2004
Möjligheten att vittna
November 2004


Möjligheten att vittna

Med ömma och tacksamma känslor för alla som haft ett inflytande på mitt liv under de gångna åren åtager jag mig framtiden.

Mina kära bröder och systrar här i Salt Lake City och runt om i världen, det är härligt att vara tillsammans med er. Jag vill uttrycka min kärlek och mina hälsningar till äldste Bednar och äldste Robert Oaks i deras respektive nya kallelse. För att försöka beskriva hur jag känner det så är jag lika lugn som en orkan, eller än bättre, jag är lycklig och rädd. För att uttrycka det kort, jag behöver era böner, jag behöver Herren.

Efter att ha fått en kallelse och getts ett heligt förtroende som fullständigt kommer att förändra mitt liv för alltid är mina känslor ömma och tårarna är ofta nära.

Jag känner mig mycket otillräcklig och jag har känt en ljuv vånda av djup och ofta smärtsam rannsakan av min själ under de många timmar som gått under dagen eller natten sedan fredag morgon.

Efter det att president Gordon B Hinckley kallat mig till att bli apostel och medlem i de tolv apostlarnas kvorum, lämnade jag mitt hektiska kontor för att delge min älskade Harriet denna helt oväntade nyhet. I denna mycket viktiga stund i vårt liv kände vi oss välsignade att kunna njuta av den heliga stillheten i vårt hem som en plats för tillflykt och skydd. Så tacksam jag är för min hustru, för den kärleksfulla hjälp och det starka stöd hon alltid har gett mig under hela mitt liv. Efter livets gåva och Jesu Kristi återupprättade evangelium är Harriet den största välsignelsen i mitt liv. Jag önskar uttrycka min djupa kärlek och uppskattning till mina barn och barnbarn och för deras böner och kärlek, men mest av allt för deras exempel. Våra barn och barnbarn bor i Tyskland och bygger Guds rike i vårt hemland. Glädjen i Jesu Kristi evangelium och dess eviga välsignelser överbryggar avståndet på många tusentals mil och skänker oss glädje och tröst i livet.

Jag uttrycker min tacksamhet och kärlek till alla i vår familj, till ett stort antal vänner och lärare längs vägen som undervisar och tjänar och lyfter och gör oss till det vi är.

Jag uttrycker min djupaste kärlek och tacksamhet till medlemmarna i första presidentskapet och de tolvs kvorum för deras kärlek och vänlighet. När jag nu avslutar mitt förvaltarskap som en av de sju presidenterna för de sjuttio vill jag uttrycka min kärlek och uppskattning till de sjuttios kvorum. De är verkligen särskilda vittnen för Kristus. De är alla män som de tolv väljer att vända sig till när de behöver hjälp istället för till några andra. Jag tackar dessa hängivna män som ger så mycket av sin tid, sina talanger och andliga kraft till att bygga upp riket. Ord kan inte beskriva hur jag har älskat dessa 10 1/2 år som jag haft förmånen och glädjen att tjäna i de sjuttios kvorum. Jag kommer för alltid att sätta värde på kvorummedlemmarnas exempel och vänskap.

Jag vill tacka varje medlem i kyrkan över hela världen för er trofasthet trots frestelser, för er kärlek, för er hängivenhet till principerna och lärdomarna i Jesu Kristi återställda evangelium, för er villighet att följa den levande profeten för att få församlingar och grenar att tillväxa, för era uppoffringar av tid, energi samt känslomässiga, andliga och timliga tillgångar. Tack för att ni betalar ett ärligt tionde och inte försummar de fattiga och ensamma. Jag har sett Kristi anlete i ert anlete, i era gärningar och föredömliga liv. Ni är nutida underverk.

Jag tackar er för att ni med hand och hjärta stöder kyrkans generalämbetsmän. Igår understödde vi kyrkans allmänna ledarskap enligt principen om enhälligt bifall. Inte en enda av dessa ledare i kyrkan eftertraktar dessa kallelser men inte heller nekar de till sådana kallelser för de vet att de kommer genom uppenbarelse från Gud.

Vi är tacksamma för era böner och vi ber för er. Vi älskar er och vi behöver er kärlek. Vi stöder er och vi behöver er villighet att tjäna Herren var ni än befinner er och i vilka ämbeten ni än kallats till. I Herrens kyrka är alla ämbeten viktiga.

President Gordon B Hinckley sade: ”Vi är här för att hjälpa vår Fader med hans verk och hans härlighet, ’att åvägabringa odödlighet och evigt liv för människan’. (Moses 1:39) Er förpliktelse är lika allvarlig inom ert ansvar, som min förpliktelse är inom mitt område.” (Nordstjärnan, jul 1995, s 70.) Och presidenten bad oss att nå ut till andra och välsigna andra omkring oss. Han sade: ”Må det odlas i varje medlems hjärta ett medvetande om hans möjlighet att föra andra till kunskap om sanningen … Må han be innerligt om det.” (”Finn lammen, föd fåren”, Liahona, jul 1999, s 120.)

Mitt liv välsignades för evigt av en underbar medlem som var villig att dela med sig av evangeliet för över femtio år sedan. Några dagar efter andra världskrigets slut stod min mormor i en matkö när en äldre ensamstående syster utan egen familj bjöd in henne till ett sakramentsmöte i Zwickau i Östtyskland. Min mormor och mamma tackade ja. De gick till kyrkan, kände anden, upplyftes av medlemmarnas vänlighet och uppbyggdes av återställelsens psalmer. Min mormor, mina föräldrar och mina tre syskon blev alla döpta. Jag måste vänta två år eftersom jag bara var sex år. Så tacksam jag är för en andligt känslig mormor, läraktiga föräldrar och en klok, vithårig äldre ensamstående syster som hade den härliga frimodigheten att följa Frälsarens föredöme genom att inbjuda oss att ”komma och se”. (Se Joh 1:39.) Hon hette syster Ewig, som på svenska blir ”syster Evig”. Jag kommer att vara tacksam för hennes kärlek och exempel i all evighet.

Med dessa ömma och tacksamma känslor för alla som haft ett inflytande på mitt liv under de gångna åren åtager jag mig framtiden. Mitt hjärta och sinne är fyllt med glädje över att jag under återstoden av mitt liv har fått möjligheten att ”tala om Kristus, fröjda [mig] i Kristus, predika om Kristus och profetera om Kristus” (2 Nephi 25 :26) som ett särskilt vittne om vår Frälsare och Återlösare Jesus Kristus. (Se L&F 107:23.)

Med insikt om min svaghet hämtar jag stor tröst från Herrens instruktioner. I Läran och förbunden står det:

”Så att fullheten av mitt evangelium må kungöras av de svaga och ringa till världens ändar och för konungar och regenter …

att de, när de sökte visdom, måtte erhålla undervisning …

och när de ödmjukade sig, de måtte bliva styrkta och välsignade från höjden och mottaga kunskap.” (L&F 1 :23, 26, 28)

Och i Mormons bok står det:

”Jag vill gå och göra det som Herren har befallt, ty jag vet, att Herren icke giver … några befallningar utan att bereda en utväg för dem att utföra det som han befaller dem.” (1 Nephi 3 :7)

Och i Gamla testamentet kan vi hämta tröst:

”Herrens Ande skall komma över dig, och du skall bli förvandlad till en annan människa” och ”Gud förvandlade hans hjärta” och ”Gud är med dig”. (1 Sam 10:6, 9, 7)

Jag förlitar mig på dessa underbara löften. Därför lovar jag er, dessa mina bröder och Herren att jag ska leva så att jag kan vara värdig att få veta Herrens vilja och handla i enlighet därmed.

Gud vår himmelske Fader känner oss vid namn. Jesus Kristus lever, han är Messias, han älskar oss. Jesu Kristi försoning är verklig, den bringar odödlighet till alla och öppnar dörren till evigt liv.

Jesu Kristi evangelium finns återigen på jorden. Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga är en sann och levande kyrka.

Mormons bok är ännu ett testamente om Jesus Kristus och vittnar om att Joseph Smith var en sann profet. Jag älskar profeten Joseph. Jag älskar president Gordon B Hinckley som är Guds profet och innehar alla rikets nycklar i dessa dagar, nycklar som profeter har hållit i en oavbruten linje ända sedan Joseph Smith.

Dessa saker vet jag i mitt hjärta och i mitt sinne. Och om detta vittnar jag i Jesu Kristi namn, amen.