2007
Forkynd mit evangelium – Det redskab, der forener medlemmer og missionærer
November 2007


Forkynd mit evangelium – Det redskab, der forener medlemmer og missionærer

Missionærer og medlemmer … må blive ét i vore bestræbelser på at forkynde evangeliet.

Billede

For ikke ret længe siden inviterede vi to søstermissionærer til frokost. Da vi var færdige med at spise, bad vi dem om at give os en åndelig tanke. De var velforberedte og viste os en skriftstedspassage og en afmærkningsøvelse. De havde taget en helt ny Mormons Bog med og nogle farveblyanter. Vi tog imod missionærernes opgave. Siden da har vores daglige familieskriftstudium af Mormons Bog ændret sig. I hvert kapitel afmærker vi med forskellige farver de steder, der har med Jesus Kristus at gøre, når vi finder dem. Hver gang minder denne lille øvelse os om vore missionærer.

Da missionærerne viste os det, kunne vi med det samme genkende det som et forslag til en øvelse i skriftstudium fra Forkynd mit evangelium. Vi er som familie så taknemlig for dette storslåede og stærke missioneringsredskab.

I løbet af de sidste tre år har missionærerne anvendt Forkynd mit evangelium over hele verden. Det har virkelig revolutioneret missioneringen. Præsident Hinckleys store vision er ved at blive opfyldt: Missionærerne bør »mestre begreberne i lektionerne.« De »underviser i begreberne med deres egne ord efter Helligåndens vejledende påvirkning« (se »Missionering«, Verdensomspændende oplæringsmøde for ledere, 11. januar 2003, s. 19).

Når missionærerne fordyber sig i Forkynd mit evangelium, lærer og anvender de vigtige lærdomme og principper, som gør dem dygtigere i deres vigtige arbejde. På trods af det har de stadig brug for al vores hjælp og støtte. Kun sammen kan vi opfylde den store opgave, der blev givet til de fordums og nutidige apostle: »Gå ud i alverden og prædik evangeliet for hele skabningen« (Mark 16:15).

For at opnå succes i disse bestræbelser må vi være et med missionærerne, og vi må forstå hinanden. Forstår I altid missionærerne? Jeg mener ikke med sproget, men nærmere med hvordan missionærerne arbejder. Vi ser og iagttager, at de inviterer folk til at lytte til deres budskab. De underviser i evangeliske principper og inviterer dem, der er interesserede i at ændre deres tilværelse og at blive døbt og bekræftet som medlemmer af Kirken.

Hvis vi gerne vil forstå og hjælpe vore missionærer, må vi have tro, ligesom missionærerne har tro, vi må tænke, som missionærerne tænker, og vi må føle, som missionærerne føler. Hvordan kan vi opnå det?

En vigtig måde er selvfølgelig at være sammen med dem og se dem gøre, det de gør. Men en anden måde er, at vi kan lære Forkynd mit evangelium at kende og lære mere om missionering. Lige siden præsident McKay sagde »Hvert medlem en missionær« (i Conference Report, apr. 1959, s. 122), har medlemmer stræbt efter at blive mere aktive i at fortælle andre om evangeliet. Med Forkynd mit evangelium har vi en fantastisk vejledning, der kan hjælpe os til bedre at handle ud fra den opfordring. Vores personlige studium af Forkynd mit evangelium hjælper os ikke kun til at udvikle en større forståelse og værdsættelse af vore missionærer, men det hjælper os i vores egen dagligdag.

Alle i vores familie har et eksemplar af Forkynd mit evangelium. Et studium af denne vejledning er en stor støtte i at udvikle et stærkt vidnesbyrd. Den hjælper os med at forstå grundlæggende evangeliske principper og giver os et ønske om at tjene. Tillad mig et øjeblik at fremhæve nogle af overskrifterne i Forkynd mit evangelium (2004, s. iii), og så vil I forstå.

Der står:

»Hvordan genkender og forstår jeg Ånden?«

»Hvordan studerer jeg effektivt og forbereder mig til at undervise?«

»Hvad skal jeg studere og undervise i?«

»Hvad er Mormons Bogs rolle?«

»Hvordan udvikler jeg kristne egenskaber?«

Er det ikke noget, vi alle ønsker at lære? For alle, der ønsker at blive en bedre medlemsmissionær og som ønsker at vide, hvordan de kan støtte missionærerne, er Forkynd mit evangelium fyldt med virkningsfulde ideer og indsigt. Vi lærer, hvordan vi kan hjælpe missionærerne med at finde mennesker, de kan undervise, og hvordan vi som medlemmer kan arbejde hånd i hånd med missionærerne for at hjælpe dem, der undersøger Kirken. Vi lærer at forstå, hvorfor kraftige opfordringer til at handle hjælper med at øge troen på Jesus Kristus, og hvordan vi kan stå ved vore venners side, der ikke er medlemmer af Kirken og som bevæger sig gennem denne vidunderlige, livsændrende omvendelsesproces.

Udover at studere skrifterne studerer missionærerne Forkynd mit evangelium hver dag. De lærer principper og færdigheder, og de anvender dem. De lærer især, hvordan de skal bruge Åndens vejledning i deres arbejde. Hvis vi ønsker at lære, ligesom missionærerne gør det, må vi også omhyggeligt studere Forkynd mit evangelium og iagttage missionærerne i deres daglige arbejde.

I indledningen til Forkynd mit evangelium står der: »Forkynd mit evangelium er til fuldtidsmissionærerne i Kirken. Dog kan de principper og lærdomme, der her undervises i, også gælde for lokale missionærer og ledere, når de forsøger at opbygge Herrens rige. Hyppigt studium af dette hæfte gør dem i stand til at opfylde deres ansvar som medlemsmissionærer og fremmer samhørighed med fuldtidsmissionærerne« (s. xi).

Ældste Richard G. Scott sagde, at alle medlemmer omhyggeligt bør studere Forkynd mit evangelium. Han sagde: »Der er opnået meget godt … siden Forkynd mit evangelium blev introduceret, men det bedste vil stadig komme, når vi bliver dygtigere til at bruge dette enestående missionærredskab« (»Styrken ved Forkynd mit evangelium«, Liahona, maj 2005, s. 31).

Måske ser vores tid til dette studium begrænset ud, så lad mig derfor give nogle få forslag, der kan hjælpe.

  • Unge, der forbereder sig på en mission, bør omhyggeligt studere Forkynd mit evangelium sammen med skrifterne.

  • Inviter missionærerne hjem til jer. Bed dem om at undervise jer og jeres familie i et princip eller en lærdom fra Forkynd mit evangelium.

  • Brug nu og da Forkynd mit evangelium til en familieaften. Lad jeres teenagebørn undervise jeres familie på samme måde, som missionærerne gør. I vores hjem har vore børn givet nogle overraskende pragtfulde lektioner. Vi er blevet forundrede over, hvor godt de underviste i enkle principper. Nogle gange har vi inviteret venner over til disse lektioner.

  • Undervisere i evangeliet kunne anvende de enkle, men effektive principper i evangelisk undervisning, som skitseres i Forkynd mit evangelium som en støtte til de foreskrevne studiekurser.

  • • Forkynd mit evangelium er blevet oversat og udgivet på næsten ethvert sprog, som findes blandt vore medlemmer. I lande, hvor Kirken stadig er ny, kan Forkynd mit evangelium anvendes sideløbende med skrifterne som en kilde og et fundament for al evangelisk lærdom og undervisning.

  • Ældste Scott opmuntrede lokale kirkeledere »til at bruge disse materialer i … præsidentskaber, ved møder for præstedømmets udøvende komite og i menighedsråd …« (se Liahona, maj 2005, s. 31)

  • Anvend Forkynd mit evangelium som en kilde til oplæring, taler, åndelige tanker, lektioner, foredragsaftener og personligt studium.

Jeg bærer vidnesbyrd om, at denne missionærvejledning er inspireret af Gud. Vi må studere den mere omhyggeligt, så vi bedre kan forstå vore missionærer og deres arbejde. Missionærer og medlemmer må tale ét sprog. Vi må blive ét i vore bestræbelser på at forkynde evangeliet. Det vil gøre os i stand til at blive bedre redskaber i Herrens hånd, for han sagde: »Og således vil jeg indsamle mine udvalgte fra jordens fire hjørner, lige så mange, som vil tro på mig og give agt på min røst« (L&P 33:6).

Som medlemmer af hans kirke forventes vi at være en del af denne herlige indsamlingsproces. Jeg bærer vidnesbyrd om denne sandhed, i Jesu Kristi navn. Amen.