Generalkonference
»[Forbliv] i mig og jeg i dig; vandr derfor med mig«
Aprilkonferencen 2023


»[Forbliv] i mig og jeg i dig; vandr derfor med mig«

Frelserens løfte om at forblive i os er sandt og tilgængeligt for alle medlemmer af hans genoprettede kirke, der holder deres pagter.

Den fordums profet Enok, der er beskrevet i Det Gamle Testamente, Lære og Pagter og Den Kostelige Perle,1 var afgørende for grundlæggelsen af byen Zion.

Beretningen fra skriften om Enoks kald til at tjene indikerer, at »han hørte en røst fra himlen, som sagde: Enok, min søn, profetér for dette folk, og sig til dem: Omvend jer … for deres hjerter er blevet hårde, og deres ører er tunge til at høre, og deres øjne kan ikke se langt«.2

»Og da Enok havde hørt disse ord, bøjede han sig til jorden … og talte foran Herren og sagde: Hvordan kan det være, at jeg har fundet yndest for dine øjne, når jeg kun er en ung mand, og alle mennesker hader mig; for jeg er langsom til at tale; hvorfor er jeg din tjener?«3

Bemærk, at da Enok blev kaldet til at tjene, blev han ekstremt opmærksom på sine personlige utilstrækkeligheder og begrænsninger. Og jeg formoder, at vi alle på et eller andet tidspunkt i vores tjeneste i Kirken har følt ligesom Enok. Men jeg tror, at Herrens svar på Enoks indtrængende spørgsmål er lærerigt og gælder os alle i dag.

»Og Herren sagde til Enok: Gå i gang og gør, som jeg har befalet dig, så skal ingen gennembore dig. Åbn din mund, så skal den blive fyldt, og jeg vil give dig mæle …

Se, min Ånd er over dig, alle dine ord vil jeg derfor retfærdiggøre; og bjergene skal flygte foran dig, og floderne skal ændre deres løb; og du skal forblive i mig og jeg i dig; vandr derfor med mig.«4

Enok blev i sidste ende en mægtig profet og et redskab i Guds hænder til at udføre et stort værk, men han begyndte ikke sin tjenestegerning på den måde! I stedet voksede hans evner over tid, idet han lærte at forblive i og vandre med Guds Søn.

Jeg beder inderligt om Helligåndens hjælp, idet vi sammen overvejer det råd, som Herren gav Enok, og hvad det kan betyde for jer og mig i dag.

Du skal forblive i mig

Herren Jesus Kristus giver os alle invitationen til at forblive i ham.5 Men hvordan lærer og kommer vi virkelig til at forblive i ham?

Ordet forblive betyder fortsat at befinde sig et bestemt sted eller hænge i og holde ud uden at give efter. Ældste Jeffrey R. Holland har forklaret, at »forblive« som en handling betyder: »›Bliv – men bliv for evigt.‹ Dette er evangeliets kald til … alle … i verden. Kom, men kom for at blive. Kom med overbevisning og udholdenhed. Kom for altid, for jeres skyld og for alle de generationers skyld, som følger efter jer.«6 Således forbliver vi i Kristus, når vi er faste og standhaftige i vores hengivenhed over for Forløseren og hans hellige formål, i både gode og dårlige tider.7

Vi begynder at forblive i Herren ved at udøve vores handlefrihed til at påtage os hans åg8 gennem det gengivne evangeliums pagter og ordinancer. Den pagtsforbindelse, vi har med vor himmelske Fader og hans opstandne og levende Søn, er den himmelske kilde til perspektiv, håb, kraft, fred og varig glæde; det er også det klippefaste fundament,9 hvorpå vi bør bygge vores liv.

Vi forbliver i ham ved bestandigt at stræbe efter at styrke vores individuelle pagtsbånd med Faderen og Sønnen. For eksempel øger og styrker det at bede oprigtigt til den evige Fader i hans elskede Søns navn vores pagtsforbindelse med dem.

Vi forbliver i ham ved virkelig at mætte os med Kristi ord. Frelserens lære drager os, som børn af pagten, tættere på ham10 og vil fortælle os alt det, vi skal gøre.11

Vi forbliver i ham ved oprigtigt at forberede os på at deltage i nadverordinancen, gennemgå og reflektere over løfterne i vores pagter samt omvende os oprigtigt. Værdig deltagelse i nadveren er et vidnesbyrd for Gud om, at vi er villige til at påtage os Jesu Kristi navn og stræbe efter »altid [at] erindre ham«,12 efter den korte periode, det kræver at deltage i den hellige ordinance.

Og vi forbliver i ham ved at tjene Gud, når vi tjener hans børn og drager omsorg for vores brødre og søstre.13

Frelseren har sagt: »Hvis I holder mine bud, vil I blive i min kærlighed, ligesom jeg har holdt min faders bud og bliver i hans kærlighed.«14

Jeg har kort beskrevet flere af de mange måder, hvorpå Frelseren kan forblive i jer og mig. Og nu opfordrer jeg os alle som hans disciple til at bede, søge, banke på og ved Helligåndens kraft selv lære andre meningsfulde måder, hvorpå vi kan gøre Kristus til midtpunktet i vores liv i alt, hvad vi gør.

Og jeg i dig

Frelserens løfte til sine tilhængere er dobbelt: Hvis vi forbliver i ham, vil han forblive i os. Men er det virkelig muligt for Kristus at forblive i jer og mig – individuelt og personligt? Svaret på dette spørgsmål er et entydigt ja!

I Mormons Bog lærer vi om, at Alma belærte og vidnede for de fattige, hvis trængsler havde tvunget dem til at være ydmyge. I sin undervisning sammenlignede han ordet med et frø, der skulle sås og plejes, og han beskrev »ordet« som Jesu Kristi liv, mission og sonoffer.

Alma sagde: »Begynd at tro på Guds Søn, at han vil komme for at forløse sit folk, og at han skal lide og dø for at sone for deres synder, og at han skal opstå igen fra de døde, hvilket skal tilvejebringe opstandelsen, så alle mennesker skal stå foran ham for at blive dømt efter deres gerninger på den yderste og dommens dag.«15

Overvej fra Almas beskrivelse af »ordet« den inspirerende forbindelse, han derpå identificerer.

»Og nu … ønsker jeg af jer, at I skal så dette ord i hjertet, og når det begynder at svulme, så plej det ved jeres tro. Og se, det bliver et træ, der vokser op i jer til evigtvarende liv. Og måtte Gud da tilstede jer, at jeres byrder må blive lette ved glæden over hans Søn. Og alt dette kan I gøre, hvis I vil.«16

Det frø, vi bør stræbe efter at plante i vores hjerte, er ordet – ja, Jesu Kristi liv, mission og lære. Og når ordet plejes ved tro, kan det blive et træ, der vokser op i os til evigtvarende liv.17

Hvad var symbolikken ved træet i Lehis syn? Træet kan betragtes som et billede på Jesus Kristus.18

Mine elskede brødre og søstre, er ordet i os? Er sandhederne i Frelserens evangelium skrevet i vores hjerte, på tavler af kød og blod?19 Kommer vi til ham og bliver vi gradvist mere som ham? Vokser Kristi træ i os? Stræber vi efter at blive nye skabninger20 i ham?21

Måske inspirerede dette mirakuløse potentiale Alma til at spørge: »Er I blevet født åndeligt af Gud? Har I antaget hans billede i jeres ansigtsudtryk? Har I oplevet denne mægtige forandring i jeres hjerte?«22

Vi bør altid huske Herrens instruks til Enok: »Du skal forblive i mig og jeg i dig23 Og jeg vidner om, at Frelserens løfte om at forblive i os er sandt og tilgængeligt for alle medlemmer af hans genoprettede kirke, der holder deres pagter.

Vandr derfor med mig

Apostlen Paulus formanede de troende, som havde modtaget Herren: »Så lev i ham.«24

At leve og vandre i Frelseren fremhæver to vigtige aspekter ved at være discipel: (1) At adlyde Guds bud og (2) at huske og ære de hellige pagter, der forbinder os til Faderen og Sønnen.

Johannes sagde:

»Og deraf kan vi vide, at vi kender ham: hvis vi holder hans bud.

Den, der siger: ›Jeg kender ham,‹ men ikke holder hans bud, er en løgner, og sandheden er ikke i ham;

men den, der holder fast ved hans ord, i ham er Guds kærlighed i sandhed fuldendt. Deraf ved vi, at vi er i ham.

Den, der siger, at han bliver i ham, skylder også selv at leve sådan, som han levede25

Jesus kalder på hver enkelt af os: »Kom så og følg mig«,26 og »vandr derfor med mig«.27

Jeg vidner om, at når vi trænger os frem i tro og vandrer i Herrens ånds sagtmodighed,28 bliver vi velsignet med kraft, vejledning, beskyttelse og fred.

Vidnesbyrd og løfte

Alma beskriver en kærlig bøn fra Herren til alle levende sjæle:

»Se, han sender en opfordring til alle mennesker; for barmhjertighedens arme er strakt ud mod dem, og han siger: Omvend jer, så vil jeg modtage jer …

Kom til mig, så skal I nyde af frugten af livets træ; ja, så skal I frit spise og drikke af livets brød og vand.«29

Jeg lægger vægt på den absolutte rummelighed i Frelserens bøn. Han længes efter at velsigne hver eneste person, som nu lever, som har levet, og som nogensinde vil leve på jorden med sin nåde og barmhjertighed.

Nogle kirkemedlemmer anser den lære, de principper og de vidnesbyrd, der gentagne gange er blevet forkyndt fra denne talerstol i Konferencecentret og i lokale menigheder rundt om i verden, som sande – og alligevel kæmper de måske med at tro på, at disse evige sandheder specifikt gælder for dem og deres omstændigheder. De tror oprigtigt og tjener pligtopfyldende, men deres pagtsforbindelse med Faderen og hans Søn Forløseren er endnu ikke blevet en levende og forandrende realitet i deres liv.

Jeg lover, at ved Helligåndens kraft kan I vide og føle, at de evangeliske sandheder, som jeg har forsøgt at beskrive, er for jer – for jer individuelt og personligt.

Jeg vidner med glæde om, at Jesus Kristus er vor kærlige og levende Frelser og Forløser. Hvis vi forbliver i ham, vil han forblive i os.30 Og når vi lever og vandrer i ham, vil vi blive velsignet med at frembringe megen frugt. Det vidner jeg om i Herren Jesu Kristi hellige navn. Amen.

Noter

  1. Se 1 Mos 5:18-24; L&P 107:48-57; Moses 6-7.

  2. Moses 6:27.

  3. Moses 6:31.

  4. Moses 6:32, 34; fremhævelse tilføjet.

  5. Se Joh 15:4-9.

  6. Jeffrey R. Holland, »Bliv i mig«, Liahona, maj 2004, s. 32.

  7. Se Joh 15:10.

  8. Se Matt 11:29-30.

  9. Se Hel 5:12.

  10. Se 3 Ne 27:14-15.

  11. Se 2 Ne 32:3.

  12. Moro 4:3; 5:2.

  13. Se Mosi 2:17.

  14. Joh 15:10.

  15. Alma 33:22.

  16. Alma 33:23; fremhævelse tilføjet.

  17. Se Alma 26:13.

  18. Jeg forklarede dette princip ved et foredrag i 2017:

    »Alma ›begyndte at prædike Guds ord for folket, idet [han] gik ind i deres synagoger og ind i deres huse; ja, og [han] prædikede endog ordet på deres gader‹ (Alma 32:1, fremhævelse tilføjet). Han sammenlignede også Guds ord med et frø.

    ›Se, hvis I giver plads til, at et frø kan blive sået i jeres hjerte, se, hvis det er et sandt frø eller et godt frø, og hvis I ikke kaster det ud ved jeres vantro, så I modsætter jer Herrens Ånd, se, da vil det begynde at svulme i jeres bryst, og når I føler disse svulmende bevægelser, begynder I at sige til jer selv: Det må nødvendigvis være sådan, at det er et godt frø, eller at ordet er godt, for det begynder at udvikle min sjæl, ja, det begynder at oplyse min forstand, ja, det begynder at blive mig lifligt‹ (Alma 32:28; fremhævelse tilføjet).

    Interessant nok bliver et godt frø et træ, når det sås i hjertet og begynder at svulme, spire og vokse.

    ›Og se, når træet begynder at vokse, siger I: Lad os passe det med stor omsorg, så det kan slå rod, så det kan vokse op og frembringe frugt til os. Og se nu, hvis I passer det med megen omsorg, slår det rod og vokser op og frembringer frugt.

    Men hvis I forsømmer træet og ikke har tanke for dets pasning, se, da slår det ikke nogen rod; og når solens hede kommer og svider det, visner det bort, fordi det ingen rod har, og I rykker det op og kaster det ud.

    Se, dette er ikke, fordi frøet ikke var godt, ej heller er det, fordi frugten deraf ikke ville være ønskværdig, men det er, fordi jeres jord er ufrugtbar, og I ikke vil passe træet, derfor kan I ikke få frugten af det.

    Og på samme måde: Hvis I ikke vil pleje ordet, idet I med et troens øje ser frem til frugten deraf, så kan I aldrig plukke frugten af livets træ.

    Men dersom I vil pleje ordet, ja, passe træet, når det begynder at vokse ved jeres tro med stor flid og med tålmodighed, idet I med glæde ser frem til frugten af det, da slår det rod, og se, det skal blive et træ, der vokser op til evigtvarende liv‹ (Alma 32:37-41; fremhævelse tilføjet) …

    Det centrale element i Lehis drøm er livets træ – der repræsenterer ›Guds kærlighed‹ (1 Ne 11:21-22).

    ›For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv‹ (Joh 3:16).

    Herren Jesu Kristi fødsel, liv og sonoffer er den største tilkendegivelse af Guds kærlighed til sine børn. Som Nefi bar vidnesbyrd om, var denne kærlighed ›yderst ønskværdig, mere end alt andet‹ og ›det, der glæder sjælen mest‹ (1 Ne 11:22-23; se også 1 Ne 8:12, 15). Kapitel 11 i 1 Nefi indeholder en detaljeret beskrivelse af livets træ som symbol på Frelserens liv, tjenestegerning og offer – ›Guds velvilje‹ (1 Ne 11:16). Træet kan betragtes som et billede på Kristus.

    En måde at se træets frugt på er som et symbol på velsignelserne af Frelserens forsoning. Frugten beskrives som ›ønskværdig til at gøre én lykkelig‹ (1 Ne 8:10), og den skaber stor glæde og et ønske om at dele den glæde med andre.

    »Interessant nok er Mormons Bogs vigtigste tema at invitere alle til at komme til Kristus [se Moro 10:32] det centrale i Lehis syn [se 1 Ne 8:19]« (»The Power of His Word Which Is in Us«, tale holdt ved seminar for nye missionsledere, 27. juni 2017, s. 4-5).

  19. Se 2 Kor 3:3.

  20. Se 2 Kor 5:17.

  21. Almas analogi lærer os, at ønsket om at tro planter frøet i vores hjerte, at nære frøet med vores tro får livets træ til at spire, og at passe træet frembringer træets frugt, som er »mere sød end alt, hvad der er sødt« (Alma 32:42) og er den »største af alle Guds gaver« (1 Ne 15:36).

  22. Alma 5:14.

  23. Moses 6:34; fremhævelse tilføjet.

  24. Kol 2:6.

  25. 1 Joh 2:3-6; fremhævelse tilføjet.

  26. Luk 18:22.

  27. Moses 6:34.

  28. Se L&P 19:23.

  29. Alma 5:33-34; fremhævelse tilføjet.

  30. Se Joh 15:5.