Generalkonference
Hvornår skal man modtage sin patriarkalske velsignelse?
Aprilkonferencen 2023


Hvornår skal man modtage sin patriarkalske velsignelse?

Når I modtager jeres velsignelse, vil I forstå og føle, at vor himmelske Fader og Jesus elsker jer, og at de fokuserer på os individuelt.

I går talte min gode ven ældste Randall K. Bennett om patriarkalske velsignelser. Det var en fantastisk tale og den inspirerede os alle. Mine kære brødre og søstre, tillad mig også at tale om patriarkalske velsignelser. Patriarker, når anmodninger om patriarkalske velsignelser måske stiger, så beder jeg om, at Herren vil velsigne jer, i takt med at I fortsætter med at højne jeres kaldelse.

Når jeg deltager i stavskonferencer, træffer jeg altid stavspatriarken og hans ægtefælle. Patriarker er milde, lydige og utrolige ledere, der er kaldet af Gud. De fortæller mig om mange vidunderlige og åndelige oplevelser. Jeg spørger dem om alderen på den yngste og ældste person, som de har givet en velsignelse. Hidtil har den yngste været 11 og den ældste 93.

Jeg modtog min patriarkalske velsignelse som nyt medlem af Kirken som 19-årig, to år efter min dåb. Min patriark var ufattelig gammel. Han tilsluttede sig Kirken i 1916 og var en pioner i Kirken i Japan. Det var en stor ære at modtage min patriarkalske velsignelse fra denne bemærkelsesværdige Herrens discipel. Hans japanske var lidt svært for mig at forstå, men det var kraftfuldt.

De patriarker, jeg har mødt, fortæller mig, at mange modtager deres patriarkalske velsignelse, lige før de skal på mission. Mine kære unge mænd, unge kvinder, forældre og biskopper, patriarkalske velsignelser tjener ikke kun som forberedelse til at tjene som missionær. Værdige, døbte medlemmer kan modtage deres patriarkalske velsignelse, når tidspunktet er rigtigt for dem.1

Kære voksne medlemmer, nogle af jer har endnu ikke modtaget jeres patriarkalske velsignelse. Husk på, at der ikke er nogen øvre aldersgrænse.

Min svigermor var et meget aktivt medlem af Kirken og tjente som lærer i Hjælpeforeningen, indtil hun gik bort som 90-årig. Jeg blev bedrøvet over at erfare, at hun aldrig modtog en patriarkalsk velsignelse. Hun oplevede mange vanskeligheder i sit liv, og eftersom hun ikke havde en præstedømmebærer i hjemmet, modtog hun ikke mange præstedømmevelsignelser. En patriarkalsk velsignelse kunne måske have givet hende trøst, når hun behøvede den mest.

Voksne, hvis I endnu ikke har modtaget en patriarkalsk velsignelse, så vær ikke bekymrede! Vores åndelige tidslinjer er forskellige. Om I er 35 eller 85, og hvis I har et ønske, så tal med jeres biskop om at modtage jeres velsignelse.

Nye medlemmer af Kirken, har I hørt om patriarkalske velsignelser? Jeg vidste ikke noget om muligheden for at få en, da jeg tilsluttede mig Kirken, men min kære biskop fortalte mig om patriarkalske velsignelser og opfordrede mig til at forberede mig til at modtage min efter min dåb. Mine kære nye medlemmer, I kan også modtage en patriarkalsk velsignelse. Herren vil hjælpe jer med at forberede jer til denne hellige mulighed.

Lad os overveje to formål med en patriarkalsk velsignelse:

  1. En patriarkalsk velsignelse indeholder personlig rådgivning fra Herren til jer.2

  2. En patriarkalsk velsignelse vil oplyse jer om jeres slægtslinje i Israels hus.

Jeres patriarkalske velsignelse er et budskab fra jeres himmelske Fader og vil sandsynligvis omfatte løfter og inspireret rådgivning til at vejlede jer hele livet. En patriarkalsk velsignelse vil ikke beskrive hele jeres liv eller besvare alle jeres spørgsmål. Hvis den ikke nævner en væsentlig livsbegivenhed, så opfat ikke det som om, at I ikke vil få den mulighed. Tilsvarende er der ingen garanti for, at alt i jeres velsignelse vil ske i dette liv. En patriarkalsk velsignelse er evig, og hvis I lever værdigt, vil løfter, der ikke bliver opfyldt i dette liv, blive skænket i det næste.3

Når I modtager en erklæring om slægtslinje, vil I erfare, at I er af Israels hus og blandt Abrahams efterkommere.4 For at forstå betydningen af dette må I fokusere på Herrens løfter til Israels hus gennem Abraham.

Disse løfter omfatter:

  • »Hans efterkommere ville blive talrige (se 1 Mos 17:5-6; Abr 2:9; 3:14).

  • Hans afkom eller efterkommere ville modtage evangeliet og bære præstedømmet (se Abr 2:9).

  • Gennem hans efterkommeres tjenestegerning ›skal alle jordens slægter blive velsignet, nemlig med evangeliets velsignelser, som er frelsens velsignelser, nemlig evigt liv‹ (Abr 2:11).«5

Som medlemmer af Kirken er vi pagtens børn.6 Vi modtager velsignelserne ved Abrahams pagt, når vi adlyder evangeliets love og ordinancer.

Forberedelse til at få jeres patriarkalske velsignelse kan øge jeres tro på vor himmelske Fader og Jesus Kristus. Og når I modtager jeres patriarkalske velsignelse og læser og overvejer den, kan I oftere fokusere på dem.

Præsident Thomas S. Monson forklarede: »Den samme Herre, som tilvejebragte en liahona for Lehi, giver i dag dig og mig en sjælden og værdifuld gave for at vejlede os i vores liv, for at angive farerne mod vores sikkerhed og for at lægge kursen, ja, endog en sikker overgang - ikke til et forjættet land, men til vores himmelske hjem.«7

Mine kære biskopper, forældre, præsidenter for ældsternes kvorum og Hjælpeforeningen, missionsledere, omsorgsbrødre og -søstre, tilskynd de unge mænd og unge kvinder, voksne medlemmer og nye medlemmer, som endnu ikke har modtaget deres patriarkalske velsignelse, om at søge Herrens vejledning og hjælp til at forberede sig til at modtage den.

Jeg læser ofte og bønsomt min patriarkalske velsignelse; den opmuntrer mig altid. Jeg erkender, hvad Herren forventer af mig, og det har hjulpet mig til at omvende mig og være ydmyg. Når jeg læser og overvejer den, ønsker jeg at leve værdigt til at modtage dens lovede velsignelser.

Ligesom skriftsteder, vi har læst mange gange, får ny betydning for os senere i livet, vil vores patriarkalske velsignelse have forskellig betydning for os på forskellige tidspunkter. Min har en anden betydning nu, end den havde, da jeg var 30, og da jeg var 50. Det er ikke ordene, som ændrer sig, men vi ser dem i et andet lys.

Præsident Dallin H. Oaks har erklæret, at en patriarkalsk velsignelse gives »under inspiration fra Helligånden og bør læses og fortolkes under indflydelse af den samme ånd. Meningen og betydningen af en patriarkalsk velsignelse vil læres linje på linje og med tiden ved den samme ånd, som inspirerede [til den].«8

Brødre og søstre, jeg bærer mit vidnesbyrd om, at vor himmelske Fader og hans elskede og enbårne Søn, Herren Jesus Kristus, lever. De elsker os. Patriarkalske velsignelser er en hellig gave fra dem. Når I modtager jeres velsignelse, vil I forstå og føle, at de elsker jer, og at de fokuserer på os hver især.

Mormons Bog er endnu et vidnesbyrd om Jesus Kristus. Og jeg er taknemlig for at blive ledt af en levende profet, præsident Russell M. Nelson.

Jeg er så taknemlig for vor Frelser, Jesus Kristus. Den kommende påskesøndag vil jeg fokusere på ham og på hans opstandelse, tilbede ham og takke for hans offer. Jeg ved, at han led så meget, fordi han elsker os så højt. Jeg ved, at han opstod på grund af sin kærlighed til os. Han er virkelig. Det vidner jeg om i Jesu Kristi navn. Amen.

Noter

  1. Se Kirkens Håndbog: Tjeneste i Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige, 18.17, JesuKristiKirke.org.

  2. Se »Patriarkalske velsignelser«, i Tro mod sandheden, 2004, s. 119.

  3. Se »Patriarkalske velsignelser«, i Tro mod sandheden, 2005, s. 120.

  4. Se Abr 2:10.

  5. Se »Abrahams pagt«, i Tro mod sandheden, s. 4.

  6. Se 3 Ne 20:25-26.

  7. Præsident Thomas S. Monson, »Din patriarkalske velsignelse: En lysets Liahona«, Stjernen, jan. 1987, s. 55.

  8. Se Dallin H. Oaks, »Patriarkalske velsignelser«, Verdensomspændende oplæringsmøde for ledere: Patriarken, 8. jan. 2005, s. 10.