2004
Tillämpa de tydliga och enkla evangelieprinciperna i familjen
Maj 2004


Tillämpa de tydliga och enkla evangelieprinciperna i familjen

De enkla och tydliga principerna i Jesu Kristi evangelium … borde vara fast etablerade i våra hem för att tillförsäkra oss ett lyckligt familjeliv.

På Hjälpföreningens allmänna möte i september 1998 förkunnade president Gordon B Hinckley: ”Jag tror att våra problem, nästan allesammans, uppstår i människors hem. Om det ska bli en förbättring, om det ska bli en återgång till gamla hederliga värderingar, måste den börja i hemmet. Det är här som sanningen lärs, som redbarhet utvecklas, som självdisciplin ingjuts och som kärleken fostras.” (Gordon B Hinckley, ”Vandra i Herrens ljus”, Liahona, januari 1999, s 117)

Bland de gamla heliga värderingarna som vi borde återgå till finns de enkla och tydliga principerna i Jesu Kristi evangelium. Dessa principer borde vara fast etablerade i våra hem för att tillförsäkra oss ett lyckligt familjeliv.

President Wilford Woodruff förkunnade: ”Herren har en stor mängd principer i beredskap åt oss och de största principerna han har åt oss är de enklaste och tydligaste. Evangeliets första principer, som leder oss till evigt liv, är de enklaste och ändå finns det inga andra som är härligare eller viktigare för oss.” (”Remarks”, Deseret News, 1 apr 1857, s 27)

Det är just det enkla och tydliga i dessa principer som gör att vi så ofta inte använder oss av dem när vi står inför svårigheter som påverkar familjen. Ibland tror vi att ju allvarligare problemet är, desto större och mer invecklad måste lösningen vara. Denna uppfattning kan till exempel leda oss till att söka hjälp från människor eller institutioner utanför hemmet, när den effektivaste lösningen i själva verket kan vara att tillämpa evangeliets härliga principer i hemmet, i vardagslivets små handlingar och plikter. Skrifterna påminner oss om att genom ”små och enkla medel uträttas mycket stort”. (Alma 37:6)

I ”Familjen: Ett tillkännagivande för världen” förkunnar första presidentskapet och de tolv apostlarnas kvorum: ”Framgångsrika äktenskap och familjer skapas och bevaras genom principerna tro, bön, omvändelse, förlåtelse, respekt, kärlek, medkänsla, arbete och sund rekreation.” (Nordstjärnan, okt 1998, s 24)

När vi analyserar dessa principer ser vi att de flesta hör ihop med och kompletterar varandra och att kraften som möjliggör införlivandet av dem i våra liv kommer från vår Återlösares och Frälsares, Jesu Kristi, försoningsoffer.

När dessa principer tillämpas fungerar de som ett ljus som lyser upp alla i familjen och leder oss steg för steg till att införliva andra liknande värderingar och principer, som stärker familjens relationer. Vi vet att ”den som mottager ljus och förbliver i Gud får mera ljus, och detta ljus bliver klarare och klarare, till dess att den fullkomliga dagen frambryter”. (L&F 50:24)

Om vi genom att tillämpa dessa principer lyckas befästa och bevara våra familjer, kan vi lägga märke till det mäktiga inflytande som dessa principer har på situationer som drabbar våra hem dag efter dag. Alla sårade känslor som orsakas av stridigheter i familjen ordnas upp. Förolämpningar blir förlåtna. Högmod och själviskhet ersätts av ödmjukhet, medkänsla och kärlek.

De principer vi väljer att tillämpa i vårt liv bestämmer vilken anda vi bidrar med i våra relationer med andra. När vi anammar en princip, utstrålar vi dess inflytande, vilket andra kan känna.

Nu mer än någonsin, när vi ser att familjen är målet för de onda makternas angrepp liksom på profeten Mormons tid, när den ondes makt var verksam överallt i landet (Mormon 1:19), är det nödvändigt att vi som föräldrar tillämpar dessa principer för att utstråla deras inflytande och för att våra barn ska kunna förnimma detta inflytande.

Jag vill nu visa hur dessa principer kan tillämpas och bli en del av processen som ställer försoningens inflytande inom räckhåll för enskilda och familjer. Denna process inleds med evangeliets första princip, tro.

I en värld av ständigt föränderliga värderingar där det onda kallas gott och det goda ont (se Jesaja 5:20), fyller oss Mormons ord med hopp och förtröstan genom att lära oss att Jesus Kristus ”gör anspråk på alla dem som tro på honom, och de som hava tro på honom fasthålla vid allt som är gott”. (Moroni 7:28)

Denna tro som får oss att hålla fast vid allt som är gott uppstår genom att vi hör Guds ord (se Rom 10:17), och Guds ord hörs på ett kraftigare sätt på familjens hemaftonslektioner och i familjens skriftstudier. Det finns ingen bättre plats att bygga upp tron än hemmet, där lektioner och praktiska tillämpningar kan efterlevas dag efter dag.

Det är i hemmet vi lär oss att tron är intimt förknippad med försoningen: ”Avsikten med detta sista offer är att åvägabringa den innerliga barmhärtighet, som tillfredsställer rättvisan och bereder människorna medel varigenom de kunna hava tro att omvända sig.” (Alma 34:15)

Utan försoningens verkan i vårt liv vore det omöjligt att utveckla det slags tro som är nödvändig för omvändelse, och därför skulle vi förbli utanför denna förunderliga barmhärtighetsplan, eftersom ”den stora och eviga återlösningsplanen endast [kommer] den till godo, som har tro till att omvända sig”. (Alma 34:16)

Omvändelse, denna förändring som sker i hjärtat, som växer fram ur kärleken till Herren, som får oss att vända oss bort från synden och underkasta oss hans vilja, ”kan endast bli verksam och accepteras av Gud genom Jesu Kristi försoning”. (Guide to the Scriptures, ”Repent, Repentance”, s 206)

När Gud har godkänt vår omvändelse leder oss den process som vi nu beskriver till att delta i förordningar och förbund förknippade med den, såsom dop och konfirmation. Vi förnyar dessa förbund när vi regelbundet och värdigt tar del av sakramentet och på så sätt uppnår våra synders förlåtelse.

Sedan våra synder blivit förlåtna och vi strävar efter att hålla kvar denna förlåtelse genom att hålla buden får vi, som det står i Moronis bok, ödmjukhet och mildhet i hjärtat, och till följd av detta kommer den Helige Andens besök, vilken Hugsvalare fyller människan med hopp och fullkomlig kärlek, kärlek som vi kan hålla kvar genom att flitigt använda oss av bönens princip. (Se Moroni 8:26.)

Den som tar emot ödmjukhet och mildhet i hjärtat och som åtnjuter den helige Andens sällskap har ingen önskan att såra eller förorätta andra, inte heller är han påverkad av förolämpningar från andra. Han behandlar sin maka och sina barn med kärlek och respekt och har ett gott förhållande till alla han kommer i kontakt med. När han innehar ledande ämbeten i kyrkan, tillämpar han samma principer som i hemmet, och visar att det inte finns någon skillnad mellan den han är hemma och den han är i sina relationer till kyrkans medlemmar.

Principer som tro, omvändelse, kärlek, förlåtelse och bön blir, när de efterlevs på det sätt som jag just beskrivit, det bästa vaccinet mot syndens sjukdomar som kan förekomma i familjen på olika sätt som omoral, högmod, avundsjuka, stridigheter, övergrepp och andra synder som har en inverkan på familjens relationer och som resulterar i smärta, bedrägeri och upplösning av familjebanden.

Beslutet att införliva dem i vårt liv och möjligheten att inleda processen närhelst det är nödvändigt beror uteslutande på vår egen fria vilja. Det är ett enkelt tillvägagångssätt som är inom räckhåll för alla. Det är grundat på evangeliets grundläggande principer som framgångsrikt har tillämpats och fortsätter att tillämpas av alla som förtröstar på Herren.

Det är vår plikt att fortsätta undervisa om dessa principer för världen, som är i allt större behov av dem eftersom:

”Har han väl befallt någon att icke deltaga av hans frälsning? Se, jag säger eder: Ingalunda, utan han har givit den fritt åt alla människor, och han har befallt sitt folk att övertala alla människor till omvändelse.” (2 Nephi 26:27)

Jag bär vittnesbörd för er om att jag vet att dessa principer är sanna. Jag vittnar om att Jesu Kristi försoning gör det möjligt att införliva dem i vårt liv. Jag vet detta därför att jag, tillsammans med min familj, strävar att leva i enlighet med dem. I Jesu Kristi namn, amen.