Seminar
Lektion 9: Joseph Smith – Historie 1:27-54; Lære og Pagter 2


Lektion 9

Joseph Smith – Historie 1:27-54; Lære og Pagter 2

Indledning

Den unge Joseph Smith blev ved med at stå fast på, at han havde set et syn, og han blev fortsat forfulgt for det. Han sagde senere, at han på dette tidspunkt »ofte [begik] mange tåbelige fejltagelser og udviste ungdommens svaghed« (JS-H 1:28). En aften, da han var 17 år, bad han om tilgivelse og om kendskab til sin status hos Gud. En engel ved navn Moroni viste sig for ham og erklærede, at Gud havde en gerning, som han skulle udføre, hvilket omfattede oversættelsen af en fordums optegnelse skrevet på guldplader. Mens Moroni forklarede Josephs rolle i gengivelsen af evangeliet, citerede han en række profetier fra Bibelen, blandt andet Malakias’ profeti om profeten Elias’ genkomst. Den næste dag tog Joseph Smith hen til den høj, hvor Moroni havde sagt, at guldpladerne lå nedgravet. Der modtog han yderligere instruktioner af Moroni.

Forslag til undervisningen

Joseph Smith – Historie 1:27-29

Joseph Smith beder om tilgivelse

Bed eleverne om at tænke over det, de har lært af Joseph Smiths eksempel som ung mand. Du kan eventuelt bede nogle få om kort at dele et princip, de har lært, som har påvirket dem. Bed derefter en om at læse Joseph Smith – Historie 1:27-29 højt. Påpeg, før han eller hun læser, at de begivenheder, som beskrives i disse vers, fandt sted, da Joseph var mellem 14 og 17 år gammel. Bed dem om at sammenligne disse vers med sig selv og finde oplevelser, som Joseph Smith havde, der minder om oplevelser, de har haft.

  • Hvilke oplevelser havde Joseph Smith som ung, som I kan relatere til? (Mind dem om, at de ikke bør fortælle om oplevelser, der er for personlige eller private).

  • Hvad sagde Joseph ifølge slutningen i Joseph Smith – Historie 1:28 om de fristelser og fejltagelser, som han begik? (Han var ikke skyldig i store synder, men han følte somme tider, at han ikke opførte sig sådan som en person, der er kaldet af Gud, bør opføre sig).

  • Hvad gjorde han ved den skyld, han følte over sine synder? (Han bad om tilgivelse og bad om at vide, hvordan hans status var hos Gud).

  • Hvilke sandheder kan vi lære af hans eksempel?

Hjælp dem til at finde frem til følgende sandheder, når de drøfter, hvad de har lært:

Når vi anerkender vores synder og angrer dem, kan vi bede til vor himmelske Fader om tilgivelse.

Vi kan bede om at vide, hvordan vores status er hos Gud.

  • Hvad tror I, det betyder at vide, hvordan jeres status er hos Gud? (Du kan eventuelt forklare, at kendskab til, hvordan vores status er hos Gud betyder at vide, om Gud er tilfreds med os).

  • Hvorfor kan det være vigtigt for os at vide, hvordan vores status er hos Gud?

Bed en om at læse følgende udtalelse af ældste Neil L. Andersen fra De Tolv Apostles Kvorum. Forklar, at ældste Andersens råd kan hjælpe os til at vide, hvordan vi får vores status hos Gud at vide.

Billede
Ældste Neil L. Andersen

»[Vi kan] ydmygt … bønfalde Herren: ›Fader, hvad ønsker du, at jeg skal gøre?‹ Svaret kommer. Vi føler de forandringer, vi skal foretage. Herren taler til os i vores sind og i vores hjerte« (»Bliv omvendt … så jeg kan helbrede jer«, Liahona, nov. 2009, s. 41).

Bær dit vidnesbyrd om de sandheder, eleverne har drøftet. Forvis dem om, at vor himmelske Fader er villig til at tilgive os, når vi udøver tro på Jesus Kristus og gør alt det, der er nødvendigt for at omvende os fra vores synder.

Joseph Smith – Historie 1:30-35

Englen Moroni åbenbarer sig for Joseph Smith

Bed eleverne om at læse Joseph Smith – Historie 1:30 for sig selv og se efter det, der skete, da Joseph Smith bad om tilgivelse. Bed dem om at fortælle, hvad de har fundet frem til. Vis billedet af Moroni viser sig for Joseph Smith i hans værelse (Evangelisk kunst, 2009, nr. 91; se også LDS.org).

Billede
Moroni viser sig for Joseph Smith i hans værelse

Bed en om at læse Joseph Smith – Historie 1:32-33 højt, og bed klassen om at se efter Moronis første budskab til Joseph Smith.

  • Hvad sagde Moroni om Joseph Smiths fremtid? (De bør udtrykke, at Gud havde en gerning, som Joseph Smith skulle udføre).

  • Moroni sagde, at Joseph Smiths navn »skulle nævnes for godt og ondt blandt alle folkeslag«. Hvornår har I set eksempler på dette?

Bed en om at læse Joseph Smith – Historie 1:34-35 højt. Lad klassen følge med og se efter det, som Moroni sagde om den gerning, Joseph skulle udføre.

  • Hvordan skulle bogen oversættes? (Ved hjælp af nogle særlige sten, Urim og Tummim, som Gud havde forberedt).

Forklar, at de i de næste lektioner vil lære om Joseph Smiths anstrengelser med at oversætte og udgive Mormons Bog.

Joseph Smith – Historie 1:36-49; Lære og Pagter 2

Moroni instruerer Joseph Smith

Sammenfat Joseph Smith – Historie 1:36-42 ved at forklare, at Moroni citerede profetier fra Bibelen for at forklare Joseph Smiths rolle i gengivelsen af evangeliet. (Overvej at foreslå, at de understreger de skriftstedshenvisninger, der er nævnt i disse vers. De kan for eksempel i vers 40 understrege udtrykket: »Det ellevte kapitel af Esajas’ Bog«).

Påpeg, at ordene i profetien i Joseph Smith – Historie 1:38-39 også står i Lære og Pagter 2. Det er en af de tidligste åbenbaringer i denne uddeling og blev givet til Joseph Smith, da han var 17 år.

Du kan eventuelt også nævne, at denne profeti er så vigtig, at den også findes i Det Gamle Testamente (se Mal 3:23-24), Det Nye Testamente (se Luk 1:17) og Mormons Bog (se 3 Ne 25:5-6).

Tag kopier af følgende skema før undervisningen. Del det i tre forskellige uddelingsark. Del klassen op i tre grupper, og giv hver gruppe et af uddelingsarkene. Bed hver gruppe om at studere deres tildelte vers og den efterfølgende profetiske forklaring. Lad derudover hver gruppe sammenfatte budskabet i deres tildelte vers med deres egne ord og besvare spørgsmål fra deres uddelingsark.

Gruppe 1

Lære og Pagter 2:1 – Hvem er profeten Elias? Hvilken del af præstedømmet sagde Moroni, at profeten Elias ville gengive?

Billede
Præsident Henry B. Eyring

»Profeten Elias … var en stor profet, som havde fået stor myndighed af Gud. Han besad den største myndighed, Gud kan give sine børn, han havde beseglingsmagten, magten til at det, der bindes på jorden, er bundet i himlen« (Præsident Henry B. Eyring, »Hjerter knyttet sammen«, Liahona, maj 2005, s. 78).

Gruppe 2

Lære og Pagter 2:2 – Hvem er de fædre og børn, der omtales i dette vers?

Billede
Ældste Bruce R. McConkie

I profetien om, at »han … i børnenes hjerte [skal] plante de løfter, der blev givet til fædrene«, henviser »fædrene« til »Abraham, Isak og Jakob til hvem, disse løfter blev givet. Hvilke løfter blev der givet? Det er løfterne om fortsættelsen af familieenheden i evigheden« (Bruce R. McConkie, The Millennial Messiah, 1982, s. 267).

Billede
Præsident Joseph Fielding Smith

I profetien om, at »børnenes hjerte skal vende sig til deres fædre«, henviser »fædrene« til »vores afdøde forfædre, som døde uden det privilegium at modtage evangeliet, men som tog imod det løfte, at den tid skulle komme, da de ville få den forrettighed. Børnene er de nulevende, som udarbejder genealogiske data og som stedfortrædere udfører ordinancer i templet« (Præsident Joseph Fielding Smith, Lærdomme om frelse, 2:110).

Gruppe 3

Lære og Pagter 2:3 – Hvorfor ville jorden blive lagt fuldstændig øde, hvis beseglingsmagten ikke var blevet gengivet?

Billede
Præsident Joseph Fielding Smith

»Hvorfor ville jorden blive lagt øde? Simpelthen fordi vi alle – hvis der ikke er et sammenføjende led mellem fædrene og børnene, hvilket vil sige arbejdet for de døde – vil blive forkastet; hele Guds værk vil slå fejl og blive lagt fuldstændig øde« (Præsident Joseph Fielding Smith, Lærdomme om frelse, 2:106).

Når grupperne har haft tid nok til at forberede sig, beder du dem om at komme med deres sammenfatning og svar til klassen. Deres svar bør afspejle følgende sandheder:

Lære og Pagter 2:1Gud ville sende profeten Elias for at gengive beseglingsmagten til jorden inden Jesu Kristi andet komme.

Lære og Pagter 2:2Vores hjerte kan vendes til vores forfædre, og vi kan udføre ordinancer for dem i templet.

Lære og Pagter 2:3Uden magten til at binde familier sammen for evigt ville jorden blive lagt øde ved Jesu Kristi andet komme.

Hvis du er blevet beseglet i templet, kan du vise et billede af din familie. Hvis du ikke er blevet beseglet endnu, kan du fortælle, at du glæder dig til at blive beseglet. Forklar kort, at når eleverne studerer Lære og Pagter 110, vil de lære om, da profeten Elias overdrog beseglingsmagten til profeten Joseph Smith.

Led deres opmærksomhed tilbage på beretningen i Joseph Smith – Historie ved at forklare, at da Moroni havde citeret profetien om profeten Elias’ genkomst, citerede han andre profetier om genoprettelsen. Han gav derefter yderligere instruktioner om guldpladerne og tog af sted (se JS-H 1:42-43). Bed en om at læse Joseph Smith – Historie 1:44-45 højt. Bed klassen om at følge med og finde frem til det, der skete, da Moroni havde forladt Joseph. Når de opdager, at Moroni vendte tilbage den aften og gentog det samme budskab, skal du bede dem om at skimme Joseph Smith – Historie 1:46-49 igennem og se efter, hvor mange gange, Moroni overbragte stort set det samme budskab til Joseph Smith.

  • Hvor mange gange gav Moroni budskabet til Joseph Smith? (Fire gange).

  • Hvilke budskaber er blevet gentaget i skrifterne, i lektioner i Kirken og i taler fra generalkonferencer?

  • Hvordan gavner det os, når Herren og hans tjenere gentager deres budskaber?

Tilskynd dem til at se efter gentagelser, når de selv studerer i skrifterne, og tænke over vigtigheden af disse belæringer.

Joseph Smith – Historie 1:50-54

Joseph går til højen og finder optegnelsen, Urim og Tummim og brystpladerne

Sammenfat Joseph Smith – Historie 1:50-51 ved at forklare, at Joseph adlød Moronis befaling og fortalte sin far om sin oplevelse den foregående nat. Hans far troede på ham og rådede ham til at gøre, som Moroni havde sagt. Så Joseph gik hen til den høj, hvor guldpladerne lå begravet. Bed tre om på skift at læse højt fra Joseph Smith – Historie 1:52-54, mens klassen følger med. Sikr dig, at eleverne virkelig forstår de begivenheder, der bliver beskrevet i disse vers, ved at bede en om med egne ord at genfortælle, hvad der skete. Fortæl, at de i den næste lektion vil drøfte de begivenheder, der skete på det tidspunkt, hvor Joseph fik lov til at få pladerne.

Du kan eventuelt afslutte med at vidne om de sandheder, I har drøftet i denne lektion, og med at bede dem om at følge de tilskyndelser, som de får, til at anvende disse sandheder i deres liv.

Kommentar og baggrundsinformation

Joseph Smith – Historie 1:33. »Mit navn … skulle [der] tales både godt og ondt om … blandt alle folk«

Ældste John H. Groberg fra De Halvfjerds fortalte om en oplevelse, hvor han så, at Moronis profeti i Joseph Smith – Historie 1:33 gik i opfyldelse. Da ældste Groberg tjente som missionær i Stillehavet, besøgte han en fjern ø, Tafahi, med kun 18 huse uden elektricitet og rindende vand. Han skrev:

Billede
Ældste John H. Groberg

»I det sidste hus kom der en mærkelig tanke til mig: ›Hvorfor efterprøver du ikke profetien om, at Joseph Smiths navn skulle blive kendt for godt og ondt over hele verden?‹ Jeg ved ikke, hvorfor tanken opstod, men det gjorde den.«

Han spurgte familien, om de nogensinde havde hørt om præsidenten i USA. ›Hvem er han?‹ og ›Hvor er USA?‹ svarede de. Ældste Groberg svarede:

»Jeg prøvede at forklare, hvor det var, men de forstod det ikke. De spurgte om, hvor stor en ø det var. Jeg svarede, at det var en meget stor ø tusindvis af kilometer væk med millioner af mennesker, som boede på den. Jeg fortalte dem, at der var mange mennesker der, som aldrig havde set havet, og at mange mennesker ikke kendte hinanden. Det kunne de ikke fatte.«

Så spurgte han dem, om de havde hørt om Rusland og Frankrig og deres ledere, men de kunne ikke besvare hans spørgsmål.

Han sagde: »Derefter spurgte jeg dem om sportsstjerner, filmstjerner, berømte forretningsfolk, om depressionen, krigen i Korea og andet …

Der var ikke nogen medlemmer af Kirken på denne ø – selv om der var to andre kirker. Jeg tog en dyb indånding og sagde: ›Har I nogensinde hørt om Joseph Smith?‹

Straks lyste deres ansigter op. Alle så de på mig og faren sagde: ›Tal ikke til os om den falske profet! Ikke i vores hjem! Vi kender alt til ham. Vores præst har fortalt os det!‹ Jeg kunne knapt tro, hvad jeg hørte. Skriften … genlød i mine ører om, at Josephs navn ›skulle nævnes for godt og ondt blandt alle folkeslag‹ (JS-H 1:33). For mig var dette en direkte opfyldelse af en profeti.

Jeg er overbevist om, at man næppe kan finde et mere afsides sted, længere væk fra moderne civilisation end den lille ø Tafahi. Folk dér kendte intet til tidens store ledere – politisk, økonomisk eller på nogen anden måde – men de havde hørt om navnet Joseph Smith. I dette tilfælde kendte de det ikke for det gode – i det mindste ikke til at begynde med. Jeg tilbragte de følgende dage med at forklare mere om profeten Joseph Smiths mission, og før vi tog af sted, kendte nogle få af dem hans navn for det gode« (In the Eye of the Storm, 1993, s. 104-106).