2002
Ons thuis sterken
Juli 2002


Ons thuis sterken

‘Laten we het hebben over drie beginselen waarmee je je huisgenoten kunt versterken: koesteren, offeren, bidden.’

Omdat we het einde van de Olympische Winterspelen van 2002 hebben gezien, ontkomen we er niet aan te denken aan degenen die goud mee naar huis namen. Veel atleten die zich jarenlang hadden voorbereid, kwamen samen om te wedijveren en hoopten te winnen. Als jongevrouwen in de kerk bereiden jullie je ook voor om te wedijveren voor een medaillon terwijl de Geest helder in je brandt.

Het programma van de jongevrouwen kan je prima voorbereiden om je doelen te bereiken, en het thema van de jongevrouwen herinnert je er steeds aan dat wij in die wedstrijd niet alleen staan. Wij horen bij het team van de Heer, en Hij zal er altijd zijn om te zorgen dat wij goud mee naar huis nemen.

Als dochters van God hebben sommigen van jullie grote atletische vaardigheden, maar jullie zijn allemaal gezegend met veel talenten en gaven. Een van de belangrijkste gaven is de vaardigheid om ‘ons gezin te sterken’, een nieuwe zin die aan het jongevrouwenthema is toegevoegd. Herken je die woorden? Een van de opdrachten die wij als meisjes en vrouwen in het koninkrijk hebben gekregen, is van onze huisgenoten houden en ze sterken.

Het is vanavond mijn gebed dat de geest in jullie zal branden, dat jullie een groot verlangen zullen hebben om je huisgenoten nu te sterken en je voor te bereiden op je toekomstige gezin. De Schriften staan vol met manieren om onze gezinnen te versterken. Er is geen groter leraar dan de Heiland. Als wij zijn leringen bestuderen en zijn voorbeeld volgen, kunnen we het gezinsleven verbeteren. Laten we het hebben over drie beginselen waarmee je je huisgenoten kunt versterken:

  • Koesteren

  • Offeren

  • Bidden

Koesteren

Wie vindt het niet fijn om met een klein kind te spelen of een pasgeboren baby in haar armen te houden? Wij vrouwen zijn geboren met een natuurlijke aanleg om anderen lief te hebben en te koesteren. Koesteren betekent elkaar steunen, bemoedigen, verzorgen en van elkaar houden. Doen we dat bij ons thuis?

De Heiland zelf heeft verklaard hoe dat kan. Vele malen heeft Hij gezegd: ‘Hoe menigmaal heb Ik u bijeenvergaderd, zoals een hen haar kiekens onder haar vleugels bijeenvergadert, en heb u verzorgd’ (3 Nephi 10:4).

Door als huisgenoten samen te komen kun je zoveel doen om de eensgezindheid te bevorderen. Wanneer heb je voor het laatst je armen om je moeder of vader heengeslagen en ze bedankt voor alles wat ze doen? Ouders koesteren meestal, maar zij moeten ook gekoesterd worden.

Als vrouw kunnen we onze kuikens liefdevol en teder onder onze vleugels nemen. Kortgeleden zag ik een jonge moeder met haar kindje van twee praten. Toen het huilde en de moeder niet begreep wat het wilde, zei de moeder: ‘Niet huilen. Praat. Vertel me wat je dwars zit.’ Zij had zoveel respect getoond voor dat kindje van twee dat het ophield met huilen en ‘praatte’. Die jonge moeder leert hoe ze moet koesteren.

Toen onze Vader in de hemel de Heiland aan de wereld voorstelde, toonde Hij hoe Hij de mensen koesterde door met zachte stem te spreken. In de taal van de Schriften staat er: ‘[Zij] hoorden (…) een stem, alsof die uit de hemel kwam; (…) en het was geen scherpe stem; (…) niettegenstaande het een zachte stem was, drong ze bij hen, die ze hoorden, tot het binnenste door’ (3 Nephi 11:3).

Dat kan thuis een voorbeeld zijn voor de manier waarop we met onze huisgenoten praten.

Laten we niet schreeuwen, maar zachte spreken als we praten met wie we liefhebben. Dat is de manier waarop onze hemelse Vader met zijn kinderen spreekt.

Offeren

Het tweede beginsel is offeren. Als jongevrouw leer je dagelijks hoe je kunt offeren. Wij zijn erg onder de indruk van de goede dingen die jullie doen.

  • Na school pas je op als je moeder moet werken. Je helpt het eten klaarmaken en brengt de baby naar bed.

  • In het weekend ga je niet naar feestjes omdat je geen ongepaste films wilt zien, ongeacht de aanbeveling van de keuring.

  • Duizenden van jullie staan elke ochtend om vijf uur op om vóór school het ochtendseminarie te volgen.

De Heiland is trots op jullie. Hij weet wat jullie doormaken. Hij begrijpt hoe moeilijk het voor jullie is om te offeren. De Heiland heeft ons offeren geleerd. Hij heeft voor de hele mensheid zijn leven geofferd.

Na zijn opstanding heeft Hij de Nephieten allereerst verteld hoe Hij geofferd had. Hij zei: ‘Ik heb uit de bittere beker gedronken, die de Vader Mij heeft gegeven. (…) Ik (…) heb Mij in alle dingen (…) aan de wil des Vaders onderworpen’ (3 Nephi 11:11). Hij heeft gedaan wat Hij van zijn hemelse Vader moest doen.

Onze hemelse Vader wil dat we een rechtschapen gezin stichten. Door echtgenote en moeder te worden beperk je misschien je carrièremogelijkheden, maar het kan zeer lonend zijn. Ik herinner me dat ik als jonge moeder een liedje voor mijn kinderen speelde terwijl zij de kamer ronddanste. Het klinkt misschien een beetje raar, maar het slaat de spijker wel op de kop:

Als ik groot ben, wil ik moeder worden en een gezin beginnen:

een kleine, twee kleine, drie kleine kleutertjes.

Van alle baantjes is er voor mij maar één:

ik word moeder in een leuk gezin. (…)

En ik hou de hele dag van ze

en geef ze koekjes en melk

en gele ballonnen.

En knuffel ze als er iets fout gaat

en lees ze verhaaltjes voor

en zing ze leuke deuntjes voor.

(Janeen Brady, ‘I Want to Be a Mother’, Beloved Songs [1987], blz. 10–13.)

Je hoort wel wat ik bedoel. Een moeder zijn is een grote zegen, geen opoffering.

Bidden

Ten derde: de Heiland leert ons dat we moeten bidden.

Als jullie je thuis willen versterken, moet gebed een constant, dagelijks onderdeel van je leven zijn. Gebed beschermt tegen de tegenstander, geeft je gemoedsrust en brengt meer onderlinge liefde in het gezin.

Toen de Heiland de Nephieten bezocht, had Hij maar een paar dagen om hun over de volheid van het evangelie te vertellen. Een groot deel van die tijd concentreerde Hij Zich op het gebed. Wist je dat gebed in 3 Nephi 17 tot en met 20 ongeveer 44 keer genoemd wordt? Vaak gebood Hij de mensen om te bidden. Hij knielde neer en bad voor hen. Hij leerde hun bidden. Hij zegende de kleine kinderen en bad tot de Vader voor ze. Hij gebood hun om altijd een gebed in hun hart te hebben.

Misschien kun je tijdens een wekelijkse activiteitenavond je Schriften meebrengen, die vier hoofdstukken voorlezen en het woord gebed onderstrepen — en elkaar deelgenoot maken van verhalen en getuigenissen over de kracht van gebed. Ik beloof je dat je de Geest van de Heer zult voelen en een groter getuigenis van het gebed zult krijgen.

Onze profeten hebben gezegd dat ze zich geen zorgen maken over de jeugd die tweemaal per dag bidt. Als zij zich geen zorgen over ons maken, hoeven wij ons ook niet druk te maken als wij tweemaal per dag oprecht bidden.

Luister naar een schitterend verhaal van de moeder van de profeet Joseph Smith over de avond waarop hij de gouden platen ging halen. Zij schrijft: ‘[Die avond] was ik nog heel laat op. (…) Om ongeveer twaalf uur kwam Joseph binnen (…) en vroeg of ik een kist had met een slot en een sleutel (…) en omdat ik er geen had, was ik erg ontsteld. (…) Maar Joseph (…) zei: “Het hindert niet, ik kan heel goed (…) zonder — rustig maar — het is in orde.”’

Kort daarna vertrokken Joseph en Emma met paard en wagen. (Luister nu wat zijn moeder zegt.) ‘Ik bracht de hele nacht door in gebed en smeekbeden tot God, want door de onrust van mijn geest kon ik niet slapen.’ De smeekbeden van een moeder, een rechtschapen dochter van God, bemoedigden de profeet en beschermden de gouden platen. In de loop van de jaren hebben haar constante gebeden haar familie gesterkt. (Lucy Mack Smith, History of Joseph Smith, onder redactie van Preston Nibley [1979], blz. 102.)

Hoe kun je met gebed je huisgenoten sterken? Omdat onze hemelse Vader zoveel van je houdt, wil Hij dat je tot Hem spreekt. Waarmee je ook worstelt, je kunt overal om bidden.

  • Je kunt bidden om je aan de gezinsregels te houden, zoals op tijd thuis komen.

  • Je kunt bidden dat je huisgenoten het verlangen hebben om samen in de Schriften te lezen.

  • Je kunt bidden dat je beter met je vader en je moeder kunt communiceren.

  • Je kunt bidden om meer geduld met een zus of broer, om ze te helpen met het oplossen van hun problemen.

Bid over problemen die je zorgen baren! Geef niet op. Onze hemelse Vader kan en wil je gebeden verhoren. Er zijn veel gebeden van mij verhoord. Ik heb ook gebeden die nog niet verhoord zijn. Onze gebeden zullen beantwoord worden op de tijd van de Heer als wij er klaar voor zijn.

Vanavond heb ik drie beginselen besproken waarmee jullie je huisgenoten kunnen sterken:

  • Koesteren

  • Offeren

  • Bidden

De Heiland, onze Verlosser en Vriend, heeft ons de weg gewezen. Als je zijn leer in de praktijk brengt, win je misschien nooit Olympisch zilver of goud, maar als je je medaillon van de jongevrouwen verdient, is dat wel een veel grotere beloning die je zal helpen om het vuur van de Heilige Geest binnenin je helder brandend te houden. Bestudeer de Schriften en ga van ze houden. Ik bid dat jullie manieren zullen ontdekken om jullie huisgenoten te sterken. In de naam van Jezus Christus. Amen.