk fra Ånden kommer typisk som tanker til vores sind og følelser til vores hjerte.18

For det tredje modtager profeter sandhed fra Gud og deler den sandhed med os.19 Vi lærer sandheder fra tidligere profeter gennem skriften20 og fra levende profeter til generalkonferencen og gennem andre officielle kanaler.

Og endelig spiller I og jeg en afgørende rolle i denne proces. Gud forventer, at vi søger, erkender og handler på sandhed. Vores evne til at modtage og anvende sandhed er afhængig af styrken i vores forhold til Faderen og Sønnen, vores følsomhed over for Helligåndens indflydelse, og hvorvidt vi er i samklang med sidste dages profeter.

Vi må huske på, at Satan arbejder for at holde os fra sandheden. Han ved, at uden sandhed kan vi ikke opnå evigt liv. Han væver tråde af sandhed ind i verdslige filosofier for at forvirre os og lede os væk fra det, der formidles af Gud.21

Søg, erkend og anvend evig sandhed

Når vi søger evig sandhed,22 kan følgende to spørgsmål være en hjælp til at afklare, om et begreb kommer fra Gud eller en anden kilde:

  • Undervises der konsistent om dette begreb i skrifterne eller i levende profeters ord?

  • Er begrebet bekræftet af Helligåndens vidnesbyrd?

Gud åbenbarer doktrinære sandheder gennem profeter, og Helligånden bekræfter de sandheder for os og hjælper os med at anvende dem.23 Vi må søge og være parate til at modtage åndelige indtryk, når de kommer.24 Vi er mest modtagelige for Åndens vidnesbyrd, når vi er ydmyge,25 beder oprigtigt og studerer Guds ord,26 og holder hans befalinger.27

Når Helligånden bekræfter en bestemt sandhed, bliver vores forståelse dybere, når vi omsætter princippet til praksis. Når vi over tid konsekvent efterlever dette princip, opnår vi en sikker kundskab om den sandhed.28

Jeg har for eksempel begået fejl og følt anger for mine dårlige valg. Men gennem bøn, studium og tro på Jesus Kristus, har jeg modtaget et vidnesbyrd om omvendelsens princip.29 Efterhånden som jeg fortsat har omvendt mig, er min forståelse af omvendelse blevet stærkere. Jeg har følt mig tættere på Gud og hans Søn. Jeg ved nu, at synd kan tilgives gennem Jesus Kristus, fordi jeg oplever omvendelsens velsignelser hver dag.30

Stol på Gud, når sandhed endnu ikke er åbenbaret

Hvad skal vi så gøre, når vi oprigtigt søger efter en sandhed, der endnu ikke er åbenbaret? Jeg har stor medfølelse med dem af os, der længes efter svar, som ikke ser ud til at komme.

Herren gav Joseph Smith dette råd: »Vær stille, indtil jeg finder det tjenligt at gøre alt angående sagen kendt« (L&P 10:37).

Og til Emma Smith, forklarede han: »Lad være med at murre på grund af det, som du ikke har set; for det bliver holdt tilbage fra dig og fra verden, hvad jeg anser for víst med henblik på fremtiden« (L&P 25:4).

Jeg har også søgt svar på oprigtige spørgsmål. Mange er kommet; og nogle er ikke.31 Når vi holder fast – stoler på Guds visdom og kærlighed, holder hans bud og stoler på det, vi ved – hjælper han os med at finde fred, indtil han åbenbarer sandheden om alt.32

Forstå læresætninger og retningslinjer

Når man søger sandhed, hjælper det at forstå forskellen på læresætning og retningslinje. En læresætning refererer til evige sandheder, såsom Guddommens natur, frelsesplanen og Jesu Kristi sonoffer. En retningslinje er den profetiske anvendelse af læresætninger alt efter aktuelle omstændigheder. En retningslinje hjælper os med at administrere Kirken på en ordentlig måde.

Hvor læresætninger aldrig ændres, justeres retningslinjer fra tid til anden. Herren arbejder gennem sine profeter for at opretholde sin lære og for at ændre Kirkens retningslinjer i overensstemmelse med sine børns behov.

Desværre forveksler vi nogle gange retningslinjer med lære. Hvis vi ikke forstår forskellen, risikerer vi at blive desillusionerede, når retningslinjerne ændres, som endda kan få nogle til at sætte spørgsmålstegn ved Guds visdom eller profeternes åbenbarende rolle.33

Undervis i evig sandhed

Når vi får sandhed fra Gud, opmuntrer han os til at dele den viden med andre.34 Det gør vi, når vi underviser en klasse, vejleder et barn eller drøfter evangeliske sandheder med en ven.

Vores mål er at undervise i sandhed på en måde, der indbyder Helligåndens kraft til omvendelse.35 Lad mig dele nogle enkle opfordringer fra Herren og hans profeter, som kan hjælpe.36

  1. Fokuser på vor himmelske Fader, Jesus Kristus og deres grundlæggende lære.37

  2. Forbliv forankret i skrifterne og i de sidste dages profeters lærdomme.38

  3. Stol på læresætninger, der er etableret gennem flere autoritative vidner.39

  4. Undgå spekulationer, personlige meninger eller verdslige ideer.40

  5. Undervis i en læresætning i sammenhæng med relaterede evangeliske sandheder.41

  6. Brug undervisningsmetoder, der indbyder til Åndens indflydelse.42

  7. Kommuniker klart og tydeligt for at undgå misforståelser.43

Sig sandhed med kærlighed

Måden, vi underviser i sandhed på, gør en forskel. Paulus opfordrede os til at tale »sandheden i kærlighed« (se Ef 4:14-15). Sandhed har den bedste chance for at velsigne andre, når den formidles med kristuslignende kærlighed.44

Undervises der i sandhed uden kærlighed, kan det forårsage følelser af fordømmelse, modløshed og ensomhed. Det fører ofte til vrede og splittelse, endda konflikt. På den anden side er kærlighed uden sandhed hul og uden løfte om vækst.

Både sandhed og kærlighed er afgørende for vores åndelige udvikling.45 Sandhed fremsætter de læresætninger, principper og love, der er nødvendige for at opnå evigt liv, mens kærlighed skaber den nødvendige motivation til at favne og handle efter det, der er sandt.

Jeg er evigt taknemmelig for andre, der tålmodigt har lært mig evige sandheder med kærlighed.

Konklusion

Lad mig til sidst dele nogle evige sandheder, som er blevet forankret i min sjæl. Jeg har opnået viden om disse sandheder ved at følge de principper, jeg har talt om i dag.

Jeg ved, at Gud er vores himmelske Fader.46 Han er alvidende,47 almægtig48 og fuldkommen kærlig.49 Han skabte en plan, for at vi kan få evigt liv og blive som ham.50

Som en del af den plan sendte han sin Søn, Jesus Kristus, for at hjælpe os.51 Jesus lærte os at gøre Faderens vilje52 og at elske hinanden.53 Han sonede for vores synder54 og gav sit liv på korset.55 Han rejste sig fra de døde efter tre dage.56 Gennem Kristus og hans nåde, vil vi opstå,57 kan vi blive tilgivet58 og kan vi finde styrke trods modgang.59

Under sin jordiske tjenestegerning stiftede Jesus sin kirke.60 Med tiden blev den kirke ændret, og sandheder gik tabt.61 Jesus Kristus genoprettede sin kirke og gengav evangeliets enkle sandheder gennem profeten Joseph Smith.62 Og i dag fortsætter Kristus med at lede sin kirke gennem levende profeter og apostle.63

Jeg ved, at når vi kommer til Kristus, kan vi i sidste ende »blive fuldkomne i ham« (Moro 10:32), modtage »en fylde af glæde« (L&P 93:33) og modtage »alt det, som Faderen har« (L&P 84:38). Om disse evige sandheder bærer jeg vidnesbyrd i Jesu Kristi hellige navn. Amen.

Noter

  1. Se også Sl 117:2; L&P 1:39.

  2. »I modsætning til, hvad nogle betvivler, findes der virkelig noget, der er rigtigt og forkert. Der findes virkelig en absolut sandhed – en evig sandhed. En af vor tids plager er, at alt for få mennesker ved, hvor de skal henvende sig for at finde sandheden« (Russell M. Nelson, »Ren sandhed, ren lære og ren åbenbaring«, Liahona, nov. 2021, s. 6).

  3. Se JS-Matt 1:37.

  4. Se Moro 7:19.

  5. Se 2 Ne 1:9; L&P 17:8.

  6. Se Jakob 2:8.

  7. Se Sl 119:105; 2 Ne 32:3.

  8. Se Joh 8:32; L&P 98:8.

  9. Se Joh 17:17.

  10. Se 2 Ne 31:20.

  11. Se L&P 88:11-13; 93:36.

  12. Se Joh 5:19-20; 7:16; 8:26; 18:37; Moses 1:6.

  13. Se Alma 42:12-26; L&P 88:41.

  14. Se Moses 1:30-39.

  15. Se 2 Ne 26:24.

  16. Se L&P 82:8-9.

  17. Se Joh 16:13; Jakob 4:13; Moro 10:5; L&P 50:14; 75:10; 76:12; 91:4; 124:97.

  18. Se L&P 6:22-23; 8:2-3.

  19. Se Jer 1:5, 7; Am 3:7; Matt 28:16-20; Moro 7:31; L&P 1:38; 21:1-6; 43:1-7. En profet er »en, som er blevet kaldet af Gud, og som taler på hans vegne. Som Guds budbringer modtager profeten befalinger, profetier og åbenbaringer fra Gud. Det er hans ansvar at kundgøre Guds vilje og sande væsen for menneskeheden og at vise dem betydningen af hans måde at handle med dem på. En profet fordømmer synd og forudsiger konsekvenserne af det. Han forkynder retfærdighed. Lejlighedsvis inspireres profeterne til at forudsige fremtiden til gavn for menneskene. Hans primære ansvar er dog at vidne om Kristus. Præsidenten for Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige er den profet, som Gud har udvalgt i dag. Rådgiverne i Det Første Præsidentskab og De Tolv Apostle opretholdes som profeter, seere og åbenbarere. (Guide til skrifterne, »Profet,« Evangelisk Bibliotek). Eksempler på disse principper ser man hos Adam (se Moses 6:51-62), Enok (se Moses 6:26-36), Noa (se Moses 8:19, 23-24), Abraham (se 1 Mos 12:1-3; Abr 2:8-9), Moses (se 2 Mos 3:1-15; Moses 1:1-6, 25-26), Peter (se Matt 16:13-19) og Joseph Smith (se L&P 5:6-10; 20:2; 21:4-6).

  20. Se 2 Tim 3:16.

  21. Se Joh 8:44; 2 Ne 2:18; L&P 93:39; Moses 4:4.

  22. Se 1 Ne 10:19. Præsident Dallin H. Oaks har sagt: »Vi må være forsigtige, når vi søger [Guds] sandhed[] og vælger kilder til den søgen. Vi bør ikke anse sekulær berømmelse eller autoritet som kvalificerede kilder til sandhed … Når vi søger sandheden om religion, bør vi bruge åndelige metoder, der passer til denne søgen: Bøn, Helligåndens vidnesbyrd og studie af skrifterne og de moderne profeters ord« (»Sandhed og planen«, Liahona, nov. 2018, s. 25).

  23. Ældste D. Todd Christofferson har sagt: »Apostle og profeter …forkynder Guds ord, men derudover tror vi, at mænd og kvinder generelt og tilmed børn kan lære af og blive vejledt af guddommelig inspiration som svar på bøn og studium af skrifterne … Medlemmer af Jesu Kristi Kirke modtager …Helligåndsgaven, hvilket formidler en vedvarende kommunikation med deres himmelske Fader … Det betyder ikke, at hvert eneste medlem taler på Kirkens vegne eller kan definere dens lære, men at de hver især kan modtage guddommelig vejledning til at klare deres udfordringer og muligheder« (»Kristi lære«, Liahona, maj 2012, s. 89-90, note 2).

  24. Se 2 Ne 33:1-2.

  25. Se L&P 1:28.

  26. Se Moro 10:3-5; L&P 9:7-9; 84:85.

  27. Se L&P 5:35; 63:23; 93:27-28. Trods vores bedste indsats, kan nogle af os stadig kæmpe med at føle Ånden på grund af udfordringer med vores mentale helbred. Depression, angst og andre neurologiske forhold kan gøre det komplekst at genkende Helligånden. I sådanne tilfælde opfordrer Herren os til fortsat at efterleve evangeliet, og han vil velsigne os (se Mosi 2:41). Vi kan se efter andre aktiviteter – som at lytte til hellig musik, tjene andre eller bruge tid i naturen – der hjælper os til at føle Åndens frugter (se Gal 5:22-23) og styrke vores forhold til Gud.

    Ældste Jeffrey R. Holland har sagt: »Hvordan reagerer man så mest hensigtsmæssigt, når mentale eller følelsesmæssige udfordringer rammer en eller dem, man elsker? Hav frem for alt tro på jeres Fader i himlen, som elsker jer mere, end I kan fatte … Følg trofast de velafprøvede åndelige vaner, der bringer Herrens Ånd ind i jeres tilværelse. Søg råd hos dem, der holder nøglerne til jeres åndelige velbefindende. Bed om og påskøn præstedømmevelsignelser. Tag nadveren hver uge, og hold fast i Jesu Kristi forsonings løfter om fuldkommenhed. Tro på mirakler. Jeg har set så mange mirakler ske, når andre indikatorer siger, at alt håb var ude. Håbet er aldrig ude« (se »Som et kar, der kastes bort«, Liahona, nov. 2013, s. 40-41).

  28. Se Joh 7:17; Alma 32:26-34. I sidste ende ønsker Gud, at vi får sandhed »linje på linje, bud på bud«, indtil vi forstår alt (se Ordsp 28:5; 2 Ne 28:30; L&P 88:67; 93:28).

  29. Se 1 Joh 1:9-10; 2:1-2.

  30. Præsident Russell M. Nelson har sagt: »Intet er mere frigørende, forædlende eller vigtigere for vores individuelle udvikling end et regelmæssigt, dagligt fokus på omvendelse. Omvendelse er ikke en begivenhed, det er en proces. Det er nøglen til lykke og til fred i sindet. Når omvendelse kobles med tro åbner den for vores adgang til kraften i Jesu Kristi forsoning« (»Vi kan gøre det bedre og være bedre«, Liahona, maj 2019, s. 67).

  31. Jeg kender ikke alle grundene til, at Gud tilbageholder nogle evige sandheder for os, men ældste Orson F. Whitney gav os en interessant indsigt: »Det er velsignet at tro uden at se, da udøvelsen af troen fører til åndelig udvikling, et af de store formål med menneskets jordiske eksistens; mens viden, ved at opsluge troen, forhindrer dens udøvelse og dermed hindrer denne udvikling. ›Viden er magt,‹ og alt vil blive kendt i rette tid. Men for tidlig viden – at vide på det forkerte tidspunkt – er fatalt for både fremskridt og lykke« (»The Divinity of Jesus Christ«, Improvement Era, jan. 1926, s. 222; se også Liahona, dec. 2003, s. 14-15).

  32. Se L&P 76:5-10. Herren sagde til Hyrum Smith: »Søg ikke at kundgøre mit ord, men søg først at få mit ord … Men vær nu stille; studer mit ord« (L&P 11:21-22). Profeten Alma kom med et eksempel på at håndtere ubesvarede spørgsmål: »Se, disse hemmeligheder er endnu ikke blevet gjort fuldstændig kendt for mig, derfor vil jeg lade være med at sige mere derom« (Alma 37:11). Han forklarede også sin søn Corianton, at »der er mange mysterier, som er bevaret, og ingen kender dem undtagen Gud selv« (Alma 40:3). Jeg har også fundet styrke i Nefis svar, da han blev stillet et spørgsmål, han ikke kendte svaret på: »Jeg ved, at [Gud] elsker sine børn; alligevel forstår jeg ikke betydningen af alting« (1 Ne 11:17).

  33. På samme måde er kulturelle traditioner ikke doktrin eller retningslinjer. De kan være nyttige, hvis de hjælper os med at følge læren og retningslinjerne, men de kan også hæmme vores åndelige vækst, hvis de ikke er baseret på sande principper. Vi bør undgå traditioner, der ikke opbygger vores tro på Jesus Kristus eller hjælper os på vej mod det evige liv.

  34. Se L&P 15:5; 88:77-78.

  35. Se L&P 50:21-23.

  36. Tilpasset fra dokumentet »Principles for Ensuring Doctrinal Purity«, der blev godkendt af Det Første Præsidentskab og De Tolv Apostles Kvorum i februar 2023.

  37. Se 1 Ne 15:14. Herren har givet sine tjenere instruks om at undgå at fokusere på læresætninger eller begreber, som ikke er centrale for hans evangelium: »Og om trossætninger skal du ikke tale, men du skal kundgøre omvendelse og tro på Frelseren og syndsforladelse ved dåb og ved ild, ja, nemlig Helligånden« (L&P 19:31).

    Ældste Neil L. Andersen har forklaret: »Lad os fokusere på Frelseren Jesus Kristus og gaven i form af hans sonoffer. Det betyder ikke, at vi ikke kan fortælle om en oplevelse fra vores eget liv eller dele tanker fra andre. Selvom vores emne måske handler om familier eller tjeneste eller templer eller en nylig mission, skal alt … pege på Herren Jesus Kristus« (»Vi taler om Kristus«, Liahona, nov. 2020, s. 89-90).

  38. Se L&P 28:2-3, 8. Profeten Alma formanede dem, der var udpeget til at forkynde evangeliet, til »ikke at lære andet end det, han havde lært, og som var blevet sagt ved de hellige profeters mund« (Mosi 18:19).

    Præsident Henry B. Eyring har sagt »Vi må undervise i Kirkens grundlæggende doktriner, som de er indeholdt i standardværkerne og profeternes lærdomme, hvis ansvar det er at erklære doktrinen« (»Herren vil mangfoldiggøre høsten«, en aften med en generalautoritet, 6. februar 1998, i Teaching Seminary: Preservice Readings, 2004, s. 96).

    Ældste D. Todd Christofferson har vidnet om, at »i kirken i dag, ligesom i oldtiden, er det at etablere Kristi lære eller korrigere doktrinære afvigelser et spørgsmål om guddommelig åbenbaring til dem, som Herren giver apostolsk autoritet« (»Kristi lære«, s. 86).

  39. Se 2 Kor 13:1; 2 Ne 11:3; Eter 5:4; L&P 6:28. Ældste Neil L. Andersen har bemærket: »Nogle få sætter spørgsmålstegn ved deres tro, når de finder en udtalelse fra en kirkeleder for årtier siden, som ikke synes at stemme overens med vores doktrin. Der er et væsentligt princip, der fastsætter Kirkens lære. Trossætninger forkyndes af alle 15 medlemmer af Det Første Præsidentskab og De Tolvs Kvorum. De skjules ikke i et ubemærket afsnit i en tale. Sande principper bliver forkyndt ofte og af mange. Vores lære er ikke vanskelig at finde« (»Jeres tros prøve«, Liahona, nov. 2012, s. 41).

    Ældste Christofferson har ligeledes sagt: »Man bør huske, at ikke enhver udtalelse fra en kirkeleder før eller nu nødvendigvis udgør en læresætning. Det er almindeligt forstået i Kirken, at en udtalelse fra én leder én enkelt gang ofte repræsenterer en personlig, men velovervejet mening, som ikke var tænkt som en officiel eller bindende udtalelse for hele Kirken« (se »Kristi Lære«, s. 88).

  40. Se 3 Ne 11:32, 40. Præsident Gordon B. Hinckley sagde: »Jeg har før talt om vigtigheden af at holde Kirkens doktrin ren … Det er noget, jeg bekymrer mig for. Små afvigelser i doktrinær undervisning kan føre til store og onde usandheder« (Teachings of Gordon B. Hinckley, 1997, s. 620).

    Præsident Dallin H. Oaks har advaret om, at der er nogle, »som udvælger nogle få sætninger fra en profets lærdomme og bruger dem til at støtte deres politiske dagsorden eller andre personlige formål … At fordreje en profets ord for at fremme en privat dagsorden, politisk eller økonomisk eller andet, er at forsøge at manipulere med profeten, ikke at følge ham« (»Our Strengths Can Become Our Downfall«, foredrag på Brigham Young University, 7. juni 1992, s. 7, speeches.byu.edu).

    Præsident Henry B. Eyring er kommet med denne advarsel: »Læresætninger iklædes kraft, når Helligånden bekræfter det, som er sandt … Eftersom vi har behov for Helligånden, må vi være forsigtige og passe på ikke at undervise i det, som går udover sande læresætninger. Helligånden er sandhedens Ånd. Vi inviterer hans bekræftelse af sandheden, når vi undgår spekulation eller personlig fortolkning. Det kan være svært at gøre. Det er fristende at forsøge med noget nyt eller sensationelt. Men vi kan kun invitere Helligånden med som vores ledsager, når vi omhyggeligt sørger for kun at undervise i den sande lære. En af de sikreste måder, hvorpå vi kan sikre os mod at komme i nærheden af falsk lære er at vælge at være enkle i vores undervisning. Sikkerhed opnås ved denne enkelhed, og der går ikke meget tabt« (se »Styrken ved at undervise i lærdomme«, Liahona, juli 1999, s. 85).

    Ældste Dale G. Renlund har lært os: »At søge større forståelse er en vigtig del af vores åndelige udvikling, men vær forsigtig. Fornuft kan ikke erstatte åbenbaring. Spekulation vil ikke føre til større åndelig kundskab, men den kan føre os til bedrag eller aflede vores fokus fra det, der er blevet åbenbaret« (se »Jeres guddommelige egenskaber og evige skæbne«, Liahona, maj 2022, s. 70

  41. Se Matt 23:23. Præsident Joseph F. Smith advarede: »Det er meget uklogt at tage et fragment af sandheden og behandle det, som om det var det hele … Alle de åbenbarede principper i Kristi evangelium er nødvendige og væsentlige i frelsesplanen.« Han forklarede endvidere: »Det er hverken god politik eller sund lære at tage en af disse, skille den ud fra hele planen af evangelisk sandhed, gøre den til en særlig hobby og gøre sig afhængig af den for ens frelse og fremskridt … De er alle nødvendige« (Gospel Doctrine, 5. udg., 1939, s. 122).

    Ældste Neal A. Maxwell forklarede: »Evangeliske principper … kræver synkronisering. Når de skilles ad eller isoleres, kan menneskers fortolkninger og implementeringer af disse doktriner blive vilde. Hvis kærligheden ikke kontrolleres af det syvende bud, kan den blive kødelig. Det femte buds prisværdige vægt på at ære forældre kan, hvis det ikke blev bremset af det første bud, resultere i ubetinget loyalitet over for vildfarne forældre snarere end over for Gud … Selv tålmodighed afbalanceres af ›irettesæt i tide med skarphed, når du bliver tilskyndet af Helligånden‹ (L&P 121:43)« (»Se, fjenden har rottet sig sammen)«, Stjernen, juli 1993, s. 74).

    Præsident Marion G. Romney forklarede: »At søge [i skrifterne] med det formål at finde ud af, hvad de lærer, som Jesus påbød, er langt fra det samme som at jage gennem dem med det formål at finde passager, der kan fortolkes, så de understøtter en forudbestemt konklusion« (»Records of Great Worth«, Ensign, sep. 1980, s. 3).

  42. Se 1 Kor 2:4, Moro 6:9. Ældste Jeffrey R. Holland har understreget behovet for at formidle Jesu Kristi evangelium på en måde, der fører til åndelig opbyggelse gennem Helligåndens kraft: »Herren har aldrig givet et mere eftertrykkeligt råd til Kirken, end at vi skal undervise i evangeliet ›ved Ånden, ja, Talsmanden, som blev udsendt for at lære menneskene sandheden.‹ Underviser vi i evangeliet ›ved sandhedens Ånd‹? har han spurgt. Eller underviser vi i det på en anden måde? Sker det på anden måde … ›er det ikke af Gud‹ (L&P 50:14, 17-18) … Der kan ikke forekomme nogen evig indlæring uden ansporing af Ånden fra himlen … Det er det, vores medlemmer i virkeligheden ønsker … De ønsker at få deres tro befæstet og deres håb fornyet. De ønsker kort sagt at ›få næring ved Guds gode ord‹ og blive styrket ved hjælp af himlens kræfter« (se »En lærer, der er kommet fra Gud«, Stjernen, juli 1998, s. 27).

  43. Se Alma 13:23. Talende om vor himmelske Fader har præsident Russell M. Nelson vidnet om dette: »Han kommunikerer enkelt, stille og med en sådan forbløffende klarhed, at vi ikke kan misforstå ham« (»Hør ham«, Liahona, maj 2020, s. 89).

  44. Se Sl 26:3; Rom 13:10; 1 Kor 13:1-8; 1 Joh 3:18.

  45. Se Sl 40:11.

  46. Se Rom 8:16.

  47. Se 1 Sam 2:3; Matt 6:8; 2 Ne 2:24; 9:20.

  48. Se 1 Mos 17:1; Jer 32:17; 1 Ne 7:12; Alma 26:35.

  49. Se Jer 31:3; 1 Joh 4:7-10; Alma 26:37.

  50. Se 2 Ne 9; L&P 20:17-31; Moses 6:52-62.

  51. Se Joh 3:16; 1 Joh 4:9-10.

  52. Se Joh 8:29; 3 Ne 27:13.

  53. Se Joh 15:12; 1 Joh 3:11.

  54. Se Luk 22:39-46.

  55. Se Joh 19:16-30.

  56. Se Joh 20:1-18.

  57. Se 1 Kor 15:20-22; Mosi 15:20-24; 16:7-9; L&P 76:16-17.

  58. Se ApG 11:17-18; 1 Tim 1:14-16; Alma 34:8-10; Moro 6:2-3, 8; L&P 19:13-19.

  59. Se Matt 11:28-30; 2 Kor 12:7-10; Fil 4:13; Alma 26:11-13.

  60. Se Matt 16:18-19; Ef 2:20.

  61. Se Matt 24:24; ApG 20:28-30.

  62. Se L&P 20:1-4; 21:1-7; 27:12; 110; 135:3; JS-H 1:1-20.

  63. Se L&P 1:14, 38; 43:1-7; 107:91-92.