2010
Mitä pioneerit toivat?
Heinäkuu 2010


Evankeliumin klassikoita

Mitä pioneerit toivat?

Kuva
President Stephen L Richards

Ymmärtääksemme pioneereja ja heidän saavutuksiaan meidän on tutkittava heidän vaikuttimiaan. – – He tulivat etsimään vapautta ja rauhaa kuten muutkin ovat tehneet. He tulivat perustamaan itselleen kodin kuten muutkin ovat tehneet. He tulivat palvelemaan Jumalaa ja harjoittamaan uskontoaan omantuntonsa mukaisesti kuten muutkin ovat tehneet. Mutta yksi asia, jonka vuoksi he tulivat ja jolla minun tietämäni mukaan ei ole vertaista missään muussa pioneeriliikkeessä, oli se, että he tulivat avoimena tarkoituksenaan perustaa yhteiskunta, niin että he kykenisivät palauttamaan sille sivilisaatiolle, josta he olivat paenneet, niin, jopa vainoojilleen, ne elämän periaatteet ja sen käyttäytymistavan, jotka olivat heidän oman innoituksensa, yhtenäisyytensä, menestyksensä ja onnensa lähde. – –

Mitä pioneerit siis toivat? He toivat työteliäisyyttä sellaisessa mittakaavassa, jolle on harvoin nähty vertaa. He opettivat ja harjoittivat työn evankeliumia menestyksen ja onnen perustana. – –

He toivat koulutuksen sekä rakkauden taidetta ja kauneutta kohtaan. – –

He toivat mukanaan lojaaliuden korkean järjestyksen ja kyvykkyyden omistautua vakaasti kannattamalleen asialle. – –

Nyt tulen suurimpaan kaikista niistä asioista, joita pioneerit toivat mukanaan, ja sitä minä luonnehdin viisaudeksi, viisaudeksi siinä, mikä elämässä on tärkeää. – –

Ensiksi, ajatelkaa ihmisen ruumista. – – Pioneerit toivat uuden käsityksen ruumiista. Tämä käsitys soi sille pyhän merkityksen. He opettivat, että ruumis on maallinen maja, jossa Jumalan kirjaimellisen lapsen eli ihmisen henki asuu, ja että ruumista ei voi häpäistä tai saastuttaa tai käyttää muulla tavoin väärin ottamalla siihen myrkkyjä ja vahingollisia aineita ilman että samalla loukkaa Jumalaa, jonka Henki asuu siinä. – – He toivat mukanaan terveyssääntöjen lain. – –

Toiseksi – luonne tai persoonallisuus. – – [Pioneerit] opettivat paitsi että ihminen on Jumalan lapsi, jalointa synty-perää, myös että hänen on määrä, jos hän elää sen arvoisena, olla yhdessä taivaallisen Isänsä kanssa toteuttamassa Hänen iankaikkisia töitään kaikkina tulevina aikoina. – –

Seuraavaksi – perhe. – – Minkä perhettä koskevan viisauden pioneerit toivat? He soivat sille jaloimmat ja korotetuimmat ominaisuudet, mitä sille on koskaan suotu koko maailman historiassa. He opettivat, että se on onnellisen elämän ja edistymisen perusyksikkö täällä maan päällä ja lisäksi muodostaa nimenomaisen perustan toivollemme lopullisesta korotuksesta Jumalamme selestisessä valtakunnassa. Todellakin se taivas, jota tavoittelemme, ei ole kovinkaan paljon enempää kuin heijastuma kodistamme iankaikkisuuteen. Kuinka suuressa ristiriidassa näiden ylevien käsitysten kanssa kodista ja perheestä ovatkaan perhe-elämää nykyään koskettavat traagiset epäkohdat – avioerot, rikkoutuneet kodit, laiminlyödyt ja harhaan kulkeneet lapset, joita on ennemminkin säälittävä kuin syrjittävä perhe-elämän hajoamisen vuoksi. – – Voi kunpa näiden nöyrien pioneerien tuoma viisaus vain voisi löytää sovelluksensa maailman perheissä, millainen siunaus se olisikaan ihmiskunnan hyvinvoinnille ja onnelle ja edistykselle.

Viimeiseksi – – veljeys. He opettivat mitä käytännöllisimmällä tavalla käsitystä siitä, että kaikki kansakunnat, kansanheimot, kielet ja kansat kuuluvat Jumalan perheeseen. – – He uskoivat – – että ainoa olennainen toivo yleismaailmallisesta rauhasta on tämän veljeyden opin laajenemisessa kautta maailman. – –

Nämä viisaat antimet, joista puhun, ja monet muut olivat vain Herran Jeesuksen Kristuksen evankeliumin periaatteita, evankeliumin, joka palautettiin profeetta Joseph Smithin kautta. – – Juuri pioneerien ehdoton usko tähän elämän ja totuuden ylivertaiseen sanomaan sai heidät perustamaan Herran huoneen ylimmäksi vuorista [ks. Jes. 2:2]. Oli suuri asia perustaa itsenäinen yhteisö ja muuttaa autiomaa kaupungeiksi ja kyliksi koteineen, kouluineen ja mukavuuksineen, joista nyt nautimme. Oli suunnattomasti suurempi saavutus perustaa Jumalan valtakunta ja lähettää Siionista tuo toivon ja uskon ja jumalallisen, iankaikkisen viisauden hyödyllinen sanoma koko ihmiskunnalle. Tämä oli todellinen perintö, jonka jalot pioneerimme toivat mukanaan ja jättivät meille ja ystävillemme. – – Se on kallisarvoisin lahja elämässä. Jumala auttakoon meitä arvostamaan sitä, elämään sen mukaan ja levittämään sitä.

Kuvitus Paul Mann

Suurinta kaikesta siitä, mitä pioneerit toivat mukanaan, [oli] viisaus.