Instituutti
Luku 16: MK Jaakob 5–7


Luku 16

MK Jaakob 5–7

Johdanto

Senosin vertaus oliivipuista ilmaisee Jumalan henkilökohtaisen osallisuuden Israelin huoneen historiaan ja kohtaloon (ks. MK Jaak. 6:4). Presidentti Joseph Fielding Smith (1876–1972) on kehottanut meitä pohtimaan luvun MK Jaak. 5 syvällisyyttä: ”Senosin vertaus, jonka Jaakob on kirjoittanut muistiin kirjansa viidenteen lukuun, on yksi suurimmista koskaan muistiin merkityistä vertauksista. Tämä vertaus on yksistään vakuuttava todiste Mormonin kirjan totuudesta. Yksikään kuolevainen ihminen ei olisi ilman Herran innoitusta pystynyt kirjoittamaan senkaltaista vertausta. On sääli, että liian monet niistä, jotka lukevat Mormonin kirjaa, sivuuttavat ja väheksyvät niitä totuuksia, joita se ilmaisee Israelin historiasta, hajottamisesta ja lopullisesta kokoamisesta.” (Answers to Gospel Questions, toim. Joseph Fielding Smith jr., 5 osaa, 1957–1966, osa 4, s. 141.)

Kirjoitettuaan tämän vertauksen Jaakob päätti kirjoituksensa kertomalla Seremin yrityksistä johdattaa ihmisiä pois Jeesuksen Kristuksen luota. Kun opit, kuinka Jaakob paljasti Seremin väitteet perkeleen petoksiksi, se voi auttaa sinua vahvistamaan itseäsi meidän aikamme antikristuksia vastaan (ks. MK Jaak. 7:2–22).

Selityksiä

MK Jaak. 5. Vertaus oliivipuista

  • Vertauskuvallisessa esityksessä käytetään symbolisia kuvauksia ilmaisemaan moraalisia tai hengellisiä ajatuksia. Kun näitä symboleja tutkii, ne antavat kertomukselle lisämerkitystä. Vertauksen arvo on siinä, että ymmärtää, mitä vertaus esittää. Vanhin Jeffrey R. Holland kahdentoista apostolin koorumista on esittänyt Senosin vertauksen pääteeman:

    ”Tämä vertaus, kuten Jaakob sen esitti, tarkoitettiin alusta alkaen kertomaan Kristuksesta. – –

    Kun tässä vertauksessa, joka on yhteen lukuun sisältyvä historiallinen lyhennelmä Israelin hajottamisesta ja kokoamisesta, viinitarhan isäntä ja hänen työntekijänsä pyrkivät tukemaan, leikkaamaan ja puhdistamaan puitaan ja muilla tavoin tekemään niistä hedelmällisempiä, niin silloinkin heidän työnsä perustana ja yhdistävänä tekijänä on sovituksen syvällinen merkitys. Huolimatta leikkaamisista, oksastamisista ja ravitsemisista, joiden takia puita sekoitetaan ja yhdistellään käytännöllisesti katsoen kaikkiin viinitarhan osiin, niin tämän vertauksen pääteemana on niiden tuominen takaisin niiden alkulähteen yhteyteen. Palauttaminen, parannuksen tekeminen, takaisin yhdistäminen – sovittaminen – se on sanoma koko ajan.

    – – Ainakin viisitoista kertaa viinitarhan isäntä ilmaisee halun palauttaa viinitarha ja sen sato omaa itseään varten, ja hän suree peräti kahdeksaan otteeseen: ’Tämän puun menettäminen surettaa minua.’ Eräs tähän vertaukseen perehtynyt tutkija esittää, että se tulisi asettaa paikalleen tuhlaajapoikavertauksen rinnalle, koska kumpikin kertomus ’tekee Herran armosta niin liikuttavan ikimuistoisen’.

    Selvästikin tämä sovittaminen on kovaa, vaativaa ja ajoittain syvällisen tuskallista työtä, kuten lunastuksen työ aina on. Siihen kuuluu maan kääntämistä ja lannoittamista. Siihen kuuluu kastelemista, ravitsemista ja leikkaamista. Ja siihen kuuluu aina loputtomia tapoja oksastaa – kaikki johtavat yhteen pelastavaan päämäärään, jotta viinitarhan puut kukoistaisivat tavattomasti ja tulisivat kuin yhdeksi ja hedelmät olisivat yhtäläisiä, ja viinitarhan isäntä olisi säilyttänyt itsellään hedelmän. Jokaisena taloudenhoitokautena Kristuksen (ja Hänen opetuslastensa) työnä on aina ollut koota Isän lapsia kaikista synnin ja etääntymisen kaukaisista paikoista, missä heitä lieneekin, parantaa heidät ja liittää heidät heidän Mestarinsa yhteyteen.” (Christ and the New Covenant, 1997, s. 165–166.)

  • Lisää tietoa Israelin hajottamisesta on liitteessä ”Lyhyt katsaus Israelin hajottamiseen” (s. 428). Lisää tietoa Israelin kokoamisesta on liitteessä ”Israelin kokoaminen” (s. 429).

MK Jaak. 5:1. Kuka oli Senos?

  • Senos oli heprealainen profeetta, jonka kirjoituksia oli pronssilevyillä mutta jota ei mainita Vanhassa testamentissa. He eli jonkin verran profeetta Abrahamin jälkeen ja ennen profeetta Jesajaa (ks. Hel. 8:19–20). Tiedämme, että hän todisti Jumalan Pojan kuolemasta ja lunastuksesta (ks. 1. Nefi 19:10; Alma 8:19). Senos tunnetaan varsinkin erinomaisesta oliivipuuvertauksestaan. Tämän vertauksen pohjalta on selvää, että hän oli profeetta ja näkijä (ks. MK Jaak. 5).

MK Jaak. 5:3. ”Minä vertaan sinua, oi Israelin huone, jaloon oliivipuuhun”

  • Oliivipuiden jalostaminen ja kasvattaminen oli yleistä niille, jotka elivät muinaisessa Israelissa. Vanhin Jeffrey R. Holland on selittänyt, miksi se, että Senos puhui oliivipuusta, oli voimallinen vertauskuva Jumalan rakkaudesta Israelin huonetta kohtaan:

    ”Eräs kirjoittaja on sanonut tästä laajasta vertauskuvallisesta kuvauksesta: ’Eräässä juutalaisessa legendassa elämän puu samastetaan oliivipuuhun, ja aivan aiheellisesti. Oliivipuu on ikivihreä, ei lehtipuu. Sen lehdet eivät lakastu eivätkä varise kausiluonteisesti. Läpi paahtavan kuumuuden ja talven kylmyyden ne tuottavat jatkuvasti uutta kasvua. Ilman hoitoa oliivipuu on villi, hallitsematon, helposti turmeltuva. Vasta pitkän, kärsivällisen – tavallisesti 8–10 vuoden – hoidon jälkeen se alkaa tuottaa hedelmää. Kauan senkin jälkeen uusia versoja tulee usein esiin ilmeisen kuolleista juurista. [Ryhmyisten runkojen ulkomuoto antaa] vaikutelman uurastuksesta – muinaisen elämän ja uudistuvan elämän luomistuskista.’ [Truman Madsen, ”The Olive Press: A Symbol of Christ”, julkaisussa The Allegory of the Olive Tree, toim. Stephen D. Ricks ja John W. Welch, 1994, s. 2.]

    Kuten Lehi itse opetti, yksikään vertauskuva ei voisi kertoa voimallisemmin ja syvällisemmin Jumalan laajasta, jatkuvasta, lunastavasta rakkaudesta kuin oliivipuu – mukaan luettuna varsinkin rakkaus, joka kuvastuu Hänen ainosyntyisen Poikansa lahjassa.” (Christ and the New Covenant, s. 163–164.)

    Kuva
    Getsemanen puutarha

    © Richard Cleave

MK Jaak. 5:3–77. Senosin vertauksen kuvaannolliset osatekijät

  • Vertausta ei pidä tulkita liiaksi pyrkien yhdistämään jokainen kohta tarkasti johonkin symboliseen merkitykseen. Tiettyjä tärkeimpiä tekijöitä on kuitenkin tarpeen määrittää, ennen kuin vertauksen ymmärtää. Ensisijaisena periaatteena läpi Senosin vertauksen on Herran rakastava huolenpito kansaansa kohtaan. Lisäksi seuraavat kohdat auttavat ymmärtämään vertauksen merkityksen (ks. myös liitteet ”Lyhyt katsaus Israelin hajottamiseen”, s. 00[415], ja ”Israelin kokoaminen”, s. 00[416]).

    Vertauskuva

    Merkitys

    Viinitarha

    Maailma

    Jalo oliivipuu

    Israelin huone, Herran liittokansa

    Villi oliivipuu

    Pakanat eli Israeliin kuulumattomat (myöhemmin vertauksessa villit oksat kuvaavat luopunutta Israelia)

    Oksat

    Ihmisryhmiä

    Jalon oliivipuun juuret

    Evankeliumin liitot, joita Herra tekee lastensa kanssa, ja lupaukset, joita Hän antaa heille, jatkuva voiman ja elämän lähde uskollisille

    Puun hedelmä

    Ihmisten elämä eli teot

    Maan kääntäminen, leikkaaminen, lannoittaminen

    Herran työskentely lastensa kanssa, minkä tarkoituksena on taivutella heidät olemaan kuuliaisia ja tuottamaan hyvää hedelmää

    Oksien siirtäminen

    Ryhmien hajottaminen eri puolille maailmaa tai niiden palauttaminen alkuperäiseen paikkaan

    Oksastaminen

    Hengellisen uudestisyntymisen prosessi, jonka kautta ihminen tulee liiton piiriin

    Oksien lahoaminen

    Jumalattomuus ja luopumus

    Oksien heittäminen tuleen

    Jumalan tuomio

Kuva
Chart of Olive Tree Allegory

Oliivipuuvertaus: MK Jaakob 5

Kuva
Kaavio oliivipuuvertauksesta

Israelin hajottaminen

Kristuksen aika

Suuri luopumus

Israelin kokoaminen

Ennen Kristuksen aikaa (jakeet 3–14)

Jalo oliivipuu (Israel) alkaa kuolla (jakeet 3–4).

Isäntä leikkaa ja lannoittaa; muutamia uusia oksia kasvaa, mutta latvus on yhä kuolemassa (jakeet 4–6).

Pääoksat poistetaan ja villejä oksia oksastetaan tilalle; hennot oksat kätketään (jakeet 7–14).

Luonnolliset oksat kätketään viinitarhan etäisimpään osaan.

Kuivettuneet oksat poltetaan (jakeet 7, 9).

Villi oliivipuu (pakanat; jakeet 7, 9)

Jumala näki muinaisen Israelin luopumuksen. Hän lähetti profeettoja huutamaan parannusta, mutta harvat kuuntelivat. Hän antoi jumalattomien tuhoutua ja toi pakanat heidän sijaansa. Muutamia Israelin vanhurskaita oksia hajotettiin eri puolille maailmaa.

(jakeet 15–28)

Hyvää hedelmää (jakeet 15–18)

Karu maaperä, hyvää hedelmää (jakeet 20–22)

Karumpi maaperä, hyvää hedelmää (jae 23)

Hedelmää (tätä oksaa ei enää mainita, jae 24)

Hyvä maaperä, hyvää ja huonoa hedelmää (jae 25)

Jumala näki, että Israel (vanha kantapuu) pelastui ja tuotti hyvää hedelmää. Myös Israelin hajallaan olevat oksat tuottivat hyvää hedelmää, paitsi nefiläiset ja lamanilaiset, joiden hedelmä oli osittain hyvää ja osittain huonoa.

(jakeet 29–49)

Kelvotonta hedelmää (jakeet 29–37)

Kelvotonta hedelmää (jakeet 39, 46)

Kelvotonta hedelmää (jakeet 39, 46)

Vain kelvotonta hedelmää (jakeet 39, 46)

Jumala näki, että kristinusko (vanha kantapuu, joka muodostui sekä israelilaisista että pakanoista) oli turmeltunut, mutta juuret olivat yhä hyviä. Luonnolliset oksat, jotka olivat hajallaan, olivat myös turmeltuneet.

Evankeliumi menee kaikkeen maailmaan (jakeet 50–76)

Luonnollisten oksien kasvaessa villit oksat poltetaan (jakeet 57–58, 65–73).

Hajallaan olevien puiden oksia oksastetaan takaisin alkuperäiseen puuhun (jakeet 52–53).

Alkuperäisen puun oksia oksastetaan hajallaan oleviin puihin (jakeet 54–56).

Tuhatvuotinen valtakunta (jakeet 76–77)

Kaikista puista tulee kuin yksi puu, ja ne tuottavat luonnollista hedelmää (jakeet 74–76).

Kun huonoa hedelmää tulee jälleen, hyvä hedelmä kootaan ja viinitarha poltetaan (jae 77).

Jumala ja Hänen palvelijansa palauttavat evankeliumin puhtaudessaan. He alkavat koota hajallaan olevaa Israelia ja viedä evankeliumia kaikkeen maailmaan. Kun vanhurskaus lisääntyy, jumalattomat tuhotaan, kunnes jumalattomuutta ei enää ole (Jeesuksen Kristuksen toinen tuleminen). Vanhurskaus vallitsee pitkän aikaa (tuhatvuotinen valtakunta). Kun paha tulee jälleen maailmaan, Jumala erottaa vanhurskaat jumalattomista ja puhdistaa maan tulella.

MK Jaak. 5:8–10. Mitä oksien oksastaminen tarkoittaa?

  • Oksastamisessa yhdestä puusta leikataan terveitä, elinvoimaisia oksia ja ne liitetään toisen puun varteen kasvamaan. Tämän vertauksen oksat edustavat ihmisryhmiä, jotka Herra ottaa yhdestä paikasta ja sijoittaa johonkin toiseen paikkaan. Pohjimmiltaan Israelin uudelleenoksastamiseen sisältyy se, että he tulevat ”tuntemaan tosi Messiaan” (1. Nefi 10:14).

MK Jaak. 5:23–25. ”Minä olen istuttanut toisenkin oksan”

  • Senosin vertaus auttaa meitä ymmärtämään, että Israelin hajottaminen kaikkialle maailmaan oli siunaus Israelille sekä muille taivaallisen Isän lapsille. Presidentti Joseph Fielding Smith on opettanut: ”Siinä vertauksessa oliivipuu on Israelin huone. – – Synnyinmaassaan se alkoi kuolla. Niinpä Herra otti oksia, kuten nefiläiset, kuten kadonneet heimot ja muut, joista me emme tiedä mitään ja jotka Herra johdatti pois muihin osiin maailmaa. Hän istutti heidät kaikkialle viinitarhaansa, joka on maailma.” (Answers to Gospel Questions, osa 4, s. 204.)

    Presidentti James E. Faust (1920–2007) ensimmäisestä presidenttikunnasta on selittänyt sitä, miksi Israel hajotettiin kaikkialle maailmaan: ”Kun Israel hajotettiin kaikkialle maailmaan, uskovaa verta vihmoutui niin, että monet kansat saavat nyt olla osallisina evankeliumin suunnitelmassa” (”Siunaukset, joita saamme selviytyessämme taloudellisesta ahdingosta”, Valkeus, huhtikuu 1983, s. 174).

MK Jaak. 5:41, 47, 49. ”Mitä muuta olisin voinut tehdä viinitarhalleni?”

  • Herra kysyi kolme kertaa: ”Mitä muuta olisin voinut tehdä viinitarhalleni?” (MK Jaak 5:41, 47, 49.) Vanhin Jeffrey R. Holland on huomauttanut, kuinka tämä kysymys auttaa meitä ymmärtämään Jumalan todellista luonnetta ja Hänen jatkuvia pyrkimyksiään lastensa hyväksi:

    ”Käännettyään maata ja ravittuaan, kasteltuaan ja kitkettyään, leikattuaan, karsittuaan, siirrettyään ja oksastettuaan suuri viinitarhan isäntä laskee lapionsa ja leikkuusaksensa maahan ja itkee, huutaen ääneen jokaiselle, joka haluaa kuunnella: ’Mitä muuta olisin voinut tehdä viinitarhalleni?’

    Mikä lähtemätön kuva Jumalan mukanaolosta meidän elämässämme! Mikä tuska Vanhemmalla, kun Hänen lapsensa eivät valitse Häntä eivätkä Hänen lähettämäänsä ’Jumalan evankeliumia’ [Room. 1:1]!” (Ks. ”Jumalan valtasuuruus”, Liahona, marraskuu 2003, s. 72.)

MK Jaak. 5:47–48. Kasvattaa hengelliset juuret

  • Presidentti Spencer W. Kimball (1895–1985) on selittänyt, miksi syvä hengellinen juuristo täytyy kasvattaa ennen oksia ja hedelmää:

    ”Uskon, että löydämme tässä suhteessa suuren opetuksen viinitarhan vertauksesta, joka on Mormonin kirjassa Jaakobin kirjan viidennessä luvussa. – –

    ’Oksat ovat voittaneet sen juuret, katso, ne ovat kasvaneet nopeammin kuin juurien voima, ottaen voiman itsellensä. Katso, minä sanon, eikö tämä ole syy siihen, että sinun viinitarhasi puut ovat turmeltuneet?’ (MK Jaak. 5:47–48, kursivointi lisätty.)

    Näyttää siltä, että joillakin [myöhempien aikojen pyhillä] keskuudessamme on tämä sama ongelma: he haluavat runsaita satoja – sekä hengellisiä että ajallisia – kehittämättä juuria, jotka ravitsevat heitä. On aivan liian harvoja, jotka ovat valmiit maksamaan hinnan kurinalaisuutena ja työnä kasvattaakseen kestävät juuret. Niiden kasvattaminen tulee aloittaa nuoruudessamme. Tuskin tiesin poikana, että jokapäiväiset työt puutarhassa, karjan ruokkiminen, veden kantaminen, puiden pilkkominen, aitojen korjaaminen ja kaikki pikkutilan työt olivat tärkeä osa juurien kasvattamista, ennen kuin minut kutsuttiin kasvattamaan oksia. Olen hyvin kiitollinen siitä, että minun vanhempani ymmärsivät juurien ja oksien välisen suhteen. Kehittäkäämme jokainen syvälle ulottuvat juuret, jotta voisimme varmistaa saavamme toivotut hedelmät huoltotyöstämme.” (Ks. ”Huoltotyömme hedelmät”, Valkeus, huhtikuu 1979, s. 148–149.)

MK Jaak. 5:62–75. ”Tekemään työtä kaikin voimin tämän viimeisen kerran”

  • Palvellessaan seitsemänkymmenen koorumin jäsenenä vanhin Dean L. Larsen julisti, että meistä jokainen on osa tätä viimeistä pyrkimystä valmistaa maailmaa Jeesuksen Kristuksen tulemista varten:

    ”[Nyt on aika], jolloin Herra ja Hänen palvelijansa ryhtyvät viimeisen kerran suureen työhön totuuden sanoman viemiseksi maan kaikille kansoille ja löytääkseen jälleen muinaisen Israelin jälkeläiset, jotka ovat kadottaneet tiedon siitä, keitä he todellisuudessa ovat.

    Profeetta Senos, jonka sanoja Jaakob lainaa Mormonin kirjassa, vertaa tätä työtä siihen, kuinka viinitarhan työntekijät leikkaavat ja hoitavat viinitarhaa ja korjaavat sen sadon viimeisen kerran. Senos vertaa Vapahtajaa viinitarhan isäntään, joka sanoo niille, jotka ovat hänen apunaan: ’Ryhtykäämme siis tekemään työtä kaikin voimin tämän viimeisen kerran, sillä katso, loppu lähestyy, ja tämä on viimeinen kerta, kun minä leikkaan viinitarhaani’ (MK Jaak. 5:62).

    Te olette tulleet maan päälle aikana, jolloin tämän suuren työn perustus on laskettu. Evankeliumi on palautettu viimeisen kerran. Kirkko on saanut vankan sijan miltei kaikkialla maailmassa. Näyttämö on valmiina viimeisiä dramaattisia näytöksiä varten. Te esitätte niissä pääosaa. Te olette viinitarhan viimeisiä työntekijöitä. Tämä on ies, joka on pantu teidän harteillenne. Tähän palveluksen työhön teidät on valittu.” (Ks. ”Kuninkaallinen sukupolvi”, Valkeus, lokakuu 1983, s. 62.)

MK Jaak. 6:10. Tuli- ja tulikivijärvi

  • Pyhissä kirjoituksissa viitataan toistuvasti tuli- ja tulikivijärveen (Ilm. 19:20; 20:10; 2. Nefi 9:16, 19, 26; 28:23; MK Jaak. 3:11; 6:10; Moosia 3:27; Alma 12:17; 14:14; OL 76:36). Tätä ilmausta käytetään yleensä kuvaamaan joko sitä paikkaa, joka odottaa viimeisen tuomion jälkeen niitä, jotka eivät tee parannusta, tai syntiin liittyvää henkistä tuskaa.

    Siitä paikasta, joka odottaa niitä, jotka eivät tee parannusta, nykypäivän ilmoituksessa sanotaan: ”[Jumalattomat] joutuvat tuli- ja tulikivijärveen Perkeleen ja hänen enkeliensä kanssa” (OL 76:36).

    Henkisestä tuskasta profeetta Joseph Smith (1805–1844) on sanonut: ”Ihminen on itsensä piinaaja ja itsensä tuomari. Tästä johtuu sanonta, että tällaiset ihmiset joutuvat tuliseen järveen rikinkatkuisten lieskojen keskelle – –. Pettymyksen aiheuttama piina ihmismielessä on yhtä pistävä kuin tuli- ja tulikivijärvi.” (Kirkon presidenttien opetuksia: Joseph Smith, 2007, s. 234.)

MK Jaak. 7:1–23. Serem, antikristus

  • Luvussa MK Jaak. 7 esitellään Mormonin kirjan ensimmäinen antikristus (katso kohdan Alma 30:6 selityksiä, s. 218). Serem, samoin kuin muut hänen jälkeensä tulleet, puhui ”hyvin voimallisesti” ja mielisteli paljon opettaen, ”ettei mitään Kristusta tulisi” (MK Jaak. 7:2, 4).

    Presidentti Ezra Taft Benson (1899–1994) on opettanut, että yksi Mormonin kirjan päätarkoituksista on auttaa meitä erottamaan totuus erheestä ja siten paljastaa Seremin kaltaisten henkilöiden motiivit: ”Mormonin kirja paljastaa Kristuksen viholliset. Se kumoaa väärät opit ja – – vahvistaa Kristuksen nöyriä seuraajia paholaisen pahoja aikeita, toimia ja oppeja vastaan meidän aikanamme. Mormonin kirjan luopiot muistuttavat meidän aikamme luopioita. Äärettömässä ennaltatietämisessään Jumala muovasi Mormonin kirjan niin, että me voisimme havaita erheet ja osaisimme taistella aikamme vääriä kasvatuksellisia, poliittisia, uskonnollisia ja filosofisia periaatteita vastaan.” (Ks. ”Mormonin Kirja on Jumalan sanaa”, Valkeus, toukokuu 1988, s. 3.)

MK Jaak. 7:2–4. Kuinka voi välttää joutumasta petetyksi

  • Presidentti Ezra Taft Benson on esittänyt seuraavat kolme kysymystä, jotka voimme esittää itsellemme välttyäksemme joutumasta petetyiksi:

    ”1. Mitä pyhät kirjat sanovat siitä? – –

    Brigham Young sanoi, että Mormonin kirja oli kirjoitettu hänen sydämeensä ja epäilemättä auttoi häntä joutumasta petetyksi. – –

    2. Toinen opas on seuraava: Mitä myöhempien aikojen kirkon presidentit sanovat aiheesta – varsinkin elävä presidentti? – –

    3. Kolmantena ja viimeisenä on Pyhä Henki – Hengen koe. – – Tämä koe voi toimia täysin vain, jos henkilön yhteydenpitokanava Jumalan kanssa on puhdas ja hyveellinen ja vailla synnin tahroja. Brigham Young on sanonut:

    ’Te voitte tietää, johdetaanko teitä oikeaan vai väärään, – – sillä jokainen periaate, jonka Jumala on ilmoittanut, vakuuttaa itse totuutensa ihmismielelle. – –

    Millainen vahinko olisikaan, jos yksi mies johtaisi meidät täydelliseen tuhoon!’” (Julkaisussa Conference Report, lokakuu 1963, s. 16–17.)

MK Jaak. 7:13. ”Näytä minulle merkki”

  • Herra on sanonut, että ”paha ja uskoton sukupolvi vaatii merkkiä” (Matt. 12:39). Ne, jotka haluavat saada merkin osoittamatta ensin uskoa, paljastavat hengellisen tilansa.

    Profeetta Joseph Smith on antanut nykyajan esimerkin tästä periaatteesta: ”Ollessani saarnaamassa Philadelphiassa muuan kveekari vaati merkkiä. Käskin hänen olla hiljaa. Saarnan jälkeen hän jälleen pyysi merkkiä. Sanoin seurakunnalle, että mies oli uskoton, että paha ja uskoton sukupolvi tavoittelee merkkiä ja että Herra oli ilmoituksessa sanonut minulle, että jokainen, joka halusi merkkiä, oli uskoton. ’Se on totta’, huusi joku, ’sillä yllätin hänet itse teossa.’ Tämän mies jälkeenpäin tunnusti, kun hänet kastettiin.” (Ks. Profeetta Joseph Smithin opetuksia, toim. Joseph Fielding Smith, 1985, s. 277.)

    Presidentti Joseph F. Smith (1838–1918) on selittänyt, mikä heikkous liittyy merkin vaatimiseen uskon säilyttämiseksi: ”Näyttäkää minulle myöhempien aikojen pyhiä, joiden täytyy saada ravinnokseen ihmeitä, merkkejä ja näkyjä pysyäkseen kestävinä kirkossa, niin näytän teille kirkon jäseniä, jotka eivät ole hyvämaineisia Jumalan edessä ja jotka kulkevat lipevillä poluilla. Loistavat ilmestykset eivät tuo meille varmuutta totuudesta, vaan sen tuo nöyryys ja uskollinen kuuliaisuus Jumalan käskyille ja laeille.” (Julkaisussa Conference Report, huhtikuu 1900, s. 40.)

MK Jaak. 7:13–20. Merkit seuraavat niitä, jotka uskovat

  • Herra on julistanut: ”Usko ei tule merkkien kautta, vaan merkit seuraavat niitä, jotka uskovat” (OL 63:9; ks. myös jakeet 10–12). Vanhin Bruce R. McConkie (1915–1985) on selittänyt, että vanhurskaat saavat elämässään merkkejä tuloksena uskostaan:

    Merkit tulevat uskosta. Merkeillä saattaa satunnaisesti olla se vaikutus, että ne vahvistavat niiden uskoa, jotka jo ovat hengellisesti alttiita, mutta niiden päätarkoituksena ei ole käännyttää ihmisiä totuuteen vaan palkita ja siunata niitä, jotka jo ovat kääntyneet. – –

    Merkit ovat jumalallisen suosion pyhiä osoituksia, jotka on varattu uskollisille ja joiden saajia on kielletty kerskailemasta niistä.” (Mormon Doctrine, 2. laitos, 1966,7 13–714.)

MK Jaak. 7:27. Adieu

  • Jotkut ovat pitäneet kyseenalaisena ranskalaisen sanan adieu käyttöä kohdassa MK Jaak. 7:27. Eräs kirjoittaja on selittänyt:

    ”Sanojen valinta tuli Joseph Smithin käyttämän kielellisen tavan mukaan, jotta me voisimme ymmärtää. Siksi käännetystä tekstistä löytyy sanoja, joita ei tunnettu Mormonin kirjan aikoina.

    Joseph Smithin ajan sanakirjassa sanan adieu määritelmänä on ’jäähyväiset, ystävällisen toivotuksen ilmaus ystävien erotessa’ [tarkoittaen, että jätän sinut Jumalan haltuun] (Noah Webster, An American Dictionary of the English Language, 1828). Vaikka sana on ranskalaista alkuperää, se oli levinnyt yleiseen käyttöön 1800-luvun alkupuolella Uudessa-Englannissa.” (Edward J. Brandt, ”I Have a Question”, Ensign, lokakuu 1985, s. 17.)

Pohdittavia seikkoja

  • Mitä Senosin vertaus opettaa Jumalan pyrkimyksistä lastensa hyväksi?

  • Presidentti Joseph Fielding Smith on sanonut: ”Nykyään myöhempien aikojen pyhät menevät kaikkialle maailmaan viinitarhan palvelijoina keräämään tätä hedelmää ja kokoamaan sitä talteen Mestarin tulemisen aikaa varten” (Answers to Gospel Questions, osa 4, s. 142). Kuinka voit lähetystyön lisäksi auttaa Herraa keräämään hedelmää?

  • Miksi Seremin käyttämät toimintatavat ovat niin menestyksekkäitä tämän päivän maailmassa? Kuinka voit vahvistaa itseäsi niitä vastaan?

Ehdotettuja tehtäviä

  • Merkitse päiväkirjaasi evankeliumin periaatteita, joita olet huomannut Senosin vertauksessa (ks. MK Jaak. 5). Vertaa niitä evankeliumin periaatteisiin, joita Jaakob tähdentää kohdassa MK Jaak. 6:3–13.

  • Lue kohta Alma 30:12–18 ja jakeisiin liittyvät selitykset (ks. s. 219). Vertaa Korihorin perusteluja Seremin perusteluihin kohdassa MK Jaak. 7:2–13. Opeta jollekulle ystävälle tai perheenjäsenelle, kuinka voimme suojautua antikristusten petoksilta.

  • Kertaa kohdan MK Jaak. 7:13 selityksissä oleva kertomus saarnaajasta, joka vaati merkkiä profeetta Joseph Smithiltä. Lue kohdat MK Jaak. 7:13–20 ja Alma 30:49–59 ja vertaa, mitä Serem ja Korihor saivat kokea pyytäessään merkkiä. Lue kohta OL 63:7–12 ja esitä pääpiirteittäin, miksi usko ei ole seurausta merkeistä.