2007
Återställelsens budskap
Maj 2007


Återställelsens budskap

Vi förkunnar för världen att Jesu Kristi evangeliums fullhet har återställts till jorden.

Bild

Under ett uppdrag på en stavskonferens i Saltsjödalen inbjöd jag en ung president för diakonernas kvorum att tillsammans med mig tala om prästadömets nycklar. Jag ville få honom att förstå att han hade ett mycket speciellt ämbete som inkluderar nycklarna att presidera över ett kvorum inom prästadömet. Vi talade om det stora ansvaret att inneha nycklar och hur underbart det är att tillhöra ett kvorum. I slutet av vår lilla presentation frågade jag honom hur många medlemmar det fanns i hans kvorum. Han svarade 14.

Så nästa fråga: ”Hur många är aktiva?”

Han svarade: ”12.”

Så frågade jag: ”Hur är det med de andra två?”

Han svarade: ”Jag behöver arbeta på att göra dem aktiva i vårt kvorum.”

Jag frågade honom hur lång tid det skulle ta. Han trodde kanske tre månader. Jag gav honom min uppmuntran.

Nästan exakt tre månader senare fick jag ett brev från honom där han skrev att alla medlemmar i hans kvorum nu var aktiva. Han sade att han blivit vän med dem och en av dem kom nu till diakonernas kvorummöten. Den andre hade blivit ordinerad till lärare av biskopen. Jag kände mig överväldigad av hans brev. Vilket exempel på att ära prästadömet och att använda prästadömets nycklar till att utföra ett uppdrag som Herren hade gett honom. Jag kunde inte låta bli att förundra mig över planen som Herren upprättat för att handha sitt verk här på jorden genom prästadömets kraft.

Den ännu inte 14 år gamla pojken fick värdefull utbildning som förberedelse för ett liv av tjänande. Kan ni se hur han om fem eller sex år fortsätter sitt tjänande med en namnbricka på kavajen som visar att han ger två år av sitt liv som missionär för Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga?

Förutom den erfarenhet han får genom att utöva prästadömet i andras tjänst, måste den här unge mannens förberedelser också innefatta grundlig kunskap om återställelsens budskap — budskapet som tusentals missionärer idag förkunnar för världen. Det är ett budskap om att evangeliet i våra dagar, i tidernas fullhets utdelning, har återställts till välsignelse för alla som lyssnar och lyder.

Den första synen

Tidernas fullhets utdelning inleddes genom en mycket speciell syn till en annan ung man, nästan 15 år gammal, som gick ut i skogen för att be om svar på de frågor han hade om religion. Joseph Smith beskrev denna härliga syn som han fick beskåda med följande ord:

”Jag [såg] en ljuspelare mer strålande än solen alldeles över mitt huvud, och den sänkte sig gradvis, tills den vilade på mig …

När ljuset vilade på mig, såg jag två personer, vilkas glans och härlighet trotsa all beskrivning, stående över mig i luften. En av dem talade till mig, nämnande mig vid namn, och sade, pekande på den andre: Denne är min älskade Son. Hör honom.” (J S skrifter 2:16–17)

Denna syn uppenbarade för oss att Gud, vår Fader, och Jesus Kristus, hans älskade Son, är två åtskilda personer. De har båda en kropp av kött och ben som är förhärligad och fullkomnad, och sålunda klarades missförståndet upp om vem Gud är, ett missförstånd som funnits i många århundraden. Är det att undra på att Joseph Smith, när han skrev trosartiklarna, förkunnade i den första: ”Vi tror på Gud den evige Fadern, på hans Son Jesus Kristus och på den Helige Anden.” (Trosartiklarna 1:1)

Mormons bok

Herren visste att tvivel, misstro, och felaktig information genast skulle åtfölja profeten när han berättade om den första synen och därför förde han fram Mormons bok, ännu ett testamente om vår Herre Jesus Kristus. Denna forntida urkund av heliga skrifter är en helig skrift som kompletterar Bibeln och som innehåller Jesu Kristi eviga evangeliums fullhet. Den ger också övertygande bevis till världen om att Joseph Smith verkligen är en Guds profet. Läran och Förbunden innehåller följande förkunnelse om framkomsten av Mormons bok:

”[Gud] gav [Joseph Smith] bud, vilka inspirerade honom,

och gav honom kraft från höjden till att översätta Mormons bok genom de därtill förut beredda medlen,

vilken bok innehåller ett fallet folks historia och Jesu Kristi evangeliums fullhet både till icke-judar och judar,

given genom inspiration och bekräftad för andra genom änglabetjäning, samt av dem kungjord för världen,

bevisande för världen att de heliga skrifterna äro sanna och att Gud inspirerar människor och kallar dem till sitt heliga verk i denna tidsålder och släkt såväl som i forna släkten.” (L&F 20:7–11)

Översättningen av Mormons bok är ett under i sig självt och ger ytterligare bevis på bokens gudomliga ursprung. När Oliver Cowdery kom till Harmony i Pennsylvania den 5 april 1829 för att bli profetens skrivare, hade endast några få sidor av den slutliga texten blivit översatta. Den kvällen satte sig Joseph och Oliver ner tillsammans och diskuterade profetens upplevelser fram till sent på kvällen. Två dagar senare, den 7 april, började de översätta urkunden. Under de följande tre månaderna översatte Joseph med förvånande hastighet — cirka 500 tryckta sidor på ungefär 60 arbetsdagar.

Oliver skrev om denna märkliga upplevelse: ”Det var dagar, som man aldrig glömmer — att sitta under ljudet av en röst, som var dikterad genom himmelsk inspiration, fyllde mitt hjärta med största tacksamhet. Dag efter dag fortsatte jag oavbrutet att skriva från hans diktamen, som han översatte med hjälp av Urim och Tummim … historien eller urkunden, som kallas Mormons bok.” (Messenger and Advocate, okt 1834, s 14; se också J S skrifter 2:71, fotnot.)

Prästadömet

Allteftersom arbetet fortskred gladdes Joseph och Oliver över lärdomarna i denna bok. De var särskilt intresserade av läran om dopet som den uppståndne Frälsaren undervisade om under sitt besök hos folket på det västra halvklotet. Vikten av läran om dopet uppenbarades tydligt för deras sinnen. De beslöt att de måste fråga Herren i mäktig bön om att få veta hur de själva skulle kunna få del av dopets välsignelse.

Den 15 maj 1829 gick de ut i skogen nära Susquehannafloden och knäböjde i bön. Oliver beskrev det som hände: ”Helt plötsligt, som från evighetens mitt, talade Återlösaren frid till oss. Slöjan eller förlåten delade sig och Guds ängel kom ned iklädd härlighet och bringade det så ivrigt efterlängtade budskapet och nycklarna till omvändelsens evangelium. Vilken glädje, vilket under, vilken förvåning! Medan världen befann sig i oro och förvirring — medan miljoner famlade som blinda efter väggen, medan alla människor famlade i osäkerhet, sågo vi med våra egna ögon och hörde med våra egna öron.” (Messenger and Advocate, okt 1834, s 15; se också J S skrifter 2:71, fotnot.)

Ängeln sade att han hette Johannes, densamme som kallas Johannes Döparen i Nya testamentet. Han lade sina händer på Josephs och Olivers huvuden och sade:

”I Messias’ namn giver jag eder, mina medtjänare, Arons prästadöme, som innehar nycklarna till betjäning av änglar, till omvändelsens evangelium och dop genom nedsänkning till syndernas förlåtelse. Detta skall ej åter borttagas från jorden, förrän Levis söner ånyo offra ett offer åt Herren i rättfärdighet.

Han sade, att detta Aronska prästadöme icke hade myndighet till att giva handpåläggning för den Helige Andens gåva, men att denna myndighet skulle givas oss senare. Han befallde oss att gå och bliva döpta och föreskrev, att jag skulle döpa Oliver Cowdery och att han sedan skulle döpa mig.

Följaktligen gingo vi och blevo döpta. Jag döpte honom först och sedan döpte han mig. Därefter lade jag mina händer på hans huvud och ordinerade honom till det Aronska prästadömet, och sedan lade han sina händer på mig och ordinerade mig till samma prästadöme — ty så hade vi blivit befallda.” (J S skrifter 2:69–71)

En kort tid senare visade sig apostlarna Petrus, Jakob och Johannes för dem, lade sina händer på dessa två medtjänares huvuden och förlänade dem melkisedekska prästadömet.

Jesu Kristi Kyrka

När nu makten att handla i Herrens namn återigen fanns på jorden befalldes Joseph att formellt organisera kyrkan. Den 6 april 1830 träffades sex män som tidigare blivit döpta hemma hos Peter Whitmer Sr i Fayette i New York, och röstade enhälligt för att organisera Jesu Kristi kyrka enligt Guds befallning. Under det mötet fick de följande uppenbarelse:

”Se, en uppteckning skall föras ibland eder, och däri skall du [Joseph Smith] kallas siare, översättare, profet, Jesu Kristi apostel, en äldste i kyrkan genom Gud Faderns vilja och Herrens Jesu Kristi nåd,

emedan du är inspirerad av den Helige Anden att lägga kyrkans grundvalar och att uppbygga den på den allraheligaste tron,

vilken kyrka bildades och organiserades i Herrens år aderton hundra trettio, i fjärde månaden på den sjätte dagen i den månad, som kallas april.

Därför skall du, min kyrka, giva akt på alla hans ord och bud, som han skall giva dig såsom han mottager dem, och vandra i all helighet inför mig,

ty hans ord skolen I taga emot som från min egen mun, i all tålamod och tro.” (L&F 21:1–5)

Sålunda fanns Jesu Kristi kyrka återigen på jorden för att välsigna mänskligheten med Frälsarens läror och lärdomar. Den här kyrkan organiserades enligt den plan som Herren upprättat fordom.

I Bibeln förkunnade Paulus i Efesierbrevet:

”Och han gav några till apostlar, andra till profeter, andra till evangelister och andra till herdar och lärare.

De skulle utrusta de heliga till att utföra sin tjänst att bygga upp Kristi kropp,

tills vi alla når fram till enheten i tron och i kunskapen om Guds Son, till ett sådant mått av manlig mognad att vi blir helt uppfyllda av Kristus.

Vi skall då inte längre vara barn som kastas hit och dit av vågorna och som förs bort av varje vindkast i läran, när människorna bedriver sitt falska spel och i sin list förleder till villfarelse.

Vi skall i stället i kärlek hålla fast vid sanningen och i allt växa upp till honom som är huvudet, nämligen Kristus.” (Ef 4:11–15)

President Hinckley har sagt om återställelsen: ”Efter att så många släkten hade vandrat på jorden — så många av dem levde i stridigheter, hat, mörker och ondska — kom återställelsens storslagna nya tid. Detta härliga evangelium inleddes när Fadern och Sonen visade sig för den unge Joseph. Gryningen hade kommit för tidernas fullhets utdelning på jorden. Allt gott, vackert och gudomligt som funnits i tidigare utdelningar återställdes under denna högst anmärkningsvärda tid.” (”En ljusets dag för världen gryr”, Liahona, maj 2004, s 83)

Vårt budskap är unikt. Vi förkunnar för världen att Jesu Kristi evangeliums fullhet har återställts till jorden. Vi förkunnar frimodigt att prästadömets nycklar har återställts till människan, med makten att besegla på jorden och i himlarna. De frälsande förrättningar som Herren fastställt som krav för att uppnå evigt liv tillsammans med honom kan nu utföras med bindande myndighet av dem som värdigt utövar kraften i hans heliga prästadöme. Vi förkunnar för världen att det här är tiden som bibliska profeter kallade de sista dagarna. Det är den sista tiden innan Jesu Kristi ankomst, då han ska råda och regera över jorden.

Vi vill att alla ska lyssna till vårt budskap om Jesu Kristi återställda evangelium. Då kan ni jämföra detta underbara budskap med det ni hör från andra, och ni kan avgöra vad som kommer från Gud och vad som kommer från människan.

Jag vittnar för er om att detta är Jesu Kristi kyrka, upprättad i de sista dagarna. I vår Herres och Frälsares, ja, Jesu Kristi namn, amen.