2007
Skriftens vidner
November 2007


Skriftens vidner

Genoprettelsens skrifter konkurrerer ikke med Bibelen, de fuldender Bibelen.

Billede

Vi udtrykker vores kærlighed til og påskønnelse af præsident Henry B. Eyring, ældste Quentin L. Cook og ældste Walter F. González og beder om, at Herrens velsignelser vil følge dem i deres nye kaldelser.

Vi nærer også dyb taknemlighed for hver enkelt af jer, broder som søster. Over hele verden er jeres eksempel på tjeneste og medfølelse genstand for en stor del opmærksomhed. På samme tid tænker mange mennesker over Kirkens historie og lærdomme. Blandt dem, som stiller spørgsmål, er nogle, som vælger at bagvaske Mormons Bog.1

Manglende respekt for Mormons Bog eller nogen anden hellig skrift er noget, som bekymrer mig meget. Jeg har givet min tale om denne bekymring titlen »skriftens vidner.«

Definitioner

Jeg vil definere begrebet skriften ud fra Bibelen og genoprettelsens skrifter.2 Medlemmer af Kirken »tror, at Bibelen er Guds ord, for så vidt som den er rigtigt oversat; vi tror også, at Mormons Bog er Guds ord.«3 Genoprettelsens skrifter omfatter også Lære og Pagter og Den Kostelige Perle.

Et opslagsværk definerer substantivet vidne som en »bekræftelse af fakta eller en begivenhed: Et vidnesbyrd.«4 Begrebet vidne har en særlig betydning, når det anvendes i forbindelse med Guds ord. I Bibelen kan vi læse denne vigtige erklæring: »På to eller tre vidners udsagn skal enhver sag afgøres.«5 Dette forsikrer Guds børn om, at guddommelige lærdomme bekræftes af mere end et vidne fra skriften.

Skriften vidner om Jesus Kristus

Bibelen og Mormons Bog er begge vidner om Jesus Kristus. De lærer os, at han er Guds søn, at han levede et eksemplarisk liv, at han har sonet for hele menneskeheden, at han døde på korset og opstod igen som den opstandne Herre. De lærer os, at han er verdens Frelser.

Skriftens vidner stadfæster hinanden. Dette koncept blev forklaret for lang tid siden, da en profet skrev, at Mormons Bog blev »skrevet i den hensigt, at I må tro på [Bibelen]; og hvis I tror på [Bibelen], vil I også tro på [Mormons Bog].«6 Den ene bog henviser til den anden. Hver bog står som bevis på, at Gud lever og taler til sine børn gennem åbenbaring til sine profeter.7

Kærlighed til Mormons Bog øger kærligheden til Bibelen og vice versa. Genoprettelsens skrifter konkurrerer ikke med Bibelen, de fuldender Bibelen. Vi står i gæld til de martyrer, som gav deres liv for, at vi kunne have Bibelen. Den danner grundlag for evangeliets evige beskaffenhed og den store plan for lykke. Mormons Bog gengiver og fremhæver bibelske lærdomme om bl.a. tiende,8 templet,9 sabbatten10 og præstedømmet.11

En engel proklamerede, at Mormons Bog12 skulle stadfæste sandheden i Bibelen.13 Han afslørede også, at optegnelserne i Bibelen i vore dage ikke er så fuldstændige, som de var, da de oprindeligt blev skrevet af profeter og apostle.14 Han erklærede, at Mormons Bog skulle kundgøre de tydelige og dyrebare ting, som var blevet fjernet fra Bibelen.15

En profeti i Mormons Bog har advaret om, at nogle mennesker ville modsætte sig tanken om yderligere skrifter. De, som tænker, at de »ikke har brug for nogen anden Bibel,«16 kan overveje dette råd fra Herren:

»Ved I ikke, at der findes flere end ét folkeslag? Ved I ikke, at jeg, Herren jeres Gud, har skabt alle mennesker … og at jeg hersker i himlene oventil og på jorden nedentil, og jeg bringer mit ord ud til menneskenes børn, ja, til alle jordens folkeslag?

… Ved I ikke, at to folkeslags vidnesbyrd er et vidne for jer om, at jeg er Gud, at jeg husker det ene folkeslag såvel som det andet? Derfor taler jeg de samme ord til det ene folkeslag som til det andet. Og … de to folkeslags vidnesbyrd [skal] også komme sammen.«17

Skriftens beretninger om Jesus Kristus er netop en beretning bestående af to dele.18 Da Maria og Josef østpå traf forberedelser til, at det hellige barn skulle fødes i Betlehem,19 blev Nefi vestpå belært om den kommende Messias. Herren sagde til Nefi: »Vær ved godt mod … i morgen kommer jeg til verden for at vise verden, at jeg vil opfylde alt det, som jeg har ladet tale ved mine hellige profeters mund.«20

Til tvivlere af det andet vidne, Mormons Bog – har Herren givet denne advarsel: »Fordi I har behandlet det, som I har fået, letsindigt – skal [I] forblive under … fordømmelse, indtil [I] omvender [jer] og erindrer … Mormons Bog og de tidligere befalinger, som jeg har givet … [Bibelen og … gør] i overensstemmelse med det, som jeg har skrevet.«21

Herren har givet andre skrifter i forbindelse med genoprettelsen22 og erklærede, at disse ord også vil gå i opfyldelse.23 Med disse skriftens vidner vil falske lærdomme blive gjort til skamme.24 Med disse skriftens vidner bliver Bibelens læresætninger ikke kun bekræftet, men tydeliggjort.

Genoprettelsens skrifter tydeliggør Bibelen

Hvordan tydeliggør genoprettelsen Bibelen? Det er der mange eksempler på. Jeg vil kun citere nogle få begyndende med Det Gamle Testamente.

Esajas skrev: »Du … taler fra jorden, fra støvet lyder dine ord kun svagt; din stemme er som en dødnings fra jorden, fra støvet kommer dine ord som en hvisken.«25 Kan nogle ord beskrive Mormons Bog og dens fremkomst bedre end som »fra jorden … som en hvisken« fra støvet til folk i vore dage?26

Men Esajas er ikke den eneste profet i Det Gamle Testamente, som forudså Mormons Bog. Ezekiel skrev:

»Tag et træstykke, og skriv på det: Juda og hans forbundsfæller, israelitterne. Tag derpå et andet træstykke – Efraims træstykke – og skriv på det: Josef og hans forbundsfæller, hele Israels hus …

Læg så det ene sammen med det andet, så du har ét stykke træ i hånden.«27

I dag lever hellige i mange nationer over hele jorden i taknemlighed over at have Bibelen (Judas træstykke) og Mormons Bog (Efraims træstykke), som er blevet til ét i deres hænder.

Hvad med Det Nye Testamente? Mormons Bog står også som et skriftens vidne om dens lære. Eksemplerne indbefatter den mirakuløse fødsel af et barn i Betlehem,28 Bjergprædiken29 og Frelserens intense lidelse.30 Belæringerne om opstandelsen er nævnt flere gange i Mormons Bog end i Bibelen.31

Behovet for Helligånden bliver nævnt af Paulus. Han spurgte: »›Fik I Helligånden …?‹ De svarede ham: ›Vi har ikke engang hørt, at der er en Helligånd.‹«32 Den læresætning er tydeliggjort af andre vidner i skriften, som vi har fået gennem Herrens genoprettelses profet. Han belærte os om at »tro på Helligåndens gave ved håndspålæggelse.«33 Denne dyrebare og kraftfulde gave er atter til rådighed for Guds børn.

Paulus omtalte tre grader af evig herlighed, da han belærte os om, at »solen og månen og stjernerne har hver sin glans, og stjerne adskiller sig fra stjerne i glans.«34 Dette glimt af evig herlighed er blevet tydeliggjort af andre vidner fra skriften. Herren har åbenbaret, at »det celestiales herlighed er én, ligesom solens herlighed er én.

Og det terrestriales herlighed er én, ligesom månens herlighed er én.

Og det terrestriales herlighed er én, ligesom månens herlighed er én.«35

Det højeste af alle riger, det celestiale, er forbeholdt dem, som adlyder det riges lov:

»De, som ikke bliver helliggjort ved den lov … Kristi lov, skal arve et andet rige, nemlig det, som er et terrestrialt rige, eller det, som er et telestialt rige.

For den, der ikke er i stand til at efterleve et celestialt riges lov, kan ikke udholde en celestial herlighed.«36

Disse tre grader af herligheder handler om livet efter døden. De handler om menneskets sjæls udødelighed. Udødelighedens gave blev en realitet på grund af Jesu Kristi forsoning.37 Dette vigtige ord – forsoning – er i enhver form kun nævnt seks gange i Det Nye Testamente.38 I Mormons Bog er det nævnt 39 gange!39

Johannes, som skrev Johannes’ Åbenbaring i Det Nye Testamente, forudså »endnu en engel flyve midt oppe under himlen; den havde et evigt evangelium at forkynde for dem, der bor på jorden, og for alle folkeslag og stammer, tungemål og folk.«40 En særlig engel havde nøglerne til Mormons Bog.41 Den engel var Moroni! Dette er kun få blandt mange eksempler på bibelske læresætninger, som er blevet tydeliggjort af genoprettelsens skrifter.42

Mormons Bog: Endnu et vidnesbyrd om Jesus Kristus

Vi deler velvilligt genoprettelsens skrifter med folk rundt om på jorden. Mormons Bog indeholder optegnelser om den opstandne Herres personlige besøg hos folket i det gamle Amerika. Overvej disse evigtvarende sandheder, som han udtalte:

»Se, jeg er Jesus Kristus, Guds Søn. Jeg skabte himlene og jorden og alt, som er i dem. Jeg var hos Faderen fra begyndelsen.

»… Og skrifterne angående mit komme er opfyldt.

Jeg er verdens lys og liv.«

Frelseren fortsatte:

»Og den, der kommer til mig med et sønderknust hjerte og en angerfuld ånd, ham vil jeg døbe med ild og med Helligånden …

… Se, jeg er kommet til verden for at bringe forløsning til verden, for at frelse verden fra synd.

Den, der derfor omvender sig og kommer til mig som et lille barn, ham vil jeg tage imod, for af sådanne består Guds rige … Se, for sådanne har jeg nedlagt mit liv og har taget det op igen; omvend jer derfor og kom til mig … og bliv frelst.«43

Disse erklæringer fra Herren sammenfatter, hvem han vitterlig er, og hvem han ønsker, vi skal være. Han ønsker, at vi skal komme til ham og til sin tid blive omfavnet med herlighed i hans kærlige arme.

Jeg udtrykker min dybe taknemlighed for skriftens vidner. Jeg har set den store forandring, der finder sted hos folk, når de anvender Herrens lære i deres liv. Sådanne forandringer fører til det evige livs velsignelser.44

Jeg ved, at Gud lever. Jesus er Kristus. Hans evangelium er blevet gengivet i disse sidste dage. Præsident Gordon B. Hinckley er Herrens profet på denne tid. Det vidner jeg om i Jesu Kristi navn. Amen.

Noter

  1. Den officielle titel er: Mormons Bog: Endnu et vidnesbyrd om Jesus Kristus.

  2. Genoprettelsen blev forudset af Peter (se ApG 3:19-21), (se Åb 14:6-8) og Paulus (se Ef 1:10). Profeten Joseph Smith fik instrukser om, at der i denne sidste uddeling, skulle »udvirke[s en] genoprettelse af alt, hvorom der ved alle de hellige profeters mund siden verden begyndte [var] blevet talt angående de sidste dage« (L&P 27:6).

  3. TA 1:8.

  4. Merriam-Webster’s Collegiate Dictionary, 11. udg. 2003, »witness«, s. 1439.

  5. 2 Kor 13:1. Lignende udsagn findes i Matt 18:16 og Eter 5:4.

  6. Morm 7:9.

  7. Til profeten i den nuværende uddeling har Herren erklæret: »Men denne slægt skal få mit ord gennem dig« (L&P 5:10).

  8. Se Alma 13:15; 3 Ne 24:8-10.

  9. Se 2 Ne 5:16; Jakob 1:17; 2:2, 11; Mosi 2:5-7.

  10. Se Mosi 13:16-19; 18:23.

  11. Se 2 Ne 6:2; Mosi 18:18; Alma 6:1; 13:1-3, 6-11; 3 Ne 18:5; Moro 3:1-4.

  12. Om Mormons Bog blev der sagt: Den »skal kundgøre for alle stammer, tungemål og folk, at Guds lam er den evige Faders Søn og verdens frelser, og at alle mennesker skal komme til ham, ellers kan de ikke blive frelst« (1 Ne 13:40).

  13. Se 1 Ne 13:40.

  14. Se 1 Ne 13:28-29.

  15. Se 1 Ne 13:40.

  16. 2 Ne 29:6.

  17. 2 Ne 29:7-8.

  18. Fordi han er Skaberen af »utallige verdener« (Moses 1:33) er der absolut mulighed for at finde yderligere skriftsteder.

  19. Se Luk 2:4-6.

  20. 3 Ne 1:13.

  21. L&P 84:54, 57.

  22. Se L&P 135:3.

  23. Se JS-M 1:31-35.

  24. Se 2 Ne 3:12; Ezra Taft Benson, »Endnu et vidne om Kristus«, Stjernen, apr. 1985, s. 5.

  25. 2 Ne 27:26.

  26. Esajas forudså, at Gud ville udføre »et forunderligt værk og et under« i de sidste dage (2 Ne 27:26). Disse ord af Esajas giver genlyd i ørerne hos indbyggerne i det gamle Amerika: »Og Herren vil igen for anden gang udstrække sin hånd for at genrejse sit folk fra deres fortabte og faldne tilstand. Derfor vil han skride til at udføre et forunderligt værk og et under blandt menneskenes børn« (2 Ne 25:17). Dette forunderlige værk ville omfatte fremkomsten af Mormons Bog og evangeliets gengivelse. Esajas er citeret mange gange i Mormons Bog. Et studie af de citater kan være trættende, men ikke ensformigt. Ud af 433 vers af Esajas i Mormons Bog adskiller 234 sig fra deres bibelske modstykke.

  27. Ez 37:16-17.

  28. Se Ne 11:13-20; Alma 7:10.

  29. Se 3 Ne 12-14.

  30. Se Mosi 3:7. En førstehåndsberetning om hans lidelser blev givet til hans sidste dages hellige profet (se L&P 19:16-19).

  31. Ordet opstandelse forekommer ca. 40 gange i Bibelen, i Mormons Bog står det i 56 vers. Se også Jeffrey R. Holland, Christ and the New Covenant: The Messianic Message of the Book of Mormon, 1997, s. 238.

  32. ApG 19:2. Se ApG 2:38 for Peters lære om behovet for Helligåndsgaven.

  33. History of the Church, 5:499.

  34. 1 Kor 15:41.

  35. L&P 76:96-98, se også 131:1.

  36. L&P 88:21-22.

  37. Se Mosi 16:10; Alma 42:23; Morm 6:21.

  38. Se Rom 5:11.

  39. Forsoningen: Forsoning: 28 gange; forsone 8 gange, forsonet: 3 gange. I adskillige vers forekommer ordet forsoning mere end en gang (se 2 Ne 9:7; Alma 34:9; 42:23).

  40. Åb 14:6.

  41. Se L&P 27:5; 128:20.

  42. Det Nye Testamente refererer til »andre får, som ikke hører til denne fold; også dem skal jeg lede, og de skal høre min røst, og der skal blive én hjord, én hyrde« (Joh 10:16). Læresætningen er tydeliggjort i Mormons Bog. Den fører optegnelse om den opstandne Herres tale til folket i det gamle Amerika. Herren sagde: »I er dem, om hvem jeg sagde: Jeg har også andre får, som ikke hører til denne fold; også dem skal jeg lede, og de skal høre min røst, og der skal blive én hjord, én hyrde« (3 Ne 15:21).

    En beskeden beretning om Paulus’ viden om dåb for de døde findes i Det Nye Testamente (se 1 Kor 15:29). Kun i genoprettelsens skrifter er denne guddommelige læresætning forklaret (se L&P 124:29-30, 41; 128:1, 11-12, 16-18; 138:47-48).

  43. 3 Ne 9:15-16, 18, 20-22.

  44. Se 3 Ne 9:14; L&P 30:8.