2002
Enkele fundamentele lessen uit de Geschiedenis van Joseph Smith
Juli 2002


Enkele fundamentele lessen uit de Geschiedenis van Joseph Smith

‘Bekering is een persoonlijk en geestelijk proces. Iedereen moet deze beginselen voor zichzelf onderzoeken!’

De Geschiedenis van Joseph Smith is geschreven om het verhaal van de herstelling van kerk in deze laatste dagen bekend te maken. De kern van het verhaal is een uiting van vertrouwen in de beloften van de Heer en een bron van vreugde en zekerheid voor allen die geloven.

Ik heb het verhaal vele keren en in verschillende omstandigheden kunnen lezen. Als kind was ik ervan onder de indruk; het was een leidraad en krachtbron toen ik een tiener was; als jonge zendeling verkondigde ik het met moed en enthousiasme; en ook nu nog vervult het me met verbazing en een diep gevoel van dankbaarheid. Sinds Joseph Smith die ervaring heeft gehad, is het een zegen en een geloofsgeschenk voor de oprechte gelovige; het is een uitnodiging voor allen die naar waarheid zoeken en een blijvende uitdaging voor de ongelovige.

U die nog geen lid van de kerk bent, raad ik aan het getuigenis van Joseph Smith zonder vooroordelen en met een eerlijke bedoeling te lezen. U zult voelen hoe oprecht hij was en ontdekken hoe de kerk is gevestigd en op wonderbaarlijke wijze is hersteld.

Hoewel dit fascinerende verhaal een rijke geestelijke inhoud heeft, zal ik mijn opmerkingen beperken tot het bespreken van vijf beginselen waardoor u, evenals de jonge profeet, God kunt leren kennen.

Beginsel 1: Een oprecht verlangen om de waarheid te leren kennen.

Joseph Smith had een intens verlangen om God te leren kennen en zijn wil te doen. U kunt datzelfde verlangen hebben, en God zelf kan u naar de waarheid leiden. Als u die waarheid herkent, doe dan alles in uw vermogen om ernaar te leven.

Beginsel 2: ontdek het belang van schriftstudie.

Joseph Smith kende de Schriften want hij bestudeerde ze. Hij zei:

‘(…) [ik] las op zekere dag uit de zendbrief van Jakobus hoofdstuk 1 vers 5, dat luidt: En indien iemand van u wijsheid ontbreekt, dat hij ze van God begere, Die een iegelijk mildelijk geeft, en niet verwijt; en zij zal hem gegeven worden’ (Geschiedenis van Joseph Smith 1:11).

Gedurende zijn korte bediening ontving Joseph Smith ook veel andere openbaringen die het gevolg van schriftstudie waren. Je moet ze bestuderen om God, de bron van alle waarheid, te leren kennen.

Beginsel 3: ontdek de waarde van gebed.

De jonge Joseph gaf aan: ‘Uiteindelijk kwam ik tot de gevolgtrekking dat ik in het duister en de verwarring moest blijven verkeren, als ik de weg die Jakobus wees niet bewandelde: wijsheid van God begeren.

‘Het was de eerste maal in mijn leven, dat ik zo’n poging deed, want in al mijn bekommeringen was ik er nog nooit toe gekomen hardop te bidden.

‘(…) [ik] ben neergeknield en begonnen de verlangens van mijn hart tot God op te zenden.

‘Ik had bevonden dat het getuigenis van Jakobus waar was: indien iemand wijsheid ontbreekt, mag hij die van God vragen, en zal hij ze zonder verwijt ontvangen’ (GJS 1:13–15, 26).

Onze Vader in de hemel kent, als volmaakte vader, al uw geestelijke en materiële noden, en Hij wil u zegenen. Daarom heeft Hij u het gebod gegeven Hem te zoeken en Hem vragen te stellen.

Joseph kwam de waarheid te weten omdat hij bad. In onze tijd kunnen miljoenen leden van de kerk mede getuigen van de werkelijkheid van de herstelling omdat ze, die raad opvolgend, er de Heer met geloof naar gevraagd hebben. U heeft hetzelfde recht om een antwoord op uw gebeden te ontvangen want een getuigenis is een geschenk dat God alleen geeft aan hen die met een eerlijke bedoeling vragen. Probeer het maar uit; de belofte zal worden vervuld.

Beginsel 4: ontdek de zegen van meditatie.

Joseph Smith mediteerde vaak; hij overdacht, analyseerde, vergeleek; hij probeerde antwoorden te vinden op vragen naar aanleiding van zijn schriftstudie. Hij zei:

‘In deze tijd van grote opwinding werd mijn geest tot ernstig nadenken en grote onrust aangespoord; (…) [ik] vroeg me vaak af: (…) Welke van al deze groepen hebben gelijk, of hebben ze allemaal ongelijk? Als er één gelijk heeft, welke is dat dan, en hoe kom ik het te weten?

‘Nog nooit had een tekst uit de Schriften een mensenhart sterker getroffen dan deze, toen, het mijne. Hij leek wel met grote kracht in iedere vezel van mijn hart door te dringen. Ik dacht telkens en telkens weer over deze tekst na (…)’ (GJS 1:8, 10, 12).

Over eeuwige waarheden mediteren is nadenken en onszelf keer op keer afvragen: ‘Hoe kan ik erachter komen?’, ‘Hoe zijn anderen erachter gekomen?’ Hoe kunt u kennis van die zaken krijgen? Denk daar alstublieft ernstig over na.

Beginsel 5: ervaar de vreugde van kerkbezoek.

Gedreven door zijn verlangen naar waarheid ging Joseph Smith naar verschillende kerkgenootschappen in de buurt. Over zijn ervaring met God de Vader en zijn Zoon, Jezus Christus, beschrijft hij duidelijk welke instructies hij met betrekking tot andere kerken ontving:

‘(…) [ik] vroeg de Personen die zich boven mij in het licht bevonden, welke van alle sekten gelijk had — bij welke ik mij moest aansluiten.

‘(…) het was niet mijn plicht mij bij een der sekten aan te sluiten, maar ik moest op dezelfde wijze voortgaan, totdat ik verdere aanwijzingen zou ontvangen’ (GJS 1:18, 26).

Wij moeten allemaal het koninkrijk van God op aarde leren kennen en een getuigenis krijgen dat het waar is. We gaan naar de kerk om de Geest te voelen, zijn leerstellingen te horen, onze verbonden te hernieuwen en de verordeningen van heil en verhoging te ontvangen om met ons gezin in de nabijheid van God terug te keren. Wij nodigen u van harte uit om naar de kerk te komen en dit alles met eigen ogen te zien.

Bekering is een persoonlijk en geestelijk proces. Iedereen moet deze beginselen voor zichzelf onderzoeken! Het is niet genoeg om een zwakke poging te ondernemen die gepaard gaat met twijfel, angst of gebrek aan vertrouwen. God belooft ons, vanwege zijn genade, dat Hij onze smeekbeden zal beantwoorden overeenkomstig onze oprechtheid. Alleen zij die met een eerlijke bedoeling zoeken, krijgen hun antwoord, als geschenk van God, door de Heilige Geest.

De Heilige Geest wordt ook wel de Trooster en de Getuige genoemd. Aan Hem hebben wij onze kennis en ons getuigenis te danken dat Christus de Zoon van God is.

Als u zich heeft laten dopen en uw verbonden goed en getrouw naleeft, zult u de voortdurende leiding van de Heilige Geest genieten, door influisteringen, indrukken, gevoelens, dromen en waarschuwingen.

In de Geschiedenis en de Schriften lezen we over mensen die God hebben gehoord, met Hem hebben gesproken of op en andere manier concrete bewijzen van het bestaan van God hadden, en van zijn plan voor ons behoud. Niettemin bleven velen van hen niet trouw aan hun overtuiging.

Daardoor weten we dat niet hetgeen wij door onze fysieke zintuigen ontdekken, maar wat onder de invloed van de Heilige Geest tot ons komt, ons in staat stelt om de doelstellingen van God te begrijpen en Hem te volgen.

Als iemand deze basisbeginselen heeft geleerd en ze dan niet langer toepast, verliest hij het licht en de leiding waarmee hij God en zijn profeten kan begrijpen. De uiterlijke symptomen die wij waarnemen, zijn dat ze zich afscheiden, minder actief worden of zelfs tegen de kerk strijden. Het innerlijke symptoom is dat ze een of meer van deze vijf beginselen niet meer beoefenen.

  1. Ze hebben geen oprecht verlangen naar de waarheid meer.

  2. Ze bestuderen de schriften niet meer.

  3. Ze bidden niet meer.

  4. Ze mediteren niet meer over eeuwige waarheden.

  5. Ze gaan niet meer naar de kerk.

Het is geweldig dat Joseph Smith in een tijd van grote godsdienstige verwarring, terwijl hij toch nog geen vijftien jaar oud was, ondanks tegenstand en zelfs vervolging, geduldig en ijverig gehoorzaam was en ons de simpele maar doeltreffende manier wees waarop we dichter tot God kunnen komen.

Dat proces vereist dat we leren, regel op regel, hier een beetje en daar een beetje, totdat we geloof ontwikkelen en een helder begrip krijgen van ons goddelijk potentieel. (Zie 2 Nephi 28:30.)

Het is onze taak om de ingevingen van de Geest dag na dag uit te diepen, door een constante toepassing van deze vijf beginselen.

Het is mijn gebed dat we dat zullen doen. In de naam van Jezus Christus. Amen.