2002
Gehoorzaamheid door geloof
Juli 2002


Gehoorzaamheid door geloof

‘Gehoorzaamheid door geloof’ is een kwestie van vertrouwen. De vraag is gewoon: vertrouwen wij onze hemelse Vader? Vertrouwen we onze profeten?

In deze wereld waarin wij leven, zijn zaken in werkelijkheid niet altijd wat ze lijken. We zijn ons de sterke krachten die aan ons trekken soms niet bewust. Schijn kan soms heel misleidend zijn.

Een paar jaar geleden had ik een ervaring met iets wat heel anders was dan het leek, en de gevolgen hadden tragisch kunnen zijn. Een neef van mijn vrouw en zijn gezin uit Utah waren bij ons op bezoek. Het was bij ons aan de kust van Oregon een rustige zomerdag en we waren in de oceaan aan het vissen. Het was gezellig en we waren met veel plezier zalm aan het vangen. Om de een of andere reden draaide ik me om en zag een enorme, bijna drie meter hoge golf op ons af komen. Ik kon nog net waarschuwen voordat de golf tegen de zijkant van de boot aanklapte. De boot kapseisde gelukkig niet, maar Gary, de neef van mijn vrouw, sloeg overboord. We droegen allemaal zwemvesten en met enige moeite brachten we de boot, half vol met water, naar de plek waar hij dreef, en trokken hem in de boot.

We waren geraakt door wat men een sluipgolf noemt. Zoiets komt niet vaak voor en is volkomen onvoorspelbaar. Later hoorden we dat er langs de kust van Oregon en Washington die dag vijf mensen verdronken waren bij nog drie bootongelukken. Ze waren allemaal het gevolg van dezelfde sluipgolf die om onduidelijke redenen aan het oppervlak van de oceaan was ontstaan. Op het moment dat we er op uit trokken, over de zandbank, was de oceaan glad en rustig en vertoonde geen tekenen van gevaar. Maar het bleek dat dat heel misleidend was en dat de oceaan helemaal niet zo was als hij leek.

Op onze reis door dit leven moeten we voortdurend alert zijn en uitkijken voor zaken die misleidend zijn; die niet werkelijk zijn wat ze lijken. Als we niet oppassen zijn de sluipgolven van het leven net zo dodelijk als die in de oceaan.

Een van de stiekeme listen van de tegenstander is dat hij ons laat geloven dat onvoorwaardelijke gehoorzaamheid aan de beginselen en geboden van God hetzelfde is als blinde gehoorzaamheid. Hij wil ons laten geloven dat we onze eigen wereldse methoden en zelfzuchtige ambities moeten nastreven. Hij doet dat door ons te overtuigen dat de profeten blindelings volgen en de geboden blindelings gehoorzamen betekent dat we zelf niet meer nadenken. Hij verkondigt dat het niet intelligent is om iets simpelweg te doen gewoon omdat ons dat wordt opgedragen door een levende profeet of door profeten die vanuit de Schriften tot ons spreken.

Onze onvoorwaardelijke gehoorzaamheid aan de geboden van de Heer is geen blinde gehoorzaamheid. President Boyd K. Packer heeft hierover tijdens de conferentie van april 1983 het volgende gezegd: ‘Heiligen der laatste dagen zijn niet gehoorzaam omdat ze daartoe gedwongen worden. Ze zijn gehoorzaam omdat ze bepaalde geestelijke waarheden kennen en hebben besloten, als uiting van hun eigen persoonlijke keuzevrijheid, om de geboden van God te gehoorzamen. (…) Wij zijn niet gehoorzaam omdat we blind zijn; wij zijn gehoorzaam omdat we kunnen zien.’ (‘Vrije wil en zelfbeheersing’, De Ster, oktober 1983, blz. 126.)

We zouden het ‘gehoorzaamheid door geloof’ kunnen noemen. Door geloof maakte Abraham gehoorzaam Isaak klaar voor de offerande. Door geloof bouwde Noach gehoorzaam een ark. Door geloof haalde Nephi gehoorzaam de koperen platen. En door geloof springt een klein kind gehoorzaam vanaf een hoge plek in de sterke armen van zijn vader. ‘Gehoorzaamheid door geloof’ is een kwestie van vertrouwen. De vraag is gewoon: vertrouwen wij onze hemelse Vader? Vertrouwen we onze profeten?

Een andere manier waarop de tegenstander ons misleidt, is dat hij ons wil laten geloven dat de wijsheid en geleerdheid van de wereld de enige bron van kennis is die we moeten volgen. Jakob, de broer van de profeet Nephi, begreep dat plan van de tegenstander en waarschuwde ons ervoor:

‘O, wat is het plan van de boze listig! O, wat zijn de mensen lichtzinnig, onbestendig en dwaas! Wanneer zij geleerd zijn, denken zij, dat zij wijs zijn, en luisteren niet naar de raad Gods, want die slaan zij in de wind en denken het zelf wel te weten; daarom is hun wijsheid dwaasheid en hun van geen nut. En zij zullen omkomen’ (2 Nephi 9:28).

Jakob zei niet dat we niet geleerd mochten zijn. Hij zei vervolgens dat het goed is om geleerd te zijn, op voorwaarde dat we naar Gods raadgevingen luisteren.

Sommige mensen vinden dat je mag kiezen welke geboden van God je volgt. Veel geboden noemen ze gemakzuchtig kleinigheden die wel uitgesteld mogen worden en die niet levensbedreigend of al te belangrijk schijnen. Zaken zoals bidden, de sabbat eren, de Schriften lezen, tiende betalen, naar de kerkdiensten gaan, en ga zo maar door.

Onze hemelse Vader communiceert heel duidelijk met zijn kinderen. In de leringen van het evangelie bestaat zo’n onduidelijk geluid, waarover de apostel Paulus spreekt, niet. (Zie 1 Korintiërs 14:8.) Wat de betekenis is van wat er gezegd wordt of wat de Geest ons ingeeft, staat buiten kijf. We worden niet in de steek gelaten. We hebben de Schriften, de profeten, en liefhebbende ouders en leiders.

Hoe komt het dat we soms afdwalen? Waarom laten we ons door de misleiding van de tegenstander beïnvloeden? Wat we moeten doen tegen die misleiding is gemakkelijk gezegd, maar soms moeilijk gedaan. President Harold B. Lee heeft het tijdens de conferen- tie van oktober 1970 gehad over de Heer, de tegenstander en onze bescherming tegen de misleidende macht van de tegenstander:

‘Wij zullen het nog moeilijk krijgen voordat de Heer klaar is met deze kerk en met de wereld in deze bedeling, (…). De macht van Satan zal toenemen; we zien dat links en rechts (…). We moeten naar de woorden en geboden die de Heer via zijn profeet geeft, leren luisteren. (…) Sommige zaken zullen geduld en geloof vergen.’ (Conference Report, oktober 1970, blz. 152.)

Toen voegde president Lee daar nog een waarschuwing aan toe. Hij zei dat we dat wat van de bevoegde kerkleiders komt, misschien soms niet leuk vinden omdat het in strijd is met onze persoonlijke inzichten of ons sociale leven enigszins verstoort. Niettemin, als we ernaar luisteren en het toepassen alsof het uit de mond van de Heer zelf voortkwam, zullen we niet misleid worden en grote zegeningen genieten.

Dat brengt ons weer op gehoorzaamheid. Zo zal het altijd blijven. Het maakt deel uit van het plan van eeuwig geluk. Ik ken geen enkele andere lering die zo essentieel is voor ons welzijn in dit leven en het leven hierna. Alle Schriften spreken van gehoorzaamheid en er heeft nooit een apostel of profeet op aarde geleefd die niet het beginsel van gehoorzaamheid verkondigde.

Soms is het nodig dat we gehoorzaam zijn, zelfs al begrijpen we de reden voor een wet niet. Gehoorzaamheid vergt geloof. De profeet Joseph Smith heeft over gehoorzaamheid gezegd dat wat God ook vereist goed is, hoewel we de reden ervoor misschien pas veel later vernemen. (Zie Teachings of the Prophet Joseph Smith, samengesteld door Joseph Fielding Smith [1976], blz. 256.)

Ik ben dankbaar dat wij op die bewuste zomerdag op de oceaan ons zwemvest aan hadden. Ik ben dankbaar dat de rampspoed die anderen door die sluipgolf ondervonden, ons bespaard is gebleven. Het is mijn gebed dat wij onze zwemvesten van gehoorzaamheid mogen blijven dragen zodat ons de rampspoed bespaard zal blijven, die zeker volgt als we misleid worden en op de verlokkingen van de tegenstander ingaan.

Ik getuig tot u dat onze Vader in de hemel leeft, dat Hij van ons houdt en dat wij door onvoorwaardelijke gehoorzaamheid aan zijn geboden eens weer bij Hem kunnen wonen en bij zijn Zoon Jezus Christus, onze Heiland en Verlosser. In de naam van Jezus Christus. Amen.