2007
Beslutsamhet att lyda Herren
Maj 2007


Beslutsamhet att lyda Herren

Det är nu ni måste sluta förbund med Herren om det som ni vill bli under denna jordiska prövotid.

Bild

God morgon bröder och systrar. Jag vill tala till kyrkans ungdomar denna morgon på samma sätt som syster Dickson och jag rådgör med vår egen familj.

Vi vet att ni är en ovanligt skärpt generation ungdomar som snart kommer att inta vår plats som ledare i hemmet, på arbetsplatsen, i samhället och i kyrkan.

Er himmelske Fader älskar var och en av er och har sänt er till jorden med en avsikt. Han har uppenbarat en lycksalighetsplan som, om ni följer den, för er hem till hans närhet när ni segrat över denna världens prövningar och svårigheter. Att besluta er nu för att leva efter mönstret som Herren har gett oss ger er stor styrka att använda er moraliska handlingsfrihet på rätt sätt. De uppriktiga löften ni ger er själva och Herren är livsviktiga. Vi lär oss från Psaltaren att ”överlämna [vår] väg åt HERREN … han skall [få det att ske]”. (Ps 37:5)

Ni har kommit till världen i en tid som man har sett fram emot ända från begynnelsen — tiden före Herrens andra ankomst, när Jesu Kristi evangelium å ena sidan har återställts i sin fullhet och det å andra sidan existerar stort kaos, stor förvirring och ogudaktighet. Prövotiden som ni har fötts till är underbar och ger er stora möjligheter, men samtidigt finns det också många faror, även faror för själen. Det är nu ni måste sluta förbund med Herren om det som ni vill bli under denna jordiska prövotid. Tillsammans med era föräldrar, de levande profeterna och skrifterna hjälper den Helige Anden er att välja mellan rätt och fel så att ni kan fatta rätt beslut.

Förhoppningsvis studerar ni under bön häftet Vägledning för de unga, läser det ofta och bär med er den förkortade versionen av häftet i er plånbok eller väska. Ni får uppleva stor lycka i det här livet och i evigheten om ni beslutar er idag för att leva efter de riktlinjer som finns i detta häfte.

Jag vill hjälpa er förstå hur detta mönster att tidigt besluta sig för att följa vissa bud kan hjälpa er genom att berätta om en ledare i kyrkan. Som ung man beslutade han sig för att alltid hålla Visdomsordet och aldrig använda alkohol eller tobak. Han minns inte vad det var som manade honom att fatta detta viktiga beslut då, men en viktig seger vanns i hans hjärta och på sina knän lovade han Herren att alltid hålla detta bud. Under årens lopp blev han bjuden på dessa ämnen, men han lärde sig att ”nej tack” var ett bra svar. Han behövde aldrig kämpa med Visdomsordet tack vare att han många år tidigare slutit ett förbund i hjärtat och uppriktigt lovat Herren att åtlyda denna lag.

När ni ber om er himmelske Faders välsignelser beträffande Visdomsordet, lova honom också att ni aldrig tänker röra de illegala droger som är så vanliga i dagens samhälle. Motståndaren har mycket liten förmåga att fresta er med sådant som ni aldrig har rört.

Som medlemmar i kyrkan har vi blivit döpta och har ingått förbund att ta på oss Jesu Kristi namn och att hålla Guds bud. Om vi begår fel tillåter evangeliet oss att uppriktigt omvända oss och bli förlåtna. Er beslutsamhet att lyda Herren kan börja från och med nu, vare sig ni är unga eller gamla, vilket innefattar omvändelse och att överge synden om felsteg redan begåtts.

Herren lovar stora och eviga välsignelser till sina rättfärdiga, botfärdiga barn, men eftersom han vet att det finns många faror i det här livet, har han befallt oss och sagt: ”Ta eder tillvara och ge noga akt på det eviga livets ord”. (Se L&F 84:43.) Eftersom han älskar oss och vill ha oss tillbaka, har han givit oss detta bud att ”ta [oss] tillvara” för att vi ska vara försiktiga med allt omkring oss — det slags sällskapsliv vi omger oss med, det vi ser och läser, media och underhållning, musik vi lyssnar till och så vidare.

Att skaffa sig vanan att tidigt i livet besluta sig att följa vissa bud är mycket viktigt. Om ni till exempel vill få de utlovade välsignelserna som kommer av att betala tionde och offergåvor, bör ni besluta er nu för att betala tionde på alla era inkomster. Att betala tionde hjälper oss bli mindre själviska och mer lik vår himmelske Fader, som vill dela allt han har med sina rättfärdiga barn. Att fatta det beslutet kommer att visa sig ytterst viktigt. Det är intressant att notera att varje bud, som tiondet, är utformat för er eviga lycka och för att hjälpa er bli mer lik er Fader i himlen. Besluta er nu för att bli som Nephi fordom, som utan tvekan hade beslutat sig för att ”gå och göra det som Herren har befallt”. (1 Nephi 3:7)

Låt oss nu se på några andra beslut som blir till välsignelse i ert liv. Skulle det inte vara underbart, oavsett vad de andra på skolan har för sig, om ni från och med denna stund blev kända för absolut integritet och ett rent språk? Bestämd er nu för att ni aldrig tänker fuska, att ert språk alltid ska vara rent, att vulgära ord och skämt aldrig ska komma över era läppar. Dessa saker är beslut som ni kan fatta i stillheten i ert rum och på era knän. Framgång kommer när ni uppriktigt, under bön och ödmjukt närmar er Herren. Skrifterna lär: ”Var ödmjuk så skall Herren, din Gud, leda dig vid handen och besvara dina böner.” (L&F 112:10)

Ni behöver också fatta beslut om anständig klädsel och hur ni ska uppföra er under en dejt. Det är alltid lättare för er att hålla Herrens normer om ni redan har beslutat er för hur ni kommer att handla då ni måste fatta ett beslut inför en dejt, en vän eller kamrat. Somliga kanske inte förstår era normer när ni följer rättfärdiga principer och håller era åtaganden, men de kommer verkligen att respektera och beundra er och önska att de vore lite mera lika er.

Andra normer som ni bör begrunda och besluta er för att följa är absolut moralisk och sexuell renhet, att ära sabbaten, förbereda er för mission och templet, och fatta beslutet att alltid värdigt ta del av sakramentet.

President Hinckley älskar ungdomarna och har ständigt uppmuntrat er att följa de normer som Herren har upprättat. När ni följer en levande profets uppmaningar och råd leds ni på en stig till evig, eller beständig, lycka.

När ni beslutar er idag för att göra Herrens vilja hjälper och stärker han er. Er tro, tillit och önskan att följa honom kommer att bli er främsta nyckel till framgång. Jag vet att vår himmelske Fader älskar var och en av er och att han verkligen sände sin enfödde Son till att hjälpa er och att ni får stor framgång när ni uppriktigt beslutar er för att följa honom. I Jesu Kristi namn, amen.