Seminar
Lektion 141: Lære og Pagter 133:1-35


Lektion 141

Lære og Pagter 133:1-35

Indledning

Den 3. november 1831, to dage efter at Herren bad Joseph Smith om at udgive Befalingernes Bog, modtog profeten åbenbaringen, der står i Lære og Pagter 133. Denne åbenbaring var inkluderet i 1835-udgaven af Lære og Pagter som afsnit 100 og blev udpeget som bogens tillæg. De, som arbejdede med manuskriptet, havde oprindeligt tiltænkt denne åbenbaring til at forekomme sidst i 1835-udgaven. Denne åbenbaring vil blive delt i to lektioner. Denne lektion drøfter Herrens befaling om, at hans folk forbereder sig selv og andre på hans andet komme. Den drøfter også profetier om begivenheder, der er forbundet med hans andet komme og når han regerer i tusindårsriget.

Forslag til undervisningen

Lære og Pagter 133:1-3

Herren beskriver sit andet komme

Skriv følgende udtalelse på tavlen, før undervisningen begynder: (Udtalelsen findes i »Forberedelse til Kristi andet komme«, Liahona, maj 2004, s. 7).

»I dag har jeg følt mig tilskyndet til at tale om vigtigheden af, at vi forbereder os på en fremtidig begivenhed af allerstørste vigtighed for hver enkelt af os –« (ældste Dallin H. Oaks).

Indled undervisningen med at stille eleverne følgende spørgsmål:

  • Har I nogensinde siddet i skolen, hvor det gik op for jer, at I havde glemt at forberede jer på en prøve? Hvis I har, hvad følte I så?

  • Hvordan har I det, når I ved, at I har forberedt jer godt til en prøve?

Henled deres opmærksom på udtalelsen på tavlen. Bed en om at læse udtalelsen højt. Stil derpå klassen følgende spørgsmål:

  • Hvilken begivenhed tror I, at ældste Oaks henviser til?

Få en til at læse Lære og Pagter 133:1-3 højt. Lad klassen følge med og se efter begivenheden, som vi skal forberede os på, og en grund til, at vi skal forberede os på den. (Før eleven læser, kan du eventuelt forklare, at udtrykket »blotte sin hellige arm« henviser til, at Herren afslører sin styrke og kraft til verden).

  • Hvilken begivenhed henviser Herren til i disse vers? (Hvis de har brug for hjælp, kan du færdiggøre ældste Oaks’ udtalelse ved at skrive Herrens andet komme.

  • Hvad vil der ifølge vers 2 ske med de ugudelige, når det andet komme finder sted? (De bør finde frem til følgende læresætning: Jesus Kristus vil sætte sig til doms over de ugudelige ved sit andet komme. Foreslå eventuelt, at de skriver denne udtalelse i deres skrifter ud for vers 2).

Lære og Pagter 133:4-16

Herren befaler sit folk at forberede sig på sit andet komme

Hjælp dem til at forstå omstændighederne omkring denne åbenbaring ved at bede en elev om at læse afsnitsindledningen til Lære og Pagter 133 højt. Bed klassen om at følge med og se efter, hvordan denne åbenbaring oprindeligt var inkluderet i Lære og Pagter. Når de har fortalt, hvad de har fundet frem til, så få dem til at lægge mærke til datoen for, hvornår denne åbenbaring blev givet. Forklar, at denne åbenbaring kronologisk er ude af rækkefølgen, fordi den oprindeligt var et tillæg til Lære og Pagter. Denne åbenbaring kom lige efter alle de andre åbenbaringer, der er trykt i Lære og Pagter.

Bed dem om at skimme vers 4 igennem for sig selv og se efter, hvad Herren befaler sit folk at gøre med hensyn til det andet komme.

  • Hvad befaler Herren sit folk at gøre? (Forberede sig og samle sig i Zion).

Skriv følgende ufuldstændige udtalelse på tavlen: hjælper os til at forberede os til Jesu Kristi andet komme.

Del dem op parvis. Bed dem om at læse Lære og Pagter 133:4-16 sammen og se efter ord og udtryk, der underviser om, hvordan man forbereder sig på Frelserens andet komme.

Lad hvert makkerpar dele det, de har fundet frem til, og bed en elev om at fuldende udtalelsen på tavlen ved at skrive deres svar på den tomme plads inden udtalelsen.

Hjælp dem til bedre at forstå, hvordan vi kan forberede os på Herrens andet komme, ved at lave en kopi af følgende aktivitet til alle. Bed dem om at lave aktiviteten med deres makker og være forberedte på at fortælle klassen om deres indsigt. (Du kan eventuelt opfordre dem til at skrive deres svar ned, inden de deler dem med klassen).

Forberedelse til det andet komme

  1. Drøft med din makker, hvorfor svarene på tavlen synes at være vigtige som forberedelse til Jesu Kristi andet komme.

  2. Bemærk udtryk om Babylon i vers 5, 7 og 14. På Det Gamle Testamentes tid var byen Babylon et sted med megen ugudelighed. I disse vers bruges Babylon som et symbol på verdslighed.

    1. Hvad kan det betyde, når Herren vejleder os til at drage »ud fra Babylon«?

    2. Hvordan kan vi komme ud af Babylon? Hvordan kan dette hjælpe os til at forberede os på det andet komme?

    3. Hvad har I gjort for at fjerne jer selv fra verdslige påvirkninger?

  3. Genlæs Lære og Pagter 133:15 og se efter, hvad Herren advarede de tidlige hellige mod at gøre, når de gik ud af Babylon. I kan eventuelt også markere det, I finder, og overveje, hvordan denne advarsel gælder for jer.

    1. Hvad tror I, det betyder at »ikke se sig tilbage«, når vi har fjernet os fra verdslige påvirkninger? (Vi »se[r os] tilbage«, når vi forsøger at aflægge verden, men så vender tilbage til vores tidligere levevis. I stedet for at lade vores hjerte ændre sig, længes vi efter og vender dernæst tilbage til vores tidligere livsstil).

    2. Hvilket princip kan vi lære af vers 15?

    3. Drøft med jeres makker, hvordan sidste dages hellige unge kan lade være med at »se sig tilbage«, når de forsøger at udvikle sig åndeligt og komme Frelseren nærmere.

    4. Tænk på personer, I kender, som altid ser fremad og forbereder sig på det andet komme. Hvad ser I dem gøre?

Bed dem om at fortælle deres svar, når de har haft tid nok. (Hjælp alle med at deltage ved at bede forskellige par om at svare på forskellige spørgsmål). Når de drøfter vers 15, bør de finde frem til et princip som det følgende: Hvis vi vender tilbage til ugudelighed og vores tidligere synder, vil vi ikke være forberedte på Jesu Kristi andet komme.

Henvis til listen på tavlen med det, vi kan gøre for at forberede os på Jesu Kristi andet komme. Påpeg, at Herren ønsker, at alle er beredte på hans komme. Bed dem om hurtigt at gennemgå Lære og Pagter 133:4-15 og finde frem til vers, der lærer os om, hvordan vi kan sprede evangeliet og invitere andre til at komme til Kristus.

  • Hvilke vers lærer os, at vi skal sprede evangeliet og invitere andre til at komme til Kristus? (De bør finde frem til vers 8-10).

  • Hvad kan vi lære af disse vers om at missionere? (De bruger måske andre ord, men de bør komme frem til følgende princip: Når vi forkynder evangeliet, hjælper vi andre til at forberede sig på Jesu Kristi andet komme. Foreslå eventuelt, at de skriver dette princip i deres skrifter).

Hjælp dem til at forstå dette princip ved at bede en elev om at læse følgende udtalelse af ældste Neil L. Andersen fra De Tolv Apostles Kvorum højt. Bed klassen om at lytte efter, hvad ældste Andersen udpeger som vores ansvar, og hvordan vi kan opfylde dette ansvar.

Billede
Ældste Neil L. Andersen

»Et af jeres vigtige ansvar er at hjælpe med at forberede verden på Frelserens andet komme …

Jeres mission bliver en hellig mulighed for at føre andre til Kristus og være med til at forberede Frelserens andet komme …

Verden er ved at blive forberedt til Frelserens andet komme, i høj grad takket være Herrens værk gennem hans missionærer« (»Forbered verden på det andet komme«, Liahona, maj 2011, s. 49, 50, 51).

  • Hvorfor tror I, at det ikke er nok kun at forberede os selv på det andet komme?

  • Hvordan tror I, at andres forberedelse på det andet komme også vil være med til at forberede jer?

Bed dem tænke på dem, som har hjulpet dem til at komme tættere på Kristus. Lad et par stykker fortælle, hvordan andre har påvirket og hjulpet dem.

Få dem til at gennemse Lære og Pagter 133:16 for sig selv og se efter, hvad Herren befalede alle mennesker at gøre som forberedelse på at møde ham. Lad dem fortælle, hvad de har fundet frem til.

  • Hvad har I fundet i vers 16, som relaterer til missionering?

  • Hvilket princip kan vi finde frem til i vers 16, som vil hjælpe os til at forberede os på at møde Herren, når han kommer? (En måde, de kan udtrykke dette princip på, er, at når vi omvender os, forbereder vi os på at møde Herren).

  • Hvordan hjælper omvendelse os til at forberede os på Jesu Kristi andet komme?

Skriv følgende ufuldstændige udsagn på tavlen:

Jeg vil forberede mig selv på Frelserens andet komme ved …

Jeg vil hjælpe andre til at forberede sig på det andet komme ved …

Hjælp dem til at anvende de sandheder, de har lært i dag, ved at bede dem om at færdiggøre udsagnene på tavlen i deres skriftstudiebog.

Lære og Pagter 133:17-35

Herren åbenbarer nogle begivenheder, der er forbundet med hans andet komme og når han regerer i tusindårsriget

Forklar, at da Herren havde undervist om, hvordan man skal forberede sig på hans komme, befalede han os at være forberedte.

Del dem igen op i par med nye makkere. Bed halvdelen af parrene om at læse Lære og Pagter 133:17-25 sammen og se efter begivenheder, der er forbundet med Jesu Kristi andet komme. Lad den anden halvdel af parrene gøre det samme med Lære og Pagter 133:26-35. Bed efter et stykke alle par om at fortælle klassen, hvad de har fundet.

  • Hvad bør vi ifølge vers 17 gøre for at forberede os til det andet komme? Hvorfor er det så vigtigt? (Hjælp dem til at kunne besvare dette spørgsmål ved eventuelt at foreslå dem at læse Alma 7: 9, 14-19. Påpeg at sætningen »gør[e] hans stier rette« relaterer til vores ansvar for at omvende os og forkynde evangeliet for andre, så de kan omvende sig, blive døbt og modtage Helligåndsgaven).

Afslut med at bære vidnesbyrd om vigtigheden af at forberede sig til det andet komme. Tilskynd dem til at leve retskaffent, så de kan opleve opfyldelsen af Herrens løfter i deres liv.

Kommentar og baggrundsinformation

Lære og Pagter 133. Begivenheder, der fører til det andet komme

Præsident Harold B. Lee sagde, at vi i Lære og Pagter 101 og 133 kan læse, »hvorledes det, der lægger op til Kristi andet komme, beskrives trin for trin« (»Påmindelser til Guds præstedømme«, Den danske Stjerne, sep. 1973, s. 378-379).

Lære og Pagter 133:20-22. Hvor vil Herren vise sig?

Når Herren kommer tilbage, vil han vise sig for nogle specifikke grupper, og sidenhen viser han sig i stor magt og herlighed – således at hele verden vil se ham (se L&P 88:95; 101:23-25; 133:40-42, 48-51). Profeter har nævnt fire gange, hvor Herren vil vise sig i forbindelse med sit andet komme:

  1. Tilsynekomsten ved templet i byen Det Ny Jerusalem (se L&P 84:1-5; 97:10, 15-16; 133:2).

  2. Tilsynekomsten ved Adam-ondi-Ahman (se Dan 7:9-14; L&P 107:53-57; 116:1).

  3. Tilsynekomsten på Oliebjerget (se Zak 14:1-9; L&P 45:48-53; 133:20).

  4. Tilsynekomsten til hele verden (se L&P 88:95; 101:23-25; 133:40-42, 48-51). (Se også Lære og Pagter – Elevens hæfte, CES-hæfte, 1981, s. 379-380).

Lære og Pagter 133:26-34. Hvad ved vi om Israels ti tabte stammer?

Ældste Bruce R. McConkie fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt:

Billede
Ældste Bruce R. McConkie

»De tabte stammer er ikke gået tabt for Herren. Under folkenes rejse mod nord blev de ledet af profeter og inspirerede ledere. De havde deres Moses og deres Lehi, og de blev vejledt af åbenbarelsens ånd. De holdt moseloven og medbragte de love og straffedomme, som Gud havde givet dem i tidligere tider. De var stadig et særskilt folk mange århundrede senere, for den opstandne Herre besøgte og betjente dem efter sin mission på dette kontinent blandt nefitterne (3 Ne 16:1-4; 17:4). Han har helt sikkert undervist dem på samme måde, som han underviste sine tilhængere i Jerusalem og i Amerika, og givet dem de samme sandheder. De har helt sikkert også nedskrevet hans lærdomme og derved udarbejdet tykke bøger med hellig skrift som Bibelen og Mormons Bog (2 Ne 29:12-14).

Når tiden er inde, vil Israels tabte stammer komme tilbage til Efraims børn for at modtage deres velsignelser. Denne store indsamling vil finde sted under ledelse af præsidenten for Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige, for han har nøglerne til det … Præsidentskabet har retten til nøglerne og magten til at lede, og det er ved denne magt, at de tabte stammer vil komme tilbage, sammen med ›deres profeter‹ og deres hellige skrifter for at ›blive kronet med herlighed, ja i Zion, ved Herrens tjeneres hænder, ja, Efraims børns hånd‹ (L&P 133:26-35)« (Mormon Doctrine, 2. udg., 1966, s. 457-458; se også Lære og Pagter – Elevens hæfte, 1981, s. 321-322).