2007
Voiko ihminen riistää jotakin Jumalalta?
Toukokuu 2007


Voiko ihminen riistää jotakin Jumalalta?

Kun te ja minä maksamme rehelliset, vilpittömät kymmenykset Herralle, niin Herra avaa taivaan ikkunat.

Kuva

Haluaisin puhua kymmenysten laista. Malakian kirjassa Herra kysyy:

”Voiko ihminen riistää jotakin Jumalalta? Sitä te kuitenkin yritätte. ’Mitä me sinulta riistämme?’ te kysytte. Kymmenyksiä ja uhrilahjoja!

Kirous on teidän osananne, koska te kaikki, koko kansa, petätte minua.

– Tuokaa täydet kymmenykset aarrekammioon, jotta temppelissäni olisi ruokaa. Koetelkaa minua tällä tavalla, sanoo Herra Sebaot. – Silloin saatte nähdä, että minä avaan taivaan ikkunat ja vuodatan teille sateen runsaan siunauksen.”1

Kymmenysten maksaminen on niin tärkeä käsky, että kun Herra ilmestyi Amerikan mantereelle ylösnousemuksensa jälkeen, Hän toisti nuo aivan samat sanat.2 Herra on sanonut meidän aikanamme: ”Ne, jotka ovat siten maksaneet kymmenykset, maksakoot yhden kymmenesosan kaikista tuloistaan vuosittain.”3

Herra mainitsi 3. Mooseksen kirjassa kolme eri kertaa, että kymmenykset kuuluvat Herralle.4

Herra on sanonut: ”Koetelkaa minua nyt tällä tavalla, – – enkö minä avaa teille taivaan ikkunat.”5 Monet meistä koettelevat Herraa, mutta jotkut meistä eivät tee niin.

Ajatelkaapa esimerkiksi kymmentä omenaa. Itse asiassa kaikki nämä kymmenen omenaa kuuluvat Herralle, mutta Hän pyytää meitä palauttamaan Hänelle vain yhden kymmenesosan eli yhden omenan.

Tarjoatteko siitä omenasta vain yhden suupalan ja pidätte itse 90 prosenttia? Oletteko halukkaita tarjoamaan Herralle niin pienen osan?

Oletteko häpeissänne tai yritättekö paikkailla ja piilottaa haukatun kohdan omenasta ja tarjota sitä sitten Herralle?

Haluamme uhriemme olevan täysiä ja puhtaita. Meille on opetettu: ”Katso, Herra vaatii sydäntä ja altista mieltä; ja alttiit ja kuuliaiset saavat syödä Siionin maan hyvyyttä näinä viimeisinä aikoina.”6

Joitakin vuosia sitten sain tehtäväkseni järjestää uudelleen Careyn vaarnan Idahossa. Lentokone laskeutui Twin Fallsiin, ja niin hyvin palvellut presidentti Roy Hubert tuli sinne minua vastaan ja vei minut kotiinsa. Siinä ajaessamme kysyin häneltä: ”Onko jotakin, mitä voin tehdä sinun ja pyhiesi puolesta?”

Hän sanoi: ”Voi, olemme kärsineet kamalasta kuivuudesta viime vuosina. Tänä vuonna se on erityisen vakava ja monet maanviljelijät ovat lähteneet kaupunkiin löytääkseen töitä muualta.”

Olin todella huolissani uskollisista jäsenistämme, jotka rakastavat Herraa ja kirkkoa paljon ja menettäisivät silti maatilansa.

Eräs nuori piispa, R. Spence Ellsworth, kutsuttiin palvelemaan uutena vaarnanjohtajana. Kuivuuden seuraukset painoivat mieltäni sunnuntain yleisen kokouksen aikana. Kun olin puhumassa, sain voimakkaan innoituksen. Pyysin heitä tekemään seuraavaa:

  1. Olkaa uskollisia ja maksakaa rehelliset kymmenykset, sekä nuoret että vanhat.

  2. Olkaa nöyriä ja rukoilkaa säännöllisesti sekä yksin että perheen kanssa.

  3. Olkaa innokkaita ja tutkikaa pyhiä kirjoituksia päivittäin sekä yksin että perheen kanssa.

  4. Olkaa kiitollisia ja pyhittäkää lepopäivä.

  5. Olkaa kiitollisia ja menkää temppeliin usein osoittamaan kiitollisuutenne.

  6. Olkaa halukkaita tukemaan uusia johtajia ja seuraamaan heitä.

  7. Paastotkaa yhdessä vaarnana ottaen mukaan ongelmasta kärsiviltä alueilta kaikki, jotka haluaisivat osallistua siihen.

Parin vaarnakonferenssia seuranneen päivän aikana monet jäsenet kylvivät viljansa täydellisessä uskossa, vaikka sadetta ei ennustettu tulevan.

Koko vaarna paastosi keskiviikkona vaarnanjohtaja Ellsworthin johdolla. Samalla viikolla monet jäsenet, johtajat sekä heidän puolisonsa menivät Boisen temppeliin Idahossa ja esittivät kiitoksensa. Kun nuo uskolliset pyhät olivat temppelissä, alkoi sataa koko alueella, vaikka sääennusteet eivät luvanneet seuraaviksi viikoiksi lainkaan kosteutta. Seuraavana lauantaina satoi taas kunnolla, ja sitä kesti muutamia päiviä. Tämä tapahtui huhtikuun lopulla. Vuorille satoi merkittävä määrä lunta antamaan tarpeeksi kosteutta. Dietrichin ja Richfieldin alueella kastelualtaan vesivaranto oli ollut alle 30 prosenttia, mutta sen jälkeen kun ihmiset olivat paastonneet, kasteluallas oli lähes täynnä. Careyn vesivaranto lisääntyi 44 prosentista yli 100 prosenttiin normaalista. Koko kasvukauden ajan, kun Careyn vaarnan jäsenet lisäsivät uskoaan, paastosivat useammin, maksoivat rehelliset kymmenykset ja kävivät temppelissä useammin, Herra kuuli heitä ja vastasi heidän rukouksiinsa. Pakkanen tuli myöhään sinä vuonna, joten maanviljelijät saivat korjata vilja-, sokerijuurikas-, sinimailas-, peruna- ja muun satonsa. Siitä päivästä lähtien, ja joka vuosi sen jälkeen, he ovat esittäneet kiitosrukouksensa ja Herra siunaa heitä edelleen ”hänen lempeiden armotekojensa – – tähden”7.

Herra on sanonut Aikakirjassa: ”Jos silloin kansani, jonka olen ottanut omakseni, nöyrtyy ja rukoilee, kääntyy minun puoleeni ja hylkää pahat tiensä, niin minä kuulen sitä taivaaseen, annan sen synnit anteeksi ja teen sen maan jälleen terveeksi.”8

Täysien ja rehellisten kymmenysten maksaminen johdattaa meidät temppeliin. Uskon, että kymmenykset ovat yksi niistä asioista, joille presidentti Hinckley on profeettana antanut tärkeän sijan.

Viime viikolla Nuorten Naisten kokouksessa presidentti Hinckley sanoi: ”Vaikka kymmenykset maksetaan rahassa, merkityksellisempää on, että ne maksetaan uskossa.”9

Toisen kerran hän on sanonut: ”Ei ole niinkään kysymys rahasta kuin uskosta. – – Minä kehotan teitä, – – teitä jokaista, luottamaan Herran sanaan tässä tärkeässä asiassa.”10

Siinä on kyse sitoutumisesta. Maa kuuluu Herralle, ja siihen sisältyy oma henkemme. Hän sallii meidän käyttää kaikkea, mitä tämän maan päällä on. Hän pyytää meitä palauttamaan Hänelle vain kymmenesosan. Kymmenykset ovat osoitus kiitollisuudesta ja kuuliaisuudesta – osoitus alttiudestamme ja omistautumisestamme. Kymmenysten maksaminen auliisti kehittää rehellisyyttä ja puhdassydämisyyttä. Kymmenysten maksaminen lisää uskoamme ja rakkauttamme Herraa kohtaan.

Herra on sanonut: ”Se on uhripäivä ja minun kansani kymmenysten päivä.”11

Veljeni ja sisareni, osoittakaamme uskomme. Näyttäkäämme alttiutemme olla kuuliaisia. Lupaan teille, Jeesuksen Kristuksen nimessä, että kun te ja minä maksamme rehelliset, vilpittömät kymmenykset Herralle, niin Herra avaa taivaan ikkunat.

Tiedän, että taivaallinen Isä elää. Siksi Hän siunaa teitä. Jeesus Kristus on meidän Vapahtajamme. Joseph näki taivaallisen Isän ja Hänen Poikansa Jeesuksen Kristuksen. Tämä on Hänen kirkkonsa. Presidentti Gordon B. Hinckley on Jumalan elävä profeetta. Hän pyytää teitä tulemaan usein temppeliin. Tämä on nöyrä rukoukseni. Jeesuksen Kristuksen nimessä. Aamen.

Viitteet

  1. Mal. 3:8–10.

  2. Ks. 3. Nefi 3:8–10.

  3. OL 119:4.

  4. Ks. 3. Moos. 27:30; ks. myös jakeet 32–33.

  5. 3. Nefi 24:10.

  6. OL 64:34.

  7. Et. 6:12.

  8. 2. Aik. 7:14.

  9. ”Hyve kaunistakoon ajatuksiasi lakkaamatta”, Liahona, toukokuu 2007, s. 116.

  10. ”Viekäämme tätä työtä eteenpäin”, Valkeus, 1986, konferenssiraportti 155. puolivuotiskonferenssista, s. 69.

  11. OL 64:23.