2005
Vær frimodige og trofaste i modgang
Maj 2005


Vær frimodige og trofaste i modgang

Jesu Kristi evangelium giver os styrken og det evige perspektiv til frimodigt at håndtere, hvad end der måtte komme.

Hvordan kan vi finde fred i denne verden? Hvordan kan vi holde ud til enden? Hvordan kan vi overvinde de vanskeligheder og prøvelser vi står overfor?

Frelseren Jesus Kristus sagde: »Sådan har jeg talt til jer, for at I skal have fred i mig. I verden har I trængsler; men vær frimodige, jeg har overvundet verden.«1

Som en del af vores jordiske prøvestand gennemgår vi lidelse, smerte og skuffelse. Kun i Jesus Kristus kan vi finde fred. Han kan hjælpe os til at være frimodige og overkomme alle dette livs udfordringer.

Hvad vil det sige at være frimodig? Det vil sige at have håb, ikke blive mismodig, ikke miste troen og at leve livet med glæde »Menneskene er til for at kunne nyde glæde.«2 Det vil sige at se livet i øjnene med tillid.

Jesu Kristi evangelium giver os styrken og det evige perspektiv til frimodigt at håndtere, hvad end der måtte komme. Dog må vi ikke undervurdere de vanskeligheder, der er profeteret for vore dage.

Hvori består nogle af disse vanskeligheder? Hvordan kan vi håndtere dem?

Nogle af disse vanskeligheder er mangel på håb, mangel på kærlighed og mangel på fred.

Profeten Moroni lærte os: »Og dersom I ikke har håb, kan I ikke andet end fortvivle; og fortvivlelse kommer af ugudelighed.«3 For mange kan de kommende år blive år med fortvivlelse. Jo større lovløshed, des større vil fortvivlelsen være.

Frelseren sagde: »Fordi lovløshed tager overhånd, skal kærligheden blive kold hos de fleste.«4 Som lovløsheden øges, forsvinder sand kærlighed. Som resultat deraf vil frygt, usikkerhed og fortvivlelse tage til!

Herren sagde til profeten Joseph Smith: »… jeg vil, at alle mennesker skal vide, at den dag snart kommer … da fred skal borttages fra jorden, og djævelen skal have magt over sit eget rige. Men Herren vil også have magt over sine hellige og regere midt iblandt dem.«5 Vi lever i en tid, hvor fred er borttaget fra jorden.

På den anden side lever vi i en herlig tid, en tid, hvor Herren har gengivet sit præstedømme. Det sande evangelium er gengivet. Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige er Guds rige på jord! Vi hjælper med at forberede jorden til den tid, hvor Herren Jesus Kristus skal komme og selv herske.

Hvorfor må vi gennemgå prøvelser i dette liv?

Herren gør ingen hemmelighed ud af, at han vil prøve vores tro og vores lydighed. »Og vi vil prøve dem hermed,« sagde han, »for at se, om de vil gøre alt, hvad Herren, deres Gud, vil befale dem.«6

Vi lærer fra Prædikerens Bog: »Alle får én og samme skæbne, den retfærdige og den uretfærdige, den rene og den urene … Det går den gode som synderen … Alle får én og samme skæbne.«7 Fristelse kan forekomme for dén mand, som bygger sit liv på evangeliets klippe, så vel som for tåben, som bygger sit liv på verdslige ting.8

Hvordan bør vi reagere på disse prøvelser?

Herren har sagt: »Hvis nogen vil følge efter mig, skal han fornægte sig selv og daglig tage sit kors op og følge mig.«9 Hver dag må vi tage vores kors op og gå fremad – og ikke blot nøjes med at være tilskuere til vores evige rejse.

Hvordan kan vi vide, om vi bliver prøvet, eller om Herren straffer os?

Prøvelser er muligheder for udvikling. Herren sagde: »Mit folk må prøves i alle ting, at de kan beredes til at modtage den herlighed, som jeg har beredt dem, nemlig Zions herlighed; og den, som ikke kan tåle revselse, er ikke mit rige værd.«10

Når vi bliver prøvet, bør vi grunde og spørge: »Hvad vil Herren, at jeg skal gøre i denne situation?«

Herren talte disse trøstende ord til profeten Joseph Smith: »Du [skal] vide, min søn, at alt dette skal give dig erfaring og tjene dig til bedste. Menneskesønnen steg ned under alt dette; Er du større end han?«11 Vi må se hver prøvelse som en mulighed for udvikling. En skønne dag vil vi forstå hvorfor.

Herren har sagt: »… den, jeg elsker, tugter jeg også, at synderne kan forlades; thi med tugtelsen bereder jeg en vej til befrielse.«12 Herren elsker os hver og én. Han ønsker, at vi er lykkelige. Lykken kommer gennem vores tro på Jesus Kristus, gennem vores oprigtige og ægte omvendelse, vores lydighed mod hans bud og ved at holde ud til enden.

Nogle gange tror vi måske, at Herren ikke hører eller besvarer vore bønner. På sådanne tidspunkter må vi stoppe op og overveje, hvad vi har gjort i vores liv. Hvis det er nødvendigt, må vi skabe harmoni mellem vores liv og Jesu Kristi evangelium. Gennem profeten Joseph Smith åbenbarede Herren:

»Jeg, Herren, har ladet lidelser komme over dem, hvormed de er blevet plaget, for deres overtrædelsers skyld …

De var sendrægtige til at høre Herren deres Guds røst, derfor er Herren, deres Gud, langsom til at høre deres bønner og besvare dem på trængselens dag.

På deres freds dag ringeagtede de mit råd; men på deres trængsels dag er de tvunget til at søge mig.«13

Når vi har et oprigtigt ønske om at skabe harmoni mellem vores liv og Herrens vilje, er han altid klar til at hjælpe med at lette vore byrder.

Hvad nedbryder vores frimodighed og vores håb?

Jesus Kristus fortalte de tolv apostle nogle af de ting, der kan nedbryde vores håb og få os til at give op: At tillade os selv at falde for fristelse, ikke at modstå lidelse og trængsel, ikke at udholde forfølgelse, at frygte verdens »bekymringer«, at søge rigdom først, at give op istedet for at holde ud til enden, og at tillade falske profeter at bedrage os.14

Hvad giver os mod og håb?

Herrens opfordring til hver af os er: »Kom til mig, alle I, som slider jer trætte og bærer tunge byrder, og jeg vil give jer hvile.«15 Jesus Kristus har magten til at give os hvile fra vores smerte og lidelse.

Profeten Moroni lærte os:

»Dersom da et menneske har tro, må han nødvendigvis have håb; og uden tro kan der intet håb være …

»… og dersom et menneske er sagtmodigt og ydmygt af hjertet og ved den Helligånds kraft bekender, at Jesus er Kristus, da må han nødvendigvis have kærlighed.«16

Hvis vi dagligt udøver tro, sagtmodighed, kærlighed og ydmyghed af hjertet, mens vi bekender at Jesus er Kristus og tager imod hans forsoning, vil vi blive velsignede med styrken og håbet til at stå over for og overkomme dette livs prøvelser og smerter.

Hvad er nogle af Herrens løfter til hver enkelt af os?

»Vær ved godt mod, børnlille, thi jeg er midt iblandt jer og har ikke forladt jer«17

»Vær ved godt mod; thi jeg vil lede jer frem. Riget er jeres, og dets velsignelser er jeres, og evighedens skatte er jeres.«18

For at citere profeten Ethers ord: »Derfor kan den, som tror på Gud, visselig have håb om en bedre verden, ja en plads ved Guds højre hånd; og dette håb kommer af tro og er et anker for menneskesjælene.«19

Gud er vor Fader. Vi er hans børn. Han elsker os. Han ønsker, at vi er lykkelige hér i dette liv og i al evighed. Vi ledes af en sand Guds profet i dag. Jesus er Kristus. Gennem ham kan vi finde fred i denne verden. I Jesu Kristi navn. Amen.

Noter

  1. Joh 16:33.

  2. 2 Nephi 2:25.

  3. Moroni 10:22.

  4. Matt 24:12.

  5. L&P 1:35-36.

  6. Abraham 3:25.

  7. Præd 9:2-3.

  8. Se Matt 7:24-27.

  9. Luk 9:23.

  10. L&P 136:31.

  11. L&P 122:7-8.

  12. L&P 95:1.

  13. L&P 101:2, 7-8.

  14. Se Matt 13:19-23.

  15. Matt 11:28.

  16. Moroni 7:42, 44.

  17. L&P 61:36.

  18. L&P 78:18.

  19. Ether 12:4.