Generalkonference
Gud kender og elsker jer
Oktoberkonferencen 2023


Gud kender og elsker jer

Guds plan for lykke omhandler jer. I er hans dyrebare barn og af stor værdi.

For seks år siden kørte vores familie i bil om natten lige uden for byen Oxford. Som det ofte er tilfældet med små børn, var der behov for at stoppe, så vi fandt en tankstation med nogle butikker og restauranter. Med præcision steg vi ud af bilen, benyttede faciliteterne og steg ind igen og genoptog vores rejse.

Et kvarter senere stillede vores ældste søn et vigtigt spørgsmål: »Hvor er Jasper?« Jasper sidder normalt alene bagerst i bilen. Vi gik ud fra, at han var faldet i søvn eller gemte sig eller prøvede at drille os.

Da hans bror inspicerede den bagerste del af bilen nøjere, opdagede vi, at vores femårige søn ikke var der. Vores hjerter fyldtes med rædsel. På vejen tilbage til tankstationen, bønfaldt vi vor himmelske Fader om, at Jasper ville være i sikkerhed. Vi ringede til politiet og informerede dem om situationen.

Da vi ængsteligt ankom mere end 40 minutter senere, så vi to politibiler på parkeringspladsen med blinkende lys. Inde i én af dem legede Jasper med knapperne. Jeg vil aldrig glemme den glæde, vi følte ved at blive genforenet med ham.

Mange af lærdommene fra Frelserens lignelser fokuserer på indsamling, genoprettelse eller en stræben efter at finde det, der er blevet spredt eller er gået tabt. Blandt disse er lignelserne om det mistede får, den tabte mønt og den fortabte søn.1

Som jeg i årenes løb har tænkt over hændelsen med Jasper, har jeg reflekteret over Guds børns guddommelige identitet og betydning, Jesu Kristi forløsende kraft og den fuldkomne kærlighed fra en Fader i himlen, som kender jer og mig. Jeg håber at kunne bære vidnesbyrd om disse sandheder i dag.

I. Guds børn

Livet er udfordrende. Mange føler sig overvældet, alene, isoleret eller udmattet. Når tingene er svære, kan vi føle, at vi er faret vild eller sakket bagud. Når vi ved, at vi alle er Guds børn og medlemmer af hans evige familie, vil det give os en følelse af tilhørsforhold og formål.2

Præsident M. Russell Ballard har sagt: »Der er en vigtig identitet, som vi alle deler nu og for evigt … Det er, at I er og altid har været Guds søn eller datter … At forstå denne sandhed – virkelig at forstå den og tage den til sig – er livsændrende.«3

Misforstå eller undervurder ikke, hvor vigtige I er for jeres Fader i himlen. I er ikke et tilfældigt biprodukt af naturen, en kosmisk forældreløs eller resultatet af stof, tid og tilfældighed. Hvor der er design, er der en designer.

Jeres liv har mening og et formål. Den vedvarende genoprettelse af Jesu Kristi evangelium bringer lys og forståelse af jeres guddommelige identitet. I er et elsket barn af vor himmelske Fader. Alle disse lignelser og lærdomme handler om jer. Gud elsker jer så højt, at han sendte sin Søn for at helbrede, redde og forløse jer.4

Jesus Kristus anerkendte hver enkelt persons guddommelige natur og evige værdi.5 Han forklarede, hvordan de to store bud om at elske Gud og elske vores næste er grundlaget for alle Guds bud.6 Et af vores guddommelige ansvar er at tage os af de trængende.7 Det er derfor, at vi som Jesu Kristi disciple »[bærer] hinandens byrder … [sørger] med dem, der sørger … og [trøster] dem, der står i behov for trøst«.8

Religion handler ikke kun om vores forhold til Gud, det handler også om vores forhold til hinanden. Ældste Jeffrey R. Holland har forklaret, at ordet religion kommer fra det latinske ord religare, hvilket betyder »at binde« eller mere bogstaveligt »at genbinde«. Således er »sand religion det bånd, der binder os til Gud og til hinanden«.9

Måden, vi behandler hinanden på, betyder virkelig noget. Præsident Russell M. Nelson siger: »Frelserens budskab er klart: Hans sande disciple opbygger, opløfter, opmuntrer, tilskynder og inspirerer.«10 Dette er endnu vigtigere, når vores medrejsende føler sig fortabte, alene, glemte eller fremmedgjorte.

Vi behøver ikke at se langt for at finde mennesker, der kæmper. Vi kan begynde med at hjælpe nogen i vores egen familie, menighed eller lokalsamfund. Vi kan også søge at lindre lidelserne hos de 700 millioner mennesker, der lever i ekstrem fattigdom,11 eller de 100 millioner mennesker, der er blevet fordrevet på grund af forfølgelse, konflikt og identitetsbaseret vold.12 Jesus Kristus er det fuldkomne eksempel på at tage sig af de trængende – de sultne, de fremmede, de syge, de fattige og de fængslede. Hans værk er vores værk.

Ældste Gerrit W. Gong lærer os, at »vores rejse til Gud foregår ofte sammen«.13 Derfor bør vores menigheder være et tilflugtssted for alle Guds børn. Går vi passivt i kirke eller skaber vi aktivt fællesskaber, hvis formål er at tilbede, huske Kristus og tjene hinanden?14 Vi kan give agt på præsident Nelsons råd om at dømme mindre, elske mere og udstrække Jesu Kristi rene kærlighed gennem vores ord og handlinger.15

II. Jesu Kristi forløsende kraft

Jesu Kristi forsoning er det ypperste udtryk for vor himmelske Faders kærlighed til sine børn.16 Ordet forsoning beskriver at gøre »til ét«, samle det der er blevet fremmedgjort eller adskilt.

Vor Frelsers mission var både at sørge for en vej tilbage til vor himmelske Fader, og at vi fik lindring på rejsen. Gennem sin erfaring ved Frelseren, hvordan han kan støtte os gennem livets udfordringer.17 Tag ikke fejl: Kristus er vores redningsmand og vores sjæls helbreder.

Når vi udøver tro, hjælper han os til at trænge os frem gennem modgang. Han fortsætter med at komme med sin kærlige og barmhjertige invitation:

»Kom til mig, alle I, som slider jer trætte og bærer tunge byrder, og jeg vil give jer hvile.

Tag mit åg på jer, og lær af mig … så skal I finde hvile for jeres sjæle.«18

Metaforen om åget er kraftfuld. Som præsident Howard W. Hunter forklarede: »Åget [var] et redskab … [der] tillod, at kraften fra endnu et dyr kunne føjes til et enkelt dyrs indsats, hvorved det hårde arbejde foran en plov eller vogn kunne fordeles og reduceres. En byrde, der var overvældende eller måske umulig for én at bære, kunne ligeligt og let bæres af to, der var bundet sammen af et fælles åg.«19

Præsident Nelson har sagt: »I kommer til Kristus for at bære et åg sammen med ham og blive forbundet med hans kraft, så I ikke er alene om at trække livets belastninger. I trækker livets belastninger i fællesskab med Frelseren og verdens Forløser.«20

Hvordan binder vi os til Frelseren? Ældste David A. Bednar forklarer:

»At indgå og holde hellige pagter forener os med Herren Jesus Kristus. Frelseren indbyder os i bund og grund til at stole på og trække sammen med ham …

Vi er ikke og vil aldrig være alene.«21

Til alle jer, der er bebyrdede, fortabte og forvirrede: I behøver ikke at klare det alene.22 Gennem Kristi forsoning og hans ordinancer kan I blive forenet med eller bundet til ham. Han vil kærligt give jer den styrke og heling, I har brug for til at udholde rejsen forude. Han er tilflugtsstedet fra vores storme.23

III. Vor himmelske Faders kærlighed

For øvrigt er Jasper vittig, hengiven, intelligent og fuld af krudt. Men pointen i historien er, at han er min. Han er min søn, og jeg elsker ham mere, end han nogensinde vil forstå. Og hvis en ufuldkommen, jordisk far føler sådan for sit barn, kan I så forestille jer, hvordan en fuldkommen, herliggjort og kærlig himmelsk Fader føler for jer?

Til mine kære venner i den opvoksende generation, Gen Z og Gen Alfa: I skal vide, at tro kræver arbejde.24 Vi lever i en tid, hvor mange kun »tror, når de ser«. Tro kan være udfordrende og kræver valg. Men bønner bliver besvaret.25 Og svarene kan mærkes.26 Nogle af de mest virkelige ting i livet ses ikke; de føles, kendes og opleves. De er også virkelige.

Jesus Kristus ønsker, at I skal kende og have et forhold til jeres Fader i himlen.27 Han sagde: »Hvem blandt jer, der har en søn, som står udenfor og siger: Fader, åbn dit hus, så jeg kan komme ind og spise sammen med dig, vil ikke sige: Kom ind min søn, for mit er dit og dit er mit?«28 Kan I komme i tanke om et mere personligt, kærligt billede af Gud den evige Fader?

I er hans barn. Hvis I føler jer fortabt, hvis I har spørgsmål eller mangler visdom, hvis I kæmper med jeres omstændigheder eller kæmper med åndelig mislyd, så vend jer til ham. Bed til ham om trøst, kærlighed, svar og vejledning. Uanset hvad behovet er, og hvor end I er, så udøs jeres hjerte til jeres himmelske Fader. Nogle af jer bør måske følge præsident Nelsons opfordring og spørge »om han vitterligt er der – om han kender jer. Spørg ham, hvad han synes om jer. Og lyt så«.29

Kære brødre og søstre

  • Kend jeres Fader i himlen. Han er fuldkommen og kærlig.

  • Vid, hvem Jesus Kristus er.30 Han er vor Frelser og Forløser. Bind jer selv og dem, I elsker, til ham.

  • Og vid hvem I er. Kend jeres sande guddommelige identitet. Guds plan for lykke omhandler jer. I er hans dyrebare barn og af stor værdi. Han kender og elsker jer.

Om disse enkle, men grundlæggende sandheder vidner jeg i Jesu Kristi navn. Amen.

Noter

  1. Se Luk 15:4-32.

  2. Se Preach My Gospel: A Guide to Sharing the Gospel of Jesus Christ, 2023, s. 1.

  3. M. Russell Ballard, »Children of Heavenly Father«, foredrag på Brigham Young University, 3. mar. 2020, speeches.byu.edu.

  4. Se Joh 3:16; Mosi 15:1; 3 Ne 17:6-10.

  5. Se Forkynd mit evangelium, kap. 3.

  6. Se Matt 22:36-40.

  7. Se Kirkens Håndbog: Tjeneste i Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige, 1.2, Evangelisk Bibliotek.

  8. Mosi 18:8, 9.

  9. Jeffrey R. Holland, »Religion: Bound by Loving Ties«, foredrag på Brigham Young University, 16. aug. 2016, speeches.byu.edu.

  10. Se Russell M. Nelson, »Der er brug for fredsstiftere«, Liahona, maj 2023, s. 99.

  11. »Antallet af mennesker i ekstrem fattigdom steg med 70 millioner til flere end 700 millioner mennesker« (»Poverty«, 30. nov. 2022, World Bank, worldbank.org).

  12. »Flere end 100 millioner mennesker er blevet fordrevet« (»Refugee Data Finder«, 23. maj 2022, FN’s Flygtningehøjkommissær, unhcr.org).

  13. Gerrit W. Gong, »Plads i herberget«, Liahona, maj 2021, s. 25.

  14. Se Kirkens Håndbog, 1.3.7, Evangelisk Bibliotek.

  15. Se Russell M. Nelson, »Der er brug for fredsstiftere«, s. 98-101.

  16. Se Joh 3:16.

  17. Se Alma 7:11-12; L&P 122:8.

  18. Matt 11:28-29.

  19. Howard W. Hunter, »Kom hid til mig«, Stjernen, jan. 1991, s. 15.

  20. »The Mission and Ministry of the Savior: A Discussion with Elder Russell M. Nelson«, Ensign, juni 2005, s. 18.

  21. David A. Bednar, »Bære deres byrder med lethed«, Liahona, maj 2014, s. 88.

  22. Præsident Camille N. Johnson har sagt: »Brødre og søstre, jeg kan ikke gøre det alene, og det behøver jeg heller ikke, og det vil jeg ikke. Ved at vælge at være bundet til min Frelser, Jesus Kristus, gennem de pagter, jeg har indgået med Gud, ›formår jeg [alt] i [Kristus], der giver mig kraft‹ [Fil 4:13]« (»Jesus Kristus er lindring«, Liahona, maj 2023, s. 82).

  23. Se Sl 62:6-8.

  24. Se Jak 2:17.

  25. Se Matt 7:7-8; Jak 1:5.

  26. »Han [Helligånden] er Talsmanden (Joh 14:26). Som en beroligende røst fra en kærlig forælder kan gøre et grædende barn stille, kan Åndens tilskyndelser berolige os, stilne de nagende bekymringer i vores liv og trøste os, når vi sørger. Helligånden kan fylde os med ›med håb og fuldkommen kærlighed‹ og ›lære [os] rigets fredsskabende sandheder‹ (Moro 8:26; L&P 36:2)« (Topics and Questions, »Holy Ghost«, Gospel Library).

    »Han [Helligånden] ›vidner om Faderen og Sønnen‹ (2 Ne 31:18). Det er kun gennem Helligåndens kraft, at vi kan modtage et sikkert vidnesbyrd om Gud Faderen og hans Søn, Jesus Kristus.

    Helligånden vidner om sandheden, og det er ved hans kraft, at vi ›kan kende sandheden af alt‹ (Moro 10:5)« (»Helligånden vidner om sandheden«, Liahona, mar. 2010, s. 14, 15).

    »Når Talsmanden kommer, som jeg vil sende til jer fra Faderen, sandhedens ånd, som udgår fra Faderen, skal han vidne om mig« (Joh 15:26).

  27. Se Joh 14:6–7; 17:3.

  28. JSO, Matt 7:17 (i Guide til skrifterne).

  29. Russell M. Nelson, »Kom så og følg mig«, Liahona, maj 2019, s. 90.

  30. Se Mark 8:27-29.