2007
Hyve kaunistakoon ajatuksiasi lakkaamatta
Toukokuu 2007


Hyve kaunistakoon ajatuksiasi lakkaamatta

Mahdollisuutenne ovat rajattomat. Jos hallitsette elämäänne, tulevaisuus on täynnä mahdollisuuksia ja iloa.

Kuva

Rakkaat nuoret naiseni, kuinka loistava näky te olettekaan tässä suuressa salissa. Äitinne, isoäitinne ja opettajanne ovat kanssanne. Tässä konferenssikeskuksessa koolla olevien lisäksi sadat ja tuhannet muut ovat kokoontuneet yhteen eri puolilla maailmaa. Sanamme välitetään heille yli kahdellakymmenellä kielellä. Puheemme käännetään heidän äidinkielelleen. Tilaisuus puhua teille on valtaisa vastuu. Mutta se on myös suurenmoinen mahdollisuus. Rukoilen Pyhän Hengen ohjausta siinä, mitä sanon.

Muut ovat puhuneet voimallisesti tämän kokouksen teemasta. Minä vain mainitsen sen. Se on Herran ilmoitettu sana Opin ja liittojen luvussa 121. Siinä lukee näin:

”Hyve kaunistakoon ajatuksiasi lakkaamatta; silloin sinun luottamuksesi vahvistuu Jumalan edessä ja pappeuden oppi laskeutuu sieluusi kuin kaste taivaasta.

Pyhä Henki on kumppanisi alati ja valtikkasi muuttumaton vanhurskauden ja totuuden valtikka.” (Jakeet 45–46.)

Voiko kukaan saada suurempaa lupausta kuin nämä Herralta tulleet ainutlaatuiset ilmoituksen sanat? Nämä ovat Jumalan sanoja, jotka on annettu ilmoituksen kautta profeetta Josephille. Niihin sisältyy suurenmoinen lupaus kaikille niille, jotka antavat hyveen kaunistaa ajatuksiaan lakkaamatta.

Te nuoret naiset olette nyt elämän kynnyksellä. Olette jo sen ikäisiä, että teidät on kastettu. Olette vielä sen verran nuoria, että tulevaisuuden maailma, josta haaveilette, on yhä edessänne. Kukin on Jumalan lapsi. Kukin teistä on jumalallinen olento. Te olette kirjaimellisesti Kaikkivaltiaan tyttäriä. Mahdollisuutenne ovat rajattomat. Jos hallitsette elämäänne, tulevaisuus on täynnä mahdollisuuksia ja iloa. Teillä ei ole varaa tuhlata kykyjänne tai aikaanne. Edessänne on suuria mahdollisuuksia.

Nyt annan teille hyvin yksinkertaisen ohjeen, joka takaa onnenne, jos noudatatte sitä. Se on yksinkertainen neljän kohdan ohjelma. Se on seuraavanlainen: 1) rukoilkaa, 2) opiskelkaa, 3) maksakaa kymmenykset ja 4) osallistukaa kokouksiin.

Ensimmäiseen kohtaan viitaten – henkilökohtainen rukous. Te olette taivaallisen Isämme tyttäriä. Hän on taivaallinen Isänne. Keskustelkaa Hänen kanssaan. Polvistukaa aamuin illoin ja ilmaiskaa Hänelle kiitollisuus, jota tunnette sydämessänne. Kertokaa niistä siunauksista, joita haluatte ja tarvitsette. Älkää koskaan unohtako sitä, että tämä kirkko sai alkunsa Joseph Smith -pojan nöyrästä rukouksesta isänsä maatilalla olevassa metsikössä. Tuosta ainutlaatuisesta kokemuksesta, jota me kutsumme ensimmäiseksi näyksi, on kasvanut tämä työ, niin että se ulottuu tänä päivänä 160 maahan ja jäseniä on yli 12 miljoonaa. Juuri se on Danielin näyn täyttymys kivestä, joka lähti vierimään vuoresta käden koskematta täyttääkseen koko maan (ks. Dan. 2:44–45).

Sen lisäksi, että voitte rukoilla henkilökohtaisesti, voitte rohkaista vanhempianne pitämään perherukouksen, elleivät he jo tee niin. Rukous on silta, jota pitkin me lähestymme taivaallista Isäämme. Se ei maksa mitään. Se vaatii ainoastaan uskoa ja yritystä. Mikään ei tuota suurempaa tyydytystä kuin polvistua nöyrään rukoukseen. Se osoittaa rakkautta Jumalaa kohtaan kaiken hyvän antajana. Se osoittaa kunnioitusta omaa itseä kohtaan. Mikään ei voi korvata sitä. Se on henkilökohtaista yhteydenpitoa Jumalaan.

Toinen kohta luettelossani on opiskelu. Mitä tämä yksinkertainen sana pitää sisällään? Ensimmäiseksi on pyhien kirjoitusten opiskelu. Saatatte lukea vain osia Vanhasta testamentista, mutta siinä on suuria opetuksia. Uusi testamentti on kultakaivos. Se sisältää neljä evankeliumia – Matteuksen, Markuksen, Luukkaan ja Johanneksen – ja lisäksi Apostolien teot ja muita kirjoituksia. Kokeilkaapa lukea yksi evankeliumeista – ehkä Johanneksen kirja. Kun olette lopettaneet sen, ottakaa käteenne Mormonin kirja.

Kaksi vuotta sitten haastoin koko kirkon lukemaan Mormonin kirjan vuoden loppuun mennessä. On hämmästyttävää, kuinka moni otti haasteen vastaan. Jokainen, joka teki niin, sai siunauksia ponnisteluistaan. Kun he syventyivät tähän lisätodistukseen Lunastajastamme, heidän sydämensä tehtiin eläväksi ja heidän henkeään kosketettiin. Jotkut teistä olivat liian nuoria lukemaan sen silloin, mutta ette ole liian nuoria alkaaksenne lukea sitä nyt.

Hengellisen opiskelun lisäksi on koulukasvatuksen haaste. Päättäkää nyt, kun olette nuoria, että hankitte kaiken koulutuksen, jonka voitte saada. Me elämme erittäin kilpailuhenkistä aikaa, ja tilanne tulee vain pahenemaan. Koulutus on avain, joka avaa mahdollisuuksien oven lukon.

Saatatte suunnitella avioliittoa ja toivoa sitä, mutta ette ole varmoja, käykö se toteen. Ja vaikka solmitte avioliiton, koulutuksesta on teille suurta hyötyä. Älkää olko vain tuuliajolla antaen päivien tulla ja mennä ilman että elämässänne tapahtuu kehitystä. Herra on siunaava teitä, kun yritätte tosissanne. Elämänne rikastuu ja näkemyksenne avartuu, kun mielenne avautuu uusille kokemuksille ja tiedoille.

Seuraava kohta on kymmenysten maksaminen. Herran lupaus niille, jotka maksavat kymmenyksensä, on ihmeellinen. Hän sanoo nykyajan ilmoituksessa, että he eivät pala (ks. OL 64:23).

Herran suurenmoinen lupaus löytyy Malakian sanoista. Herra sanoi: ”Voiko ihminen riistää jotakin Jumalalta? Sitä te kuitenkin yritätte. ’Mitä me sinulta riistämme?’ te kysytte. Kymmenyksiä ja uhrilahjoja! – –

– Tuokaa täydet kymmenykset aarrekammioon, jotta temppelissäni olisi ruokaa. Koetelkaa minua tällä tavalla, sanoo Herra Sebaot. – Silloin saatte nähdä, että minä avaan taivaan ikkunat ja vuodatan teille sateen runsaan siunauksen.” (Mal. 3:8, 10.)

Ja sitten Hän jatkaa ja sanoo jotakin hyvin kiinnostavaa. Kuunnelkaa tätä:

”Minä karkotan heinäsirkat mailtanne, ne eivät enää tuhoa peltojenne satoa, tarhojenne viiniköynnös ei jää hedelmää vaille, sanoo Herra Sebaot.

– Silloin kaikki kansat ylistävät teidän onneanne, sillä maanne on oleva ihana maa.” (Mal. 3:11–12.)

Vaikka kymmenykset maksetaan rahassa, merkityksellisempää on, että ne maksetaan uskossa. En ole koskaan tavannut sellaista ihmistä, joka olisi maksanut täydet kymmenykset ja valittanut sitä. Hän on ennemminkin luottanut Herraan, eikä Herra ole koskaan pettänyt häntä.

Kun olin pieni poika, isäni vei aina joulukuussa meidät kaikki kadun toiselle puolelle piispa Duncanin kotiin kymmenysselvittelyyn. Piispalla ei ollut kirkkorakennuksessa toimistoa, joten hänen täytyi hoitaa seurakunnan virallisia asioita kotonaan. Me istuimme kaikki hänen olohuoneessaan, ja hän kutsui meidät yksitellen ruokasaliin. Kymmenyksemme saattoivat olla 25 senttiä tai ehkä 50 senttiä, mutta ne olivat täydet kymmenykset. Hän kirjoitti kuitin ja merkitsi summan muistiin seurakunnan kirjanpitoon. Summa saattoi olla niin vähäinen, että sen muistiin merkitsemisen kustannukset ylittivät sen arvon. Siitä muodostui kuitenkin tapa, joka jatkui kaikki nämä vuodet. Kymmenysten maksamisesta on koitunut lukemattomia siunauksia, kuten Herra on luvannut.

Solmin avioliiton suuren lamakauden aikana, jolloin raha oli tiukalla, mutta me maksoimme kymmenyksemme ja jollakin tavoin emme olleet koskaan nälissämme eikä meiltä puuttunut mitään, mitä tarvitsimme.

Neljäs kohta – osallistukaa kokouksiin, sakramenttikokouksiin. Mikään ei voi korvata Herran ehtoollisen sakramentin nauttimista. Mahdollisuus nauttia leipä ja vesi ihmiskunnan Vapahtajan ruumiin ja veren muistoksi on juhlallinen, pyhä ja ihmeellinen asia.

Ihmiskunnan historiassa ei ole toista yhtä merkittävää tapahtumaa kuin jumalallisen Lunastajamme sovitusuhri. Mikään muu ei ole sen vertainen. Ilman sitä elämä olisi merkityksetön. Se olisi tarkoitukseton matka.

Sovituksen ansiosta meille on annettu lupaus iankaikkisesta elämästä. Kuolema ei ole loppu vaan pikemminkin siirtyminen loistavampaan olemassaoloon.

Kaikki tämä esitetään vertauskuvin sakramenttitoimituksessa. Mikään muu kokoustemme osa ei ole yhtä tärkeä kuin nauttia Herramme kärsimyksen vertauskuvat.

Jos te teette nämä neljä asiaa, lupaan teille, että elämänne on menestyksekästä, että onnenne on suurta ja että saavutuksenne ovat erinomaisia ja tuottavat tyydytystä kaikissa suhteissa.

Siunatkoon Herra teitä, rakkaat nuoret sisareni. Seuratkoot Hänen siunauksensa teitä kaikkina aikoina ja kaikissa olosuhteissa. Me rakastamme teitä. Me rukoilemme teidän puolestanne. Olkoon taivas teille suopea. Rukoilen tätä Jeesuksen Kristuksen pyhässä nimessä. Aamen.