2007
Vi måste födas på nytt
Maj 2007


Vi måste födas på nytt

Genom tro på Kristus kan vi bli andligen förberedda och renade från synden, omslutna och genomsyrade av hans evangelium samt renade och beseglade genom löftets Heliga Ande.

Bild

Mitt barndomshem i Kalifornien låg ganska nära stora odlingar av aprikos, körsbär, persika, päron och annan läcker frukt. Vi bodde också nära fält med gurka, tomat och olika grönsaker.

Som pojke såg jag alltid fram emot konserveringstiden. Jag tyckte inte om att diska konservburkarna eller arbeta i det varma köket. Men jag tyckte om att arbeta med mamma och pappa. Och jag älskade att äta det jag arbetade med! Jag är säker på att jag åt mer frukt än vad jag fick ner i konservburkarna.

Minnena av tiden i köket med mamma och pappa väcks till liv varje gång jag ser en burk hemkonserverade körsbär eller persikor. Det jag lärde mig där om timligt oberoende och att leva ekonomiskt genom att plocka och konservera frukt och grönsaker har välsignat mig under hela mitt liv. Det är intressant att enkla och vardagliga upplevelser ofta ger de viktigaste lärdomarna vi någonsin kan få.

Som vuxen har jag tänkt på sådant jag observerade i vårt kök under konserveringstiden. Den här morgonen vill jag ta upp några av de andliga lärdomar vi kan få av den process som förvandlar färsk gurka till inlagd gurka. Jag vill inbjuda den Helige Anden att vara med oss medan vi begrundar dessa lärdomars betydelse för mig och er då vi kommer till Kristus och andligen föds på nytt.

Färsk och inlagd gurka

En inlagd gurka är en gurka som förändrats enligt ett visst recept och i flera steg. De första stegen från färsk till inlagd gurka är att förbereda och rengöra. Jag minns många timmar på vår bakre veranda när jag tog bort skaft och skrubbade smutsen av de gurkor vi plockat. Min mamma var mycket noga med förberedelsen och rengöringen av gurkorna. Hon hade höga krav på renhet och inspekterade alltid det jag gjort för att se till att denna viktiga syssla fullgjorts på rätt sätt.

Nästa steg i den här processen är nedsänkning och att låta gurkorna genomsyras av saltlake under en längre tid. Till saltlaken använde mamma alltid ett recept hon fått av sin mor — ett recept med särskilda ingredienser och exakt tillvägagångssätt. En gurka kan endast bli inlagd gurka om den är helt och hållet nedsänkt i saltlaken precis lagom länge. När gurkan genomsyras av saltlaken förändras gradvis dess sammansättning och den inlagda gurkan får den rätta genomskinligheten och typiska smaken. Att bara bestänka eller doppa gurkan i lagen då och då åstadkommer inte den nödvändiga förändringen. Nej, oavbruten och fullständig nedsänkning krävs för att den önskade förändringen ska inträffa.

Sista steget i processen kräver att den inlagda gurkan förseglas i burkar som rengjorts och steriliserats. Gurkorna läggs tätt i konservburkar, täcks med het saltlake och behandlas i en konserveringsapparat. Alla föroreningar måste bort från både gurkorna och burkarna så att slutprodukten blir skyddad och konserverad. Om man gjort allt det här rätt kan de inlagda gurkorna lagras och avnjutas länge.

Sammanfattningsvis: En färsk gurka blir inlagd gurka om den förbereds och rengörs, nedsänks i och genomsyras av saltlake och förseglas i steriliserad behållare. Processen tar tid och kan inte påskyndas, och inga av de viktiga stegen får hoppas över eller undvikas.

En mäktig förvandling

Herrens bemyndigade tjänare har gång på gång sagt att en av de främsta avsikterna med vårt jordeliv är att vi ska genomgå en andlig förvandling och förändras genom Jesu Kristi försoning. Alma förkunnade:

”Förundra dig icke över att hela människosläktet, ja, män och kvinnor, alla nationer, släkten, tungomål och folk måste födas på nytt, ja, måste födas av Gud, förvandlas från sitt köttsliga och fallna tillstånd till ett rättfärdigt tillstånd, ja, måste återlösas av Gud och bliva hans söner och döttrar.

Sålunda bliva de nya skapelser, och om icke detta sker, kunna de på intet sätt ärva Guds rike.” (Mosiah 27:25–26)

Vi är befallda att ”komma till Kristus och bli fullkomnade i honom och förneka oss all ogudaktighet” (se Moroni 10:32), att bli ”en ny skapelse” i Kristus (se 2 Kor 5:17), att lägga bort ”den naturliga människan” (Mosiah 3:19) och uppleva ”en mäktig förändring i oss, eller i våra hjärtan, så att vi icke mera hava någon benägenhet att göra ont, utan alltid gott”. (Mosiah 5:2) Lägg märke till att den förändring som här beskrivs är mäktig, inte någon liten förändring — en andlig pånyttfödelse och grundläggande förändring i vad vi känner och önskar, vad vi tänker och gör och vad vi är. Ja, kärnan i Jesu Kristi evangelium innefattar en fundamental och bestående förändring i vårt hela väsen, en förändring som möjliggörs genom att vi litar till ”den heliga Messias’ förtjänster, barmhärtighet och nåd”. (2 Nephi 2:8) När vi väljer att följa Mästaren väljer vi att förändras — att andligen födas på nytt.

Förberedelse och rening

Liksom en gurka måste beredas och rengöras innan den kan bli en inlagd gurka, kan du och jag beredas med ”trons och den goda lärans ord” (1 Tim 4:6) och renas genom de förrättningar och förbund som handhas av aronska prästadömet.

”Det ringare prästadömet fortsatte. Detta prästadöme innehar nycklarna till betjäning av änglar och det förberedande evangeliet,

vilket är evangeliet om omvändelse, dop och syndernas förlåtelse.” (L&F 84:26–27)

Och Herren har satt upp mycket höga krav på renhet.

”Lär därför dina barn, att alla människor överallt måste omvända sig, annars kunna de ej på något sätt ärva Guds rike, ty inget orent kan dväljas där, eller dväljas i hans närhet.” (Moses 6:57)

Rätt förberedelse och rening är de första grundläggande stegen i processen att födas på nytt.

Nedsänka och genomsyra

Liksom en gurka förvandlas till inlagd gurka när den nedsänks i och genomsyras av saltlaken, kan ni och jag födas på nytt när vi absorberas i och av Jesu Kristi evangelium. När vi hedrar och ”iakttar förbunden” (se L&F 42:13) som vi ingått, när vi ”mättar oss med Kristi ord” (se 2 Nephi 32:3), när vi ”beder till Fadern av allt hjärta” (se Moroni 7:48) och när vi ”tjänar Gud av allt vårt hjärta, all vår förmåga, själ, sinne och styrka” (se L&F 4:2), då:

”På grund av det förbund, som I haven gjort, skolen I kallas Kristi barn, hans söner och hans döttrar, ty se, idag har han, i andlig mening, fött eder, ty I sägen, att edra hjärtan äro förändrade genom tro på hans namn. Därför ären I födda av honom och hava blivit hans söner och hans döttrar.” (Mosiah 5:7)

Den andliga pånyttfödelse som beskrivs i denna vers äger vanligtvis inte rum snabbt eller på en gång, det är en pågående process — inte en engångshändelse. Rad på rad och bud på bud, gradvis och nästan omärkligt inrättar sig våra motiv, våra tankar, våra ord och våra handlingar efter Guds vilja. Den här fasen av förvandlingsprocessen kräver tid, ihärdighet och tålamod.

En färsk gurka kan bara bli till inlagd gurka genom stadig, oavbruten och fullständig nedsänkning i saltlake. Det är betecknande att salt är en huvudingrediens i receptet. Salt används ofta i skrifterna som symbol för både ett förbund och ett förbundsfolk. Och liksom saltet är väsentligt i förvandlingen från färsk till inlagd gurka, är förbunden väsentliga för vår andliga pånyttfödelse.

Vi påbörjar processen att födas på nytt genom att utöva tro på Kristus, omvända oss från våra synder och bli döpta genom nedsänkning till syndernas förlåtelse av någon som har prästadömets myndighet.

”Vi är alltså genom dopet till döden begravda med honom, för att också vi skall leva det nya livet, liksom Kristus uppväcktes från de döda genom Faderns härlighet.” (Rom 6:4)

Och sedan vi kommit upp ur dopets vatten behöver vår själ vara ständigt nedsänkt i och genomsyrad av Frälsarens evangeliums sanning och ljus. Tillfällig och delvis doppning i Kristi lära och halvhjärtat deltagande i hans återställda kyrka kan inte åstadkomma den andliga förvandling som gör att vi kan leva det nya livet. Nej, trohet mot förbund, beständiga åtaganden och att erbjuda Gud hela vår själ krävs om vi ska få evighetens välsignelser.

”Nu … önskar jag, att I viljen komma till Kristus, som är Israels Helige, och få del i hans frälsning och återlösnings kraft. Ja, kommen till honom, och frambären hela eder själ till ett offer åt honom och fortfaren med att fasta och bedja och hållen ut intill änden. Då skolen I, så visst som Herren lever, bliva frälsta.” (Omni 1:26)

Att totalt nedsänkas i och genomsyras av Frälsarens evangelium är viktiga steg i processen att födas på nytt.

Rening och försegling

Inlagd gurka läggs i steriliserade burkar och värmebehandlas för att få bort orenheter och försegla behållarna mot yttre orenhet. Kokningen i vattenbad gör att den inlagda gurkan både skyddas och förvaras länge. På liknande sätt blir vi stegvis renade och helgade när ni och jag tvättas i Lammets blod, föds på nytt och tar emot förrättningarna och hedrar förbunden som handhas genom melkisedekska prästadömets myndighet.

”Icke desto mindre fastade de ofta och bådo och blevo starkare och starkare i sin ödmjukhet samt fastare och fastare i Kristi tro, till dess deras själar voro fyllda med glädje och tröst, ja, deras hjärtan voro renade och helgade med en helgelse, som bestod i att de överlämnade sina hjärtan åt Gud.” (Helaman 3:35)

Ordet försegla eller besegla i mitt tal i dag gäller inte bara de vigslar för evigheten som förrättas i Herrens hus. Jag använder snarare ordet så som det förklaras i kapitel 76 i Läran och förbunden:

”Detta är Kristi evangeliums vittnesbörd angående dem som skola framkomma i de rättfärdigas uppståndelse:

De äro de som hava mottagit Jesu vittnesbörd och trott på hans namn samt låtit döpa sig på samma sätt som han blev begraven, ja, blivit begravna i vatten i hans namn enligt den befallning han gav,

att de genom att hålla hans bud måtte bliva tvagna och renade från alla sina synder och mottaga den Helige Anden genom handpåläggning av den, som är ordinerad och beseglad till denna myndighet.

De äro de som övervinna genom tron och äro beseglade med löftets helige Ande, som Fadern utgjuter över alla dem som äro rättfärdiga och sanna.” (v 50–53)

Löftets helige Ande är den Helige Andens bekräftande makt. När en förrättning, ed eller ett förbund beseglas genom löftets helige Ande är det bindande på jorden och i himlen. (Se L&F 132:7.) Att få den Helige Andens ”godkännande stämpel” blir ”med tiden”(Moses 7:21) resultatet av trofasthet, redbarhet och ihärdighet i att hålla evangeliets förbund. Denna besegling kan emellertid förverkas genom orättfärdighet och överträdelse.

Reningen och förseglingen genom löftets heliga Ande utgör de slutliga stegen i pånyttfödelsens process.

”Med hela min själs kraft”

Mina kära bröder och systrar, jag ber att denna liknelse om inlagd gurka ska hjälpa oss utvärdera vårt liv och bättre förstå den andliga pånyttfödelsens eviga betydelse. Liksom Alma ”talar [jag] med hela min själs kraft”. (Alma 5:43)

”Nu säger jag eder, att detta är den orden efter vilken jag är kallad, ja, att predika för mina älskade bröder och för envar som bor i landet, ja, predika för alla, både gamla och unga, både bundna och fria, ja, jag säger eder, ålderstigna och även medelålders och det uppväxande släktet, ja, att ropa till dem, att de måste omvända sig och födas på nytt.” (Alma 5:49)

Jag vittnar om att den levande Frälsaren är verklig och att han inbjuder oss att komma till honom och bli förvandlade. Jag vittnar om att hans kyrka och prästadöme har återställts genom profeten Joseph Smith. Genom tro på Kristus kan vi bli andligen förberedda och renade från synden, nedsänkta i och genomsyrade av hans evangelium samt renade och beseglade genom löftets heliga Ande — ja, födda på nytt. I Jesu Kristi heliga namn, amen.