2004
’För mina får på bete’
November 2004


”För mina får på bete”

Vi har alla ett stort ansvar … som innefattar att söka efter dem som inte är bland oss och erbjuda dem vår kärlek och vänskap.

När jag var ung och var i Mexico som missionär kallades jag att verka som grenspresident i en liten stad i delstaten Veracruz. När jag och min kamrat gick igenom vår lilla grens medlemsregister lade vi märke till en broder som hade ordinerats till diakon och som inte kom till kyrkans möten.

Vi stämde träff med honom. Under besöket inbjöd vi honom till kyrkans möten och bad honom tjäna i de ansvar som hörde till hans prästadöme. Han kom följande söndag, men var olämpligt klädd och orakad. Så vi undervisade honom om att han behövde vara ren och välvårdad när han verkade i dessa heliga prästadömsansvar, bland annat när han delade ut sakramentet. Hans liv förändrades dramatiskt när han verkade trofast. Grenen var mitt sista område innan jag åkte hem från min mission. När jag skulle lämna grenen kom denne broder fram och lade armarna om mig, lyfte upp mig och svängde mig runt i en stor kram. Tårar rann nerför hans kinder och han sade: ”Tack för att du kom och hjälpte mig.”

Ibland förlorar vi helt enkelt riktningen och driver iväg. Ibland blir vi sårade, eller så händer något annat. Men det ger samma resultat och vi går miste om de välsignelser som väntar oss. Stolthet, misstro, svek, modfälldhet och många olika synder kan avlägsnas om vi förändrar vårt hjärta och följer den stig som Frälsaren visat oss. Han säger: ”Lär av mig och lyssna till mina ord. Vandra i min Andes saktmodighet, så skall du hava frid i mig.” (L&F 19:23) Frälsaren har betalat priset för våra synder. Han älskar var och en av oss och räcker ut sin hand till alla som vill komma och följa honom.

Godhetens låga brinner djupt inom var och en av oss. När lågan får näring genom evangeliets eviga sanningar och genom Andens vittnesbörd, stimuleras den och lyser starkare och klarare tills den leder oss till sanningens fullhet. Lågan måste tändas med kärlek och omsorg och sedan regelbundet få näring. Det är som för trädgårdsmästaren som odlar vackra blommor. Ständig omsorg och näring ger med tiden vackra blommor som gläder alla som ser dem.

Förlåtelse är också en nyckel till att vi ska kunna vända tillbaka till glädjen i vår Faders rike. Ibland kanske vi på ett eller annat sätt förnärmas eller lider någon oförrätt och det kan bli till en stötesten som för oss bort från vårt eviga mål, vilket är att återvända till vår himmelske Faders närhet. Frälsaren har gett oss mönstret för förlåtelse i Herrens bön. Han sade: ”Och förlåt oss våra skulder, såsom också vi förlåter dem som står i skuld till oss.” (Matt 6:12) Av detta ser vi att vi, för att få förlåtelse, måste förlåta andra. Det kan ibland vara svårt när såren är djupa och har funnits länge.

Men i dessa sista dagar har Frälsaren undervisat om denna princip på ett tydligare sätt med dessa ord: ”Mina lärjungar fordom sökte sak mot varandra och förläto icke varandra av hjärtat. Fördenskull ledo de bedrövelser och tuktades hårt.

Därför säger jag eder, att I skolen förlåta varandra, ty den som icke förlåter sin broder hans försyndelser är fördömd inför Herren, ty en större synd vilar på honom.

Jag, Herren, förlåter vem jag vill, men av eder fordras det, att I skolen förlåta alla människor.” (L&F 64:8–10) När vi följer detta råd hjälper det oss att övervinna också den svåraste av prövningar.

När vi förlåter och släpper det som har tyngt vårt hjärta och lett oss bort från stigen, lyfts en tung börda från vår själ och vi blir fria — fria att gå framåt och utvecklas i vår strävan att följa Jesu Kristi evangelium, med större kärlek i vårt hjärta. Vi välsignas med större entusiasm i vårt liv och vårt hjärta känns lättare. En ström av andlig energi lyfter oss framåt i glädje och lycka. Det förflutnas problem kastas undan som gamla kläder. ”Och nu säger jag eder, att den gode herden kallar på eder och om I viljen hörsamma hans röst, för han eder in i sitt fårahus, och I ären hans får.” (Alma 5:60)

Det krävs mod för att komma tillbaka när man vandrat bort från Frälsarens stig. Jag lovar er att när ni visar detta mod och tar de nödvändiga stegen, så får ni uppleva stor kärlek. Det finns så många som vill glädjas med er och en välkomnande hand kommer att räckas fram. Ni får näring och ert hjärta fylls med glädje.

”Kommen ihåg att själarna äro dyrt aktade i Guds ögon,

ty se, Herren, eder Återlösare, led döden i köttet, varför han led alla människors pina, på det alla människor måtte omvända sig och komma till honom …

Och huru gläder han sig icke över den själ som omvänder sig!” (L&F 18:10–11, 13)

Vi är alla bröder och systrar, barn till vår himmelske Fader. Vi måste räcka ut handen till dem som av någon anledning har glömt vägen. Vi älskar er och inbjuder er att komma till bordet och ta del av den andliga bankett som Herren gjort i ordning för er glädje och lycka. Ni kommer att känna vår himmelske Faders kärlek när ni kommer med ett hjärta som är villigt, lydigt och redo att delta och tjäna. Han känner er, han vet vad ni behöver och vad som ligger framför er. Han har fullkomlig kunskap om vars och ens känslor, smärta och prövningar. På grund av det, och på grund av hans Son Jesu Kristi obegränsade försoning, kan ni möta varje prövning ni får under er tid här på jorden.

Vi delar alla det stora ansvar som Frälsaren har lagt på våra skuldror. Han sade: ”För mina får på bete.” (Joh 21:17) För att göra detta måste vi också söka efter dem som inte är ibland oss och erbjuda dem vår kärlek och vänskap. De stod med oss i vårt första tillstånd. De har ingått heliga förbund i dopet och kanske också i templet. Nu behöver de vår hjälp.

Det är min bön att vi, var och en av oss, kan tänka på våra släktingar och våra vänner och bekanta, på dem som inte åtnjuter evangeliets alla välsignelser. Tänk på dem som ni har ansvar för i ert ämbete. Fråga er själva: ”Vad kan jag göra?” Vår himmelske Fader vägleder er när ni ber om hans hjälp. Gå sedan och leta rätt på dem och inbjud dem att återvända och få njuta full gemenskap och det underbara budskap som finns i Jesu Kristi återställda evangelium. Låt dem känna er kärlek och höra ert vittnesbörd. Hjälp dem minnas de känslor de en gång hade om de eviga sanningar som kan skänka fullständig glädje och lycka till deras liv.

Må vi ivrigt samla in hans får som har gått vilse, så att de kan finna tryggheten i hans flock. Han, ”som är mäktig att frälsa” (2 Nephi 31:19) är den gode herden och han älskar sina får. Detta vittnar jag om, i Jesu Kristi namn, amen.