2007
Bibelns underverk
Maj 2007


Bibelns underverk

Vi tror fullständigt på Herren Jesus Kristus och hans uppenbarade ord genom Bibeln.

Bild

Mina bröder och systrar, Bibeln är ett underverk! Det är ett underverk att Bibelns 4 000 år av helig och sekulär historia upptecknats och bevarats av profeter, apostlar och inspirerade kyrkoledare.

Det är ett underverk att vi har Bibelns mäktiga lärdomar, principer, poesi och berättelser. Men framför allt är det ett enastående underverk att en redogörelse för Jesu liv, verksamhet och ord bevarades under medeltidens mörkaste århundraden och under otaliga generationers konflikter, så att vi kan ha den idag.

Det är ett underverk att Bibeln bokstavligen rymmer inom sina sidor Kristi omvandlande och helande ande som har påverkat människors hjärtan i århundraden, fått dem att be, att välja rätta stigar och att söka sin Frälsare.

Det är betecknande att Bibeln kallas för ”den heliga skrift”. Den är helig därför att den lär ut sanning, helig därför att den värmer oss med sin ande, helig därför att den låter oss lära känna Gud och förstå hans handlande mot människorna, och helig därför att den från början till slut vittnar om Herren Jesus Kristus.

Abraham Lincoln sade om Bibeln: ”Denna storslagna bok … är den bästa gåva som Gud har gett människan. Allt det goda som Frälsaren gav till världen förmedlades genom denna bok. Hade det inte varit för den hade vi inte kunna skilja mellan rätt och fel.” (Speeches and Writings, 1859–1865 [1989], s 628)

Det är ingen tillfällighet eller någon slump att vi har Bibeln idag. Rättfärdiga personer manades av Anden att skriva ner både de heliga ting som de såg och de inspirerade ord som de hörde och talade. Andra hängivna personer manades att skydda och bevara dessa uppteckningar. Män som John Wycliffe, den modige William Tyndale och Johannes Gutenberg manades trots kraftigt motstånd att översätta Bibeln till ett språk som människor kunde förstå och att publicera det i böcker som människor kunde läsa. Jag tror också att kung Jakobs lärda män fick andliga maningar i sitt översättningsarbete.

Medeltidens mörkaste århundraden var mörka eftersom evangeliets ljus doldes för folket. De hade inga apostlar eller profeter, inte heller hade de tillgång till Bibeln. Prästerskapet höll skrifterna dolda och otillgängliga för människorna. Vi är stort tack skyldiga de många modiga martyrerna och reformatorerna, sådana som Martin Luther, Jean Calvin och Jan Hus, som krävde fri gudsdyrkan och allmän tillgång till Bibelns heliga böcker.

William Tyndale gav sitt liv eftersom han så djupt trodde på Bibelns kraft. Han sade: ”Guds ords natur är sådan att vem som än läser dem eller hör dem omtalas och dryftas omedelbart börjar bli bättre dag efter dag, tills hon vuxit upp till en fullkomlig människa.” (S Michael Wilcox, Fire in the Bones: William Tyndale—Martyr, Father of the English Bible [2004], s XV)

Ärliga, flitiga studier i Bibeln gör oss verkligen bättre och bättre, och vi måste alltid komma ihåg de otaliga martyrer som var medvetna om dess kraft och som gav sitt liv för att vi i dess ord skulle kunna finna vägen till evig lycka och frid i vår himmelske Faders rike.

Även om dessa tidiga kristna reformatorer var överens om många saker så var de slutligen oense om många punkter i läran. Detta resulterade i att många olika kristna samfund bildades. Roger Williams, en tidig förkämpe för religiös frihet, kom fram till att ”det inte finns någon regelmässigt stiftad kyrka på jorden, eller någon person som är kvalificerad att utföra någon av kyrkans förrättningar, inte heller kan det ske förrän nya apostlar sänds ut av kyrkans stora överhuvud, vars ankomst han söker.” (Se Picturesque America; or, the Land We Live In, sammanst av William Cullen Bryant, 2 band [1872–1874], 1:502)

Tiotals miljoner människor har kommit till tro på Gud och på Jesus Kristus genom att söka efter sanningen i Bibeln. Otaliga av dem hade ingenting förutom Bibeln till att ge näring och vägledning åt deras tro.

Till följd av reformatorernas ansträngningar ”blev Bibeln var mans egendom. Guds ord lästes vid hemmets härd hos de ringa och i de högt uppsattas salonger.” (John A Widtsoe, Conference Report, apr 1939, s 20)

Miljontals familjer har kommit tillsammans i sökandet efter att finna Jesu Kristi kyrka på grund av sina studier i Bibeln. En av dessa familjer i början av 1800-talet i norra delen av staten New York var Joseph Smith den äldres familj. En av hans söner var Joseph Smith Jr, som forskade i Bibeln för att få veta vilken av de många samfunden som var Jesu Kristi kyrka. Han manades av Bibelns ord att be Gud om ytterligare andligt ljus och kunskap. Fast besluten att söka den visdom som utlovades i den heliga skrift knäböjde Joseph i ödmjuk bön tidigt på våren 1820. O, vilket underbart ljus och vilka sanningar som utgöts över honom den dagen då han skådade Gud Faderns och Herren Jesu Kristi härliga uppenbarelse! Återigen kallade Gud en profet liksom på Noas, Abrahams och Moses tid.

Vi borde verkligen vara tacksamma för Bibeln. I den lär vi oss inte bara om Kristi liv och lärdomar. Vi får också undervisning om hans kyrka och om hans prästadöme och om den organisation som han upprättade fordom och kallade för Jesu Kristi kyrka. Vi tror på denna kyrka och vi tror att Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga är samma kyrka, återställd till jorden, fullständig och med samma organisation och samma prästadöme.

Utan Bibeln skulle vi inte ha kunskap om hans kyrka då, inte heller skulle vi ha fullheten av hans evangelium nu.

Jag älskar Bibeln, dess lärdomar, dess undervisning och dess anda. Jag älskar Gamla testamentets fängslande, djupa berättelser och dess stora profeter som vittnar om Kristi ankomst. Jag älskar Nya testamentets apostoliska resor och underverk och Paulus brev. Mest av allt älskar jag dess ögonvittnesskildringar av Frälsaren Jesu Kristi ord och exempel och hans försoning. Jag älskar det perspektiv och den frid som kommer av att läsa Bibeln.

Bröder och systrar, jag är säker på att många av er har hört människor säga: ”Mormoner är inte kristna, eftersom de har en egen Bibel, Mormons bok.” Till alla som hyser denna missuppfattning säger vi att vi tror på Herren Jesus Kristus som vår Frälsare och vår frälsnings upphovsman, och att vi tror på, vördar och älskar Bibeln. Ja, vi har ytterligare heliga skrifter, däribland Mormons bok, men de stöder Bibeln, de ersätter den inte.

Jesus lärde att vi bör ”forska i Skrifterna, därför att … det är dessa som vittnar om mig”. (Joh 5:39) Dessa ord förmedlar insikt och inspiration till alla som uppriktigt söker att lära känna och förstå sanningen om Jesus Kristus. Skrifterna är rika på historia, lära, berättelser, predikningar och vittnesbörd, allt slutligen inriktat på den evige Kristus och hans fysiska och andliga mission för vår himmelske Faders barn.

Medlemmarna i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga tror att ”hela Skriften är utandad av Gud och nyttig”. (2 Tim 3:16) Vi älskar Bibeln och andra heliga skrifter. Detta kan förvåna den som inte känner till vår tro på att Bibeln är Guds uppenbarade ord. Den är en av hörnpelarna i vår tro, ett mäktigt vittnesbörd om Frälsaren och om Kristi fortlöpande inflytande på dem som dyrkar och följer honom. Ju mer vi läser och studerar Bibeln och dess lärdomar, desto tydligare ser vi den doktrinära grundvalen i Jesu Kristi återställda evangelium. Vi har en tendens att älska de skrifter som vi tillbringar tid med. Vi kan behöva balansera våra studier för att älska och förstå alla de heliga skrifterna.

Särskilt ni ungdomar: Ringakta eller nedvärdera inte Bibeln. Den är den heliga uppteckningen över Herrens liv. Bibeln innehåller hundratals fler sidor än alla våra andra skrifter tillsammans. Den är hela kristenhetens grundval. Vi kritiserar eller förringar inte någon annans tro. Vårt stora ansvar som kristna är att dela med oss av allt som Gud har uppenbarat till alla sina söner och döttrar.

De som blir medlemmar i denna kyrka ger inte upp sin tro på Bibeln — de stärks i den. Mormons bok varken försvagar, förminskar eller tonar ned Bibeln. Den tvärtom utvidgar och upphöjer den. Mormons bok vittnar om Bibeln, och båda vittnar om Kristus.

Det första testamentet om Kristus är Gamla testamentet i Bibeln, som förutsäger och profeterar om Frälsarens ankomst, hans upphöjda liv och hans befriande försoning.

Bibelns andra testamente om Kristus är Nya testamentet, som upptecknar hans födelse, hans liv, hans verksamhet, hans evangelium, hans kyrka, hans försoning och hans uppståndelse, såväl som hans apostlars vittnesbörd.

Tredje testamentet om Kristus är Mormons bok, som också förutsäger Kristi ankomst, bekräftar Bibelns redogörelse om hans frälsande försoning och därefter uppenbarar den uppståndne Herrens besök till västra halvklotet. Undertiteln till Mormons bok, som klargör avsikten med den och är tryckt på omslaget av varje bok, lyder ”Ännu ett testamente om Jesus Kristus”.

Vart och ett av dessa tre testamenten ingår i den stora, odelbara helheten av Herrens uppenbarade ord till sina barn. De innehåller Kristi ord, som vi har förmanats att mätta oss med som ett sätt att kvalificera oss för evigt liv. (Se 2 Nephi 31:20.) De som tycker att en del är viktigare eller mer sann än de andra delarna går miste om något av skönheten och fullständigheten i de forntida skrifterna.

Och de som tror att medlemmarna i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga inte tror på Jesus Kristus eller på Bibeln bör ta sig tid att förstå kyrkan, betydelsen av dess namn och kraften i dess budskap.

Jag förbryllas över dem som ifrågasätter denna kyrkas tro på Bibeln och vår ställning som kristna. Namnet på kyrkan är Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga. Under vår förra generalkonferens, här i denna byggnad, citerade våra ledare i kyrkan Bibeln nästan 200 gånger. Denna kyrka är organiserad och fungerar på samma sätt som den kyrka som Kristus och hans apostlar upprättade på Nya testamentets tid. På förhöjningen sitter idag Herren Jesu Kristi profet och apostlar.

Jag bär högtidligt vittnesbörd om att vi tror fullständigt på Herren Jesus Kristus och hans uppenbarade ord genom Bibeln. Vi inte bara tror på Bibeln — vi strävar efter att följa dess föreskrifter och undervisa om dess budskap. Våra missionärer undervisar om Kristus och hans evangelium och hans försoning, och skrifterna är texten till detta budskap. Vi säger till alla människor: ”Vi erbjuder er vår kärlek och inbjuder er att komma. Vi vill dela med oss av allt det som Gud har uppenbarat.”

Mina bröder och systrar, vi måste hjälpa alla, inklusive våra egna medlemmar, att förstå Bibelns kraft och vikt. Bibeln är en skrift som leder oss och hela människosläktet att acceptera Jesus Kristus som vår Frälsare. Må Gud skänka oss en önskan och förmåga att acceptera och leva efter hans lärdomar, är min ödmjuka bön i Herren Jesu Kristi namn, amen.