Seminar
Lektion 14: Lære og Pagter 5


Lektion 14

Lære og Pagter 5

Indledning

Selv om Martin Harris mistede 116 manuskriptsider i løbet af sommeren 1828, fastholdt han ønsket om at bidrage til udgivelsen af Mormons Bog. I marts 1829 planlagde Martin at rejse fra sit hjem i New York for at besøge Joseph og Emma Smith i Harmony i Pennsylvania. Mens han var der, bad han om et bevis på, at Joseph var i besiddelse af guldpladerne. Joseph Smith adspurgte Herren og modtog den åbenbaring, der nu er kendt som Lære og Pagter 5. I denne åbenbaring erklærede Herren, at tre vidner ville blive kaldet til at vidne om Mormons Bog og oplyste Martin om, hvad han måtte gøre for at blive et af disse vidner.

Forslag til undervisningen

Lære og Pagter 5:1-22

Herren vil bringe sit ord frem i de sidste dage, og vidner vil bære vidnesbyrd

Bed eleverne om at svare på følgende spørgsmål:

  • Nævn noget I kun har hørt om, men ville gerne se med jeres egne øjne? Hvorfor vil I gerne se det?

Når nogle få har svaret, skal du bede dem om at læse Lære og Pagter 5:1 for sig selv og se efter det, som Martin Harris ønskede at se med egne øjne. Når de har fundet det, som Martin ønskede at se, kan du eventuelt spørge dem, om de gerne ville se guldpladerne. Bed en eller to om at forklare deres svar.

Hjælp dem til at forstå, hvorfor Martin søgte yderligere bevis på pladernes eksistens, ved at forklare, at han i marts 1829 planlagde at rejse fra sit hjem i New York for at besøge Joseph og Emma Smith i Harmony i Pennsylvania. Men hans hustru, Lucy Harris, var frustreret over den tid og de penge, som hendes mand brugte på udgivelsen af Mormons Bog. Hun var også vred på Joseph Smith, fordi han havde afvist hendes tidligere ønsker om at se guldpladerne. Hun anlagde sag mod Joseph og samlede flere folk, som var villige til at vidne om, at han havde løjet om pladernes eksistens. Udover truslen om et sagsanlæg mod Joseph advarede disse folk Martin Harris om, at hvis han ikke sluttede sig til dem i deres vidnesbyrd mod Joseph Smiths såkaldte svindel og bedrag, ville han også blive kendt skyldig og komme i fængsel sammen med ham. På dette tidspunkt havde Martin aldrig selv set guldpladerne, selv om han virkede som skriver for Joseph. Efter Martin var rejst til Josephs hjem udtrykte han sit ønske om at modtage et yderligere bevis på, at guldpladerne fandtes. Han kan have troet, at hvis han kunne se pladerne selv, ville han være beredt til at vidne i retten om deres eksistens og bevise, at hverken han eller Joseph Smith var bedragere. Da Joseph havde lyttet til Martins ønske om at se pladerne, adspurgte han Herren og modtog åbenbaringen i Lære og Pagter 5.

Få en til at læse Lære og Pagter 5:2-3 højt. Lad klassen følge med og se, hvordan Herren bad Joseph Smith om at besvare Martin Harris’ anmodning.

  • Hvordan bad Herren Joseph om at svare Martin?

  • Hvorfor kunne Joseph Smith ikke vise pladerne til Martin Harris?

Bed dem om at tænke over, hvorfor Herren ikke har tilladt, at guldpladerne blev vist frem for verden. Bed en om at læse følgende udtalelse af præsident Joseph Fielding Smith:

Billede
Præsident Joseph Fielding Smith

»Det sker ofte, når [folk] … hører beretningen om fremkomsten af Mormons Bog, at de spørger om pladerne ligger på et museum, hvor de kan se dem. Nogle af dem, der har en videnskabelig uddannelse [foreslår], at hvis lærde kunne se og ransage pladerne og lære at læse dem, så ville de bære vidnesbyrd om sandfærdigheden af Mormons Bog og Joseph Smiths sanddruelighed, og hele verden ville derefter blive omvendt« (Church History and Modern Revelation, 2 bd., 1953, 1:40).

Del klassen op parvis. Bed hvert par om at skiftes til at læse Lære og Pagter 5:5-10 højt og se efter, hvorfor Herren fortalte Joseph Smith, at han ikke skulle vise pladerne til verden.

  • Hvilke årsager giver Herren Joseph Smith for, at han ikke skulle vise dem til verden? (Hvis folk ikke ville tro Herrens ord, som de var blevet åbenbaret gennem Joseph Smith, ville de heller ikke tro, hvis de så pladerne (se L&P 5:7). Herren har tilbageholdt pladerne fra verden med et víst formål (se L&P 5:9)).

  • Hvad lærer I af Lære og Pagter 5:10 om Joseph Smiths unikke kaldelse? (De bruger måske andre ord, men sørg for, at de finder følgende sandhed: Herren kaldte Joseph Smith til at forkynde sit ord for verden. Du kan eventuelt foreslå, at de skriver denne sandhed i deres skrifter ud for L&P 5:10).

  • Hvorfor tror I, at det er vigtigt for os at have et vidnesbyrd om denne sandhed?

Bed en om at læse Lære og Pagter 5:11 højt. Lad klassen følge med og finde det, Herren fortalte, han ville gøre for at støtte profeten Joseph Smiths vidnesbyrd om Mormons Bog. Når de har fortalt om det, de har lært, så skriv følgende sandhed på tavlen: De tre vidners vidnesbyrd skal stå som et bevis på sandheden om Mormons Bog.

Bed dem om at læse Lære og Pagter 5:11-15 for sig selv og se efter, hvad de tre vidner skulle høre, se og have ansvaret for at gøre. Bed eleverne fortælle om det, de har fundet ud af.

  • Hvordan hjælper det at vide, at Herren ud over Joseph Smith kaldte tre vidner, som så pladerne og hørte Herren erklære, at de er sande?

Forklar, at Herren ud over at instruere Joseph Smith og de tre vidner om at bære vidnesbyrd gav os andre måder, hvorpå vi kan vide om Mormons Bog er sand på. Bed en om at læse Lære og Pagter 5:16-18 højt. Lad klassen følge med og se efter det, Herren lovede dem, der tror på Mormons Bog.

  • Hvad sagde Herren, at han ville sende til dem, som tror på hans ord? (De kan bruge andre ord, men de bør finde frem til følgende princip: Hvis vi tror på Herrens ord, så vil han bekræfte sandheden gennem sin Ånd.

For at hjælpe klassen til at se, hvordan de kan anvende de sandheder, der er udtrykt ovenover, beder du en om at læse følgende udtalelse af præsident Ezra Taft Benson. Bed dem om at lytte efter det, som vi skal gøre, når vi har fået et vidnesbyrd om Mormons Bog.

Billede
Præsident Ezra Taft Benson

»Vi er hver især nødt til at få vores eget vidnesbyrd om Mormons Bog gennem Helligånden. Så skal vi sammen med Mormons Bog vidne for andre om, at den er sand, så også de kan få denne sandhed at vide gennem Helligånden« (»Mormons Bog og Lære og Pagter«, Stjernen, juli 1987, s. 77).

Giv dem nogle få minutter til i deres skriftstudiebog at skrive (1) deres eget vidnesbyrd om Mormons Bog eller (2) hvad de kan gøre for at få eller styrke deres vidnesbyrd om, at Mormons Bog er sand. Bed eventuelt nogle få om at fortælle klassen, hvad de har skrevet.

Bed en om at læse Lære og Pagter 5:21-22 højt og erstatte navnet »Joseph« med sit eget. Lad eleven sammenfatte det, som Herren siger i disse vers.

  • Hvordan kan man undgå at lytte til »menneskers overtalelser«?

  • Hvad lovede Herren, at han ville skænke Joseph Smith, hvis han forblev trofast – selv hvis han skulle blive »slået ihjel«? (Evigt liv).

Lære og Pagter 5:23-35

Martin Harris kan kaldes som et af de tre vidner, hvis han omvender sig

Hvis det er muligt, så vis eleverne en pære (eller tegn en på tavlen). Spørg dem, hvad vi skal gøre for at få pæren til at virke. Skru så pæren i en lampe. Sæt lampen i stikket og tænd den. Forklar, at ligesom der ligger flere handlinger bag at tænde en elpære, så lærte Martin Harris, at det ville kræve flere ting at modtage det bevis på pladerne, som han havde ønsket af Herren.

Bed dem om at læse Lære og Pagter 5:23-24 for sig selv og se efter det betingede løfte, som Herren gav Martin Harris ved hjælp af ordene hvis og da. Lad en skrive sit svar på tavlen. Eleven kan skrive noget lig dette: »Hvis Martin Harris vil bede ydmygt, oprigtigt og i tro, da vil Herren lade ham se pladerne, som han ønskede.« Påpeg, at Herren gennem dette løfte gav Martin Harris en mulighed for at være et vidne om Mormons Bog.

  • Hvad tror I, at det vil sige at bede i ydmyghed, oprigtighed og tro?

For at hjælpe dem til at finde en sandhed i Lære og Pagter 5:24 beder du dem om at omformulere »hvis-da«-udtalelsen på tavlen på en måde, som kan gælde os alle. De bør udtrykke noget i retning af følgende: Hvis vi oprigtigt og ydmygt beder i tro, kan vi modtage svar i henhold til vores retfærdige ønsker.

  • Hvordan tror I, at ydmyg bøn i oprigtighed og tro kan forberede os på at få svar fra Herren?

  • Hvornår har I hørt eller bedt en bøn, som I følte, blev fremsagt i ydmyghed, oprigtighed og tro? Hvad adskilte denne bøn fra andre bønner, som I har hørt eller bedt?

Bed en om at læse Lære og Pagter 5:25-26 højt. Lad klassen følge med og se, hvad Herren forventede, at Martin Harris gjorde, når han var blevet vidne om Mormons Bog. Lad dem fortælle, hvad de har fundet frem til.

Bed dem om at læse Lære og Pagter 5:27-28, 32 for sig selv og se efter yderligere råd og advarsler, som Herren gav Martin Harris.

  • Hvad befalede og advarede Herren Martin Harris om at gøre?

  • Hvad siger Herren, der vil ske med Martin Harris, hvis han ikke ydmyger sig og »modtager et vidnesbyrd« (L&P 5:32) fra Herren?

  • Hvordan kan vi anvende rådet i Lære og Pagter 5:32 på os selv?

Bed dem om i deres skriftstudiebog at nedskrive de indtryk, som de fik under dagens lektion. Du kan eventuelt opfordre dem til at fokusere på specifikke ændringer, som de føler, at de har brug for at foretage for at bede med større ydmyghed, tro og oprigtighed, så de bliver bedre i stand til at modtage Herrens svar.

Kommentar og baggrundsinformation

Lære og Pagter 5:7, 16. Et sandt vidnesbyrd kommer gennem Helligånden

Præsident Gordon B. Hinckley advarede mod udelukkende at sætte sin lid til fysiske eller videnskabelige beviser for at opretholde vores tro på Mormons Bog:

Billede
Præsident Gordon B. Hinckley

»Beviset på dens sandhed, for dens gyldighed i en verden, der kræver beviser, ligger ikke i arkæologi eller antropologi, skønt dette måske kan være en hjælp for nogle. Det beror ikke på undersøgelser af ord eller historiske analyser, skønt dette måske bekræfter sandheden af bogen. Beviserne på sandheden og gyldigheden af den findes i bogen selv. Beviset på, at den er sand, får man ved at læse den. Det er en bog fra Gud. Fornuftige mennesker kan måske have deres oprigtige tvivl om dens oprindelse, men de, som har læst den med en bøn i hjertet, har ved en kraft, som overgår deres naturlige sanser, fået et vidnesbyrd om, at den er sand, at den rummer Guds ord, at den skildrer det evige evangeliums frelsende sandheder, at den er kommet ›frem ved Guds gave og kraft … for at overbevise jøde og ikke-jøde om, at Jesus er Kristus‹ (Mormons Bogs titelblad)« (»Troens fire hjørnesten«, Liahona, feb. 2004, s. 5-6).

Præsident Joseph F. Smith har sagt, at en tilkendegivelse af sandheden gennem Helligånden er stærkere end noget andet, vi kan opfatte gennem vores sanser:

Billede
Præsident Joseph F. Smith

»Vi kan se en hel del ting med vores naturlige syn, men det kan bedrage os. Vi kan høre med vores ører, men de kan bedrages. Vores naturlige sanser kan let bedrages … Men lad mig fortælle jer, at når den Almægtige åbenbarer sig for mennesket, gør han det gennem Helligåndens kraft og ikke gennem det naturlige øje eller det naturlige øre. Han taler til mennesket, som om han talte til ham uafhængigt af hans legeme. Han taler til Ånden. Hvis den almægtige Gud derfor taler til jer og vidner om sin sandhed gennem Helligåndens kraft … vil I vide det, som Gud ved det. Det vil ikke være noget, som I kun tror, noget, som er blevet formidlet til jer gennem jeres naturlige sanser, hvormed I kan tage fejl eller bedrages, men det vil være det, som Gud har talt til hjertet, til den levende sjæl, til menneskets evige væsen, der, ligesom Gud, er uforgængeligt og evigt« (Kirkens præsidenters lærdomme: Joseph F. Smith, 1999, s. 6).