2007
Tro, familie, fakta og frugter
November 2007


Tro, familie, fakta og frugter

Kirkens voksende betydelighed og det stigende antal forespørgsler fra andre giver os gode muligheder for at bygge broer, få venner og videregive korrekt information.

Billede

Brødre og søstre, siden 150-årsdagen i 1997 har der været en drastisk stigning i forespørgsler om Kirken overalt i verden. Denne stigende interesse næres af vores rivende vækst, af begivenheder som Vinter-OL her i Salt Lake City og fra mange af vores medlemmers betydningsfulde valg af profession.

Jeg er sikker på, at disse spørgsmål ikke kun stilles til Kirken, men også til jer som individuelle medlemmer. Det er ikke nemt at forklare noget så omfattende som Kirken eller så vidunderligt som det gengivne evangelium til mennesker, som kun kender lidt eller intet til os. Selv spørgsmål om et specifikt aspekt kan være svære at besvare, fordi hvert enkelt spørgsmål synes at være forbundet med andre spørgsmål. Den mest almindelige forespørgsel, vi får, er ret enkel, og minder om denne her: Fortæl mig lidt om jeres kirke« Nøgleordet her er »lidt.« De siger ikke: »Fortæl mig alt, hvad I ved og send så nogle andre til at fortælle mig resten.«

Vi byder selvfølgelig folks interesse velkommen, og mange ønsker at blive undervist mere om vores lærdomme og tro. Dette er grunden til, at vi har 53.000 fuldtidsmissionærer, som for egen regning tjener overalt i verden.

Men vi har brug for at huske, at der er forskel på interesse og lutter nysgerrighed. Sommetider ønsker folk blot at vide, hvad Kirken er. De, som er generelt nysgerrige fortjener klar og korrekt information, som kommer direkte fra os medlemmer, så de ikke skal stole på ufuldstændige svar, halve sandheder eller falske udtalelser, som kan forekomme i medierne eller andre udefrakommende kilder. De mange misforståelser og falske oplysninger om Kirken er på en måde vores egen fejl, fordi vi ikke klart nok har forklaret, hvem vi er, og hvad vi tror på.

Informationskomiteen, hvor jeg tjener, har lært, at der er et stort behov for klare, enkle udtalelser, der giver dem, som er nysgerrige, oplysninger om det grundlæggende ved Kirken, som den er i dag. Lad mig fortælle jer om noget af det, som vi fandt ud af kunne hjælpe. I ønsker måske selv at forberede jeres egne lister med samtalepunkter, som kan hjælpe jer med at forklare jeres venner og bekendte fra andre trossamfund, hvad vi tror på. Det kan hjælpe jer, ligesom det hjælper mig, at have et kort med nogle få fakta om Kirken, som den er i dag, til at give dem sammen med et eksemplar af trosartiklerne.

Her er fire emner, som kan hjælpe nogle i dag med at få en grundlæggende forståelse for Kirken. Under hver af de fire overskrifter er der nogle enkle udtalelser, som jeg finder nyttige. Prøv at forestille jer, at de bliver hørt eller læst af en person, som i realiteten ikke kender til os. De fire hovedemner handler om fakta, tro, familier og frugter i det gengivne evangelium.

Fakta

Nogle fakta kan være:

  • For det første er »Mormon« et populært navn for Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige. Der bliver ofte henvist til medlemmerne som »mormoner,« »sidste dages hellige« eller »SDH.« Udtrykket »hellig« betyder »medlem.«

  • For det andet blev Kirken genoprettet i 1830 i New York med Joseph Smith som dens første profet og præsident. I dag findes hovedsædet i Salt Lake City med præsident Gordon B. Hinckley som den nuværende profet.

  • For det tredje er der nu over 13 millioner medlemmer i 176 lande og områder. Omkring 6 millioner af disse findes i USA, hvilket gør os til den fjerde største kristne trosretning i Amerika. Som et af de hurtigst voksende kristne trossamfund i verden opfører vi en kirkebygning hver arbejdsdag. Medlemmerne betaler tiende, 10 procent af deres indkomst, hvilket muliggør dette og andre programmer.

  • For det fjerde ledes de lokale menigheder af frivillige, ulønnede medlemmer. Både mænd og kvinder tjener i tildelte lederstillinger.

  • Og for det femte er mormoner godt repræsenteret i politik og i regeringen (i USA er der fx 16 medlemmer i Kongressen fra begge politiske partier). Medlemmerne tjener også i høje og betroede stillinger overalt i verden i erhvervslivet, medicin, jura, uddannelse, medie, sport og underholdning.

Tro

Dernæst har folk brug for at vide noget om vores tro som engagerede kristne med stærke traditionelle værdier. Sammen med trosartiklerne må vi understrege at:

  • Vi tror, at sjælen er evig, at Gud er Fader til vores ånd, og at vi kan vende tilbage til ham efter døden.

  • Vi tror på, at Jesus Kristus er vores personlige Frelser, og vi forsøger at forme vores liv efter ham og hans lærdomme. Vi mindes Kristi forsonende offer ved vore søndagsmøder, hvilket minder om altergang i andre kirker. Vi anerkender alle som medkristne, som tror på, at Jesus Kristus er Guds søn og menneskehedens Frelser. Mange kristne forstår ikke, at vi har meget tilfælles med dem. Joseph Smith udtalte, at Jesus Kristus er det centrale i vores tro, og alt andet er kun tillæg dertil (se Elders’ Journal, juli 1838, s. 44). Profeten er præsidenten for Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige.

  • Vi tror, at den oprindelige kirke, som Jesus etablerede, gik tabt og er blevet genoprettet i vore dage. Præstedømmet, myndigheden til at handle i Guds navn, er gengivet til menneskeheden med apostle og en profet til at lede os tillige med alle frelsens nødvendige ordinancer.

  • Vi tror på, og vi bruger Bibelen, både Det Gamle og Det Nye Testamente.

  • Og vi tror på Mormons Bog og andre skrifter, som støtter og stadfæster Bibelen og vidner om Kristi virke og guddommelighed og om Guds fortsatte åbenbaring til mennesket. Mormons Bog er i sandhed »Endnu et vidne om Jesus Kristus.«

Familie

Det næste, som er godt for folk at vide, er, hvor familie-centreret vores teologi og livsstil er. Endnu engang er enkle udtalelser nyttige for dem, som er uorienterede, men nysgerrige omkring den vigtighed som vi tillægger familien.

  • Mormoner lægger stor vægt på familien som den grundlæggende enhed i Kirken og i samfundet. Vi føler en stor forpligtelse for ægteskabet (defineret som en forening af en mand og en kvinde). Polygami, en begrænset skik i Kirkens tidlige pionerdage, blev afbrudt i 1890, for omkring 117 år siden.

  • Familier og enkeltpersoner kan, hvad enten de er af vores tro eller ej, deltage i søndagsmøderne i vore kirkebygninger. Her tilbeder vi sammen og underviser hinanden ud fra skrifterne.

  • Sidste dages hellige familier bliver opfordret til at holde familieaften hver uge, normalt mandag aften. Det giver forældre et regelmæssigt og forudsigeligt tidspunkt til at undervise deres børn i værdier og have det sjovt sammen. Vi opfordrer andre til at tage dette til sig med deres egne familier.

  • Kirken har særlige programmer for kvinder, unge og børn som en støtte til familien. Disse programmer giver religiøs undervisning, muligheder for tjeneste, sport, drama, musik og spejderaktiviteter.

  • Og der er også stor fokus på slægten, genealogi og personlig slægtshistorie, hvilket giver unge og gamle en stærkere fornemmelse af deres rødder, identitet og tilhørsforhold. De højeste og helligste ordinancer i vores tro angår vores familie, både den levende og den døde, og nogle af disse ordinancer finder sted i vore templer.

Frugter

Selv nu hvor nogle begynder at forstå nogle få fakta om os og kommer til at kende mere til os gennem vores tro og vigtigheden af familien, var det Frelseren, som sagde: »I kan altså kende dem på deres frugter« (Matt 7:20; fremhævelse tilføjet). En kirke eller en livsstil, bør bedømmes på dens frugter eller de resultater, som den frembringer. Her er nogle få eksempler baseret på statistikker fra USA. Tilsvarende statistikker kan udarbejdes overalt i verden blandt praktiserende mormoner, (hermed mener vi dem, som regelmæssigt kommer i kirken og templet):

  • En af disse frugter er at leve længere. Undersøgelser viser, at aktive mormoner er sundere og lever derfor længere tid end det nationale gennemsnit. I 1833 åbenbarede Herren »visdomsordet« til Joseph Smith, som er en måde at leve på for at nyde et længere og sundere liv.

  • For det andet har dem, som bliver viet i og kommer regelmæssigt i templet, en langt lavere skilsmisseprocent end det nationale og verdensomspændende gennemsnit.

  • For det tredje opnår vi et uddannelsesniveau, som er højere end det nationale gennemsnit.

  • For det fjerde melder 70.000 medlemmer sig frivilligt til selv at betale for og tjene i 18 til 24 måneder i humanitær indsats, kirketjeneste og fuldtidsmissioner overalt i verden.

  • Og for det femte lægger vi stor vægt på uafhængighed og god arbejdsmoral. Vi opfordrer til aktivt engagement i vore lokalsamfund og i at yde tjeneste til andre. Kirken fortsætter med at give betydelige summer, varer og tjenester til humanitære formål rundt om i verden, deriblandt utallige timers frivilligt arbejde ydet af medlemmer for at hjælpe med at rydde op efter katastrofer.

Brødre og søstre, i denne tids travle verden har jeg opdaget, at de fleste mennesker ikke vil læse eller fokusere på mere end blot nogle få vigtige kendsgerninger på en gang. Uanset hvad I vælger at bruge til at informere jeres venner og bekendte om Kirken, så skriv det ned, tjek om det er præcist og gør det enkelt og kort.

Kirkens voksende betydelighed og det stigende antal forespørgsler fra andre giver os gode muligheder for at bygge broer, få venner og videregive korrekt information. Men det kan også give en større mulighed for misforståelser og sommetider fordomme, hvis vi lader andre definere, hvem vi er, og hvad vi tror på, frem for selv at gøre det.

Det er i almindelighed intet problem hos dem, som personligt kender et medlem. Men der er millioner, som ikke kender nogen medlemmer af vores tro. Jeg vil håbe, at de, som kun kender lidt til Kirken, vil søge efter at lære mere om os. Jeg vil håbe, at de vil lære vore medlemmer at kende snarere end at dømme os på grundlag af forkert information fra dem, som intet kender til os og i nogle tilfælde med fuldt overlæg vildleder eller bagtaler.

Som medlemmer kan I hjælpe med at få dette til at ske ved at række ud og videregive de grundlæggende informationer, som findes i trosartiklerne tillige med emner som fakta, tro, familier og evangeliske frugter.

Vi bør også huske, at den bedste måde at møde folks interesse på sommetider kan være den måde, vi lever på, hvordan vi lader glæden ved evangeliet skinne i vores liv, hvordan vi behandler andre, og hvor oprigtigt vi følger Kristi lærdomme.

Missionærerne er kaldet til at undervise dem, som ønsker at lære mere end det grundlæggende, som jeg har omtalt, i principperne fra kapitel 3 i Forkynd mit evangelium. Missionærerne ved, hvordan de skal besvare flere af deres spørgsmål og føre dem til omvendelse og dåb.

Nu er tiden inde for os alle til at række ud og fortælle andre, hvem vi er. Hav nogle enkle fakta klar som dem, jeg har fortalt jer om i dag, og hjælp de nysgerrige med at få lidt mere at vide om Kirken, så de ønsker at vide mere om gengivelsen af evangeliet.

Brødre og søstre, vær aldrig tøvende med at bære jeres vidnesbyrd kærligt og oprigtigt. Kraften i et personligt vidnesbyrd kan ikke benægtes, og det tænder ofte hos andre interessen for at høre mere. Jeg ved, at dette er sandt og efterlader hos jer mit absolutte vidnesbyrd om, at jeg ved, at Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige er sand. I Jesu Kristi navn. Amen.