2004
När du har omvänt dig
Maj 2004


När du har omvänt dig

Vädja till Gud i Kristi namn att han ska skriva evangeliet i ditt sinne så att du kan få kunskap, och i ditt hjärta så att du kan älska att göra hans vilja.

Mitt tal riktar sig särskilt till ungdomar, men jag hoppas att det kan vara till hjälp för var och en.

För flera år sedan, när jag verkade som stavspresident, kom en man för att bekänna en överträdelse. Hans bekännelse förvånade mig. Han hade varit aktiv som medlem i kyrkan i många år. Jag undrade hur en person med hans erfarenhet hade kunnat begå en sådan synd. Efter att ha funderat en stund kom det för mig att denne broder aldrig helt omvänt sig. Trots att han var aktiv i kyrkan hade evangeliet inte trängt in i hans hjärta. Det hade bara ett yttre inflytande på hans liv. När han var i sunda miljöer höll han buden, men i en annan miljö kunde andra inflytanden styra hans handlingar.

Hur kan du bli omvänd? Hur kan du få Jesu Kristi evangelium att inte bara påverka ditt liv, utan bli det styrande inflytandet, och själva kärnan, i det du är? Den forntida profeten Jeremia sade att Guds lag, evangeliet, skulle skrivas i vårt hjärta. Han citerar det Herren säger om oss, hans folk i de sista dagarna: ”Jag skall lägga min lag i deras inre och skriva den i deras hjärtan. Jag skall vara deras Gud och de skall vara mitt folk.”1

Har du själv samma önskan? Jag kan berätta för dig hur det kan gå till, men det måste vara något du själv vill. Evangeliet kan inte skrivas i ditt hjärta om inte ditt hjärta är öppet. Utan denna innerliga önskan kan du vara med på sakramentsmöten, klasser och kyrkans övriga aktiviteter och göra det som jag säger till dig, men det har ingen större betydelse. Om ditt hjärta är öppet som ett barns hjärta2, så låt mig berätta vad du kan göra för att bli omvänd.

Som första steg måste du lägga bort alla former av högmod som är så vanligt i världen i dag. Med detta menar jag inställningen som förnekar Guds rätt att styra vårt liv. Denna inställning beskrevs av Herren när han sade till Joseph Smith: ”De söka icke Herren för att införa hans rättfärdighet, utan var och en vandrar sin egen väg och efter sin egen guds avbild.”3 Vi hör det i dag i sådana uttryck som: ”Gör det du känner för”, eller ”Vad som är rätt och fel beror på vad jag känner är rätt för mig”. Den här inställningen är ett uppror mot Gud precis som Lucifer gjorde uppror mot Gud i den förjordiska världen. Han avvisade Guds rätt att förkunna sanningen och införa lagen.4 Satan ville och vill fortfarande ha makten att egenmäktigt förkunna vad som är rätt och fel. Vår älskade Skapare tvingar oss inte att godta hans myndighet, men att villigt underkasta sig den myndigheten är första steget i omvändelsen.

För det andra krävs det, för att evangeliet ska kunna skrivas i ditt hjärta, att du vet vad evangeliet är och lär dig förstå det bättre. Det innebär att studera det.5 När jag säger ”studera”, så menar jag något mer än att bara läsa. Det är bra att ibland läsa en av böckerna i skrifterna inom en viss tid för att få en allmän känsla för dess budskap, men för att bli omvänd behöver du bry dig mer om hur mycket tid du lägger ner på skrifterna än på hur mycket du hinner läsa på den tiden. Jag föreställer mig att du ibland läser några verser, stannar upp och begrundar dem, läser dem noga en gång till, och att du, medan du tänker på vad de innebär, ber om hjälp att förstå, ställer frågor i ditt sinne, väntar på andliga intryck och skriver ner de intryck och insikter som kommer för att kunna minnas och förstå mer. När du studerar på det här sättet kanske du inte läser många kapitel eller verser på en halvtimme, men du ger rum i ditt hjärta för Guds ord, och han talar till dig. Kom ihåg Almas beskrivning av hur det känns: ”Det har börjat utvidga min själ, ja, det har börjat upplysa mitt förstånd. Det har börjat att bliva mig välbehagligt.”6 Du märker att evangeliet skrivs i ditt hjärta, att din omvändelse äger rum, när Herrens ord från hans profeter, forntida och nutida, känns mer och mer välbehagliga för din själ.

Jag nämnde att du bör be när du studerar för att förstå skrifterna, men dina böner fåt inte begränsas till detta. I Mormons bok säger Amulek att vi bör be om allting i våra liv. Han säger: ”Utgjut edra själar [till Gud] i edra kammare och i lönndom och i edra ödemarker.”7 Din himmelske Fader vill att du i bönen talar med honom om dina förhoppningar och farhågor, dina vänner och din familj, din skola och ditt arbete, och om behoven hos människorna omkring dig. Mest av allt bör du be om att bli fylld av Kristi kärlek. Denna kärlek ges till dem som är Jesu Kristi sanna efterföljare och som ber om det av allt sitt hjärta.8 Denna kärlek är frukten från livets träd9, och att smaka på den är en viktig del av din omvändelse, för när du väl har känt din Frälsares kärlek till dig, om än i minsta grad, känner du dig trygg, och kärleken till honom och till din himmelske Fader växer inom dig. Du vill i ditt hjärta göra det som dessa heliga varelser ber dig om. Gå ofta till din kammare, i lönndom, och till din ödemark. Tacka Gud för dina välsignelser, be om hans hjälp, be honom förläna dig Kristi rena kärlek. Ibland hjälper det att fasta.

Sedan Amulek talat om bönen, talade han om något annat som är ett viktigt inslag i din omvändelse – att tjäna andra. Annars, sade han, ”är eder bön förgäves och gagnar eder intet”.10 För att bli omvänd måste du med andra ord inte bara öppna ditt hjärta för en kunskap om evangeliet och Guds kärlek, du måste också tillämpa evangeliets lag. Du kan inte till fullo förstå eller uppskatta den om du inte själv tillämpar den i ditt liv. Jesus sade att han kom för att tjäna, inte för att bli betjänad.11 Det måste du också göra. Du måste vända dig utåt och intressera dig för andra. Du kan vara medkännande, du kan vara vänlig, du kan dela med dig, du kan hjälpa andra på hundra små sätt. När du gör det blir Jesu Kristi evangelium en del av dig.

Låt mig nämna en sak till. I forna dagar, när människor ville tillbe Herren och söka hans välsignelser, hade de ofta med sig en gåva. När de till exempel gick till templet, tog de med sig ett offer att lägga på altaret. Efter sin försoning och uppståndelse sade Frälsaren att han inte längre skulle ta emot brännoffer av djur. Den offergåva han nu tar emot är ”ett förkrossat hjärta och en bedrövad ande”.12 I din strävan att få omvändelsens välsignelser, kan du som gåva erbjuda Herren ditt förkrossade, eller omvända, hjärta och din bedrövade eller lydiga ande. I verkligheten ger du dig själv som gåva – det du är och det du är på väg att bli.

Finns det något hos dig eller i ditt liv som är orent eller ovärdigt? När du gör dig av med det, blir det en gåva till Frälsaren. Finns det någon god vana eller egenskap som saknas i ditt liv? När du tar till dig detta och gör det till en del av din karaktär, ger du en gåva till Herren.13 Ibland är detta svårt att göra, men skulle din omvändelse och lydnad egentligen vara värdiga gåvor om de inte kostade dig något?14 Var inte rädd för den ansträngning som krävs. Och kom ihåg, du behöver inte göra det själv. Jesus Kristus ska hjälpa dig att göra dig själv till en värdig gåva. Hans nåd gör dig ren, ja, helig. Till slut blir du lik honom, och blir ”fullkomlig i Kristus”.15

I och med omvändelsen bär du en skyddande rustning, ”Guds hela vapenrustning”16, och Kristi ord, som kommer genom den Helige Anden, ska tillkännage för dig vad du bör göra.17

En kväll 1992 var två systermissionärer i Zagreb i Kroatien på väg hem till sin lägenhet. De hade haft den senaste undervisningen ett stycke därifrån, och det började bli mörkt. Några män på spårvagnen kom med råa kommentarer och blev ganska hotfulla. Systrarna kände sig hotade och klev av spårvagnen vid nästa hållplats just när dörrarna stängdes, för att ingen skulle kunna följa efter dem. Efter att ha kommit från det problemet insåg de att de befann sig på en plats som var okänd för dem båda. När de såg sig om efter hjälp, såg de en kvinna. Missionärerna förklarade att de var vilse och frågade kvinnan om hon kunde visa dem vägen. Hon visste var de kunde hitta en annan spårvagn som de kunde komma hem med och inbjöd dem att följa henne. På vägen måste de gå förbi en bar där gästerna satt längs trottoaren i det tilltagande mörkret. Dessa män verkade också hotfulla. Men de två unga kvinnorna fick ett bestämt intryck av att männen inte kunde se dem. De gick förbi, tydligen osynliga för dem som kanske skulle vilja skada dem. Just när systrarna och deras guide kom fram till hållplatsen kom just den spårvagn de skulle med. De vände sig om för att tacka kvinnan, men hon syntes inte till någonstans.18

Dessa missionärer försågs med en guide och andra välsignelser för att skydda dem fysiskt. När du blir omvänd får du liknande beskydd för att bevara dig från frestelser och rädda dig från det som är ont.19 Ibland kan det onda inte finna dig. Ibland blir du beskyddad av att det onda görs osynligt för dig. Även när du måste konfronteras med det direkt, kan du göra det med tro och inte med fruktan.

Vi har talat om önskan, undergivenhet mot Gud, studier, bön, tjänande, omvändelse och lydnad. Av dessa, tillsammans med din tillbed- jan och aktivitet i kyrkan, kommer vittnesbördet och omvändelsen. Evangeliet blir inte bara ett inflytande i ditt liv – det blir vad du är. Vädja till Gud i Kristi namn att han ska skriva evangeliet i ditt sinne så att du kan få kunskap, och i ditt hjärta så att du kan älska att göra hans vilja.20 Gör detta hängivet och tålmodigt så ska du få det, för ”nådig och barmhärtig är han, … och stor i nåd.”21 Om detta vittnar jag i Jesu Kristi namn, amen.

Slutnoter

  1. Jeremia 31:33. Hesekiel sade att omvändelsen är som att Herren tar bort vårt ”stenhjärta” och ger oss ett hjärta som älskar honom och hans evangelium. (Se Hesekiel 11:19–20.) Detta är säkert det som hände kung Benjamins folk när de sade att deras hjärtan hade förändrats och de inte längre hade någon önskan att göra något ont, ”utan alltid gott”. (Mosiah 5:2)

  2. Se Matteus 8:3–4.

  3. L&F 1:16; se också Helaman 12:6.

  4. Se L&F 76:25–29.

  5. Vi är mycket lyckligt lottade att ha så mycket av Guds upptecknade ord till hands. Tidigare under världshistorien var det ytterst få som hade skrifterna i sin ägo. De var tvungna att lära sig det de kunde när de hörde någon läsa ur skrifterna under en predikan. Vilken stor välsignelse att ni har era egna skrifter som ni kan läsa närhelst ni vill. Ni kan se hur evangeliet påverkade människor som omvände sig, från Adams tid ända till vår egen tid.

  6. Alma 32:28.

  7. Alma 34:26.

  8. Se Moroni 7:47–48.

  9. Se 1 Nephi 11:21–23.

  10. Alma 34:28.

  11. Se Markus 10:45. Kristus sade till Petrus att han, när han hade omvänt sig, skulle stärka sina bröder. (Se Lukas 22:32.)

  12. 3 Nephi 9:20.

  13. Förutom skrifterna kan broschyren Vägledning för de unga vara till hjälp.

  14. En gång när kung David skulle offra ett offer åt Herren, sade en trofast undersåte att han skulle bereda en plats åt kungen och ge honom djuren och veden till att göra offret. Men David tackade nej och sade: ”Jag vill köpa det av dig för ett bestämt pris, för jag vill inte offra åt Herren, min Gud, brännoffer som jag har fått för intet.” (2 Sam 24:24)

  15. Se Moroni 10:32–33.

  16. Se Efesierbrevet 6:13–17.

  17. 2 Nephi 32:3.

  18. Enligt berättelse av syster Nicole Christofferson Miller.

  19. Se Matteus 6:13.

  20. Se Hebreerbrevet 8:10; 10:16.

  21. Joel 2:13; ”Hållen eder till mig, så skall jag hålla mig till eder. Söken mig med all iver, så skolen I finna mig. Bedjen så skolen I få, klappen så skall det öppnas för eder.” (L&F 88:63)