2007
Sitoutuminen Herralle
Toukokuu 2007


Sitoutuminen Herralle

Nyt on aika tehdä sitoumus Herralle sen suhteen, mitä teistä tulee tämän kuolevaisen koetusajan kuluessa.

Kuva

Hyvää huomenta, veljet ja sisaret. Haluaisin tänä aamuna puhua kirkon nuorille – aivan kuin sisar Dickson ja minä neuvoisimme omaa perhettämme.

Tiedämme, että olette erityisen älykäs nuorten sukupolvi, joka ottaa pian meidän paikkamme johtajina kotona, työpaikalla, yhteiskunnassa ja kirkossa.

Teidän taivaallinen Isänne rakastaa teitä jokaista ja Hän on lähettänyt teidät maan päälle tiettyä tarkoitusta varten. Hän on ilmoittanut onnensuunnitelman, joka – jos noudatatte sitä – vie teidät lopulta kotiin Hänen luokseen voitettuanne tämän maailman koettelemukset ja haasteet. Kun sitoudutte nyt elämään Herran asettaman mallin mukaan, saatte suurta voimaa käyttää oikein vapaata tahtoanne. Vilpittömät sitoumukset, joita teette itsellenne ja Herralle, tulevat olemaan erittäin tärkeitä. Opimme Psalmien kirjasta: ”Anna tiesi Herran haltuun – –. Hän pitää sinusta huolen.” (Ps. 37:5.)

Olette tulleet tähän maailmaan aikana, jota on odotettu alusta asti – aikana ennen Herran toista tulemista, jolloin toisaalta Jeesuksen Kristuksen evankeliumi on palautettu täyteydessään ja toisaalta on paljon levottomuutta, sekasortoa ja pahuutta. Koekenttä, jonne olette syntyneet, on ihana. Se tarjoaa suurenmoisia tilaisuuksia, mutta samalla se on hyvin vaarallinen, vaarallinen ihmisen sielulle. Nyt on aika tehdä sitoumus Herralle sen suhteen, mitä teistä tulee tämän kuolevaisen koetusajan kuluessa. Vanhempienne, elävien profeettojen ja pyhien kirjoitusten ohella Pyhä Henki auttaa teitä erottamaan oikean ja väärän, jotta voitte tehdä oikeita päätöksiä.

Toivottavasti tutkitte rukoillen Nuorten voimaksi -kirjasta ja luette sitä ja pidätte mukananne – lompakossanne tai laukussanne – kirjasen lyhennettyä versiota. Saatte suurenmoista onnea tässä elämässä ja iankaikkisesti, jos päätätte nyt elää sen sivuilla esitetyn mallin mukaan.

Saanen auttaa teitä ymmärtämään, kuinka tämä varhain tehtyjen sitoumusten malli voi auttaa teitä, kertomalla erään kirkon johtajan kokemuksesta. Nuorena miehenä hän päätti, että noudattaisi aina viisauden sanaa eikä koskaan käyttäisi alkoholia tai tupakkaa. Hän ei muista, mikä innoitti häntä silloin tekemään tuon tärkeän sitoumuksen, mutta hänen sydämessään oli voitettu ratkaiseva kilpa ja polvistuen hän teki Herran kanssa sitoumuksen noudattaa aina tuota käskyä. Vuosien varrella hänelle tarjottiin niitä aineita, mutta hän oppi, että ”ei kiitos” oli hyvä vastaus. Ei ollut mitään henkilökohtaista taistelua viisauden sanan suhteen, koska hän oli vuosia aiemmin tehnyt sydämessään sitoumuksen, ja hän oli vilpittömästi tehnyt sitoumuksen Herralle totella sitä lakia.

Kun pyritte saamaan viisauden sanaan liittyviä taivaallisen Isän siunauksia, liittäkää mukaan sitoumus olla koskematta huumeisiin, jotka ovat yleisiä tämän päivän yhteiskunnassa. Vastustajalla tulee olemaan hyvin vähän voimia houkutella teitä asioilla, joihin ette ole edes koskeneet.

Meidät kirkon jäsenet on kastettu ja olemme tehneet liiton ottaa päällemme Jeesuksen Kristuksen nimen ja pitää Jumalan käskyt. Jos teemme virheitä, evankeliumi sallii meidän tehdä vilpittömän parannuksen ja saada anteeksi. Teidän sitoutumisenne voi alkaa siitä, missä olette tällä hetkellä, olittepa nuoria tai vanhoja, ja siihen sisältyy parannus ja synnin hylkääminen asioissa, joissa on jo tehty virheitä.

Herra lupaa suurenmoisia, iankaikkisia siunauksia vanhurskaille, katuvaisille lapsilleen, mutta tietäessään, että tässä elämässä on suuria vaaroja, Hän on antanut meille käskyn ”tarkkailla itseänne, ottaa tunnollisesti varteen iankaikkisen elämän sanat” (OL 84:43). Koska Hän rakastaa meitä ja haluaa meidät takaisin, tämä käsky ”tarkkailla [itseämme]” innoittaa meitä olemaan varovaisia kaiken sen suhteen, mikä meitä ympäröi – sen suhteen, millaisiin sosiaalisiin tilanteisiin menemme, mitä katselemme ja luemme, mitä tiedotusvälineitä ja viihdettä valitsemme, mitä musiikkia kuuntelemme ja niin edelleen.

On hyvin tärkeää luoda malli varhaisesta sitoutumisesta. Saadaksenne esimerkiksi siunaukset, jotka on luvattu niille, jotka maksavat kymmenykset ja uhrilahjat, teidän tulee sitoutua nyt maksamaan kymmenykset kaikista tuloistanne. Kymmenysten maksaminen auttaa meitä tulemaan epäitsekkäämmiksi ja enemmän taivaallisen Isämme kaltaisiksi, joka haluaa jakaa vanhurskaiden lastensa kanssa kaiken, mitä Hänellä on. Sen päätöksen tekeminen tulee olemaan äärimmäisen tärkeää. On mielenkiintoista huomata, että kymmenysten tavoin jokainen käsky on suunniteltu iankaikkista onneanne varten ja auttamaan teitä tulemaan enemmän taivaallisen Isänne kaltaisiksi. Päättäkää nyt olla kuin Nefi muinoin, joka oli vakaasti päättänyt: ”Minä menen ja teen sen, mitä Herra on käskenyt” (1. Nefi 3:7).

Pohtikaamme nyt muita sitoumuksia, jotka tulevat siunaamaan teidän elämäänne. Eikö olisi ihanaa, jos huolimatta siitä, mitä toiset saattavat tehdä koulussa, tästä hetkestä alkaen teidät tunnettaisiin ehdottomasta rehellisyydestänne ja siististä kielenkäytöstänne? Päättäkää nyt, ettette koskaan petkuta, että kielenkäyttönne on siistiä, ettei suustanne pääse karkeita sanoja tai vitsejä koko elämänne aikana. Nämä ovat sitoumuksia, joita voitte tehdä polvillanne oman huoneenne hiljaisuudessa. Tulette menestymään, kun lähestytte Herraa vilpittömästi, nöyrästi ja rukoillen. Pyhissä kirjoituksissa opetetaan: ”Ole nöyrä, niin Herra, sinun Jumalasi, johdattaa sinua kädestä ja antaa sinulle vastauksen rukouksiisi” (OL 112:10).

Haluatte varmaan myös tehdä säädylliseen pukeutumiseen ja seurustelukäyttäytymiseen liittyviä sitoumuksia. Herran mittapuiden pitäminen on aina helpompaa, kun olette jo päättäneet, kuinka käyttäydytte joutuessanne tekemään valinnan seurustelukumppaninne, ystävienne tai ikätovereidenne seurassa. Jotkut ihmiset eivät ehkä ymmärrä mittapuitanne, kun noudatatte vanhurskaita periaatteita ja pidätte sitoumuksenne, mutta he vilpittömästi kunnioittavat teitä ja ihailevat teitä ja toivovat olevansa itse enemmän teidän kaltaisianne.

Muita mittapuita, joita tulee pohtia ja joihin tulee sitoutua: ehdoton siveellisyys ja sukupuolinen puhtaus, lepopäivän pyhittäminen, valmistautuminen lähetystyöhön ja temppeliin sekä päätös nauttia sakramentti aina kelvollisena.

Presidentti Hinckley rakastaa nuoria, ja hän on jatkuvasti kannustanut teitä noudattamaan Herran asettamia mittapuita. Elävän profeetan kannustuksen ja neuvojen noudattaminen johdattaa teidät polulle kohti iankaikkista eli ikuista onnea.

Kun sitoudutte nyt tekemään Herran tahdon, Hän auttaa ja vahvistaa teitä. Teidän uskonne, luottamuksenne ja halunne seurata Häntä tulee olemaan suurenmoisin avaimenne menestykseen. Tiedän, että meidän taivaallinen Isämme rakastaa teitä jokaista ja että Hän todella lähetti ainosyntyisen Poikansa auttamaan teitä ja että voitte menestyä loistavasti, kun sitoudutte vilpittömästi seuraamaan Häntä. Jeesuksen Kristuksen nimessä. Aamen.