2010
Wanneer de Heer gebiedt
mei 2010


Wanneer de Heer gebiedt

Door getrouwe gehoorzaamheid, ongeacht de omvang van de taak, zullen we de leiding, hulp en rust van de Heer ontvangen.

Afbeelding
Elder Bruce A. Carlson

Er is een verhaal over twee mannen die van het buitenleven hielden en die een vliegtuigje hadden gecharterd om op een verafgelegen meer te gaan vissen. Nadat ze veel vis hadden gevangen, kwam de piloot terug om ze op te halen. Maar hij vertelde de mannen dat het vliegtuigje niet het extra gewicht van alle gevangen vis kon dragen. Het was noodzakelijk om twee keer te vliegen.

De vissers wilden niet graag voor een tweede vlucht betalen. Dus toen ze beloofden dat ze alles compact in het vliegtuigje zouden laden en de piloot wat extra geld zouden geven, gaf hij schoorvoetend toe.

De vissers glimlachten tevreden toen de piloot het vliegtuigje de lucht in dwong. Maar enkele seconden later sloeg de motor af en stortte het vliegtuigje neer in een groot moerasgebied aan het eind van het meer.

Het vliegtuig kon niet goed opstijgen door een bekend verschijnsel dat ‘grondeffect’ wordt genoemd. ‘Grondeffect’ ontstaat als de lucht tussen de vleugels van het vliegtuig en het aardoppervlak wordt samengeperst — als ze zich dicht te bij elkaar bevinden. Toen in dit geval het vliegtuigje omhoog probeerde te komen uit het ‘grondeffect’, moest het op eigen stijgkracht vliegen, maar was daar niet toe in staat.

Gelukkig raakte niemand ernstig gewond, en toen iedereen van de ergste schrik was bekomen, vroeg een van de vissers: ‘Wat is er gebeurd?’ De tweede visser antwoordde: ‘We zijn tijdens het opstijgen neergestort — zo’n honderd meter van de plek waar we vorig jaar terechtkwamen!’

Net als de twee vissers geloven wij soms ook dat er een gemakkelijkere weg moet zijn, een kortere weg of een aanpassing van de geboden van de Heer om aan onze omstandigheden tegemoet te komen. Door dergelijke gedachten gaan we voorbij aan het feit dat we door strikte gehoorzaamheid aan Gods wetten recht hebben op zijn zegeningen. Maar als we zijn wetten niet naleven, leidt dat tot voorspelbare gevolgen.

Toen hij als president van de kerk werd geroepen, zei ouderling Harold B. Lee: ‘De veiligheid van de kerk is afhankelijk van de mate waarin de leden de geboden onderhouden. (…) Als zij de geboden onderhouden, zullen ze gezegend worden.’1

Als wij besluiten om een gebod te overtreden, is dat meestal omdat (1) we onszelf ervan hebben overtuigd dat het gebod niet op ons van toepassing is; (2) we niet geloven dat het gebod belangrijk is; of (3) we denken dat het gebod te moeilijk is om te gehoorzamen.

1. Dit gebod is niet op mij van toepassing

Tijdens de laatste jaren van het bewind van koning Salomo maakte de Heer hem bij monde van een profeet duidelijk: ‘[Ik zal] voorzeker het koninkrijk van u afscheuren en het uw knecht geven.’2

Vlak daarna stelde de profeet Achia vast dat die dienstknecht Jerobeam was, een ‘goede werker’ die door Salomo over de gehele lichting van het huis Jozef’3 was aangesteld. Jerobeam moest van het gebergte van Efraïm, waar hij woonde, naar de hoofdstad Jeruzalem reizen. Tijdens een van die reizen wachtte Achia hem op. De Heer zei tegen hem bij monde van Achia: ‘Ik geef u de tien stammen (…).’4 Hij zei ook tegen Jerobeam: ‘Indien gij (…) in mijn wegen wandelt, door mijn inzettingen en geboden in acht te nemen, (…) [zal] Ik met u zijn (…) en [zal] Ik u Israël geven.’5

Toen Salomo de profetie van Achia hoorde, probeerde hij Jerobeam te doden, vandaar dat Jerobeamn naar Egypte vluchtte.6 Na de dood van Salomo keerde Jerobeam terug uit Egypte en ging hij naar het noordelijke gedeelte van Israël om de tien stammen in het noorden te leiden.7

Maar het plan van Jerobeam om het koninkrijk te leiden bracht een mengeling van goed en kwaad met zich mee. Hij riep Sichem uit tot hoofdstad van het land, een stad met veel godsdienstige betekenis voor het volk. Maar helaas introduceerde hij ook satanische rituelen in hun aanbidding.8

Jerobeam overtuigde zichzelf ervan dat sommige geboden van God niet op hem van toepassing waren. Als gevolg daarvan werden al zijn nakomelingen gedood, en door de heidense praktijken die hij in hun heilige verordeningen had geïntroduceerd, werden de tien stammen van Israël uiteindelijk uit hun erfland verdreven.9

Net als een vliegtuig dat met meer gewicht dan de vleugels kunnen dragen uit het ‘grondeffect’ probeert te vliegen tot rampzalige gevolgen kan leiden, zal onze gedeeltelijke of selectieve gehoorzaamheid aan Gods wetten ertoe leiden dat we niet de volledige zegeningen van gehoorzaamheid ontvangen.

2. Het gebod is niet belangrijk

Decennia later reisde Naäman, een Syrische oorlogsheld, ‘een krijgsheld’10, van zijn geboorteland naar Israël om aan de koning, Joram, te vragen of hij hem van melaatsheid kon genezen.11

Naäman werd naar de profeet Elisa gestuurd. ‘Elisa zond een bode tot hem met de opdracht: Ga heen en baad u zevenmaal in de Jordaan, dan zal uw lichaam weer gezond worden (…) en gij zult rein zijn.’12

Ondanks deze profetische belofte van genezing was Naäman beledigd dat Elisa hem niet persoonlijk kwam begroeten, en hij was nog meer beledigd door de opdracht van de profeet om zich zeven keer in de kleine, modderige Jordaan te baden. Door zijn hoogmoed verwachtte hij iets wat opmerkelijk en groots zou zijn, iets wat overeenkwam met zijn status en positie in de samenleving.

Gelukkig overtuigden zijn dienaren hem ervan dat hij de zegeningen van de Heer zou ontvangen als hij gehoorzaam was aan de raad van de profeet. Naäman baadde zich, zoals hem was bevolen, in de Jordaan, met als gevolg dat hij van zijn melaatsheid werd genezen.13

Door gehoorzaamheid aan de geboden van de Heer, hoe triviaal of onbeduidend die ook mogen lijken, zullen we zeker zijn beloofde zegeningen ontvangen.

3. Dit is gewoon te moeilijk

In navolging van het gebod van de Heer, leidde Lehi zijn gezin de wildernis in. Tijdens de eerste weken van de reis gaf Lehi zijn zoon, Lemuël, de opdracht om ‘onwrikbaar en standvastig’ te zijn, ‘en onveranderlijk in het onderhouden van de geboden des Heren!’14

Maar toen de profetische opdracht werd gegeven om naar Jeruzalem terug te gaan en de koperen platen met ‘de kroniek der Joden’15 in handen te krijgen, kwamen de twee oudste zoons in opstand en zeiden ‘dat het moeilijk’16 was.

Ondanks het gemor van de oudere broers, konden ze door het geloof en de gehoorzaamheid van Nephi die koperen platen bemachtigen. Er werd een natie gesticht, een taal behouden en het evangelie van Jezus Christus werd onder vele generaties verkondigd.

Soms redeneren we dat de Heer onze ongehoorzaamheid zal begrijpen omdat het door onze bijzondere omstandigheden moeilijk, gênant of zelfs pijnlijk is om zijn wetten te gehoorzamen. Maar door getrouwe gehoorzaamheid, ongeacht de omvang van de taak, zullen we de leiding, hulp en rust van de Heer ontvangen.

De profeet Joseph Smith smeekte de Heer twee keer of zijn vooraanstaande vriend, Martin Harris, de eerste 116 handgeschreven pagina’s van het vertaalde materiaal uit het boek Lehi, van Harmony (Pennsylvania) naar Palmyra terug mocht nemen. Iedere keer zei de Heer tegen Joseph dat hij het manuscript beter niet aan de heer Harris kon geven.

Martin wilde de vertaling als bewijs gebruiken om zijn verwanten ervan te weerhouden om geruchten over hem en zijn vriendschap met Joseph Smith te verspreiden. Na het derde verzoek gaf de Heer toe aan de smeekbede van Joseph.17

Martin raakte het manuscript kwijt en daarom werden de platen de profeet Joseph Smith geruime tijd afgenomen. Door die pijnlijke les werd de profeet ertoe aangezet om te zeggen: ‘Dit is mijn stelregel geworden: wanneer de Heer gebiedt, doe het.’18 Dat kan en moet eigenlijk ook onze stelregel zijn.

De reactie van de Heer als wij zijn geboden onderhouden, is zeker. Hij heeft beloofd: ‘Indien u mijn geboden onderhoudt en volhardt tot het einde, zult u het eeuwige leven hebben.’19

Bovendien heeft Hij ons deze raad gegeven: ‘Ik, de Heer, ben barmhartig en genadig jegens hen die Mij vrezen, en Ik schep er behagen in hen te eren die Mij in gerechtigheid en waarheid dienen tot het einde.’20

Door de geboden van de Heer te gehoorzamen, groeit ons vertrouwen dat we het juiste pad hebben gekozen, dat Hij ons zal blijven leiden, en dat we steeds meer kunnen gaan lijken op onze Heiland, Jezus Christus, en in de tegenwoordigheid van onze Vader kunnen terugkeren.

Ik bid dat wij er iedere dag naar zullen streven om gehoorzamer te zijn aan de wetten, verordeningen en geboden van het evangelie van Jezus Christus, zodat Hij ons steeds meer zal zegenen.

Ik getuig dat we door gehoorzaamheid aan Gods geboden de zegeningen van de hemel mogen ontvangen, dat onze hemelse Vader en zijn Zoon, Jezus Christus, leven, dat het Boek van Mormon het woord van God is, en dat president Thomas S. Monson de profeet van de Heer in onze tijd is. In de naam van Jezus Christus. Amen.

Noten

  1. Harold B. Lee, geciteerd in Stephen W. Gibson, ‘Presidency Meets the Press’, Church News, 15 juli 1972, p. 3.

  2. 1 Koningen 11:11.

  3. 1 Koningen 11:28.

  4. 1 Koningen 11:31.

  5. 1 Koningen 11:38.

  6. Zie 1 Koningen 11:40.

  7. Zie 1 Koningen 12:2–3, 20.

  8. Zie 1 Koningen 12:25–30.

  9. Zie 1 Koningen 14:10, 15–16.

  10. 2 Koningen 5:1.

  11. Zie 2 Koningen 5:5–6.

  12. 2 Koningen 5:10.

  13. Zie 2 Koningen 5:11–14.

  14. 1 Nephi 2:10.

  15. 1 Nephi 3:3.

  16. 1 Nephi 3:5.

  17. Zie History of the Church, 1:20–21; Leer en Verbonden 3; 10.

  18. Leringen van kerkpresidenten: Joseph Smith (2007), p. 160.

  19. Leer en Verbonden 14:7.

  20. Leer en Verbonden 76:5; cursivering toegevoegd.