2004
Kom ihåg din faders undervisning
November 2004


Kom ihåg din faders undervisning

Mormons bok kan förändra människors liv och gör det också.

Den 10 januari 1945 fick jag min patriarkaliska välsignelse av min fars missionspresident, John M Knight. Det var den enda gången jag träffade honom. Efter att ha uttalat min släktlinje, var hans första ord — det första rådet i min välsignelse— ”kom ihåg din faders undervisning”. Det rådet har varit och fortsätter att vara till stor välsignelse i mitt liv.

En dag, inte långt efter det att jag fått min välsignelse, kom jag hem från Söndagsskolan. Vår lektion hade handlat om Joseph Smiths första syn och jag undrade om den verkligen var sann. Min far skulle just iväg till ett möte i kyrkan. Jag hejdade honom och frågade: ”Pappa, hur kan man verkligen veta att Joseph Smith fick den där synen?” Min far lade armen omkring mig och vi satte oss ner på soffan i vardagsrummet. Där berättade han för mig om profeten Josephs redogörelse och om sitt eget vittnesbörd att det var sant. Den upplevelsen med min far brinner fortfarande i mitt hjärta. Sedan dess har jag aldrig tvivlat på profeten Josephs redogörelse av sin första syn.

Jag har ett kristallklart minne från tonåren av hur min far regelbundet studerade Mormons bok. Hans kärlek till Mormons bok och hans råd till mig att studera och begrunda den var början på min färd med denna heliga uppteckning som är grunden till mitt eget personliga vittnesbörd idag. Det är en färd vi alla måste företa oss.

Andra människor längs vägen hjälpte mig under min personliga färd med Mormons bok. Min första seminarielärare berättade om hur hon som ung missionär ville veta om Mormons bok var sann. Hon berättade att hon läste kung Benjamins tal, och att hon för sitt inre såg kung Benjamin stå på tornet och hörde honom förkunna sin stora predikan. Hennes vittnesbörd åtföljt av Andens vittne, lämnade ett djupt intryck på mitt sinne.

Jag minns sommaren innan jag skulle gå på college, då jag fick tillfälle att åka till Monument Valley för att arbeta på den första high school-byggnaden där för Navajo-folket. När jag var klar att resa, frågade min far om jag tänkte ta med mig min Mormons Bok. Jag hade inte ägnat en tanke åt det, men jag följde hans råd. Jag minns hur jag låg på min brits sent på kvällen på byggnadsplatsen och kände anden och kraften från Mormons bok.

Jag minns hur jag som ung missionär i Great Lakes-missionen fick den stora kunskapen och absoluta vittnesbördet att Mormons bok är ännu ett vittne från ytterligare en nation om att Jesus är Kristus och att den här kyrkan är sann. Dessa upplevelser har gjort att det idag, i mitt hjärta, brinner ett gudomligt vittne om Mormons boks budskap, om Kristus som vår Frälsare och Förlossare och om återställelsen av hans kyrka i dessa sista dagar.

Jag vill berätta för er om några av de stora välsignelser som vi kan få genom Mormons bok. Mormons bok kan förändra människors liv och gör det också. När vår son John hade fått sitt missionskall till Japan sade han till mig: ”Pappa, innan jag åker till missionärsskolan ska jag läsa Mormons bok två gånger.” Jag sade till John: ”Det är ett ganska krävande mål.” Jag kände hans beslutsamhet och beslöt mig för att följa hans exempel. Jag började läsa tidigt varje morgon. Några dagar senare när jag kom hem från arbetet, sade John till mig: ”Jag hann ifatt dig idag.” Jag frågade: ”Vad menar du?” Han svarade: ”Jag är nu på samma ställe som du i Mormons bok. Du lämnade den öppen på ditt skrivbord.” Nästa morgon efter mina studier, kände jag mig manad att slå upp en sida 150 sidor längre fram än där jag var. Jag lämnade Mormons bok öppen så att han inte kunde missa det och åkte till arbetet. Efter ett möte den morgonen, lyssnade jag på min röstbrevlåda. Det allra första budskapet löd: ”Det tror jag inte på, pappa!”

Varför berättar jag detta? När jag såg hur min son läste i Mormons bok, började jag se en förändring i hans liv när han förberedde sig för missionärsskolan. Denna upplevelse har förankrat min son i Jesu Kristi evangelium.

Jag minns en upplevelse jag hade med en zonledare i England som kom fram till mig under lunchrasten på zonkonferensen. Han sade: ”Vi undervisar en kvinna som är blind och nästan döv. Hon vill veta om Mormons bok är sann. Vad ska vi göra?” Jag hade inget svar just då, men sade: ”Jag ska ge dig ett svar efter konferensen.” Under eftermiddagens session, fick jag ett bestämt intryck om hur hon kunde få hjälp. Efter mötet sade jag till zonledaren: ”Låt denna syster hålla sitt exemplar av Mormons bok i händerna och vända på bladen mycket långsamt. När hon har gjort det, säg till henne att i bön fråga om den är sann.” Fastän hon varken kunde läsa eller höra orden i den, kände hon anden och kraften i Mormons Bok och det förändrade hennes liv.

Jag har lärt mig älska budskapet i Mormons bok. För att hjälpa er känna denna kraft och anda i Mormons bok och, som jag hoppas, hjälpa er på er egen resa, skulle jag vilja ge er en trefaldig inbjudan.

För det första vill jag hänvisa till Helaman och hans 2 060 unga krigare:

”Och när återstoden av vår här stod i begrepp att vika för lamaniterna, se, de två tusen sextio stodo orubbliga och oförskräckta.

Ja, de lydde och vinnlade sig om att utföra varje befallning med noggrannhet. Ja, det skedde enligt deras tro, och då kom jag ihåg de ord, som de sade till mig, att deras mödrar hade lärt dem …

Deras vederfående förvånade hela vår här … Vi tillskriva det med rätta Guds förunderliga makt, på grund av deras stora tro på det som de hade blivit lärda.” (Alma 57:20–21, 26)

Om jag skulle fråga er vilka det var som undervisade dessa stora unga krigare, skulle ni alla känna till svaret — deras mödrar. Min första inbjudan är att ta reda på vad deras mödrar undervisade dem.

För det andra, vi känner till Almas undervisning om tro, då han uppmanade folket:

”Men se, om I viljen vakna upp och väcka eder själsförmåga, så att I kunnen undersöka mina ord och utöva en smula tro, ja, även om I icke kunnen göra mera än önska att tro, så låten denna önskan verka i eder …

Nu vilja vi jämföra ordet med ett frö. Om I given rum, så att man kan så ett frö i edert hjärta, se, om det är ett verkligt frö eller ett gott frö, och I icke kasten det ut medelst eder otro, vilken gör att I motsätten eder Herrens Ande, se, då skall det börja svälla i edra bröst, och när I kännen dessa svällningsrörelser, då skolen I strax säga inom eder själva: Det måste så vara, att detta är ett gott frö …

Om därför ett frö växer, så är det gott, men om det icke växer, så är det icke gott, varför det bortkastas.” (Alma 32:27–28, 32)

Min andra inbjudan är att särskilt upptäcka vad ordet eller fröet består av och plantera det i ert hjärta. Ni måste slå upp Alma kapitel 33 för att få reda på det. När ni gör det kommer er tro att få en helt ny dimension.

För det tredje, om ni ville lära era barn tre stora sanningar som ni önskade att de skulle komma ihåg, vilka skulle de då vara? Helaman bad sina söner Lehi och Nephi att komma ihåg tre stora sanningar, och ”att I gören det för att samla eder en skatt i himmelen … att I mån hava evigt liv, den kostliga gåvan”. (Helaman 5:8) Min tredje inbjudan är att ta reda på vad det var Helaman bad sina söner att komma ihåg och sedan lära era barn detta. Jag ska ge er ett litet tips. Läs och begrunda Helaman kapitel 5.

Vad beror det på att Mormons bok rönte ett sådant stort motstånd innan den ens blivit översatt, vilket har fortsatt ända fram till våra dagar? Rörande detta skrev äldste Bruce R McConkie: ”Vad är det med några ord på en tryckt sida — som alla är rena och upplyftande och handlar om historiska och doktrinära saker — som orsakar sådan våldsam antagonism? … Varför sätter sig människorna emot Mormons bok? Av precis samma anledning som de motsätter sig Joseph Smith.” (A New Witness for the Articles of Faith [1985], s 459, 461.)

Anledningen till att Satan så desperat bekämpar Mormons bok finns i de två sista styckena i inledningen till boken.

”Vi inbjuder alla människor att läsa Mormons bok och att i sina hjärtan begrunda det budskap den innehåller samt att sedan fråga Gud, den evige Fadern, i Kristi namn om boken är sann. De som gör detta och frågar i tro kommer genom den Helige Andens kraft att få ett vittnesbörd om dess sanning och gudomlighet.” (Se Moroni 10:3–5.)

Lyssna nu noga:

”De som får detta gudomliga vittnesbörd av den Helige Anden kommer genom samma kraft att få veta att Jesus Kristus är världens Frälsare, att Joseph Smith är hans uppenbarare och profet i denna sista tid samt att Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga är Herrens återupprättade rike på jorden, vilket återupprättats som en förberedelse för Messias’ andra ankomst.”

Anledningen till att Satan har bekämpat och fortsätter att kämpa emot Mormons bok är på grund av dessa tre gudomliga sanningar. Han vill inte att vi ska få denna heliga kunskap.

”Kom ihåg din faders undervisning.” Jag kommer alltid att vara tacksam för min far. Fastän han nu varit borta i nästan 30 år, fortsätter hans lärdomar att leva i mitt hjärta. Jag är tacksam att jag under en del av mitt liv har förmånen att få vara ett särskilt vittne om Kristus. Tack vare Mormons bok, dess budskap och det gudomliga vittnesbörd jag har fått, kan jag vittna för er om att Jesus är Kristus, Gud Faderns enfödde Son i köttet. Han fullbordade det oändliga och eviga försoningsverket. Kristus skall komma igen och härska över oss som herrarnas Herre och konungarnas Konung. Jag bär mitt högtidliga vittnesbörd för er om honom och om detta verk, i Jesu Kristi heliga namn, amen.