Generalkonference
Der er brug for fredsstiftere
Aprilkonferencen 2023


Der er brug for fredsstiftere

I har jeres handlefrihed til at vælge strid eller forlig. Jeg opfordrer jer indtrængende til at vælge at være fredsstiftere nu og altid.

Mine kære brødre og søstre, det er en glæde at være sammen med jer. I løbet af de sidste seks måneder har I konstant været i mit sind og i mine bønner. Jeg beder til, at Helligånden vil formidle det, Herren ønsker, at I hører, når jeg nu taler til jer.

Under min praktiktid som kirurg for mange år siden hjalp jeg en kirurg, der amputerede et ben, der var fyldt med meget smitsom koldbrand. Operationen var svær. Og hvad værre var, udførte en på holdet en opgave dårligt, og kirurgen eksploderede i vrede. Midt i raserianfaldet kastede han sin bakteriefyldte skalpel. Den landede i min underarm!

Alle på operationsstuen – bortset fra kirurgen, der havde mistet kontrollen – blev forfærdede over dette farlige brud på den kirurgiske praksis. Heldigvis blev jeg ikke smittet. Men den oplevelse gjorde et varigt indtryk på mig. I samme stund lovede jeg mig selv, at uanset hvad der skete på min operationsstue, ville jeg aldrig miste kontrollen over mine følelser. Den dag lovede jeg også mig selv, at jeg aldrig ville kaste noget i vrede – hvad enten det var skalpeller eller ord.

Selv nu, årtier senere, tænker jeg på, om den besmittede skalpel, der landede i min arm, var mere giftig end den giftige strid, der smitter vores offentlige dialog og alt for mange personlige forhold i dag. Høflighed og anstændighed synes at være forsvundet i denne tid med polarisering og lidenskabelige uoverensstemmelser.

Vulgaritet, fejlfinding og ond tale om andre er alt for udbredt. Alt for mange eksperter, politikere, entertainere og andre med indflydelse, strør konstant om sig med fornærmelser. Jeg er meget bekymret for, at så mange mennesker synes at tro, at det er helt acceptabelt at fordømme, tilsmudse og bagvaske enhver, der ikke er enig med dem. Mange virker ivrige efter at skade andres omdømme med ynkelige og fyndige giftigheder!

Vrede overtaler aldrig. Fjendtlighed opbygger ikke nogen. Strid fører aldrig til inspirerede løsninger. Beklageligvis ser vi sommetider strid, selv inden for vores egne rækker. Vi hører om dem, der nedgør deres ægtefælle og børn, om dem, som bruger vredesudbrud til at kontrollere andre, og om dem, der straffer familiemedlemmer ved ikke at tale med dem. Vi hører om unge og børn, der mobber, og om ansatte, der bagvasker deres kolleger.

Mine kære brødre og søstre, sådan bør det ikke være. Som Jesu Kristi disciple må vi være eksempler på, hvordan vi kan omgås andre – især når vi har forskellige meninger. En af de nemmeste måder at kende en sand Jesu Kristi discipel på er ved at se, hvor barmhjertigt den person behandler andre mennesker.

Frelseren gjorde dette klart i sine prædikener til tilhængere på begge halvkugler. »Salige er de, som stifter fred,« sagde han.1 »Hver den, som slår dig på din højre kind, til ham skal du også vende den anden.«2 Og så kom han selvfølgelig med formaningen, der er udfordrende for os alle: »Elsk jeres fjender, velsign dem, der forbander jer, gør godt mod dem, der hader jer, og bed for dem, som foragteligt udnytter og forfølger jer.«3

Før sin død befalede Frelseren sine tolv apostle at elske hinanden, som han havde elsket dem.4 Han tilføjede så: »Deraf kan alle vide, at I er mine disciple: hvis I har kærlighed til hinanden.«5

Frelserens budskab er klart: Hans sande disciple opbygger, opløfter, opmuntrer, tilskynder og inspirerer – uanset hvor vanskelig situationen er. Jesu Kristi sande disciple er fredsstiftere.6

I dag er det palmesøndag. Vi forbereder os på at mindes den vigtigste og mest ophøjede begivenhed, der nogensinde er skrevet om på jorden, nemlig Herren Jesu Kristi forsoning og opstandelse. En af de bedste måder at ære Frelseren på er ved at blive fredsstifter.7

Frelserens forsoning gjorde det muligt for os at overvinde alt ondt – heriblandt strid. Tag endelig ikke fejl: Strid er ondt! Jesus Kristus erklærede, at de, der har »stridens ånd«, ikke er af ham, men er af »Djævelen, som er faderen til strid, og [Djævelen] ophidser menneskers hjerte til at strides med vrede, den ene mod den anden«.8 De, der fremelsker strid, tager en side ud af Satans drejebog, uanset om de indser det eller ej. »Ingen kan tjene to herrer.«9 Vi kan ikke støtte Satan i vores verbale angreb og derefter tro, at vi stadig kan tjene Gud.

Mine kære brødre og søstre, det betyder virkelig noget, hvordan vi behandler hinanden! Det betyder virkelig noget, hvordan vi taler til og om andre derhjemme, i kirken, på arbejdet og på nettet. I dag beder jeg os om at omgås andre på en højere og helligere måde. Lyt omhyggeligt. »Hvis der er noget dydigt, elskeligt, værd at tale godt om eller rosværdigt«,10 som vi kan sige om en anden person – hvad enten det er direkte til ham eller bag hendes ryg – så bør det være vores standard for kommunikation.

Hvis et par i jeres menighed bliver skilt, eller en ung missionær vender tidligt hjem, eller en teenager tvivler på sit vidnesbyrd, har de ikke brug for jeres fordømmelse. De har brug for at opleve Jesu Kristi rene kærlighed, som afspejles i jeres ord og handlinger.

Hvis en ven på de sociale medier har stærke politiske eller sociale synspunkter, der bryder med alt, hvad I tror på, vil et vredt og skarpt genmæle fra jer ikke hjælpe. At bygge broer af forståelse vil kræve meget mere af jer, men det er præcis, hvad jeres ven har brug for.

Strid driver Ånden væk – hver gang. Strid underbygger den falske opfattelse af, at konfrontation er vejen til at løse forskelligheder; men det er det aldrig. Strid er et valg. At stifte fred er et valg. I har jeres handlefrihed til at vælge strid eller forlig. Jeg opfordrer jer indtrængende til at vælge at være fredsstiftere nu og altid.11

Brødre og søstre, vi kan bogstavelig talt ændre verden – en person og en interaktion ad gangen. Hvordan? Ved at vise, hvordan man håndterer ærlige meningsforskelle med gensidig respekt og værdig dialog.

Meningsforskelle er en del af livet. Jeg arbejder hver dag med Herrens hengivne tjenere, som ikke altid ser et problem på samme måde. De ved, at jeg gerne vil høre deres ideer og ærlige følelser om alt, hvad vi taler om – især følsomme emner.

Billede
Præsident Dallin H. Oaks og præsident Henry B. Eyring

Mine to ædle rådgivere, præsident Dallin H. Oaks og præsident Henry B. Eyring, er eksemplariske i den måde, de udtrykker deres følelser på – især når de er forskellige. Det gør de med ren kærlighed til hinanden. Ingen af dem antyder, at han ved bedst og derfor må forsvare sin stilling hårdt. Ej heller viser nogen af dem behov for at konkurrere med den anden. Fordi hver af dem er fyldt med næstekærlighed, »Kristi rene kærlighed«,12 vejledes vore overvejelser af Herrens Ånd. Hvor jeg dog elsker og ærer disse to store mænd!

Næstekærlighed er modsætningen til strid. Næstekærlighed er den åndelige gave, der hjælper os til at afvise det naturlige menneske, der er selvisk, defensivt, stolt og misundeligt. Næstekærlighed er det primære særkende ved en sand Jesu Kristi discipel.13 Næstekærlighed definerer en fredsstifter.

Når vi ydmyger os for Gud og beder af hele vores hjertes styrke, vil Gud skænke os næstekærlighed.14

De, der er velsignet med denne himmelske gave, er langmodige og venlige. De misunder ikke andre og er ikke fanget af deres egen vigtighed. De bliver ikke let ophidset og tænker ikke ondt om andre.15

Brødre og søstre, Kristi rene kærlighed er løsningen på den strid, der plager os i dag. Næstekærlighed driver os »til at bære hinandens byrder«,16 snarere end at dynge hinanden til. Kristi rene kærlighed gør os i stand til at »stå som Guds vidner til alle tider og i alle ting«17især i anspændte situationer. Næstekærlighed giver os mulighed for at vise, hvordan Kristi mænd og kvinder taler og handler – især når de er under beskydning.

Jeg taler dog ikke om »fred for enhver pris«.18 Jeg taler om at behandle andre på en måde, der er i overensstemmelse med at holde pagten, I indgår, når I tager nadveren. I indgår pagt om altid at erindre Frelseren. I situationer, der er meget anspændte og fyldt med strid, opfordrer jeg jer til at huske Jesus Kristus. Bed om at have mod og visdom til at sige eller gøre, som han ville. Når vi følger Fredsfyrsten, bliver vi hans fredsstiftere.

Nu tænker I måske, at dette budskab virkelig ville hjælpe en, I kender. Måske håber I, at det vil hjælpe ham eller hende til at være venligere mod jer. Det håber jeg, at det vil! Men jeg håber også, at I vil se dybt ind i jeres eget hjerte for at se, om der er små skår af stolthed eller jalousi, der forhindrer jer i at blive fredsstiftere.19

Hvis I mener det alvorligt med at hjælpe med at indsamle Israel og opbygge forhold, der vil vare i evighederne, er tiden nu inde til at lægge bitterhed til side. Nu er tiden inde til at holde op med at insistere på, at det er jeres vej, der er den eneste rigtige. Nu er tiden inde til at holde op med at gøre ting, der får andre til at gå på listefødder af frygt for at irritere jer. Nu er tiden inde til at begrave jeres krigsvåben.20 Hvis jeres verbale arsenal er fyldt med fornærmelser og beskyldninger, er tiden nu inde til at lægge dem væk.21 I vil rejse jer som en åndeligt stærk Kristi mand eller kvinde.

Templet kan hjælpe os i vores søgen. Der bliver vi begavet med Guds kraft og bliver givet evnen til at overvinde Satan, anstifteren af al strid.22 Smid ham ud af jeres forhold! Bemærk, at vi også afviser modstanderen, hver gang vi retter en misforståelse eller nægter at tage anstød. I stedet kan vi vise den milde barmhjertighed, der er karakteristisk for Jesu Kristi sande disciple. Fredsstiftere kommer på tværs af modstanderen.

Lad os som folk blive et sandt lys på bjerget – et lys, der »ikke kan skjules«.23 Lad os vise, at der er en fredelig og respektfuld måde at løse komplekse problemer på og en oplyst måde at løse uoverensstemmelser på. Når I viser den næstekærlighed, som Jesu Kristi sande tilhængere viser, vil Herren højne jeres indsats ud over jeres største fantasi.

Evangeliets net er det største net i verden. Gud har indbudt alle til at komme til sig: »Sort og hvid, træl og fri, mand og kvinde.«24 Der er plads til alle. Men der er ikke plads til fordomme, fordømmelse eller stridigheder af nogen art.

Mine kære brødre og søstre, det bedste venter endnu forude for dem, der bruger deres liv på at opbygge andre. I dag opfordrer jeg jer til at undersøge jeres liv som disciple i forhold til, hvordan I behandler andre. Jeg velsigner jer til at kunne foretage enhver tilpasning, der måtte være nødvendig, så jeres adfærd er forædlende, respektfuld og repræsentativ for en sand tilhænger af Jesus Kristus.

Jeg velsigner jer til at kunne erstatte krigeriskhed med bøn, fjendskab med forståelse og strid med fred.

Gud lever! Jesus er Kristus. Han er denne kirkes overhoved. Vi er hans tjenere. Han vil hjælpe os til at blive sine fredsstiftere. Det vidner jeg om i Jesu Kristi hellige navn. Amen.