2007
Får en människa stjäla från Gud?
Maj 2007


Får en människa stjäla från Gud?

När ni och jag betalar ett ärligt tionde till Herren, så kommer Herren att öppna himlens fönster.

Bild

Jag vill tala om tiondelagen. I Malaki frågar Herren: ”Får en människa stjäla från Gud? Ändå stjäl ni från mig. Ni säger: ’Vad har vi stulit från dig?’ Tionde och offergåvor.

Förbannelse har drabbat er, ty ni och hela folket stjäl ifrån mig.

För in allt tionde i förrådshuset, så att det finns mat i mitt hus. Pröva mig nu i detta, säger Herren Sebaot, om jag inte kommer att öppna för er himlens fönster och låta välsignelse strömma ut över er i rikt mått.”1

Tionde är ett så viktigt bud att Herren, när han uppenbarade sig på den amerikanska kontinenten efter sin uppståndelse, upprepade dessa ord exakt.2 Och Herren har sagt i vår tid: ”De som sålunda hava betalt tionde [skola] giva en tiondedel av sin årliga inkomst.”3

I Tredje Moseboken säger Herren tre gånger att tiondet är ”helgat åt HERREN”.4

Herren sade: ”Pröven mig härmed … och se, om jag icke vill öppna himmelens fönster för eder.”5 Många av oss prövar Herren på rätt sätt. Men några gör det inte.

Ta till exempel tio äpplen. Alla tio av de här äpplena tillhör Herren. Han ber oss bara att ge tillbaka en tiondel till honom, eller ett äpple.

Offrar ni den lilla biten äpple och behåller de andra 90 procenten? Han ber oss ju bara att ge tillbaka en tiondel till honom.

Skäms ni eller försöker ni lappa ihop och gömma den bitna sidan av äpplet och sedan offra det till Herren?

Vi vill ge ett fullt och rent offer. Vi har fått lära oss: ”Se, Herren fordrar hjärtat och ett villigt sinne, och de villiga och lydiga skola i dessa sista dagar äta det goda i Sions land.”6

För några år sedan fick jag i uppdrag att omorganisera Carey stav i Idaho. Planet landade i Twin Falls och president Roy Hubert, som hade tjänat så väl, mötte mig där och körde mig till sitt hem. Medan vi åkte frågade jag: ”Finns det något jag kan göra för dig och dina heliga?”

Han sade: ”Å, vi har haft en fruktansvärd torka under de senaste åren. Men i år är torkan ovanligt svår och många bönder har varit tvungna att lämna staden och söka arbete på andra platser.”

Jag kände mig mycket oroad för våra trofasta medlemmar som älskade Herren och kyrkan så högt och ändå förlorade sin gård.

En ung biskop, R Spence Ellsworth, kallades att verka som ny stavspresident. Under söndagens möte vägde torkans följder tungt på mitt sinne. Medan jag talade fick jag en stark ingivelse. Jag manades att be medlemmarna att göra följande:

  1. Trofast betala ett ärligt tionde, både unga och gamla.

  2. Ödmjukt hålla regelbundna enskilda böner och familjeböner.

  3. Hängivet studera skrifterna dagligen, enskilt och som familj.

  4. Tacksamt hålla sabbatsdagen helig.

  5. Med tacksamhet gå till templet ofta och uppsända sitt tack till himlen.

  6. Villigt stödja och följa de nya ledarna som Herren just har kallat.

  7. Hålla en fasta i hela staven, och inbjuda alla i de drabbade samhällena som vill delta.

Under dagarna som följde efter stavskonferensen planterade många medlemmar sin gröda i fullkomlig tro, trots att det enligt väderleksrapporten inte skulle bli regn.

På onsdagen, under president Ellsworths ledning, fastade hela staven. Samma vecka åkte många medlemmar, ledarna och deras hustrur till templet i Boise i Idaho och uppsände tacksägelseböner. Medan dessa trofasta heliga var i templet började det regna, trots att väderprognosen hade visat att det inte skulle komma något regn på några veckor. Det började regna igen lördagen därpå, och det fortsatte i några dagar. Detta hände i slutet av april månad. En stor mängd snö föll uppe i bergen, vilket gjorde att det fanns tillräckligt med vatten. I samhällena Dietrich och Richfield hade vattenreservoaren hamnat under 30 procent, men efter medlemmarnas fasta var den nästan full. Vattentillgången i Carey ökade från omkring 44 procent till över 100 procent av det normala. Under resten av växtperioden stärktes medlemmarnas tro i Carey Stav när de fastade ytterligare några gånger, betalade ett ärligt tionde och besökte templet oftare. Och Herren hörde och besvarade deras böner. Frosten kom sent det året så bönderna hade god tid att skörda säd, sockerbetor, alfalfa, potatis och annan gröda. Från den dagen, och varje år därefter, har de uppsänt tacksägelseböner, och på grund av sin ”mycket stora kärlek”7 fortsätter Herren att välsigna dem.

I Krönikeboken sade Herren: ”Men [om] mitt folk, som är uppkallat efter mitt namn, ödmjukar sig och ber och söker mitt ansikte och omvänder sig från sina onda vägar, då vill jag höra det från himlen och förlåta deras synd och skaffa läkedom åt deras land.”8

Genom att betala ett fullt och ärligt tionde leds vi till templet. Jag tror att tionde är en av president Hinckleys profetiska prioriteringar.

Förra veckan under Unga kvinnors allmänna möte sade president Hinckley: ”Tionde betalas ju med pengar, men än viktigare är att det betalas med tro.”9

Vid ett annat tillfälle sade han: ”Det är inte så mycket fråga om pengar som en fråga om tro … Jag uppmanar er … var och en av er, att ta Herren på orden i denna viktiga fråga.”10

Det handlar om hängivenhet. Jorden tillhör Herren, inklusive vårt eget liv. Han låter oss använda allting på jorden. Han ber oss bara att ge tillbaka en tiondel. Tionde är ett tecken på tacksamhet, lydnad, tacksägelse — ett tecken på vår villighet och hängivenhet. Genom att villigt betala tionde utvecklar vi ett ärligt och rent hjärta. Genom att vi betalar tionde stärks vår kärlek till Herren.

Herren sade: ”Detta är sannerligen en dag av offer och en dag på vilken mitt folk skall betala sin tionde.”11

Bröder och systrar, låt oss visa vår tro. Låt oss visa vår villighet att lyda. Jag lovar er i Jesu Kristi namn att när ni och jag betalar ett ärligt, sant tionde till Herren, så kommer Herren att öppna himlens fönster.

Jag vet att vår himmelske Fader lever. Därför välsignar han er. Jesus Kristus är vår Frälsare. Joseph såg vår himmelske Fader och hans Son Jesus Kristus. Detta är hans kyrka. President Gordon B Hinckley är Guds levande orakel. Han ber er att ofta gå till templet. Detta är min ödmjuka bön, i Jesu Kristi namn, amen.

Slutnoter

  1. Mal 3:8–10.

  2. Se 3 Nephi 24:8–10.

  3. L&F 119:4.

  4. 3 Mos 27:30; se också v 32–33.

  5. 3 Nephi 24:10.

  6. L&F 64:34.

  7. Ether 6:12.

  8. 2 Krön 7:14.

  9. ”Pryd alltid dina tankar med dygd”, Liahona, maj 2007, s 00[116].

  10. ”Låt oss föra detta verk framåt”, Nordstjärnan, Gen konf nov 1985, (1986 nr 2) s 66–67.

  11. L&F 64:23.