2007
Använd dig av bönens himmelska kraft
Maj 2007


Använd dig av bönens himmelska kraft

Bönen är en himmelsk gåva från vår Fader i himlen till varje människa.

Bild

Denna konferens började med ett ytterst stämningsfullt framförande av den klassiska psalmen ”O bönestund” av den storslagna Tabernakelkören. Den välkända texten påminner oss om att bönen är källan till tröst, lindring och beskydd som vår kärleksfulle, barmhärtige himmelske Fader villigt ger.

Bönens gåva

Bönen är en gudomlig gåva från vår Fader i himlen till varje människa. Tänk efter: Den absolut Högste, den allvetande, allseende, allsmäktige uppmuntrar dig och mig, vi obetydliga människor, att samtala med honom som vår Fader. Eftersom han vet hur förtvivlat väl vi behöver hans vägledning befaller han oss i själva verket: ”Du skall bedja högt såväl som i ditt hjärta, ja, för världen såväl som i hemlighet, offentligt såväl som i enrum.”1

Omständigheterna har ingen betydelse. Oavsett om vi är ödmjuka eller arroganta, fattiga eller rika, fria eller förslavade, lärda eller okunniga, älskade eller övergivna, så kan vi tilltala honom. Vi behöver ingen avtalad tid. Vår enkla bön kan vara kort eller ta all den tid den behöver. Den kan vara ett långt uttryck för kärlek och tacksamhet eller en brådskande vädjan om hjälp. Han har skapat otaliga kosmos och befolkat dem med världar, ändå kan du och jag tala med honom personligen, och han svarar alltid.

Hur bör du be?

Vi ber till vår himmelske Fader i Jesu Kristi, hans älskade Sons, heliga namn. Bönen är mest verkningsfull när vi strävar efter att hålla oss rena och vara lydiga, när våra motiv är värdiga och vi är villiga att göra det han ber oss om. Ödmjuka, tillitsfulla böner ger vägledning och frid.

Var inte rädd för att uttrycka dina känslor på ett klumpigt sätt. Tala bara med din barmhärtige, förstående Fader. Du är hans dyrbara barn som han älskar fullkomligt och vill hjälpa. När du ber, inse då att din Fader i himlen är nära dig och att han lyssnar.

En nyckel till förbättrad bön är att lära sig ställa de rätta frågorna. I stället för att be om sådant du önskar dig, så försök att uppriktigt söka få veta vad han vill med dig. När du sedan förstår vad som är hans vilja, be då om ledning att få kraft att uppfylla den.

Om du någon gång känner dig långt ifrån vår Fader kan det ha många orsaker. Vad som än är orsaken kan du fortsätta be om hjälp. Han leder dig då till att göra det som återger dig tillförsikten att han är nära. Be även när du inte känner någon önskan att be. Ibland kanske du, liksom ett barn, bär dig illa åt och känner att du inte kan nalkas din Fader med ett problem. Det är då du som mest behöver be. Tro aldrig att du är alltför ovärdig för att be.

Jag undrar om vi någonsin riktigt kan förstå bönens oerhörda kraft förrän vi stöter på ett övermäktigt, allvarligt problem och inser att vi är ur stånd att lösa det. Då vänder vi oss till vår Fader och erkänner ödmjukt att vi är totalt beroende av honom. Det är bra att söka upp en avskild plats där vi högt kan uttrycka våra känslor så länge och intensivt som det behövs.

Jag har gjort detta. Jag var en gång med om något som gjorde mig oerhört bekymrad. Det hade inget att göra med olydnad eller överträdelse, utan med en mycket viktig relation till en annan person. Under en tid utgöt jag mitt hjärta i enträgen bön. Hur mycket jag än försökte kunde jag inte hitta någon lösning, inte lugna det starka känslosvallet inom mig. Jag vädjade om hjälp från den evige Fadern som jag har lärt känna och har fullt förtroende för. Jag såg ingen väg som kunde ge mig det lugn som jag vanligtvis välsignas med. Sömnen övervann mig. När jag vaknade kände jag mig totalt lugn. Åter knäböjde jag i allvarlig bön och frågade: ”Herre, hur har det skett?” I mitt hjärta visste jag att svaret var hans kärlek och hans omsorg om mig. Sådan är kraften i uppriktig bön till en barmhärtig Fader.

Jag har lärt mig mycket om bön genom att lyssna till president Hinckley när han uppsänder böner under våra möten. Ni kan också lära av honom genom att noga studera den mycket ovanliga offentliga bön han uppsände i slutet av oktoberkonferensen 2001 för Faderns barn över hela världen. Han bad från hjärtat, inte från något färdigt manuskript. (Bönen finns medtagen i slutet av detta budskap för enkelhetens skull.)2

Studera den bönen, så kommer du att märka att där inte finns några tomma upprepningar, inget konstlat för att göra intryck på andra, som ibland händer. Han sätter samman enkla ord på ett uttrycksfullt sätt. Han ber som en ödmjuk och tillitsfull son som känner sin älskade Fader i himlen väl. Han förlitar sig på att svaret säkert kommer när det som mest behövs. Varje bön är anpassad efter avsikten med den, med en tydlig redogörelse för vad som behöver lösas, och rikligt med uttryck för tacksamhet över konkreta, kända välsignelser. Hans spontana böner är som skickligt slipade ädelstenar, tysta vittnen om den fundamentala plats bönen har upptagit i hans liv under många, många år.

Hur besvaras böner?

Några sanningar om hur böner besvaras kan vara till hjälp för dig.

När vi ber om hjälp med något viktigt ger oss vår himmelske Fader ofta vänliga maningar som kräver att vi tänker, utövar tro, arbetar — ibland kämpar, och sedan handlar. Det är en steg-för-steg process som gör det möjligt för oss att urskilja inspirerade svar.

Jag har upptäckt att det som kan tyckas vara ett oöverstigligt hinder för kommunikation endast är ett stort steg som tas i tro. Det är sällan du får ett fullständigt svar med en gång. Det kommer en bit i taget, så att du växer i din förmåga. När varje bit åtlyds i tro, så leds du till andra delar, tills du har fått hela svaret. Det här mönstret kräver att du utövar tro på vår Faders förmåga att svara. Även om det ibland är mycket svårt leder det till betydande personlig tillväxt.

Han hör alltid dina böner och besvarar dem alltid. Hans svar kommer emellertid sällan medan du står på knä och ber, även om du kanske ber om ett omedelbart svar. I stället manar han dig i lugna stunder, när Anden som starkast kan påverka ditt sinne och hjärta. Därför bör du söka stunder av lugn och ro, så att du märker när du blir undervisad och stärkt. Hans tillvägagångssätt får dig att utvecklas.

President David O McKay vittnade: ”Det är sant att svaren på våra böner inte alltid kommer direkt eller vid den tidpunkt eller på det sätt som vi förväntar oss, men det kommer, och vid en tidpunkt och på ett sätt som är bäst för den som uppsänder bönen.”3 Var tacksam över att Gud ibland låter dig kämpa länge innan svaret kommer. Din karaktär utvecklas, din tro stärks. Det finns ett samband här: Ju större din tro är desto starkare blir din karaktär, och en starkare karaktär ökar din förmåga att utöva en ännu större tro.

Ibland ger Herren dig ett svar innan du frågar. Detta kan hända när du är okunnig om en fara eller kanske gör fel sak, i tron att det är rätt.

Det är så svårt när en uppriktig bön om något du önskar dig väldigt mycket inte besvaras på det sätt du vill. Det är svårt att förstå varför ditt utövande av djup och innerlig tro, som kommer av din lydnad, inte ger önskat resultat. Frälsaren lärde: ”Vadhelst I bedjen Fadern om i mitt namn, som är nyttigt för eder, skall givas eder.”4 Ibland är det svårt att inse vad som i längden är bäst eller nyttigt för dig. Ditt liv blir lättare när du accepterar att det som Gud gör i ditt liv är för ditt eviga bästa.

Du uppmanas att söka efter ett svar på dina böner.5 Lyd Mästarens råd att ”utforska det i ditt eget sinne”.6 Ofta kommer du på en lösning, och medan du söker bekräftelse på att du uppfattat svaret rätt kommer hjälpen. Den kan komma genom dina böner eller som den Helige Andens maning, och ibland genom andras ingripande.7

Den vägledning om bön som gavs till Oliver Cowdery kan också hjälpa dig: ”Se … du trodde, att jag skulle giva det till dig utan någon ansträngning från din sida, blott du bad …

du måste utforska det i ditt eget sinne, därefter skall du fråga mig, om det är rätt. Om det är rätt, skall jag låta ditt hjärta bliva brinnande … därför skall du förnimma att det är rätt.”8

Svaret kommer då som en känsla med en åtföljande övertygelse. Frälsaren talar om två olika sätt: ”Jag vill förkunna det för ditt förstånd och hjärta genom den Helige Anden.”9

Svaren till förståndet och hjärtat är budskap från den Helige Anden till vår ande. För mig personligen är svar till förståndet mycket konkreta, som klart uttalade ord, medan svar till hjärtat är mer allmänna, som en känsla av att vilja be mer.10

Herren förtydligar vidare: ”Men [om det som du lägger fram] icke är rätt … [skola] dina tankar … vara … oklara.”11 För mig är detta en oroande, obehaglig känsla.

Oliver Cowdery blev undervisad om ett annat sätt varpå jakande svar kommer: ”Göt jag icke frid i din själ om detta?”12 Känslan av frid är för mig personligen det vanligaste bekräftande vittnesbördet som jag får. När jag har varit mycket bekymrad över en viktig sak och utan framgång kämpat för att lösa problemet, har jag i tro fortsatt dessa ansträngningar. Senare har en frid genomströmmat mig och lugnat min oro, så som han har lovat.

En del missuppfattningar om bönen kan klarläggas genom att vi inser att skrifterna fastställer principerna för verkningsfull bön, men de talar inte om när ett svar ges. I själva verket svarar han på ett av tre sätt. För det första kan du känna friden, trösten och vissheten som bekräftar att ditt beslut är rätt. Eller för det andra så kan du förnimma denna oroliga känsla, de oklara tankarna, som tyder på att ditt val är felaktigt. Eller för det tredje — och detta är det svåraste — kan det kännas som om du inte får något svar alls.

Vad gör du när du förberett dig noga, bett innerligt, väntat en tid på ett svar och fortfarande inte känner att du fått något svar? Du kanske borde säga tack när sådant händer, för det är ett bevis på hans tillit till dig. När du lever värdigt och ditt val är förenligt med Frälsarens lärdomar och du måste handla, gör det då med tillförsikt. Eftersom du är mottaglig för Andens maningar, så händer en av två saker utan tvekan när tiden är inne: Antingen blir tankarna oklara, vilket tyder på ett felaktigt val, eller också känner du den frid eller den brinnande känsla som bekräftar att ditt val var rätt. När du lever rättfärdigt och handlar med tillförsikt, låter dig Gud inte gå för långt utan att ge dig en varnande maning om du har fattat fel beslut.

Tacksamhet för bönens gåva

En viktig sida av bönen är tacksamhet. Jesus förkunnade: ”Människan kan icke förtörna Gud … i större grad … än när hon icke erkänner hans hand i allt och icke åtlyder hans befallningar.”13 När vi begrundar den enastående gåva bönen utgör och de oändliga välsignelser som kommer av den, fylls vårt förstånd och hjärta av sådan uppskattning att de flödar över av tacksamhet. Bör vi inte därför ständigt och allvarligt uttrycka vår gränslösa tacksamhet till vår älskade Fader, ja, med all vår kraft, för bönens himmelska gåva och för hans svar som fyller våra behov medan de motiverar oss att utvecklas?

Jag vittnar om att vår Fader alltid besvarar dina böner på det sätt och i den tid som är för ditt eviga bästa. I Jesu Kristi namn. Amen.

Slutnoter

  1. L&F 19:28.

  2. ”O Gud, vår evige Fader, du som är nationernas mäktige domare, du som råder över universum, du som är vår Fader och vår Gud, vars barn vi är, vi ser till dig i tro under denna mörka och allvarliga tid. Vi ber dig, käre Fader, att välsigna oss med tro. Välsigna oss med kärlek. Välsigna oss med kärlek till vår nästa i våra hjärtan. Välsigna oss med uthållighetens anda att vi må utrota den fruktansvärda ondska som finns i denna värld. Beskydda och vägled dem som aktivt verkar i striden. Välsigna dem, beskydda deras liv, skydda dem från skada och ondska. Lyssna på deras nära och kära som ber för deras säkerhet. Vi ber för världens stora demokratier, vilkas regeringars upprättande du har vakat över, där frid och frihet och demokratisk verksamhet råder.

    O Fader, var barmhärtig mot denna vår nation, och dess vänner i denna stund av nöd. Skona oss och hjälp oss att alltid vandra i tro på dig och på din älskade Son, vars barmhärtighet vi förlitar oss på och som vi ser upp till som vår Frälsare och vår Herre. Vi vädjar ödmjukt till dig att välsigna fredens sak och snart återföra den till oss, och vi ber att du må förlåta oss våra misstag, överse med våra synder, vara vänlig och nådig mot oss och göra att våra hjärtan vänds i kärlek till dig. Vi ber ödmjukt i hans namn, han som älskar oss alla, ja Herren, Jesus Kristus, vår Återlösare och vår Frälsare. Amen.” (”Tills vi möts igen”, Liahona, jan 2002, s 105)

  3. Conference Report, apr 1969, s 153.

  4. L&F 88:64; kursivering tillagd; se också v 63, 65.

  5. Se L&F 6:23, 36; L&F 8:2–3, 10; L&F 9:9.

  6. L&F 9:8.

  7. Se Spencer W Kimball, The Teachings of Spencer W. Kimball, red Edward L Kimball [1982], s 252.

  8. L&F 9:7–8, kursivering tillagd.

  9. L&F 8:2, kursivering tillagd.

  10. Se Enos 1:3–5, 9–10.

  11. L&F 9:9.

  12. L&F 6:23, kursivering tillagd.

  13. L&F 59:21.