2007
Palautuksen sanoma
Toukokuu 2007


Palautuksen sanoma

Me julistamme maailmalle, että Jeesuksen Kristuksen evankeliumin täyteys on palautettu maan päälle.

Kuva

Hoitaessani yhtä vaarnakonferenssitehtävistäni Suolajärven laaksossa kutsuin erään nuoren diakonien koorumin johtajan keskustelemaan kanssani pappeuden avaimista. Halusin hänen ymmärtävän, että hänellä oli hyvin erityinen virka, johon kuuluivat pappeuden koorumin johtamisen avaimet. Keskustelimme avainten hallussapidon suuresta vastuusta ja siitä, kuinka hienoa on kuulua koorumiin. Lyhyen esityksemme päätteeksi kysyin häneltä, kuinka monta jäsentä hänen koorumissaan on. Hän vastasi: ”14.”

Sitten kysymys: ”Kuinka moni heistä on aktiivinen?”

Vastaus: ”12.”

Sitten kysyin: ”Entä ne kaksi muuta?”

Hänen vastauksensa oli: ”Minun täytyy ryhtyä työhön ja tehdä heistä aktiivinen osa koorumiamme.”

Kysyin häneltä, kuinka kauan siihen menisi. Hän arveli, että ehkä kolmisen kuukautta. Kannustin häntä hänen pyrkimyksissään.

Miltei päivälleen kolme kuukautta myöhemmin sain häneltä kirjeen, jossa hän ilmoitti, että nyt kaikki hänen kooruminsa jäsenet olivat aktiivisia. Hän sanoi auttaneensa heitä, ja nyt toinen osallistui diakonien koorumin kokouksiin ja toisen oli piispa asettanut opettajaksi. Olin aivan innoissani hänen vastauksestaan. Millainen esimerkki pappeuden kunnioittamisesta ja pappeuden avainten käyttämisestä sen tehtävän täyttämisessä, jonka on saanut Herralta. En voinut olla ihailematta sitä suunnitelmaa, jonka Herra on antanut työnsä hoitamiseksi täällä maan päällä pappeuden voimia käyttämällä.

Tämä nuorukainen, joka ei ole vielä 14-vuotiaskaan, saa arvokasta koulutusta, joka valmistaa häntä elinikäiseen palvelutyöhön. Voitteko seuraavien viiden tai kuuden vuoden kuluttua nähdä hänen jatkavan tätä palvelutyötä nimikyltti puvuntakissaan osoittamassa, että hän antaa kaksi vuotta elämästään toimiakseen Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon lähetyssaarnaajana?

Sen kokemuksen lisäksi, jota tämä nuorukainen saa käyttäessään pappeuttaan muiden palvelemiseksi, hänen valmistautumiseensa täytyy sisältyä myös vakaa ymmärrys palautuksen sanomasta – sanomasta, jota tuhannet lähetyssaarnaajat julistavat tänä aikana maailmalle. Se on sanoma, että meidän aikanamme, aikojen täyttymisen taloudenhoitokaudella, evankeliumi on palautettu kaikkien niiden siunaukseksi, jotka kuuntelevat ja tottelevat.

Ensimmäinen näky

Aikojen täyttymisen taloudenhoitokausi sai alkunsa hyvin erityisestä näystä, jonka sai eräs toinen nuorukainen, joka ei ollut aivan vielä 15-vuotias. Hän meni metsään rukoilemaan vastauksia kysymyksiin, joita hänellä oli mielessään uskonnosta. Joseph Smith kuvailee näillä sanoilla kirkkauden näkyä, joka avautui hänen nähtäväkseen:

”Minä näin valopatsaan aivan pääni yläpuolella, aurinkoa kirkkaamman, ja se laskeutui vähitellen, kunnes se lankesi minuun.

– – Valon levätessä päälläni näin kahden Persoonan, joiden hohdetta ja kirkkautta on mahdoton kuvata, seisovan yläpuolellani ilmassa. Toinen heistä puhui minulle kutsuen minua nimeltä ja sanoi osoittaen toista: Tämä on minun rakas Poikani. Kuule häntä!” (JS–H 16–17.)

Tämä näky paljasti meille, että Jumala, meidän Isämme, ja Jeesus Kristus, Hänen rakas Poikansa, ovat kaksi erillistä persoonaa. Kummallakin on liha- ja luuruumis, joka on kirkastettu ja tehty täydelliseksi, oikaisten siten väärän käsityksen, joka Jumalasta oli vallinnut monien vuosisatojen ajan. Onko mikään ihme, että kirjoittaessaan uskonkappaleet Joseph Smith julisti niistä ensimmäisessä: ”Me uskomme Jumalaan, iankaikkiseen Isään, ja hänen Poikaansa, Jeesukseen Kristukseen, ja Pyhään Henkeen” (UK 1).

Mormonin kirja

Tietäen, että epäilys, epäusko ja väärät tiedot seuraisivat heti, kun profeetta kertoisi ensimmäisestä näystä, Herra toi esiin Mormonin kirjan, toisen todistuksen Herrastamme Jeesuksesta Kristuksesta. Tämä muinainen pyhien kirjoitusten teos on pyhä kumppani Raamatulle sisältäen Jeesuksen Kristuksen ikuisen evankeliumin täyteyden. Se on myös vakuuttava todiste maailmalle siitä, että Joseph Smith on todella Jumalan profeetta. Oppi ja liitot sisältää seuraavan julistuksen Mormonin kirjan esiintulosta:

”[Jumala] antoi [Joseph Smithille] käskyjä, jotka innoittivat häntä,

ja antoi hänelle korkeudesta voiman kääntää ennalta valmistetuilla välikappaleilla Mormonin kirjan,

joka sisältää aikakirjan eräästä tuhoutuneesta kansasta ja Jeesuksen Kristuksen evankeliumin täyteyden pakanoille sekä juutalaisille

ja joka annettiin innoituksen kautta ja vahvistetaan toisille enkelien palveluksen kautta ja julistetaan maailmalle heidän kauttaan –

tämä osoittaa maailmalle, että pyhät kirjoitukset ovat totta ja että Jumala innoittaa ihmisiä ja kutsuu heitä pyhään työhönsä tänä aikana ja tämän sukupolven aikana samoin kuin muinaisten sukupolvien aikana” (OL 20:7–11).

Mormonin kirjan kääntäminen on sinällään ihme ja todistaa edelleen kirjan jumalallisesta alkuperästä. Kun Oliver Cowdery saapui Pennsylvanian Harmonyyn 5. huhtikuuta 1829 palvellakseen profeetan kirjurina, lopullisen tekstin sivuista vain muutama oli käännetty. Sinä iltana Joseph ja Oliver istuivat yhdessä keskustelemassa pitkälle yöhön profeetan kokemuksista. Kaksi päivää myöhemmin, 7. huhtikuuta, he aloittivat teoksen kääntämisen. Seuraavien kolmen kuukauden kuluessa Joseph käänsi hämmästyttävää vauhtia – noin 500 painettua sivua noin 60 työpäivässä.

Oliver kirjoitti tästä merkittävästä kokemuksesta: ”Nämä olivat aikoja, jotka eivät unohdu milloinkaan – istuminen kuuntelemassa taivaan innoituksen ohjaamaa ääntä herätti äärimmäisen kiitollisuudentunteen tässä rinnassa. Kirjoitin keskeytyksettä jatkuvasti päivästä päivään sanoja, jotka tulivat hänen suustaan, kun hän käänsi urimin ja tummimin – – avulla historiaa eli aikakirjaa, jota kutsutaan ’Mormonin kirjaksi’.” (JS–H, 71, alaviite; ks. myös Messenger and Advocate, lokakuu 1834, s. 14.)

Pappeus

Edetessään Joseph ja Oliver olivat haltioissaan tähän kirjaan sisältyvistä opeista. Erityisen suuren vaikutuksen heihin teki oppi kasteesta siten kuin ylösnoussut Vapahtaja opetti sitä käydessään läntisen pallonpuoliskon asukkaiden luona. Kasteen opin tärkeys avautui selkeänä heidän mieleensä. He tulivat siihen tulokseen, että heidän täytyi etsiä Herraa voimallisessa rukouksessa, jotta he saisivat tietää, kuinka he voisivat saada siunauksen tulla itse kastetuiksi.

Toukokuun 15. päivänä 1829 he menivät metsään lähellä Susquehannajokea ja polvistuivat rukoukseen. Oliver kuvailee, mitä seuraavaksi tapahtui: ”Yhtäkkiä, ikään kuin keskeltä iankaikkisuutta, Lunastajan ääni puhui rauhaa meille, samalla kun väliverho avattiin ja Jumalan enkeli laskeutui alas kirkkauteen puettuna ja antoi innokkaasti odotetun sanoman sekä parannuksen evankeliumin avaimet. Mikä ilo! Mikä ihme! Mikä hämmästys! Maailman ollessa kärsimyksen ja hämmennyksen vallassa – miljoonien haparoidessa kuin sokeat seinää ja kaikkien ihmisten ollessa epävarmuudessa yhtenä massana silmämme näkivät, korvamme kuulivat.” (JS–H 71, alaviite; ks. myös Messenger and Advocate, s. 15.)

Enkeli esitteli itsensä Johannekseksi, samaksi, jota Uudessa testamentissa kutsutaan Johannes Kastajaksi. Hän pani kätensä Josephin ja Oliverin pään päälle ja sanoi:

Teille, palvelustovereilleni, minä Messiaan nimessä annan Aaronin pappeuden, joka pitää hallussaan enkelien palveluksen ja parannuksen evankeliumin sekä syntien anteeksisaamiseksi suoritettavan upotuskasteen avaimet; eikä tätä enää milloinkaan oteta pois maan päältä, kunnes Leevin pojat uhraavat jälleen uhrin Herralle vanhurskaasti.

Hän sanoi, ettei tällä Aaronin pappeudella ollut valtuutta kätten päällepanemiseen Pyhän Hengen lahjan antamiseksi, mutta että tämä annettaisiin meille tämän jälkeen; ja hän käski meidän mennä ja ottaa kaste ja antoi meille ohjeet, että minun tuli kastaa Oliver Cowdery ja että sen jälkeen hänen tuli kastaa minut.

Sen mukaisesti me menimme ja otimme kasteen. Minä kastoin ensin hänet, ja hän kastoi sen jälkeen minut – minkä jälkeen minä panin käteni hänen päänsä päälle ja asetin hänet Aaronin pappeuteen, ja sen jälkeen hän pani kätensä minun päälleni ja asetti minut samaan pappeuteen – sillä niin meitä oli käsketty.” (JS–H 69–71.)

Vähän myöhemmin apostolit Pietari, Jaakob ja Johannes ilmestyivät, panivat kätensä näiden kahden palvelustoverin pään päälle ja antoivat Melkisedekin pappeuden.

Jeesuksen Kristuksen kirkko

Nyt kun voima toimia Herran nimessä oli jälleen maan päällä, Joseph sai käskyn perustaa kirkko virallisesti. Huhtikuun 6. päivänä 1830 Peter Whitmer vanhemman kotona New Yorkin Fayettessa kuusi miestä, jotka oli aiemmin kastettu, äänestettiin yksimielisesti perustamaan Jeesuksen Kristuksen kirkko Jumalan käskyjen mukaisesti. Tässä kokouksessa saatiin ilmoitus:

”Katso, teidän keskuudessanne pidettäköön aikakirjaa, ja siinä sinua [Joseph Smith] kutsuttakoon Isän Jumalan tahdosta ja teidän Herranne Jeesuksen Kristuksen armosta näkijäksi, kääntäjäksi, profeetaksi, Jeesuksen Kristuksen apostoliksi, kirkon vanhimmaksi,

jota Pyhä Henki on innoittanut laskemaan sen perustuksen ja rakentamaan sen pyhimmälle uskolle.

Tämä kirkko järjestettiin ja perustettiin teidän Herranne vuonna tuhatkahdeksansataakolmekymmentä, neljännessä kuussa ja sen kuukauden kuudentena päivänä, jota sanotaan huhtikuuksi.

Ja nyt, sinun, tarkoittaen kirkkoa, tulee ottaa varteen kaikki hänen sanansa ja käskynsä, jotka hän antaa sinulle, kun hän saa niitä vaeltaessaan kaikessa pyhyydessä minun edessäni;

sillä teidän tulee ottaa vastaan hänen sanansa niin kuin minun omasta suustani kaikessa kärsivällisyydessä ja uskossa.” (OL 21:1–5.)

Siten Jeesuksen Kristuksen kirkko oli jälleen olemassa maan päällä siunaamassa ihmiskuntaa Vapahtajan opeilla ja opetuksilla. Tämä kirkko perustettiin suunnitelman mukaan, jonka Herra oli muinoin laatinut.

Raamatun kirjeessä efesolaisille Paavali julisti:

”Hän antoi seurakunnalle sekä apostolit että profeetat ja evankeliumin julistajat, sekä paimenet että opettajat,

varustaakseen kaikki seurakunnan jäsenet palvelutyöhön, Kristuksen ruumiin rakentamiseen.

Kun me kaikki sitten pääsemme yhteen ja samaan uskoon ja Jumalan Pojan tuntemiseen ja niin saavutamme aikuisuuden, Kristuksen täyteyttä vastaavan kypsyyden,

silloin emme enää ole alaikäisiä, jotka ajelehtivat kaikenlaisten opin tuulten heiteltävinä ja ovat kavalien ja petollisten ihmisten pelinappuloita.

Silloin me noudatamme totuutta ja rakkautta ja kasvamme kaikin tavoin kiinni Kristukseen, häneen, joka on pää.” (Ef. 4:11–15.)

Presidentti Hinckley on sanonut palautuksesta: ”Monien sukupolvien vaellettua maan päällä – niin monen niistä ristiriitojen, vihan, pimeyden ja pahuuden vallassa – koitti uusi, suuri palauttamisen päivä. Tämän loistavan evankeliumin palautus alkoi Isän ja Pojan ilmestymisestä Joseph-pojalle. Aikojen täyttymisen taloudenhoitokauden aamu valkeni maailmalle. – – Kaikkien aikaisempien taloudenhoitokausien kaikki hyvä, kaunis, jumalallinen palautettiin tänä mitä merkittävimpänä aikana.” (”Se aamu suuri, kaunoinen”, Liahona, toukokuu 2004, s. 83.)

Sanomamme on ainutlaatuinen. Me julistamme maailmalle, että Jeesuksen Kristuksen evankeliumin täyteys on palautettu maan päälle. Me julistamme rohkeasti, että pappeuden avaimet ja voima sinetöidä maan päällä ja taivaassa on palautettu ihmiselle. Pelastavia toimituksia, joiden Herra on ilmoittanut olevan vaatimuksina pääsemiseksi iankaikkiseen elämään Hänen luonaan, voivat nyt suorittaa sitovalla valtuudella ne, jotka käyttävät Hänen pyhän pappeutensa voimaa kelvollisesti. Me julistamme maailmalle, että tämä on päivä, josta Raamatun profeetat puhuivat myöhempinä aikoina. Tämä on lopullista aikaa juuri ennen toista tulemista, kun Jeesus Kristus tulee hallitsemaan ja vallitsemaan maan päällä.

Me kutsumme kaikkia kuulemaan Jeesuksen Kristuksen palautetun evankeliumin sanomaa meiltä. Sitten voitte verrata tätä loistavaa sanomaa siihen, mitä saatatte kuulla muilta, ja voitte päätellä, mikä on Jumalasta ja mikä ihmisestä.

Todistukseni teille on, että tämä on Jeesuksen Kristuksen kirkko, joka on perustettu myöhempinä aikoina. Meidän Herramme ja Vapahtajamme, Jeesuksen Kristuksen nimessä. Aamen.