2010
Hij leeft, zijn naam zij steeds geloofd!
mei 2010


Hij leeft, zijn naam zij steeds geloofd!

Ons begrip van en geloof in de verzoening van Jezus Christus zal ons de kracht en het vermogen schenken om een succesvol leven te leiden.

Afbeelding
Elder Richard G. Scott

Het is paasmorgen, een heilige dag waarop het hele christendom de overwinning van Jezus Christus op de dood viert. Met zijn opstanding verbrak Hij de ketenen van de dood, die tot op die dag onbreekbaar waren geweest. Hij maakte de weg vrij voor alle kinderen van onze hemelse Vader op aarde om uit de dood te herrijzen en weer te leven.

Hoezeer zal onze Vader in de hemel Zich op die heilige dag verheugd hebben, toen zijn volledig gehoorzame, volkomen waardige Zoon de ketenen van de dood verbrijzelde. Welk eeuwig doel zou het plan van geluk van onze Vader hebben gediend als het niet in werking was gesteld door de oneindige en eeuwige verzoening van zijn glorierijke gehoorzame Zoon? Welk eeuwig doel zou de schepping van de aarde hebben gehad, waar met geest beklede intelligenties een lichaam zouden krijgen, als de dood het eind van het bestaan was geweest en er niemand was opgestaan? Wat een glorieus moment was die morgen voor ieder die het belang ervan begreep.

Pasen is de gewijde tijd waarin het hart van iedere devote christen zich deemoedig en dankbaar tot onze geliefde Heiland wendt. Deze tijd dient vrede en vreugde te brengen aan allen die Hem liefhebben en dat tonen door zijn geboden te bewaren. Pasen roept gedachten op aan Jezus, zijn leven, zijn verzoening, zijn opstanding, zijn liefde. Hij is uit de dood herrezen ‘met genezing onder zijn vleugels’ (Maleachi 4:2; 3 Nephi 25:2). O, hoezeer heeft eenieder de genezing nodig die de Verlosser kan bieden. Mijn boodschap is er een van hoop, gebaseerd op de beginselen waarin de Meesterleraar, Jezus Christus, zelf onderwezen heeft.

De leden van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen kunnen de reikwijdte van zijn genezing als gevolg van zijn verzoening in grotere mate begrijpen omdat ze de volheid van zijn leer hebben. Wij beseffen dat wat Hij zo bereidwillig heeft gedaan en wat met intens lijden en immense opoffering gepaard ging, niet alleen van invloed is op ons leven nu, maar ook in alle eeuwigheid.

Wanneer u in deze paastijd zijn opstanding en de prijs en de gave van zijn verzoening gedenkt, overweeg dan wat de Schriften over deze heilige gebeurtenissen zeggen. U zult gesterkt worden in uw getuigenis dat ze werkelijk hebben plaatsgevonden. Ze moeten voor u meer zijn dan beginselen die u uit het hoofd leert. Ze moeten tot in de diepste vezels van uw wezen doordringen en een krachtig bolwerk vormen tegen de stortvloed aan gruwelen die deze wereld overspoelt.

De profeet Lehi heeft een diepzinnige waarheid verwoord toen hij verklaarde: ‘Daarom komt er verlossing in en door de heilige Messias; want Hij is vol genade en waarheid. Zie, Hij geeft Zichzelf als offer voor de zonde om aan de doeleinden der wet te voldoen voor allen die een gebroken hart en een verslagen geest hebben; en voor niemand anders kan aan de doeleinden der wet worden voldaan’ (2 Nephi 2:6–7). Die tekst geeft aan dat het voor de hoogmoedigen en hooghartigen is alsof er nooit een verzoening is geweest.

Jezus Christus leeft. Hij is onze Heiland, onze Verlosser. Hij is een glorierijk, herrezen persoon. Hij heeft het vermogen om liefde uit te storten die zo krachtig en overstelpend is dat de mensentong die niet onder woorden kan brengen. Hij heeft zijn leven gegeven om de banden van de dood te verbreken. Zijn verzoening heeft het plan van geluk van zijn Vader in de hemel volledig in werking gesteld.

Jezus brengt de gerechtigheid en de barmhartigheid in balans op voorwaarde van onze gehoorzaamheid aan zijn evangelie. Hij is het licht voor het hele mensdom. Hij is de bron van alle waarheid. Hij komt al zijn beloften na. Ieder die zijn geboden gehoorzaamt, verwerft de glorierijkste zegeningen die men zich maar kan voorstellen.

Zonder de verzoening had het plan van geluk van onze hemelse Vader niet volledig in werking kunnen treden. De verzoening biedt ons de kans om de gevolgen van fouten die we in dit leven begaan te ondervangen. Als we een wet gehoorzamen, ontvangen we daarvoor een zegen. Als we een wet schenden, blijft er niets over van onze voorgaande gehoorzaamheid om de eisen te bevredigen die de gerechtigheid stelt wegens die geschonden wet. De verzoening van de Heiland staat ons toe om ons van elke ongehoorzaamheid te bekeren en zo de straf te ontlopen die de gerechtigheid ons wil opleggen.

Mijn eerbied en dankbaarheid voor de verzoening van de Heilige Israëls, de Vredevorst en onze Verlosser nemen voortdurend toe omdat ik er steeds meer over te weten probeer te komen. Ik besef dat het voor een sterveling niet goed mogelijk is om zich in te denken, laat staan onder woorden te brengen, wat Jezus Christus door zijn verzoening voor de kinderen van onze hemelse Vader heeft gedaan. Toch is het van belang dat we er allen meer over te weten komen. De verzoening is het onmisbare element in het plan van geluk van onze hemelse Vader waarzonder dat plan niet van kracht had kunnen worden. Uw begrip van de verzoening en de betekenis ervan in uw leven zal u in staat stellen om alle kennis, ervaring en vaardigheden die u in dit leven opdoet veel beter te kunnen aanwenden.

Ik geloof dat het tot nieuw inzicht leidt als we proberen ons in te denken wat de verzoening zowel van de Vader als van zijn gewillige Zoon heeft gevergd. De Heiland werd ten minste met de volgende drie uitdagingen geconfronteerd:

Ten eerste, een enorm verantwoordelijkheidsbesef: Hij besefte terdege dat geen van Gods kinderen naar de Vader kon terugkeren als de verzoening niet volmaakt werd gedaan. Zij zouden voor eeuwig van zijn tegenwoordigheid verstoken zijn, omdat bekering voor geschonden wetten onmogelijk zou zijn en niets onreins in de tegenwoordigheid van God kan bestaan. Het plan van zijn Vader zou zijn mislukt, en ieder geestkind zou onder de eeuwige dwang en kwelling van Satan zijn gekomen.

Ten tweede zou Hij, die volkomen rein van hart en gemoed was, de gevolgen van alles waarmee het mensdom ooit zou worden geconfronteerd aan den lijve moeten ervaren, zelfs de meest verdorven en gruwelijkste zonden.

Ten derde zou Hij de wrede aanvallen van Satans hordes moeten doorstaan terwijl lichamelijk en emotioneel het uiterste van Hem werd gevergd. Toen de Heiland aan het eind van zijn krachten was en Hij de meeste behoefte aan hulp en troost had, stond de Vader Hem vervolgens toe — om redenen die we niet ten volle bevatten — de loodzware verantwoordelijkheid op eigen kracht en kunde te dragen.

Ik probeer mij in te denken wat een intens aangrijpend moment het voor onze Vader in de hemel moet zijn geweest toen de Heiland aan het kruis uitriep: ‘Mijn God, mijn God, waarom hebt Gij Mij verlaten?’ (Matteüs 27:46; Marcus 15:34.) Ik geloof niet dat Vader in de hemel zijn Zoon aan het kruis had verlaten. Ik geloof dat deze kreet geuit werd, omdat de Zoon voelde dat de schragende kracht die Hij altijd van zijn Vader had gevoeld, aan Hem werd onttrokken. Zijn Vader zag in dat de Heiland de verzoening geheel en al op eigen kracht moest volbrengen, zonder enige hulp van buitenaf. De Vader heeft zijn Zoon niet aan zijn lot overgelaten. Hij maakte het zijn volmaakte Zoon mogelijk de eeuwige vruchten van de verzoening te verwerven.

Niemand van ons zal ooit in dit leven voldoende waardering aan de dag kunnen leggen voor alle heilzame gevolgen van de verzoening.

Het is dringend noodzakelijk dat ieder van ons meer begrip opdoet over de draagwijdte van de verzoening van Jezus Christus, zodat zij een onwankelbaar fundament wordt waarop wij ons leven kunnen bouwen. Nu de wereld steeds meer verstoken raakt van fundamentele normen, en eer, deugd en reinheid in toenemende mate terzijde worden geschoven om begeerten te bevredigen, zal ons begrip van en geloof in de verzoening van Jezus Christus ons de kracht en het vermogen schenken om een succesvol leven te leiden. Ook brengt zij vertrouwen in tijden van beproeving en vrede in momenten van beroering.

Ik spoor u vurig aan om aan de hand van een studieschema een beter begrip te verkrijgen van — en een grotere waardering voor — de weergaloze, eeuwige en oneindige gevolgen van Jezus’ volmaakte uitvoering van zijn goddelijke roeping als onze Heiland en Verlosser. Ernstige overpeinzing van de Schriften, gekoppeld aan diepgaand, innig gebed, zullen ons begrip van en waardering voor zijn onschatbare verzoening doen toenemen. Geregeld tempelbezoek is nog een doeltreffende manier om meer over Jezus Christus en zijn verzoening te weten te komen.

Moge ieder zijn of haar voornemen hernieuwen om binnen de heilige muren van het gezin in ware beginselen te onderwijzen. Daardoor creëren wij de beste voorwaarden voor het geluk van de geesten die aan onze zorg zijn toevertrouwd. Maak gebruik van de kerk als rechtmatig instrument om uw gezin te versterken, maar besef wel dat wij als ouders niet alleen het voorrecht, maar ook de fundamentele plicht hebben om ons door de Heer te laten leiden in het grootbrengen van de geestkinderen die Hij aan onze zorg heeft toevertrouwd.

Onderricht in de waarheid is belangrijk en onmisbaar voor het gezin. De kerk is belangrijk, maar het is in het gezin dat ouders hun kinderen de vereiste kennis en leiding geven. Met recht wordt er gezegd dat de belangrijkste roepingen in tijd en eeuwigheid die van vader en moeder zijn. Uiteindelijk worden we van al onze andere roepingen ontheven, maar niet van die van vader en moeder.

Als u bepaalde passages in de Schriften niet slechts leest, maar ze ernstig bepeinst, zal de macht van de Heilige Geest waarheden in uw verstand en hart leggen die een vast fundament vormen in deze onzekere tijd waarin we leven. Bereid uw kinderen voor op de uitdagingen die op hun pad zullen komen. Leer hun de waarheid, moedig ze aan om die na te leven, dan zullen ze veilig zijn, ongeacht wat er zich in de wereld afspeelt.

Neem u deze Pasen voor om de Heer Jezus Christus het levende middelpunt van uw gezin te maken. Let erop dat u zich bij elke beslissing, of die nu geestelijk of stoffelijk van aard is, laat leiden door de vraag: ‘Wat zou Jezus willen dat ik doe?’ Als de Heiland het middelpunt van uw gezin is, zal er thuis vrede en rust heersen. Dan is er in dat gezin een kalme zekerheid die zowel door de kinderen als volwassenen wordt gevoeld.

De beste manier om een blijvende verandering ten goede tot stand te brengen is Jezus Christus tot voorbeeld te nemen en zijn leringen tot leidraad in uw leven.

Mocht het zo zijn dat u ongehoorzaam aan zijn geboden bent geweest en u zich niet waardig voelt, zie dan in dat dit de reden is waarom de Heer, Jezus de Christus, zijn leven heeft neergelegd. Door zijn verzoening heeft Hij de weg voor eeuwig vrijgemaakt om dergelijke fouten te kunnen ondervangen, ons te bekeren van onjuiste keuzes, en af te rekenen met de negatieve gevolgen van een leven dat in tegenspraak met zijn wil is.

De Heiland heeft ieder van ons lief en zal de leniging van al onze behoeften mogelijk maken op voorwaarde dat we zo gehoorzaam zijn dat we in aanmerking komen voor alle zegeningen die Hij ons op aarde heeft toebedacht. Ik heb Hem lief en vereer Hem. Als zijn bevoegde dienstknecht getuig ik plechtig met alle zielskracht waarover ik beschik dat Hij leeft. In de naam van Jezus Christus. Amen.