2004
Jesus, när tanken flyr till dig
Maj 2004


Jesus, när tanken flyr till dig

Jesus, när tanken flyr till dig fylls mitt hjärta med outsägbar glädje. Den styr varje del av mig.

För inte så länge sedan hördes president Hinckley säga till ett ungt par som nyligen vigts i templet: ”Vilken underbar tid det är, att leva och att vara kär.” Hans optimistiska synsätt och personlighet är förtroendeingivande. De skänker oss hopp i en annars så dyster värld. Men de är mer än ett uttryck av en positiv personlighet. En glimt in i det förflutna illustrerar vad jag menar.

I början av 1100-talet skrev S:t Bernard av Clairvaux, ”en man med en intensiv och känslosam tro”,1 följande ord:

Jesus, när tanken flyr till dig,

med glädje fylls mitt bröst.

När orons börda trycker mig,

du är min hjälp, min tröst.2

Dessa strofer talar om hopp och glädje och frid, trots att de skrevs i en tid då större delen av världen täcktes av okunnighet, fattigdom och hopplöshet. Dessa ord beskriver den stilla förtröstan som alltid åtföljer ett vittnesbörd om Jesus. Samma tillförsikt skänker entusiasm och optimism till vår älskade profet och till alla trofasta Kristi efterföljare.

Så vad är ett vittnesbörd om Jesus, hur kan man få ett och hur hjälper det dem som har det? Ett vittnesbörd om Jesus är en fast och säker kunskap, uppenbarad till en persons ande genom den Helige Anden, att Jesus är den levande Gudens levande Son.3

Eftersom ett vittnesbörd om Jesus kommer från Gud, är det större än allt annat och är nödvändigt för ett lyckligt liv. Det är den grundläggande principen i vår religion, och allt annat i vår tro är endast tillägg till den.4 President Hinckley påminner oss:

”Det är varje sista dagars heligs förmån och möjlighet och ansvar att själv skaffa sig en säker kunskap om … att Jesus är Kristus, Guds Son, hela människosläktets Återlösare … Detta vittnesbörd … är den mest dyrbara ägodel som någon av oss kan äga …

” Jag är övertygad om … att närhelst någon har ett sant vittnesbörd i sitt hjärta om att Herren Jesus Kristus verkligen lever så kommer allt annat att naturligt falla på plats.”5

Om vi föder detta vittnesbörd om Jesus genom att leva rättfärdigt, blir det den avgörande kraften i allt vi gör. Dessutom är det tillgängligt för alla, eftersom ”Gud inte gör skillnad på människor”.6

Men att få ett sådant vittnesbörd kräver personlig ansträngning. Man måste önska att veta, studera för att lära, arbeta för att förtjäna det och be om att få det. När vi strävar efter detta, i ödmjukhet och tro, får vi kunskap, och med denna kunskap kommer både den ljuva vissheten om att allt kommer att gå väl och den inre styrkan att åstadkomma det.

Önska att veta

Att önska att veta är det första steget i ens strävan att få ett vittnesbörd om Jesus. Skrifterna råder oss: ”Om I viljen vakna upp och väcka eder själsförmåga, så att I kunnen undersöka mina ord och utöva en smula tro, ja, även om I icke kunnen göra mera än önska att tro, så låten denna önskan verka i eder till dess I tron så mycket, att I kunnen giva en del av mina ord rum i edra hjärtan.”7

Studera för att lära

Ett vittnesbörd om Jesus kräver att den ärlige sökaren studerar för att lära. Herren sade: ”Ni forskar i Skrifterna, därför att ni tror att ni har evigt liv i dem, och det är dessa som vittnar om mig.”8

Bibeln undervisar och vittnar om Kristus från pärm till pärm. Han är Gamla testamentets Jehova och Nya testamentets Messias.9 Mormons bok, ännu ett vittne om honom, sammanställdes, bevarades och fördes fram enbart för att ”överbevisa jude och icke-jude om att JESUS är KRISTUS, den EVIGE GUDEN, som uppenbarar sig för alla nationer”.10

Arbeta för att förtjäna det

Tillsammans med att önska och studera måste vi arbeta för att förtjäna ett sådant vittnesbörd. En person som gör vad Jesus säger lär sig vem Jesus är. Han sade:

”Min lära är inte min, utan hans som har sänt mig.

Om någon vill göra hans vilja, skall han förstå om min lära är från Gud eller om jag talar av mig själv.”11

Be om att få det

Slutligen, ett vittnesbörd om Jesus kommer till dem som ber om att få det. ”Bed och ni skall få”12 är den inbjudan som leder de ödmjuka och botfärdiga till sådan kunskap. Med denna kunskap lär sig den sökande också att förstå livets ursprung och syfte. Nya perspektiv öppnas som annars skulle ha förblivit dolda.

Herrens liv började till exempel inte i Betlehem13 och vårt började inte med vår födelse. I föruttillvaron var han en ståndaktig och orubblig förespråkare för Guds eviga plan för hans barn,14 och vi var också där. Det var genom den Förstföddes kraft som Lucifer kastades ut efter det stora kriget i himlen15 och vi tog aktiv del i detta. Genom Guds Enfödde Son ”existera och skapades världarna”16 och vi kan genom detta uppnå vår gudomliga potential. President J Reuben Clark sade:

”Det var inte en nybörjare, inte en amatör, inte en person som gjorde sitt första försök, som kom ner i begynnelsen … och skapade denna jord …

Och om ni tänker på att vår galax i begynnelsen kanske hade … en miljon världar, och multiplicerar det antalet med de miljoner galaxer … som omger oss, så kan ni börja att förstå vem … [Jesus Kristus] är.”17

Med djup respekt utropar vi med den forntida prästen: Jesus, när tanken flyr till dig, med förundran fylls mitt bröst.

Som Guds bokstavliga avkomma, född av en jordisk mor, blev den förjordiske Kristus Faderns Enfödde i köttet. Han mottog inte fullheten av sin majestät, sitt messiasskap och gudaskap från begynnelsen, utan gick ”från nåd till nåd, till dess han fått fullheten”, och det kan vi också göra.18

Änglar betjänade honom, den Helige Anden sänkte sig ner över honom, han tog på sig mänsklighetens plågor och vi kan få förlåtelse för våra synder genom honom.19

Denne Jesus, som kallas Kristus, utarbetade en fullständig försoning för alla människor genom sitt ojämförliga liv, sitt lidande i Getsemane, utgjutandet av sitt blod, sin död på korset och sin ärorika uppståndelse. Han övervann graven, och genom honom kommer vi också att göra det.20 ”Han är den störste som fötts till denna jord … Han är herrarnas Herre och konungarnas Konung … Frälsaren … den klara morgonstjärnan … Hans är det enda namn givet under himmelen, varigenom vi kan bli frälsta.”21 Han är den Smorde. Vi utropar återigen: Jesus, när tanken flyr till dig, med vördnad fylls mitt bröst.

Världen kunde inte besegra honom i tidens mitt, inte heller kan världen klara sig utan honom i vår tid, och inte vi heller. Hans avsikt är att ”åvägabringa odödlighet och evigt liv för människan”.22 Därför kom han till profeten Joseph Smith, återställde prästadömet, återupprättade sin kyrka och förkunnade återigen återlösningsplanen. Joseph såg honom, talade med honom och har givit oss följande enastående poetiska redogörelse om Honom.

Jag såg vid Guds tron änglars härskaror stå,

och helgade väsen från världar i mängd.

I helighet tillbad de Gud och Guds Lamm,

för evigt och evigt, amen, ja, amen!

Och nu, efter alla som vittnat förut

om honom de sett i himmelsk vision,

jag vittnar till sist att han lever, Guds Son,

och sitter till höger om Gud, på hans tron.

Och jag hörde en röst som från himmelen kom:

Han Guds Enfödde Son och vår Frälsare är,

genom honom, av honom, kom världarna till,

han satte vart ting i dess rätta sfär.

Dessa världarnas mångfald av invånare

har också en Frälsare, samme som vi.

De är söner och döttrar till samme Gud,

av hans kraft kom allt till och skall allt förbli.23

Med oss idag är Herrens vederbörligen ordinerade apostlar. I enlighet med sitt heliga uppdrag att vara ”särskilda vittnen om Kristi namn för hela världen”24 förkunnar de:

”Jesus är den levande Kristus, Guds odödlige Son. Han är den store Konungen, Immanuel, som i dag står på sin Faders högra sida. Han är världens ljus, liv och hopp. Hans väg är den stig som leder till lycka i detta liv och evigt liv i den kommande världen. Gud vare tack för den oförlikneliga gåvan – hans gudomlige Son.”25

Jesus, när tanken flyr till dig fylls mitt hjärta med outsägbar glädje. Den styr varje del av mig. Mitt liv, min kärlek och mina ambitioner omformas och får liv och mening, på grund av att jag vet att du är Kristus, den Helige.

Jag tackar Gud för mitt vittnesbörd om Jesus och ber att alla må välsignas på samma sätt, i Jesu Kristi namn, amen.

Slutnoter

  1. Karen Lynn Davidson, Our Latter-day Hymns: The Stories and the Messages (1988), s 167.

  2. ”Jesus, när tanken flyr till dig”, Psalmer, nr 88.

  3. Se Job 32:8; 1 Korintierbrevet 2:11.

  4. Se History of the Church, 3:30.

  5. Teachings of Gordon B Hinckley, 1997, s 647–648.

  6. Apostlagärningarna 10:34; se också L&F 1:35; 38:16.

  7. Alma 32:27, kursivering tillagd.

  8. Johannesevangeliet 5:39.

  9. Se ”Den levande Kristus – Apostlarnas vittnesbörd”, Liahona, apr 2000, s 2.

  10. Mormons bok, titelbladet.

  11. Johannesevangeliet 7:16–17.

  12. Se Matteusevangeliet 7:7–8; L&F 4:7.

  13. Se ”Den levande Kristus – Apostlarnas vittnesbörd”; se också Moses 2:26.

  14. Se Abraham 3:22–27.

  15. Se Moses 4:1–3; L&F 76:25–27.

  16. Se L&F 76:22–24.

  17. ”Who Is Our Savior?”, Improvement Era, nov 1962, s 798–799.

  18. Se L&F 93:12–20.

  19. Se Alma 7:11–13.

  20. Se Lukasevangeliet 24:36–39; 1 Korintierbrevet 15:55; Alma 11:41–45; 3 Nephi 11:7–14.

  21. Bible Dictionary, ”Christ”, s 633.

  22. Moses 1:39.

  23. ”A Vision”, Millennial Star, aug 1843, s 51; se Bruce R McConkie, Mormon Doctrine, 2 uppl (1966), s 65–66; se också L&F 76:21–24.

  24. L&F 107:23.

  25. ”Den levande Kristus – Apostlarnas vittnesbörd”.