2007
Psalmernas stärkande kraft
Maj 2007


Psalmernas stärkande kraft

Psalmer spelar en viktig roll när det gäller andlighet, uppenbarelse och omvändelse.

Bild

Denna fenomenala kör ger inspirerande predikningar. ”Några av de främsta predikningarna finner vi i psalmerna.”1 Mitt vittnesbörd och min omvändelse till det återställda evangeliet påverkades starkt av att jag som ung pojke sjöng Sions psalmer. Jag växte upp i den lilla staden Mapleton i Utah och gick till möten i vad som nu kallas ”den gamla vita kyrkan”. Min 95 år gamla mor bor fortfarande i Mapleton. När jag hälsar på henne kör jag förbi ”den gamla vita kyrkan” och en ström av ljuvliga minnen fyller mitt sinne. Bland annat minns jag omvändelsens kraft i psalmerna vi sjöng i prästadömet, i Söndagsskolan och på sakramentsmötena. Mina upplevelser liknade dem som president Hinckley hade när han som diakon deltog i ett stavens prästadömsmöte tillsammans med sin far. De sjöng ”Pris åt den man”.2 Senare sade han: ”Jag fick ett intryck som aldrig har lämnat mig av att Joseph Smith verkligen var en Guds profet.”3 Jag tror att många av våra medlemmar upplever detta gång på gång. Psalmer spelar en viktig roll när det gäller andlighet, uppenbarelse och omvändelse.

Psalmer inbjuder Anden

Psalmer är ”en viktig del av våra möten i kyrkan. [De] inbjuder Herrens ande.”4 Och de gör det ofta snabbare än på något annat sätt. President J Reuben Clark Jr sade: ”Musiken för oss närmare Herren än något annat, med undantag av bönen.”5

Två missionärer höll på att undervisa ett äldre par i deras hem i Peru när parets son med hustru och tre barn kom på besök. Äldsterna förklarade vilka de var och varför de var där. Sonen blev misstänksam mot missionärerna, vilket ledde till en obehaglig situation. Juniorkamraten bad tyst: ”Himmelske Fader, vad bör vi göra?” Han fick en känsla av att de skulle sjunga. De sjöng ”Jag är Guds lilla barn”.6 Anden rörde vid denna familjs hjärtan. I stället för att två blev omvända, blev alla sju medlemmar, och det började med att de påverkades av en psalm.

Musiken på kyrkans möten och i klasserna bör främja en anda av dyrkan, uppenbarelse och vittnesbörd. Biskopsrådet eller grenspresidentskapet har ansvaret att välja ut eller godkänna musiken till sakramentsmötena. De förvissar sig om att musiken, texten och musikinstrumenten är heliga, värdiga och bidrar till dyrkan och uppenbarelse. Musiken blir en uppvisning när den drar uppmärksamheten till sig själv. För många år sedan hade jag ansvaret för musiken på ett möte där ett speciellt musiknummer blev en uppvisning. Det var en besvikelse. Andan av gudsdyrkan försvagades.

Psalmer inbjuder till uppenbarelse

Psalmer ”skapar en vördnadsfull känsla”.7 Orden vördnad och uppenbarelse är tvillingar som trivs i varandras sällskap. När de sjuttio och presiderande biskopsrådet inbjuds till möten med första presidentskapet och de tolv påminns vi om att komma tidigt och vördnadsfullt lyssna på preludiet. Detta inbjuder till uppenbarelse och förbereder oss för mötet.

President Packer lärde att en medlem som mjukt spelar ett ”preludium från psalmboken mildrar våra känslor och får oss att i vårt sinne gå igenom de texter som lär ut de fridgivande tingen om riket. Om vi lyssnar lär de oss evangeliet, ty återställelsens psalmer är i själva verket en kurs i läran!”8

Psalmer inbjuder till omvändelse

Återställelsens psalmer för med sig omvändelsens anda. De kom till som följd av uppoffringar. Psalmer som ”Pris åt den man”,9 ”Kom, kom Guds folk”,10 ”Gån, Israels äldste”,11 ”Tack, Gud, att profeter du sänder”,12 ”Han kommer, Förlossar’n för Israels hus”13 och många andra förstärker återställelsens underbara sanningar — till exempel Faderns och Sonens gudomlighet, återlösningsplanen, uppenbarelser, nutida heliga skrifter, Israels insamling, det heliga prästadömet samt förordningar och förbund. Dessa stärkande psalmer skapar en atmosfär som inbjuder den Ande som leder oss till omvändelse.

Hur ofullständiga och intetsägande skulle inte sakramentsmötena vara utan den tillbedjan som psalmerna utgör.14 De allra heligaste psalmerna är de som handlar om Jesu Kristi offer, utgjutandet av hans blod och om hans oändliga försoning.

Mina första minnen av Frälsarens helande kraft hör samman med sakramentspsalmerna. Dessa ord är verkliga för mig: ”Oändlig är kärleken Jesus förunnar mig. Jag kan ej förstå all den nåd han förkunnar mig.”15

Min förståelse av läran om försoningen hör samman med psalmerna. Den här versen åskådliggör detta:

Hur underbar, hur härlig, hur fullständig

är inte försoningens storslagna utformning,

där rättvisa, kärlek och barmhärtighet möts

i gudomlig harmoni!16

Barn bör lära sig psalmerna i hemmet

Att sjunga psalmer och lyssna på lämplig musik har sin början i hemmet. Första presidentskapet har påmint oss:

”De sista dagars heliga bör fylla sina hem med ljudet av god musik …

Vi hoppas att [vår psalmbok] skall fylla en viktig plats bland skrifterna och andra religiösa böcker i vårt hem. Psalmerna kan skapa skönhet och frid i familjen och kan inspirera till kärlek och enighet bland familjemedlemmarna.

Lär era barn att älska psalmerna. Sjung dem på sabbatsdagen, på hemaftonen, vid skriftstudier och i samband med familjeböner. Sjung när ni arbetar, när ni leker och när ni reser tillsammans. Sjung kyrkans sånger som vaggvisor för att bygga upp de små barnens tro och vittnesbörd.”17

Gudsdyrkan blir mer meningsfull genom psalmer

Viktiga lärdomar som jag har lärt mig och försöker tillämpa beträffande kyrkans psalmer är:

  1. Att sträva efter att komma mer punktligt till mötena, sitta tyst och lyssna till preludiet och uppleva vördnad och uppenbarelse.

  2. Att lämna mötena mer vördnadsfullt och låta postludiet utöka mötets anda.

  3. Att sjunga psalmerna. Jag ser en del som har tillgång till psalmbok men inte sjunger.

  4. Att välja psalmer som lämpar sig för mötet och budskapen.

  5. Att använda psalmer för att introducera eller betona skriftställen och evangeliesanningar i lektioner och klasser.

  6. Att oftare lyssna på psalmerna i vårt hem för att inbjuda Anden att stanna hos oss.

Jag ber att vi ska kunna rensa bort all olämplig musik ur vårt liv och följa första presidentskapets råd: ”Syskon, låt oss använda psalmerna till att bjuda in Herrens ande till våra församlingar, våra hem och till vårt eget liv. Låt oss lära oss sångerna utantill och begrunda dem, läsa och sjunga dem och ta till oss deras andliga näring. Kom ihåg att de rättfärdigas sång är en bön till vår Fader i himmelen, ’och den skall besvaras med välsignelser över [era] huvuden’.”18 Om dessa sanningar vittnar jag i Jesu Kristi namn, amen.

Slutnoter

  1. Psalmer, s IX.

  2. Psalmer, nr 16.

  3. Teachings of Gordon B Hinckley (1997), s 399.

  4. Psalmer, s IX.

  5. Conference Report, okt 1936, s 111.

  6. Psalmer, nr 194.

  7. Psalmer, s IX.

  8. ”Vördnad öppnar uppenbarelsens kanaler”, Nordstjärnan, jan 1992, s 26.

  9. Psalmer, nr 16.

  10. Psalmer, nr 19.

  11. Psalmer, nr 200.

  12. Psalmer, nr 10.

  13. Psalmer, nr 5.

  14. På samma sätt som psalmerna är viktiga under julen (se Psalmer, 132–147) är psalmerna viktiga för sabbaten och gudsdyrkan i hemmet.

  15. ”Oändlig är kärleken”, Psalmer, nr 125.

  16. ”How Great the Wisdom and the Love”, Hymns, nr 195.

  17. Psalmer, s X.

  18. Psalmer, s X.